Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Lämmitys, Ilmastointi ja lisälämmittimet => Aiheen aloitti: jterstena - 07.02.2017, 15:02:01
-
Ongelma on että ei lähe lämmittämään ajastuksella ja menee vikatilaan.Sulakkeen kun käyttää irti ja laittaa auton käyntiin lähtee eberi joka kerta suorakäynnistyksellä toimimaan,yhden kerran sain ajastuksella toimimaan viime viikolla kun oli vielä + kelejä.
-
Ilmeisesti jälkiasenteinen laite, jos sulakkeen irrottaminen auttaa vian nollauksessa? Ensiksi tulisi mieleen huono/tyhjä akku tai rikkinäinen vesipumppu, jos kerran auton käydessä toimii. Nämä ratkeaa kokeilemalla; akkuongelma akkulaturilla ja vesipumppuvika sammuttamalla auto eberin käydessä.
-
Tietääkseni on alkuperäinen eberi,ainakin mittariston kautta sitä käytetään
-
Nyt tuli testattu tuota että jääkö eberi päälle kun sammuttaa auton ja jäihän se,seuraavaksi sit ihmettelemään tuota akkua
-
Tietääkseni on alkuperäinen eberi,ainakin mittariston kautta sitä käytetään
Minkä sulakkeen olet ottanut irti ja onko sillä ollut jotain vaikutusta? Tehdasasenteisessa laitteessa vikakoodit jäävät auton vikamuistiin eikä ne nollaudu sulaketta irrottamalla. Tai ainakin webastossa on näin ja samaten eberin pitäisi toimia. Eli toisin sanoen vielä ei ole ollut niin pahaa vikaa, että eberi olisi mennyt lukkoon. Tämäkin viittaisi huonoon akkuun. No... laita yöksi laturiin ja aamulla ollaan viisaampia asian suhteen... Jos laturissakaan ei toimi, täytyy luetuttaa vikakoodit.
-
Sulake paikasta f21 joka on eberin sulake ainakin kannen mukaan,jos en käyttänyt sulaketta irti niin en saanut eberiä suorakäynnistykselläkään päälle.
-
Outoa, että sulakkeen irroitus auttaa. Jotakin se nollaa ohjainkortilta, mutta varsinaista vikaa ei taida saada selville kuin testerillä. Toivotaan, että vika olisi "vain" alhaisessa jännitteessä, niin siitä selviää akun lataamisella / vaihdolla.
-
Joo pitää testaa vielä tuo akku kun saa laturin jostain käsiin tai sitten vaihdan suoraan uuden akun
-
Nyt on testattu laturi kiinni akussa ja suorakäynnistyksellä lähti toimimaan pitää katsoa lähteekö tuossa illemmalla ajastimen kanssa,aikasemmin siis ei toiminut suorakäynnistyksellä eikä ajastimella kun auto ei ollut käynnissä.
-
Eipä lähteny ajastimella toimimaan ja laturi oli edelleen kiinni ja akku täynnä.Ei lähtenyt myöskään suorakäynnistyksellä,yritti hetken ja meni ns vikatilaan.Sitten taas sulake irti ja takaisin,auto käyntiin ja eberi suorakäynnistyksellä päälle ja toimii.Mikäköhän tuossa nyt sitten oikee on.
-
Täytyisi laittaa testeriin. Joku parametri estää käynnistymisen. Vika voi olla ohjainkortissa, kun sulakkeen irrottaminen auttaa asiaan. Yhtä lailla voi olla vikaa jossain muussa toimilaitteessa. Paha rasti arvailla...
-
Olikos pumppu vaihdettu? ???
-
Mikä pumppu? ???
-
Neste.
-
Ei kyllä mitään tietoa
-
Oireet viittais sököön pumppuun. Jos kerran koneen käydessä lämppäri starttaa? :(
-
Joo koneen käydessä toimii joka kerta,onkos tuollainen pumppu vaikea vaihtaa?Ei oo mitään aikaisempaa kokemusta ebereistä
-
Vesipumppu vaihdetaan ohjeen mukaan auton alapuolelta käsin. Vesipumppu sijaitsee moottorin ja rintapellin välissä Eberin alapuolella. Jäähdytinkin neuvotaan tyhjentämään aluksi. Liki tekemätön paikka, jos ei pääse kunnolla auton alle. Tuurilla ehkä mahtuisi irrottamaan myös yläkautta.
Aivan saletti tuo ei kyllä ole, että vika on vesipumpussa. Epäsäännöllinen toiminta voi johtua myös hehkutulpasta, liekkivahdista, ohjainkortista yms. Itse laittaisin aluksi testeriin kiinni, jotta ei summassa tarvi alkaa osia vaihdella. Aina kuitenkin maksaa vähintään pari satkua per arvaus.
