Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Lämmitys, Ilmastointi ja lisälämmittimet => Aiheen aloitti: InlineFour - 17.08.2011, 20:07:45

Otsikko: 760 -89 ECC
Kirjoitti: InlineFour - 17.08.2011, 20:07:45
Mikäs vois olla?
Vetää putket kylmiks, erittäin kylmiks, ei anna vikakoodia ( ECC:ssä on sellainenkin toimnto)
ja puhallin toimii, mut sisälle ei tu kylmää?

Jos sais valistuneen arvauksen jos jollain ollu sama, ennekö tota alkaa tusaan.
Otsikko: Vs: 760 -89 ECC
Kirjoitti: AtAi - 17.08.2011, 20:41:35
Jos putket kylmiä ja puhallin toimii, ni valistunu arvaus on että sisäkenno tukossa.
Otsikko: Vs: 760 -89 ECC
Kirjoitti: TVS - 17.08.2011, 22:27:40
Toimiiko ilmansuuntaukset kunnolla? Veikataan alipaineteknistä ongelmaa...
Otsikko: Vs: 760 -89 ECC
Kirjoitti: J_Lanttola - 17.08.2011, 22:57:17
Luitko jo tämän?  http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=7697.0 (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=7697.0)

Itsellä samaa ongelmaa, mutta auto 945 -95 tdic ja ongelma se että auto on talvella kylmä ja kesällä kuuma, vaikka talvella ainakin tuntuu puhaltavan kuumaa, mutta ilmeisesti puhaltaa liian heikosti. selittäisi myös miksi kesällä on niin pirun kuuma.

Osaakohan joku selittää mitä tuo kaksitoiminen alipainekello tekee? Ilmeisesti vaikuttaa siihen mihin puhaltaa? Voiko tuo aiheuttaa sen että ei puhalla oikein mihinkään kunnolla jos ei aukea/sulkeudu kun pitää?

Voisikohan tuohon tehdä hätäratkaisuna pikavirityksen purkamatta koetaulua, eli särkeä kellon kuoret ja lukita tuo vipu mekaanisesti?

EDIT: jaa mutta saahan sen vivun lukittua myös ihan mitään särkemättäkin, näköjään. Itsellä ainakin vuotaa tuo kaksitoiminen alipainekello, tuon alapuolisen kalvon osalta. Saas nähdä selittääkö tuo nyt sen huonon lämpiämisen.
Otsikko: Vs: 760 -89 ECC
Kirjoitti: InlineFour - 17.08.2011, 23:00:18
Luitko jo tämän?  http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=7697.0 (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=7697.0)

Itsellä samaa ongelmaa, mutta auto 945 -95 ja ongelma se että auto on talvella kylmä ja kesällä kuuma, vaikka talvella ainakin tuntuu puhaltavan kuumaa, mutta ilmeisesti puhaltaa liian heikosti. selittäisi myös miksi kesällä on niin pirun kuuma.

Osaakohan joku selittää mitä tuo kaksitoiminen alipainekello tekee? Ilmeisesti vaikuttaa siihen mihin puhaltaa? Voiko tuo aiheuttaa sen että ei puhalla oikein mihinkään kunnolla jos ei aukea/sulkeudu kun pitää?

Voisikohan tuohon tehdä hätäratkaisuna pikavirityksen purkamatta koetaulua, eli särkeä kellon kuoret ja lukita tuo vipu mekaanisesti?

Toimiiko ilmansuuntaukset kunnolla? Veikataan alipaineteknistä ongelmaa...

Kappas, oireethan täsmäs täydellisesti tuohon.. Kiitos -H-
Otsikko: Vs: 760 -89 ECC
Kirjoitti: sekokupu - 19.08.2011, 23:27:52
Luitko jo tämän?  http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=7697.0 (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=7697.0)

Itsellä samaa ongelmaa, mutta auto 945 -95 tdic ja ongelma se että auto on talvella kylmä ja kesällä kuuma, vaikka talvella ainakin tuntuu puhaltavan kuumaa, mutta ilmeisesti puhaltaa liian heikosti. selittäisi myös miksi kesällä on niin pirun kuuma.

