Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: Lapinmies - 17.02.2017, 20:46:01
-
Iltaa!
Autoon (V70, VM11, Drive) pitäis vaihtaa jarrupalat ja levyt ainakin taakse. Sinisen hinnat seuraavat:
Etujarrupalat = 116e
Etujarrulevyt = 125e kappale
Takajarrupalat = 95e
Takajarrulevyt = 124e kappale
:'(
Ajattelin kattoa hieman sitten tarvikeosia (esim Bosch) niin kuuluuko jarrulevyjen olla jäähdytetyt vai ei tässä mallissa?
Sähköinen käsijarru on, mutta onko kulumisenilmaisinta? Ei ole ainakaan herjoja tullu, vaikka takana tosi kuluneet.
Jarrupalojakin on sitten muutamaa laatua, eli riippuuko siitä, että onko levyt jäähdytetyt vai ei? :idiot2:
-
Osta Motonetista Brembon jarrupalat.
Volvo myy TRW paloja. Taakse tuli aikoinaan ostettua suoraan Volvolta, ja viime syksyllä mietin samaa haenko suoraan Volvolta etupalat.
Päädyin kuitenkin Brembon paloihin, ja voin suositella, laadukkaan oloiset ja ennen kaikkea jarrutuntuma on hyvä/erinomainen ja toimii äänettömästi.
Täällä keskusteluissa on Motonetin levyt saaneet kritiikkiä, mutta minulla ne on pelanneet hyvin
Katsoin milloin olen ostanut levyt
marraskuu 2014
etu 22-5994 2kpl yhteensä 99,80
taka 22-6660 2kpl yhteensä 75,80
Käsijarru kengät saattaa olla ettei toimi tarvikkeena niin hyvin kuin alkuperäiset tai joku laatu merkki.
Omassa S80II -07 on mekaaninen käsijarru ja laitoin että molemmilla puolilla on jarrukengän säätö osan 22-2003. Katsastuksessa käsijarru pelasi todella hyvin.
Ajattelin kattoa hieman sitten tarvikeosia (esim Bosch) niin kuuluuko jarrulevyjen olla jäähdytetyt vai ei tässä mallissa?
Sähköinen käsijarru on, mutta onko kulumisenilmaisinta? Ei ole ainakaan herjoja tullu, vaikka takana tosi kuluneet.
Jarrupalojakin on sitten muutamaa laatua, eli riippuuko siitä, että onko levyt jäähdytetyt vai ei? :idiot2:
Lisätään vielä, jarrulevyt on jäähdytetyt mutta kokoa on edessä useampaa 300mm, 316mm, 336mm eli se sinun tulee varmistaa.
Ja kun takana sähköinen käsijarru pitää sekin ottaa huomioon takalevyä ostaessa.
tuossa linkki josta voi katsoa Motonetin (http://www.motonet.fi/fi/varaosat/657/468440/autot/volvo/v70-mk3-2007-2015?vuosimalli=2011) osia.
Osissa on myös OE vaihtoehto.
-
KL varaosista kannattaa kysyä tarjousta. Netistä Skandix tai ebaystä halvimmat. Itse tilatessa tarvii tietää onko takana jäähdytetyt vai ei.
-
Drive / D2 mallissa on edessä jäähdytetyt levyt, takana ihan umpilimput.
-
Kiitoksia vastauksista! Jos takana ja eessä eri levyt, niin onko myös paloissa eroja?
Pitääpä kysästä KL-varaosista myös tarjous.
-
Tuossa mainittiin että Volvo myy TRW paloja. Ei pitänyt paikkaansa ainakaan minun kohdalla vaan sinisen palat oli Honeywell valmistamat
-
Tuossa mainittiin että Volvo myy TRW paloja. Ei pitänyt paikkaansa ainakaan minun kohdalla vaan sinisen palat oli Honeywell valmistamat
Sitten Volvo käyttää useampaa eri valmistajaa paloissa.
-
Kiitoksia vastauksista! Jos takana ja eessä eri levyt, niin onko myös paloissa eroja?
Pitääpä kysästä KL-varaosista myös tarjous.
Onhan niissä paloissa eroa, kuvassa 316/336 mm etulevyn jarrumännän puoleinen etupala ja takapala.
300 millisessä on hieman erinäköiset etupalat, mutta koko samanmoinen.
(http://i284.photobucket.com/albums/ll23/toivoalarik/Jarrupalat/002_zpsx4aifmec.jpg)
Kysyjän autossa ilmeisesti moottorista johtuen 300 milliset etulevyt ja niissä ne jäähdytyskanavien imuaukot ovat takapuolella, 316:issa etupuolella (kuva alla), helppo tunnistaa levyn koko.
336 mm:ssä imut myös takapuolella, tätä levyä alkuperäisenä vain S80 V8-malleissa.
(http://i284.photobucket.com/albums/ll23/toivoalarik/Jarrupalat/021_zps1e7813a5.jpg)
-
Sitten Volvo käyttää useampaa eri valmistajaa paloissa.
Kyllä. Riskien hajautusta ja kilpailutusta
-
Minkä kokoiset/malliset levyt on 2009 mk3 v70 2.4D vollessa. Takana ilmeisesti umpilimput ja edessä jäähdytetyt? Mikähän niitten halkaisija on että osaisi hankkia uudet. Sinisellä levyt ja palat törky hinnoissa joten taitaa mennä motonetin hommiks. Takana levyt ja palat aivan loppu edessä voi selvitä pelkillä paloilla
-
Ota rengas pois ja mittaa. Siihen ei kauaa mee. Koskaan tiedä vaikka olisi vaihdettu isommat levyt ja kannakkeet. Tai vaikka jostain ihmeen syystä pienemmät
Edit: jos ei hengen hätä ni tilaa alkuperäiset esim. skandixilta
-
Kaikki ovat alkuperäisiä vielä eli koko on silloin??
