Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: LAIRA - 18.08.2011, 09:41:44

Otsikko: 940-96 230fk pitkä startti
Kirjoitti: LAIRA - 18.08.2011, 09:41:44
Tehnyt kahtena aamuna peräkkäin, että vasta monen normaalimittaisen käynnistysyrityksen jälkeen lähtee käyntiin. Lämpimänä lähtee heti normaalisti eikä mitään muita oireita. Kokeiltu toista bensapumpun relettä eikä vaikutusta. Parin viime vuoden aikana vaihdettu nämä yleisimmät: bensapumpun rele, suutin rele, bensapumppu(siniseltä),sytkäpääte ja ykk-anturi. Tuntuu niinkuin aamuisin haettaisiin bensaa jostain kaukaa. Voisko tuo uudehko pumppu kuitenkin vai joku muu?
Otsikko: Vs: 940-96 230fk pitkä startti
Kirjoitti: hevonen - 18.08.2011, 16:00:48
Kuuntele tekeekö pumppu esipyöräytyksen kun paat virrat päälle?

Kai se petroolisuodatin on joskus vaihettu? ;)
Otsikko: Vs: 940-96 230fk pitkä startti
Kirjoitti: LAIRA - 18.08.2011, 16:17:48
Jätin tuon suodattimen pois laskuista kun on vaihdettu tänä kesänä, mutta se taitaa olla noita Motonetin myymiä.En tosin ole kuullut kenenkään niistä valittavan?(pitäisköhän kuitenkin uusia kokeeksi?)
Täytyy yrittää kuunnella aamusella paremmin. Tänään toiminut koko ajan hyvin kun seisokkeja on ollut vain tunti tai pari joten ei ole tainnut ehtiä kunnolla jäähtyä välillä.
Otsikko: Vs: 940-96 230fk pitkä startti
Kirjoitti: la_bot - 19.08.2011, 00:26:42
tai sit ei pumpun takaisku pelaa jos siellä on ollenkaan ja päästää pitkässä seisokissa linjan tyhjäksi.. ::)  oli töissä jokunen aika sitten 850 jossa tankissa olevasta pumpusta letku osittain irti ja seisomisen jälkeen lähti tyyliin 4 pitkällä startilla käymään ja lämpimänä pelas ku puikki  :buck2:
Otsikko: Vs: 940-96 230fk pitkä startti
Kirjoitti: LAIRA - 19.08.2011, 08:33:57
Sama tilanne tänäkin aamuna. Juuri tuohon tyyliin neljännellä pitkällä startilla käymään. Esipyöräytys ääni ja bensanloiske kuuluu selvästi tankinkorkin kautta, kun laittaa virrat päälle. Pumppuko tässä pitää taas kaivaa esiin? (ei se poisotto muistaakseni niin paha, mutta takaisinlaitossa meinas usko loppua reittiä hakiessa)
Otsikko: Vs: 940-96 230fk pitkä startti
Kirjoitti: la_bot - 19.08.2011, 09:45:56
Sama tilanne tänäkin aamuna. Juuri tuohon tyyliin neljännellä pitkällä startilla käymään. Esipyöräytys ääni ja bensanloiske kuuluu selvästi tankinkorkin kautta, kun laittaa virrat päälle. Pumppuko tässä pitää taas kaivaa esiin? (ei se poisotto muistaakseni niin paha, mutta takaisinlaitossa meinas usko loppua reittiä hakiessa)

ei ole paha tosiaan kaivaa esiin.. asennus hieman ilkeä että saa pumpun istumaan maljaan.  kato ehdottomasti samalla sen kannen kunto mikä siinä pumppuhässäkässä on ettei ole putket ruostuneet puhki tai letkuissa haurastumaa.  ::)
Otsikko: Vs: 940-96 230fk pitkä startti
Kirjoitti: LAIRA - 19.08.2011, 10:20:04
Kiitokset. Kai tässä on pakko se pumppu onkia. Vai keksiskö joku vielä jotain jonka vois kattoa ensin? Tuo Vikingin lastukin tuossa kävi mielessä(3-4vuotta vanha), mutta sillä ei taitaisi kai olla tollaisia vaikutuksia?
Otsikko: Vs: 940-96 230fk pitkä startti
Kirjoitti: hevonen - 19.08.2011, 13:48:50
Esipyöräytys ääni ja bensanloiske kuuluu selvästi tankinkorkin kautta, kun laittaa virrat päälle.
Ei pitäis loisketta kuulua. Siellä on varmaan tankissa letku rikki...
Otsikko: Vs: 940-96 230fk pitkä startti
Kirjoitti: TVS - 19.08.2011, 14:55:28
Kokeiles hyppylangalla pitää sulakkeita 11 ja 1 yhdessä vaikka 10 sek ennen starttiyritystä, näin saat käsin pyöritettyä pumppua reilusti ennen starttia. Tuo reilu loiske kuulostaa kyllä tankinsisäiseltä vuodolta jossakin letkussa... Pelaako jos tankki on aivan täynnä?
Otsikko: Vs: 940-96 230fk pitkä startti
Kirjoitti: LAIRA - 19.08.2011, 17:48:25
Tuntuisi kanssa vähän oudolta jos tuo pumppu olisi jo kerinnyt hajota. Letkun rikkoontuminen voisi tietysti olla alkujaan omaa mokaa edellisestä asennuksesta. Tilasin joka tapauksessa uuden boschilaisen. Ajattelin ottaa tuon vanhan ylös vasta kun saan uuden ehkä alkuviikosta.  Tällä hetkellä on tankki melkein tyhjä, joten en osaa sanoa mikä tilanne olisi täydellä tankilla.
Otsikko: Vs: 940-96 230fk pitkä startti
Kirjoitti: mikan - 20.08.2011, 13:13:00
Oletko lukenut vikakoodit?