-
Mulla tuli viikonloppuna samanlaista ongelmaa 2011 V50. En tiedä onko ardicci vai eeperi vai mikä tuo laite kun oli tyyppitarra lähtenyt irti kyljestä enkä viitsinyt kaivaa vielä käsiini laitetta. Tietääkseni ihan alkuperäinen kun tosiaan mittariston kautta käytetään.
Tosiaan sulakkeen irtikäytön jälkeen toimii kerran pari suorakäynnistyksellä ja lähtee myös itsekseen päälle kun auton käynnistää kylmänä.
Mitään vikakoodeja ei näytä OBD:n kautta. Onko näihin joku oma lukulaite lisäksi. Akussa ei pitäisi olla mitään vikaa.
Kun vika on päällä ja auto sammuksissa tai käynnissä niin näytössä vilkkuu noin 10s ajan on ja sitten off. Seuraavilla yrityksillä noin 2s. Eikä mitään elonmerkkejä kuulu laitteesta tänä aikana.
-
Lämmittimille on omat testerinsä, joilla näkee niiden murheet, käyttötunnit, käynnistysten määrät jne. Tällainen testeri kytketään suoraan lämmittimen piuhoihin. Sitten merkkikorjaamon softalla eli Vidalla näkee suunnilleen samat asiat ja pystyy testaamaan laitteen komponentti kerrallaan. Pelkällä OBD lukijalla ei välttämättä näe mitään.
Joku vika lämmittimessä on, kun kerran menee lukkoon. Pienin vika on liian vähäinen jäähdytinnesteen määrä, mutta rikkinäinen vesipumppu on myös yksi mahdollisuus. Sen kuulee äänestä lähteekö pyörimään. Pitäisi lähteä heti ensimmäiseksi, kun laittaa lämmittimen päälle.
-
Lämmittimille on omat testerinsä, joilla näkee niiden murheet, käyttötunnit, käynnistysten määrät jne. Tällainen testeri kytketään suoraan lämmittimen piuhoihin. Sitten merkkikorjaamon softalla eli Vidalla näkee suunnilleen samat asiat ja pystyy testaamaan laitteen komponentti kerrallaan. Pelkällä OBD lukijalla ei välttämättä näe mitään.
Joku vika lämmittimessä on, kun kerran menee lukkoon. Pienin vika on liian vähäinen jäähdytinnesteen määrä, mutta rikkinäinen vesipumppu on myös yksi mahdollisuus. Sen kuulee äänestä lähteekö pyörimään. Pitäisi lähteä heti ensimmäiseksi, kun laittaa lämmittimen päälle.
Näissä on lämppäri väylässä, eli ihan OBD:n kautta siihen pääsee käsiksi, ei millään "omalla testerillä"
Eikä tarvita mitään merkkikorjaamon testeriä, itse ainakin pääsen Autocomilla lämppärin koodeihin ongelmitta.
V50:ssä on aina Eberi jos alkuperäinen.
Kannattaa lukea koodit lämppäriltä jollain lukijalla jolla pääsee siihen käsiksi.
-
Pääsee käsiksi OBD:n kautta tai suoraan laitteelta. Kaikkiin 2000-luvulla valmistettuihin ebereihin ja webastohin pääsee käsiksi diagnostiikkapiuhaa pitkin webasto/eber-testerillä (6-napainen liitin, pinni 2, keltainen johto). Sitä kautta laite kertoo koko sielunelämänsä. Halvoilla OBD-lukijoilla näkee jotain anturiarvoja, mutta ei pysty tekemään mitään. VIDAlla näkee suunnilleen samat asiat kuin webastotesterillä ja kaikki komponentit pystyy testaamaan erikseen. Vidan vikakoodit ovat selvästi tarkempia kuin Autocomissa.
Webastotesteri löytyy kaikilta autosähköiltä, jotka toimivat lämmittimen parissa. Toinen hyvä ja yleiskäyttöinen korjaamotesteri on Boschin testeri, joka toimii liki kaikissa autoissa. Vida on hyvä Volvolaisille ja sitten lähempänä tai kauempana perässä tulevat kaikki muut.
-
Pääsee käsiksi OBD:n kautta tai suoraan laitteelta. Kaikkiin 2000-luvulla valmistettuihin ebereihin ja webastohin pääsee käsiksi diagnostiikkapiuhaa pitkin webasto/eber-testerillä (6-napainen liitin, pinni 2, keltainen johto). Sitä kautta laite kertoo koko sielunelämänsä. Halvoilla OBD-lukijoilla näkee jotain anturiarvoja, mutta ei pysty tekemään mitään. VIDAlla näkee suunnilleen samat asiat kuin webastotesterillä ja kaikki komponentit pystyy testaamaan erikseen. Vidan vikakoodit ovat selvästi tarkempia kuin Autocomissa.