Osaakohan joku selittää mitä tuo kaksitoiminen alipainekello tekee? Ilmeisesti vaikuttaa siihen mihin puhaltaa? Voiko tuo aiheuttaa sen että ei puhalla oikein mihinkään kunnolla jos ei aukea/sulkeudu kun pitää?

Voisikohan tuohon tehdä hätäratkaisuna pikavirityksen purkamatta koetaulua, eli särkeä kellon kuoret ja lukita tuo vipu mekaanisesti?

EDIT: jaa mutta saahan sen vivun lukittua myös ihan mitään särkemättäkin, näköjään. Itsellä ainakin vuotaa tuo kaksitoiminen alipainekello, tuon alapuolisen kalvon osalta. Saas nähdä selittääkö tuo nyt sen huonon lämpiämisen.

Jos alipainetta ei ole, niin ECC pitää hanan auki (kuumalla) ja puhalluksen alas, saman tekee myös jos se kalvo vuotaa.

Mutta eikö tämänkin ikäisessä ECC:ssä pitäisi olla sähköisesti ohjattu lämmönsäädin, eli vaikka hana olisikin kuumalla, niin ihmeemmin kuumaa ei pitäisi tulla kuitenkaan. Itse ehkä senkin tarkistaisin.
Otsikko: Vs: 760 -89 ECC
Kirjoitti: J_Lanttola - 20.08.2011, 12:27:06
Ok, alkaa hiukan selkiintyä tämä homma mutta ihmetyttää silti se miksi koko auto on talvella niin pirun kylmä.
Mutta kai se on pakko tuo kaksitoiminen kello ainakin vaihtaa ja tutkia muut alipainevuodot, jos systeemi alkaisi toimia niinkun se on suunniteltu. Jos sekään ei auta niin sitten taitaa olla edessä kennon vaihto tai pitkät kalsarit.
Otsikko: Vs: 760 -89 ECC
Kirjoitti: TuomasR - 23.08.2011, 23:00:42
Täällä parani lämmitys/kylmennysteho aika paljon kennon edustan tyhjennyksellä. Puhallin oli työntänyt lehteä sun muuta shaissea tuohon kennoon. Melkein kukkaruukullisen kaavin MULTAA ja lehtiä kennosta :2funny: Alkoi ilmakin virtaamaan sitten siitä läpi paremmin :D Eihän sitä ihan puhtaaksi saanut siitä puhaltimen/etuvastuksen reiästä mutta auttoi jo kummasti.

Ite käyttelin tuohon puhdistamiseen loppuvaiheessa imuria, letkuun vaan teippaili hieman ohuempaa letkua, että pääsee sinne poteroon, ja varoi sitten taittelemasta hirveesti niitä ripoja. Iroittaa kai se kenno melkein pitäisi jos oikeasti hyvän haluaa :-[ Ei vaan oikein inspiroinut alkaa tyhjentämään kylmäaineita ilmastoinnista + se muu revohka kun purkaa ne kuoret siitä ympäriltä pois.
Otsikko: Vs: 760 -89 ECC
Kirjoitti: J_Lanttola - 25.10.2011, 12:08:12
Tuli tutkittua tuota omaa nyt hiukan lisää kun kelit alkavat kylmentyä. Aika ei anna millään periksi alkaa kelloa vaihtamaan, mutta tein niin, että tukin vain sen keltaisen letkun, joka meni "alapuoliselle" kalvolle siihen kaksitoimiselle, että saa alipainetta edes johonkin. täytyy vielä tutkia toimintaa hiukan lisää että osaan lukita sen oikeaan asentoon siitä jousimekanismilta.

Mutta todellinen syy kylmyyteen saattaisikin olla huonosti istuva lämppärin moottori! Autoon näyttäisi olevan vaihdettu joskus tarvikemallinen lämppärin moottori, joka vuotaa ilmaa ympäriltään jalkotilaan. Eli kun puhallin on täysillä, kuuluu hirveä suhina ja puhaltaa kylmää käsille kun kokeilee lämppärin moottorin ympäriltä. Moottoria ylöspäin pönnäämällä tiivistyy kyllä ja suhina lakkaa. Täytyy koittaa jollain tiivistellä sitä paikoilleen ja katsoa jos alkaisi tarkenemaan :)