Mitannut bensanpaineet suutin tukista virtojen kytkemisen jälkeen (jos epäilet pumppua)?
Otsikko: Vs: 940-96 230fk pitkä startti
Kirjoitti: LAIRA - 21.08.2011, 10:43:53
Tässä ei ole enää sitä lediyksikköä konehuoneessa, vaan "obd"-näköinen liitin etupenkkien välissä. Siitä saan kyllä sytkäpoksin osalta nuo koodit sillä ledi+kytkin-hässäkällä, joka kerran tuli tehtyä. Pitäisi jostain löytyä( en ole kylläkään viimeaikoina edes ettinyt) edullinen testeri tähän versioon. Lambdavalokaan ei ole syttynyt. Bensapaineiden mittaamiseen ei kanssa ole välineitä hankittuna. Uskon tällä hetkellä eniten tuohon letkuvaurioon. Asia selvinnee lähipäivinä.
Otsikko: Vs: 940-96 230fk pitkä startti
Kirjoitti: mikan - 21.08.2011, 19:59:09
Tässä ei ole enää sitä lediyksikköä konehuoneessa, vaan "obd"-näköinen liitin etupenkkien välissä. Siitä saan kyllä sytkäpoksin osalta nuo koodit sillä ledi+kytkin-hässäkällä, joka kerran tuli tehtyä. Pitäisi jostain löytyä( en ole kylläkään viimeaikoina edes ettinyt) edullinen testeri tähän versioon. Lambdavalokaan ei ole syttynyt. Bensapaineiden mittaamiseen ei kanssa ole välineitä hankittuna. Uskon tällä hetkellä eniten tuohon letkuvaurioon. Asia selvinnee lähipäivinä.
Sieltä "look a like" OBDII-liittimestä saa samat jutut irti kuin siitä diaknostiikka pistokkeesta.

Kaikki viat eivät sytytä lamda-valoa.   ;)

Bensan paineet on helppo mitata ja se kertoo, onko bensalinjassa oikeat paineet, eli toimiiko pumppu ja vuotaako painat vaiko ei.
Otsikko: Vs: 940-96 230fk pitkä startti
Kirjoitti: LAIRA - 31.08.2011, 11:29:54
12 tunnin seisokin jälkeen ei suutintukissa enää ollut paineita. Kauanko niiden pitäisi pysyä ajon jälkeen? Nyt vaihdettu bensanpainesäädin ja lähti suht nopeasti käymään. Siinäkö se tällä kertaa. Huomenissa selviää.
Vikakoodit luettiin eikä niitä ollut. (sinisellä)
Otsikko: Vs: 940-96 230fk pitkä startti
Kirjoitti: mikan - 31.08.2011, 20:34:26
12 tunnin seisokin jälkeen ei suutintukissa enää ollut paineita. Kauanko niiden pitäisi pysyä ajon jälkeen? Nyt vaihdettu bensanpainesäädin ja lähti suht nopeasti käymään. Siinäkö se tällä kertaa. Huomenissa selviää.
Vikakoodit luettiin eikä niitä ollut. (sinisellä)

Jos paineet ovat kadonneet tunnin jälkeen, niin se tuskin aiheuttaa käynnistys ongelmaa. Mutta jolleivat paineet nouse heti kun virta-avainta käännetään, voi ongelmasi esiintyä.

