Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S/V40 96-04 => Aiheen aloitti: rautasydän - 05.02.2017, 14:56:14
-
-98 t4:n. Vuotaa jostain pakosarjan päälle öljyä. VM 1998, 260th ajettu manuaali. Onko joku tietty paikka mistä yleisimmin vuotaa? Pesun jälkeen vaikuttaisi, ettei tule venakopalta mutta ei täyttä varmuutta. Joku turbon putkista? Mistä niitä kannattaa tutkia? Nokka-akselin stefa vai mikä? Ostin auton eilen ja täysin outo kampe vielä mulle. Paskaisena näytti, että venakoppa ois ollu kyseessä ja varmaan sen tiivisteen vaihdolla kuitenkin aloitan. Kertokaa kokemuksia:) Lisäksi onko normaalia, kun kovemmin kiihdyttäessä vaihdetta vaihtaessa kuuluu semmonen "huokaus" tai sihahdus" jostain? Nätisti ajellessa ei kuulu tai sitten niin hiljaa, ettei sitä kuule? Bensaturbot on mulle ihan uus juttu.
-
Senverran googlen kanssa sain selkoa, että ilmeisesti tässä on dumppi ja se ääni tulee siitä. Liekkö laitettu samalla, kuin esm2000 boxi.
-
Venttiilikopassa ei ole tiivistettä vaan liimalla kiinni. Kaikkia liimoja ei kannata käyttää.
Voiko ahtoputkessa olla reikä ahtimelta lähtevässä letkussa? Ihan 1mm kokoinen tai murtunut vähän ahtoputken juuresta johon klemmari tulee pitämään putkea paikoillaan.
Myös stefat voivat vuotaa mutta ei kai se sieltä pakosarjalle mene ainakaan ettei roiski öljyä myös muualle...
Se suhaus tulee joo bypass venttiilistä,sen tekee kaikki bensaturbot vedättäessä kun höllää kaasun/vaihtaa vaihdetta.
-
Se suhaus tulee joo bypass venttiilistä,sen tekee kaikki bensaturbot vedättäessä kun höllää kaasun/vaihtaa vaihdetta.
Jos autossa on oma ilmansuodatin niin ei pitäisi bypassin suhina pahemmin kuulua. Jos se kuuluu ihan selvästi niin alkaisin tutkia, ettei vuoda imuputki tai ahtoputki jostakin. Bypass ja Dump-valve toimivat ihan eri tavalla. Bypass kierrättää ilman takaisin imupuolelle ja dump laskee ulos, mistä se sihahdus tulee. Dumppi ei muutenkaan ole T4:seen hyvä idea, koska näissä on ilmamassamittari.
-
Ei sitä kuule jos on stereot päällä. Muutama t5 ja pari t4 koneista ollut ja niissä sen on kaikissa kuullut kun on tiennyt kuunnella sitä.
Sama homma myös vag konsernin vakio bypassilla,ei sitä tajua jos ei keskity kuuntelemaan ja varsinkaan jos stereot ovat päällä.
-
Vapaavirtaussuodatin tässä, ei vakio ja se suhaus on kyllä reipas, ei jää kuulemaatta:) Olin reissussa niin ei ole tullut ajettua/ tutkittua mutta päältäpäin ei näy kyllä vuotoja, eli nosturille tie vie?
-
Yleisimpiä vuotopaikkoja näissä on ahtimen öljynpaluu, nokka-akseleiden stefat tai nokkien "päällikannen" välistä on liimaukset korkannut ja ajattaa sieltä öljyä. Noi tarkistamalla ainakin itse lähtisin liikkeelle.
Yleisin on ehkä toi ahtimen öljynpaluu, sinne näkee ottamalla sen pakosarjan suojapellin pois, ahtimen alta tulee metallinen putki, mikä menee lohkoon reikään, pelkästään painamalla tiivistettä vasten, jos se on märkä, niin tiiviste on rikki. ;)
-
Komppaan edellistä. Omassani kuskinpään nokka-akselin stefa vuoti. Vuoto näytti ekaks siltä että olisi lohko/laatikon kulma halki mutta tuon stefan kun vaihtoi niin pesun jälkeen ei ole valumia/lätäköitä tullut. Toki tuo Turbon putkikin on kertaalleet tilkitty.
-
Senverran nyt päivänvalossa näki, että juuri tuo lohkonkylki ja laatikko on märkänä, eli vois olla se stefa? Millanen vaihtaa? Venttiilikoppa irti ja sieltä löytyy jotain..