Webastotesteri löytyy kaikilta autosähköiltä, jotka toimivat lämmittimen parissa. Toinen hyvä ja yleiskäyttöinen korjaamotesteri on Boschin testeri, joka toimii liki kaikissa autoissa. Vida on hyvä Volvolaisille ja sitten lähempänä tai kauempana perässä tulevat kaikki muut.
Itse olen ollut siinä luulossa, että ainoastaan noihin ns. jälkiasennuslämppäreihin pääsee webaston/eberin omalla testerillä sisään ja näihin alkuperäisiin joissa ohjainlaite on väylässä, pääsee vain OBD:n kautta.
Noh, oli miten vain, OBD:n kautta helpoiten homma hoituu.
Autocomilla pystyy testaamaan kaikki komponentit erikseen, vikakoodit on aivan yhtä tarkkoja ja näkee kaikki anturiarvot, en tiedä mitä muuta vielä pitäisi pystyä tekemään?
Eikä siinä, Vida/Dice on varmasti paras Volvoihin, muttei ainoa.
-
Autocomilla pystyy testaamaan kaikki komponentit erikseen, vikakoodit on aivan yhtä tarkkoja ja näkee kaikki anturiarvot, en tiedä mitä muuta vielä pitäisi pystyä tekemään?
Ei kait muuta tarvitse kuin pystyä testaamaan komponentit yksitellen. Itseltä löytyvistä softista Vidassa nuo toiminnot on. Autocomin Cars softa antaa kovin yleisellä tasolla olevia vikakoodeja ja käynnistämään pystyy vain koko lämmittimen. Ei esimerkiksi vesipumppua tai hehkutulpaa erikseen. Mulla voi tietysti olla joku riisuttu versio.
-
Itse olen ollut siinä luulossa, että ainoastaan noihin ns. jälkiasennuslämppäreihin pääsee webaston/eberin omalla testerillä sisään ja näihin alkuperäisiin joissa ohjainlaite on väylässä, pääsee vain OBD:n kautta.
Alkaa olla lämmityskausi lopussa, joten uskalsin testata allekirjoituksen kulkineiden lämmittimien lukemisen 4 euron VAG-KKL-usb-piuhalla. Molemmat lämmittimet ovat alkuperäisasennuksia.
V70 Webastoon (tt-vevo) pääsi apuakun alla olevasta liittimestä keltaista piuhaa pitkin. Webaston Thermotest softa näytti kaiken saman kuin VIDA, mutta eipä juuri muuta. Alhaisesta polttoainemäärästä oli jäänyt vikakoodi, jota VIDA ei näe. Nollaus onnistui ok.
V40 Eberiin pääsee laitteen päällä olevasta liittimestä sinivalkoista piuhaa pitkin. Eberin Edith ei kuitenkaan tunnistanut laitteen sarjanumeroa eikä testausta pystynyt tekemään. Yleisasetuksilla näki laitetiedot, käyttötunnit ja vikakoodit. Vikoja ei ollut, joten jäi vähän epäselväksi onnistuuko nollaus. Käyttämäni Edith versio on vuodelta 2014, mutta uudempaa ei eberin sivuilla ainakaan vielä ollut ilmaisena/kirjautumatta tarjolla.
Summa summarum. Useimpiin lisälämmittimiin pääsee käsiksi k-lineä pitkin, vaikka ne ovat kiinni can-väylässä. Onko tästä mitään hyötyä, onkin aivan toinen asia... Paljon kätevämpää on operoida OBD-liittimen kautta, jos sopivia laitteita ja softia on käytettävissä.
-
Pari v50 d5ws:ää löytyi tallista, kokeilin päästä niihin käsiksi edith:llä irtaallaan. Sinivalkoiseen laitoin vag com kaapelista k-line ja käyttöjännitteet punaiseen ja ruskeaan. Pitäisikö onnistua vaikkei ohjelmasta löydy sopivalla numerolla olevaa? :idiot2:
-
Vidalla noihin ainakin pääsee kiinni. Todennäköisesti tuolla vag comilla ei onnistu, joskus kokeilin kokeilun vuoksi itsekkin mutta luovutin koska vidalla tuo hoitui näppärämmin
-
Pari v50 d5ws:ää löytyi tallista, kokeilin päästä niihin käsiksi edith:llä irtaallaan. Sinivalkoiseen laitoin vag com kaapelista k-line ja käyttöjännitteet punaiseen ja ruskeaan. Pitäisikö onnistua vaikkei ohjelmasta löydy sopivalla numerolla olevaa? :idiot2:
Piuhojen värejä en muista, mutta olen minä ainakin onnistunut eeperin vikakoodit lukemaan kkl-kaapelilla ja edithillä. Lämmitin oli kylläkin kiinni V40:ssä mv. 2016.