Mitä sininen-tiski veloitti koodien luvusta?
Otsikko: Vs: 940-96 230fk pitkä startti
Kirjoitti: LAIRA - 31.08.2011, 20:45:23
En tiedä minkä säälintunteen valtaan kaveri oli joutunut kun sanoi ettei maksa mitään tällä kertaa.
Otsikko: Vs: 940-96 230fk pitkä startti
Kirjoitti: LAIRA - 03.09.2011, 14:51:59
Harjotukset jatkuu. Nyt on lähtenyt sentään käymään muutaman normaalimittaisen starttiyrityksen jälkeen aamuisin (Ilmeisesti vain sattumoisin.) ja käynyt taas ihan hyvin pitkin päivää. Se ufo juttu on vielä poistamatta, mutta kaikki muut yksiköt uusittu. Nyt tuli hätäisesti hankittua Bilteman uudessa luettelossa oleva halpa polttoaineen painemittari ja vasta ensimmäisen mittauksen jälkeen tutkittua ostosta paremmin. Mittari kun heitti välittömästi tappiin kun pumpun esipyöräytys oli käynyt. Asteikko näyttää olevan max 10 p.s.i joka lienee kai sama kuin 0,68 bar? Elikä täältä saa tuon mittarin, jos joku sellaista kaipaa. No tulipa ainakin todettua, että paineita on(minkäköhän verran) ja näytti pitävän mittarin tapissa pitkään. En ole vieläkään löytänyt mistään halpaa mittaria. Kerrohan, jos tiedät mistä voisi kysellä.
Lisäksi on kokeiltu toisella imm-mittarilla, lisäilmaventtiilillä("tyhjäkäyntimoottori").ja sytkäpäätteellä.
Täytyy kai uskoa bensapuolen olevan kunnossa ja siirtyä sähköpuolelle. Maadotukset?,Vikingin lastu? ECU?liittimet?Alustavissa mittauksissa ei suurempia jännitehäviöitä ollut havaittavissa.
Otsikko: Vs: 940-96 230fk pitkä startti
Kirjoitti: hevonen - 03.09.2011, 17:05:28
Eipä oo ihme että on halpa painemittari, eihän missään nykyajan ruiskuvehkeessä oo tommosia kaasarin b-paineita. :)
Se 10psi on tosiaan joku 0.68 bar...
Otsikko: Vs: 940-96 230fk pitkä startti
Kirjoitti: mikan - 04.09.2011, 04:39:27
Harjotukset jatkuu. Nyt on lähtenyt sentään käymään muutaman normaalimittaisen starttiyrityksen jälkeen aamuisin (Ilmeisesti vain sattumoisin.) ja käynyt taas ihan hyvin pitkin päivää. Se ufo juttu on vielä poistamatta, mutta kaikki muut yksiköt uusittu.

Vasta aika kertoo, onko tila stabiili vaiko ei...

Mutta, älä hitossa poista mitään, minkä tarkoitusta et tunne tai toimimattomaksi tiedä (ufo).

Nyt tuli hätäisesti hankittua Bilteman uudessa luettelossa oleva halpa polttoaineen painemittari ja vasta ensimmäisen mittauksen jälkeen tutkittua ostosta paremmin. Mittari kun heitti välittömästi tappiin kun pumpun esipyöräytys oli käynyt. Asteikko näyttää olevan max 10 p.s.i joka lienee kai sama kuin 0,68 bar? Elikä täältä saa tuon mittarin, jos joku sellaista kaipaa. No tulipa ainakin todettua, että paineita on(minkäköhän verran) ja näytti pitävän mittarin tapissa pitkään. En ole vieläkään löytänyt mistään halpaa mittaria. Kerrohan, jos tiedät mistä voisi kysellä.

Hm....  Kokeiles tätä:
http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=75-1109
Tosin en näe, kun kuvaa ei ole, onko se sama kuin itsellä. Olen sen linkannut käyttämäni mittarin jossakin viestissäni joskus täällä.

Any way (toim. huom. mikä tahansa tie), liitin siinä bensatukissa on sama kuin pyörän venttiilissä ja painealueena riittää 0-5bar normaali jurbossa.

Sun mittari on ihan selvästi painealueeltaan QRP-kamaa!   ;) :2funny: :2funny: :2funny:

Lisäksi on kokeiltu toisella imm-mittarilla, lisäilmaventtiilillä("tyhjäkäyntimoottori").ja sytkäpäätteellä.
Täytyy kai uskoa bensapuolen olevan kunnossa ja siirtyä sähköpuolelle. Maadotukset?,Vikingin lastu? ECU?liittimet?Alustavissa mittauksissa ei suurempia jännitehäviöitä ollut havaittavissa.