-
Kaikki letkut ja putket siitä kuskipuolen päästä joutuu löysäilee. Ahdasta tietty on. Ei tarvii ottaa kuitenkaan montaa luukkua auki siitä päästä kun näkee jo stefan jne. Taisi ehken 9.90e maksaa ite osa. Ja perus käsityökaluilla pärjää. Malttia,valoa jne vaan vaatii.
-
Ok. Onneksi tuo ei ihan hirveästi vuoda, kun nyt pesin koneen kunnolla eilen aamulla niin ei käryjä päivän aikana tullut, eikä maahan asti ole missään vaiheessa tullut. Leima huhtikuussa, joten pitää odotella lämpimämpiä kelejä. Huomasin eilen myös, että öljykorkin ympärys likaisessa öljyssä, joten taidan vaihtaa sen tiivisteen ihan ensiksi. Ihme pelejä nämä, kun seisoi pari viikkoa ja eturengas näytti tyhjähköltä ja kävin tarkastaan paineet: vasen etu: 0,7, oikea etu: 3,3, vasen taka: 2,2, oikea taka 0,9 ja ajossa ei oikein huomannut mitään, vain hyvin pientä puoltamista vasemmalle, no siitäkin päästiin.
-
Mites tuo huohotin jos on tukossa? Mikä se noista kaikista letkuista mahtaa olla?
-
Huohottimen voinee unohtaa, koskapa kone lämpimänä ei mittatikun putkesta huohota yhtään ja tikun poisto ja paikoilleen laitto vaikuttaa käyntiin aavistuksen. Eilisen pesun jälkeen ei ole uutta vuotoa näkynyt, tosin autolla ajettu 60 km mutta kovin paha tuo vuoto ei voi olla. Jospa edellinen omistaja ei vain koskaan vaivautunut pesemään konetta ::)
-
Nosturilla käyty. Aivan varmaa vuotokohtaa ei löytynyt mutta vaikuttaisi sieltä nokka-akselikopasta (venttiilikoppa..) tulevan. Löytyykö jostain ohjetta nokkakannen irroittamiseen?
-
Nosturilla käyty. Aivan varmaa vuotokohtaa ei löytynyt mutta vaikuttaisi sieltä nokka-akselikopasta (venttiilikoppa..) tulevan. Löytyykö jostain ohjetta nokkakannen irroittamiseen?
Yritän saada järkevää Scannausta tosta kirjasta jossa on tekstinä stefojen vaihto. Ei se ole iso homma kun saa silput edestä pois :)
-
Itellä vuosi siis tuo takapään tiivari.(kuskinpuolelta) Ohje numerosta 24 alkaen.
-
Olis varmaan hyvät nuo ohjeet mutta kuvaa klikkaamalla tulee: "tätä sivua ei voi näyttää".
-
Tän foorumin automaatti nakkas kuvat jollekkin palvelimelle.Ei selkeesti sitte muille näy.
Tsekkaas saatko noista.
(http://sellin.1g.fi/kuvat/Sekalaista/1.jpg/_smaller.jpg)
(http://sellin.1g.fi/kuvat/Sekalaista/2.jpg/_smaller.jpg)
(http://sellin.1g.fi/kuvat/Sekalaista/3.jpg/_smaller.jpg)
-
Näyttäisi se vuoto tulevan letkusta, joka kuskinpuolella haarautuu kolmeen suuntaan ja semmonen lyhyt tumppi menee mutkalla kanteen, se liitos vuotaa. Mikä tuon osan nimi, että osais katella uutta? Vaikea selittää tuota letkua mutta kokonaisuus lähtee jostain koneen etupuolelta saakka.
-
Näyttäisi se vuoto tulevan letkusta, joka kuskinpuolella haarautuu kolmeen suuntaan ja semmonen lyhyt tumppi menee mutkalla kanteen, se liitos vuotaa. Mikä tuon osan nimi, että osais katella uutta? Vaikea selittää tuota letkua mutta kokonaisuus lähtee jostain koneen etupuolelta saakka.
Ite pengoin letkuja ja kuvia esim täältä. Linkki on vain esimerkki. Aikalailla kahlaamista mutta onneks on selkeet kuvat.
http://www.volvopartswebstore.com/products/Tube/1177352/8642494.html
-
Kiitos. Näyttäis olevan tuossa kuvassa putki nro: 8. Kitin osaluottelossa sille ei ole selitettä:( Täytyy kaivaa pois paikaltaan ja katsoa voisko korvata jollain tarvikeletkullaja jos ei niin marmorille matka käy. Onpahan vaan ahtaaseen rakoon tungettu. Koko letkua ei nähnyt ennenkuin otti lämpösuojan pois ja näytti jo pahasti, että kannen välistä tulee. Liekkö siksi oli myynnissä?