Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: skis - 10.02.2017, 14:54:56
-
Terve
Tutkin tuossa mystistä nakutusta kuskin puolelta, ja huomasin että konehuoneessa keulan takana on letku poikki (sijainti merkittynä alempaan kuvaan):
(http://image.bayimg.com/a2308688e275ab6d836acaca8e6aa74e255664a5.jpg)
(http://image.bayimg.com/e92104f728ba422f5f36b88d59d2707384f43251.jpg)
Mikähän letku kyseessä on? Ainakaan ruudulle ei ole ilmestynyt mitään jouluvaloja, ja viimekesän merkkihuollossa kun turbon letku vaihdettiin ei kaverit sanoneet mitään.?
Lisäksi: Mikä voi aiheuttaa kuskin puolen renkaan seudulta ihmeellistä nakutusta? Oliko näissä eberi sillä seudulla ja voiko se pitää mekkalaa? Pakoputki? Päältä päin kuunnellessa ääni kuuluu jostain sulakeboksin alta/oikealta puolen konehuonetta. Itse moottorista en kuule mitään diiselikoneelle eriskummallista ääntä. Koitin nauhoittaa ääntä videolle mutta eipä se sieltä erottunut.
-
Tutkiskelin lisää tuota kalkatusta, ja ainakaan kytkimen asennolla ei siihen vaikutusta ollut, joten en usko että vauhtipyörä olisi kyseessä.
edit: onko tässä edes kaksoismassavauhtista?
-
Eberi nakuttaa. Jos ei ala kuulua tasan heti kun käynnistät vaan siitä pikkuhiljaa voimistuen niin "vika" on siinä. Mutta tuosta letkusta en sano mitään...
-
Nakutus lähtee kyllä heti kun Volvon lyö tulille, että en tiä onko kyseessä sitten Eberi. Soittelen maanantaina ajan pajalle jossa saavat uusia letkun ja samalla ihmetellä että mikäs se siellä kolkattaa. Vaikka kytkimen mukaan ääni ei oireilekkaan niin kuumottelen tuota vauhtipyörää ja sen vaihtamisen tuomaa lovea lompakkoon.
-
Missä nuo kuvat on kun Elisa ilmoittaa vaarallisesta sivusta ja chrome ei suostu niitä näyttämään..
-
Minäkään en saa noita kuvia isompana auki, mutta pikkukuvasta arvaisin, että kyseessä on DPF:n paineanturin letku, joka menee akkukotelon kyljessä olevalle anturille. Itsekin olen yhteen tommoseen autoon laittanut uudet letkut paikalleen. Noilla on tapana porsia 150 tkm - 200 tkm, ovat liian kuumassa paikassa. Tuosta pitäisi tulla vikakoodi ja kierrokset on rajattu max. 3000 rpm.
-
Muutin kuvien hostaajaa, olivat aikaisemmin tuossa foorumin tukemassa Postimagessa. Voihan nuo selaimet vittuilla ihan url -tagistakin.
Letkut menevät juurikin akkukotelon kylkeen, että todennäköisesti kyseessä ovat siis juurikin hiukkasloukun paineanturin letkut. Kilsojakin on sopivat 191 tkm. Kone kyllä kiertää yli 3000 että mitähän hittoa. Jos hiukkasloukku on ohjelmoitu pois käytöstä/poistettu, lähteekö silloin tuo anturi pois pelistä?
Nyt kun muuten käynnistin koneen kylmänä ei nakutustakaan kuulunut. Mystistä.
-
Muutin kuvien hostaajaa, olivat aikaisemmin tuossa foorumin tukemassa Postimagessa. Voihan nuo selaimet vittuilla ihan url -tagistakin.
Letkut menevät juurikin akkukotelon kylkeen, että todennäköisesti kyseessä ovat siis juurikin hiukkasloukun paineanturin letkut. Kilsojakin on sopivat 191 tkm. Kone kyllä kiertää yli 3000 että mitähän hittoa. Jos hiukkasloukku on ohjelmoitu pois käytöstä/poistettu, lähteekö silloin tuo anturi pois pelistä?
Nyt kun muuten käynnistin koneen kylmänä ei nakutustakaan kuulunut. Mystistä.
Ei sinne muita letkuja mene kuin DPF:n paine-ero anturin letkut. Häiriötä ei ole tullut joko sen takia, että DPF on poistettu tai letkuista takimmainen on ollut irti.
-
Ei sinne muita letkuja mene kuin DPF:n paine-ero anturin letkut. Häiriötä ei ole tullut joko sen takia, että DPF on poistettu tai letkuista takimmainen on ollut irti.
Anturista akkua lähempää lähtevä letku on irti tuolla koneen etupuolella, jossa se on ylempänä. Tuon letkun vaihtaminen ei vissiin oo ihan vaikein homma? Nippusiteillä ainakin tuolla flektin takana näyttäs olevan kiinni.
(http://image.bayimg.com/f1df84084314be246a1356518762dc700032cfb4.jpg)
-
Jahas, sain vihdoin toistettua ongelman kun oli kaveri istumassa kuskin paikalla ja itse ulkopuolella. Nakutus katosi kun kaveri polki kytkimen pohjaan, eli eiköhän siellä sittenkin se vauhtipyörä kolise. Niin että olikos Turun seudulla hyviä korjaamoita? J. Rusila juu mutta tekeekö näitä hommia?
edit: tiistaiksi aika eräälle pajalle jossa tuttu kattoo auton läpi ja kuuntelee laatikon/vauhtipyörän tienoon
-
Eli äänen syyksi selvisi kytkimen painelaakeri. Konehuoneessa poikki oleva letku oli tosiaan DPF:n paineanturin letku, 45€ uudet Volvon tiskiltä.