Vaahteramäen eemeli (IMM) voi aiheuttaa ihme kikkailua, mutta käynnistystä se ei estä, ellei ole totaalisen sökönä.
Tyhjäkäyntimoottori tai servo ei käynnistystä estä. Vaikuttaa kyllä tyhjäkäyntiin ja sen kierroslukuun (jos kaasuläpän perussäätö on ok).
Sytkäpäätteestä mm. Jaipilla on mielenkiintoisia kokemuksia (ujo sytkäpääte). Ja ei sinällään ihme, kun miettii asiaa RF-teknisesti (matka puolalta päätteelle on pitkä ja tehty sopimattomalla kaapeloinnilla).
Lastu joko toimii tai sitten ei (binäärisesti), välimuotoja ei ole. Jos EPROM:issa on vikaa, niin se voi aiheuttaa käynnistymättömyyttä tms. mutta erittäin epätodennäköistä kokemuksien mukaan (siis EPROM).

Sähköpuolen kikkailua minäkin epäilen jos bensanpaineet ovat kunnossa virtojen päällelaiton jälkeen.

Liitokset, asentoanturi (monet kutsuvat sitä myös YKK-anturiksi), EZK:n piuhoitukset, puola, jakaja yms. voisivat olla syynä.

73'de
Mika

Eipä oo ihme että on halpa painemittari, eihän missään nykyajan ruiskuvehkeessä oo tommosia kaasarin b-paineita. :)
Se 10psi on tosiaan joku 0.68 bar...

Niimpä!  (halpa, kun on varaston jämiä)...

0,68948 Baaria!   :juhau:


http://www.convertworld.com/fi/paine/

Otsikko: Vs: 940-96 230fk pitkä startti
Kirjoitti: LAIRA - 04.09.2011, 10:20:33
Niinpä. QRP on ihan ok muissa kuvioissa (Juma TRX-1). Täytyy katsoa tuo ilmamittari Motonetista. Asentoanturi on kanssa vaihdettu pari vuotta sitten, mutta voishan senkin kokeilla. Virranjakajaa ei ole avattu vuosiin. Voiskohan öljyvuoto sinne tehdä tuota? Luulisi sen oireilevan vähän toisin?Niikuin puolankin, mutta mene ja tiedä.
Otsikko: Vs: 940-96 230fk pitkä startti
Kirjoitti: mikan - 04.09.2011, 11:57:18
Turhaa vaihtaa sitä asento-anturia, jos virranjakaja on tarkastamatta.
Voit yllättyä sisällöstä, etkä välttämättä positiivisesti!  ;)

Juu, QRP:lle on paikkansa, mutta kipunan kanssa se ei sovi. Se on vähän sama kuin huono antenniliitos.
Otsikko: Vs: 940-96 230fk pitkä startti
Kirjoitti: LAIRA - 05.09.2011, 12:30:31
Tuli irrotettua virranjakaja ja yllätys oli tosiaan vähemmän mukava. Öljyä ja muuta moskaa oli riittävästi. Oliskohan suurin vuoto siinä pienemmässä o-renkaassa. Ei enää oikein pyöreältä näyttänyt. Siivosin paikat ja laitoin niineen kokoon kun ei ollut heti uusia tilalle ja nyt lähti heti kylmiltään normaalisti käymään. Tuohan taitaa olla niitä kaikkein perinteisimpiä vikapaikkoja näissä, mutten noiden oireiden perusteella olisi kyllä millään arvannut tuonne ekaksi syöksyä. Aika näyttää(varmaan jo huomenissa) josko vikapaikka todella löytyi. En edelleenkään oikein jaksa ymmärtää miksei oireita ollut milloinkaan lämpimänä eikä ajon aikana,(josko vika oli tuolla jakajassa). Vain aamuisin yön seisokin jälkeen.
Otsikko: Vs: 940-96 230fk pitkä startti
Kirjoitti: TVS - 05.09.2011, 13:02:29
Ei ne vaikuta jakajan tiiveyteen ne o-renkaat, jotka näet jakajaa silppuamatta aivan täysin. Se jakajan sisällä jemmassa olevahan on ainoa "oikea" tiiviste siinä, se pienihän on vain keskittämässä akseli nokkaan, ja iso muutenvaan staattinen tiiviste. Sitä jakajan stefaa ei ihan helposti saakaan suomesta, aiheesta varsin hiljan ihmetelty täällä foorumilla.
Otsikko: Vs: 940-96 230fk pitkä startti
Kirjoitti: LAIRA - 05.09.2011, 14:17:53
Joo, eivät tunteneet Turun eikä Raision sinisellä tuota stefaa. Sanoivat vaan ettei siellä ole muita kuin nuo o-renkaat. Kiitti vinkistä ,katsellaan maailmalta.
Otsikko: Vs: 940-96 230fk pitkä startti
Kirjoitti: LAIRA - 06.09.2011, 09:22:55
Eilisen siivouksen jälkeen lähti nyt aamulla niinkuin kuuluukin. Crotonílta tilasin stefan. Toivottavasti pysyy riittävän siistinä siihen asti. Kiitokset kaikille mielenkiinnosta.(uskoisin tämän ongelman nyt selvinneen, ellei niin perästä kuuluu)