-
Sinisellä osaavat varmuudella sanoa. Jos koettaa runkonumerolla itse selvittää niin esim Skandix antaa kaikki mahdolliset levykoot mitä autoon ollut tarjolla..
Ei se mittaaminen ole niin kova homma. Oisit jo mitannut jos oisit toimeen heti ryhtynyt ;)
-
Niistä keskiön jäähdytyskanavistahan sen etulevyn tunnistaa, isommassa näkyy ja 300mm ei näy.
Onhan niissä paloissa eroa, kuvassa 316/336 mm etulevyn jarrumännän puoleinen etupala ja takapala.
300 millisessä on hieman erinäköiset etupalat, mutta koko samanmoinen.
(http://i284.photobucket.com/albums/ll23/toivoalarik/Jarrupalat/002_zpsx4aifmec.jpg)
Kysyjän autossa ilmeisesti moottorista johtuen 300 milliset etulevyt ja niissä ne jäähdytyskanavien imuaukot ovat takapuolella, 316:issa etupuolella (kuva alla), helppo tunnistaa levyn koko.
336 mm:ssä imut myös takapuolella, tätä levyä alkuperäisenä vain S80 V8-malleissa.
(http://i284.photobucket.com/albums/ll23/toivoalarik/Jarrupalat/021_zps1e7813a5.jpg)
-
Volvossa lukee myös jarrusatulassa levyn koko... jarrupalojen yläpuolella lukee esim 316.
-
Niistä keskiön jäähdytyskanavistahan sen etulevyn tunnistaa, isommassa näkyy ja 300mm ei näy.
Mulla on 286mm levyt (brembo) ja on kanavat. Niin oli vanhoissakin levyissä. Taisi olla niitä edeltävissäkin..
Edit: auto on mk2 mutta tämä sama jäähdytyskanava väite on esitetty siihenkin. Ei siis pidä paikkaansa ainakaan mk2 osalta.
-
Jaa no ei sitte.
Ottakaa mitta käteen niin sillähän tuo selviää varmimmin.
Vida muuten kertoo millä vanteilla auto on tullut uutena tehtaalta joka tavallaan ohjaa levyn kokoakin. Oma 2010 2.0D on 16" vanteilla ja pikkulevyillä.
-
Jarrusatuloista voi ilmeisesti päätellä minkä kokoinen levy pyörii
302mm (https://www.varaosahaku.fi/fi-fi/Hae/Osat/Volvo/VOLVO-S80/2007_2013/Jarrut/Jarrusatula/Oikea-Etu/ID-29735875/)
316mm (https://www.varaosahaku.fi/fi-fi/Hae/Osat/Volvo/VOLVO-V70/2008_2013/Jarrut/Jarrusatula/Oikea-Etu/ID-30732621/)
Eli isommassa satulassa on neliö lätkä kupeessa
Mutta varmistakaa kuitenkin, ja saahan osat vaihdettua Motonetissä jos on väärät osat.
-
No sitä minäkin että mitta käteen. Näin tein lopulta itsekin kun ei tullut selvyyttä. Hämmästys oli sitten suuri kun levyt olivatkin 286. Olin jo suurempia levyjä ehtinyt katsella
-
No sitä minäkin että mitta käteen. Näin tein lopulta itsekin kun ei tullut selvyyttä. Hämmästys oli sitten suuri kun levyt olivatkin 286. Olin jo suurempia levyjä ehtinyt katsella
Mihin autoon ja vuosimalli ?
-
Mihin autoon ja vuosimalli ?
V70 2006
-
Kiitos, oli jälleen hyödyllinen keskustelu.
Itellä siis V70 Drive, vm11. Levyt oli 300mm. Edessä jäähdytet ja takana umpinaiset. Niihin sopivat palat, niin 250e makso koko setti (Bosch).
-
jep. Eli omassa kans 300mm edessä ja 302mm takana. Tuleeko noissa tarvikejarrupalasarjoissa (motonet) mukana nuo uudet raudat johon palat tulee kiinni? Näkyy olevan myynnissä siellä erikseen??
Tässä videossa orig-paloissa ainakin tulee mukana
https://www.youtube.com/watch?v=QCp9LZ_sOeo
-
V70 2006
Arvelinkin että on kyseessä vanhempi, koska 286mm levy oli aikaisemmassani autossa.
Kiitos, oli jälleen hyödyllinen keskustelu.
Itellä siis V70 Drive, vm11. Levyt oli 300mm. Edessä jäähdytet ja takana umpinaiset. Niihin sopivat palat, niin 250e makso koko setti (Bosch).
Siniseltä olisi saanut vain taka levyt tuohon hintaan, hyvä säästö.
Jos on viitseliäisyyttä ja et ole asentanut levyjä, rasvat pois ja käsittelisin kauttaaltaan spray sinkillä jarrulevyt, näin pysyy pitempää ruosteettomina ja siistimmän näköisinä.
Itse olen noin tehnyt aina.
Tietenkään en ole suihkuttanut niihin kohtiin mihin palat ottaa kiinni, mitä nyt vähän on mennyt kun ulkokehät käsittelee.