Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: juuso1406 - 02.02.2017, 09:56:31
-
Potilas: S80 D5 Aut. vm 2002
Oire: Vapina kiihdyttäessä. "sukkasilteen" pystyy ajamaan. Laatikko vaihtaa nätisti. Vapina siis alkaa, kun kiihdyttää. Ylimääräisiä jurinoita tai narinoita ei kuulu. Kuskinpuolelle vaihdettu uusi vetoakseli, kun vanhasta oli rasvat tullut pihalle => ei vaikutusta. Apukuskinpuolella pieni välys tunnettavissa sisäpäässä, joten 260tkm ajettu näppituntumalla välyksetön purkuosa tilalle = ei vaikutusta.
Oireet kaikkien automiesten mielestä olleet sisempien vetonivelien oireita, mutta näiden vaihdolla ei ole ollut vaikutusta. Vika ilmaantui, täysin yllättäen mitään varoittelematta (jos sillä nyt merkistystä on)
Alkaa itsellä huumori, sekä ideat loppumaan.
Onko kenellekään mitään pienintäkään ideaa mistä tälläinen voisi johtua?
-
Moottorin ja laatikon tukikumien kunto onko jo tutkittu? Noista kyllä tulee vapinaa ja resonointia jos antautunut.
-
Pyöränkulmat kunnossa ? saa mitä ihmeellisimpiä vapinoita aikaan juurikin veto päällä.. hakeeko esim vai meneekö suoraan auto ?
-
Pyöränkulmat kunnossa ? saa mitä ihmeellisimpiä vapinoita aikaan juurikin veto päällä.. hakeeko esim vai meneekö suoraan auto ?
Juu moottorin tukikumit tarkistettu ja ohjauskulmatkin kunnossa, ei siis vetelekkää. Tarvii tänää töiden jälkeen tunkkailla auto uudestaan ylös ja käydä kaikki paikat läpitte. Alan jo epäillä, ettei vain olisi purkuosana ostetussa akselissa sittenkin väljää, vaikka se ei näppituntumalla tuntunutkaan.. Joku veikkaili jo turbiinivikaakin laatikossa, mutta itse en siihen oikein usko/ halua uskoa, kun laatikko kuitenkin toimii täydellisesti ;D
-
Nyt on molemmilla puolilla uudet akselit. Vatkaa edelleen niin perkeleesti kiihdytyksessä. Aina ei kuitenkaan vapinaa tule :idiot2: Auto on kylläkin aikas matala, mutta aiemmin ei ole mitään ongelmaa ollut, niin ei luulisi uusilla akseleillakaan olevan. Onko mitään ideoita kenelläkään? Vatkaus tuntuu nimenomana sellaisena sivuttaissuuntaisena, eikä ylös alas pompotuksena. Ei viitsisi arvalla heittää, minkä osan sinne seuraavaksi laittaisi...
-
Nyt on molemmilla puolilla uudet akselit. Vatkaa edelleen niin perkeleesti kiihdytyksessä. Aina ei kuitenkaan vapinaa tule :idiot2: Auto on kylläkin aikas matala, mutta aiemmin ei ole mitään ongelmaa ollut, niin ei luulisi uusilla akseleillakaan olevan. Onko mitään ideoita kenelläkään? Vatkaus tuntuu nimenomana sellaisena sivuttaissuuntaisena, eikä ylös alas pompotuksena. Ei viitsisi arvalla heittää, minkä osan sinne seuraavaksi laittaisi...
Ihan tuli niin yksinkertainen juttu mieleeni kuin renkaat? Onko kakki kunnossa, jos ei voi tulla omituista käytöstä?
Aikoinaan oli yhdessä 140 sarjan Volvossani patti renkaan sisäkyljessä ja se ravisti autoa juurikin kiihdytyksessä?
-
Kaikki nivelet, vetarien boorit, laakerit, tukivarsien puslat ym. käyty läpi ?
-
Juu on. Raidetangonpäät ajattelin seuraavaksi vaihdella.. en tiedä onko siitä hyötyä, mutta onpahan taas yksi vikakohde vähemmän. Tarviikin huomenna heittää kesäpyörät alle ja käydä kokeilemassa, jos halppisnastarenkaat onkin vapinan aiheuttaja. Vapina tosiaan on voimakkaampaa, kun autolla on hetken aikaa ajettu ja vapina alkaa huomattavati herkemmin kiihdytyksen alkaessa ???
-
Miten vetoakselin tukilaakeri kunto? Mainitsit tosin että olet tarkistanut kaikki laakerit.
tuollakin on keskusteltu vastaavanlaisesta ongelmasta tärinä sopivasti kiihdyttäessä (https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=27653.0)
Olet saattanut lukea?
-
Miten vetoakselin tukilaakeri kunto? Mainitsit tosin että olet tarkistanut kaikki laakerit.
tuollakin on keskusteltu vastaavanlaisesta ongelmasta tärinä sopivasti kiihdyttäessä (https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=27653.0)
Olet saattanut lukea?
Tukilaakeri uusittu vetoakselin kanssa samaan aikaan.
-
Mitenköhän tasauspyörästö vika tai turbiinivika ilmenisi? Miten sellaiset voisi todeta tai sulkea pois ?
-
Jatketaan yksinpuhelua.. Vika selvisi 85% tod. näk. Laatikossa sisäinen öljyvuoto jossakin kytkinrummussa tms. Kylmänä öljy laatikossa jäykempää =vuotoa ei ole -> vapina on pientä. Lämpimänä öljy virtaa sujuvammin= vuoto suurempaa-> vapina merkittävä.
Nyt siis uuden laatikon etsintää, kun ei tuota vanhaa ole järkevää korjautella.
Osaako ketään sanoa onko Diesel koneissa ja bensakoneissa käytetty Aisinin AW55-50SN vaihteisto täysin sama, tarkoitan siis laatikon kiinnikkeitä yms ?
-
Käsittääkseni Dieselin ja bensa vaihteistot on erilailla välitettyjä.
-
Jatketaan yksinpuhelua.. Vika selvisi 85% tod. näk. Laatikossa sisäinen öljyvuoto jossakin kytkinrummussa tms. Kylmänä öljy laatikossa jäykempää =vuotoa ei ole -> vapina on pientä. Lämpimänä öljy virtaa sujuvammin= vuoto suurempaa-> vapina merkittävä.
Nyt siis uuden laatikon etsintää, kun ei tuota vanhaa ole järkevää korjautella.
Osaako ketään sanoa onko Diesel koneissa ja bensakoneissa käytetty Aisinin AW55-50SN vaihteisto täysin sama, tarkoitan siis laatikon kiinnikkeitä yms ?
Nostetaas hieman vanhaa. Tuliko kuntoon? Mulla on vastaavat oireet S70 manuaalin kanssa. Molemmat vetarit vaihdettu uusiin ja ravistus kiihdyttäessä tuntuu entistä pahemmalta.