Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: juustvoi - 22.02.2017, 21:40:50
-
Tere. Minulla on s60 -00 2.4 bensa vapari. Syksyllä vaihdoin termarin kun kone kävi n.75 asteisena. Termarin vaihdon jälkeen alkoi tulla vikakoodia 0172 ,kone käy rikkaalla . Sen jälkeen on vaihdettu tulpat ,ilmansuodin ,lambda ,bensapumppu ,putsattu läppäkotelo , maffi . Kone toimii suht normaalisti sillä vanhalla n.75 termarilla , mutta kun laitan esim. 88 termarin ,niin alkaa tulla noita 172 herjoja ja tyhjäkäynti kierrokset huojuu. Testerillä näkee, että LTFT on hurjasti miinuksella ,kun on kuumempi termari. Kun tankkaan puolet E85:sta auto tuntuisi myös toimivan paremmin. Voiko 200t ajetussa koneessa olla suuttimet niin kuluneet , että se saa liikaa soppaa?
-
Eikö kukaan ole koskaan paininut vastaavan ongelman kanssa?
-
Ruotsin puolelta löytyy keskustelua ongelmasta, onko imuvuodot tarkistettu? Eräässä tapauksessa oli imuvuodo IMM jälkeen ja aiheutti juuri samaa koodia. Ilmeisesti myös liian korkea bensanpaine voi aiheuttaa tätä.
https://www.youtube.com/watch?v=xRv9JXpOku8
-
Bensanpaine oli vanhalla pumpulla 4 bar:ia ja niin myös uudella pumpulla . Pumpun vaihdon jälkeen minulle selvisi , että tässä versiossa paine säädetään pumpussa ja se on kiinteä . En kyllä ymmärrä kuinka imuvuoto aiheuttaa liian rikkaan seoksen , vuotoilmahan menee ohi MAF:in ja luulisi seoksesta tulevan laihan ? Löysin täältä sivuilta MAF:in arvot , jotka väittää että tyhjäkäynnillä lämpimällä moottorilla pitäisi mennä ilmaa 3,3 g/s . Minulla testeri näyttää 4,5 -5,0 g/s .
-
Bensanpaine oli vanhalla pumpulla 4 bar:ia ja niin myös uudella pumpulla . Pumpun vaihdon jälkeen minulle selvisi , että tässä versiossa paine säädetään pumpussa ja se on kiinteä . En kyllä ymmärrä kuinka imuvuoto aiheuttaa liian rikkaan seoksen , vuotoilmahan menee ohi MAF:in ja luulisi seoksesta tulevan laihan ? Löysin täältä sivuilta MAF:in arvot , jotka väittää että tyhjäkäynnillä lämpimällä moottorilla pitäisi mennä ilmaa 3,3 g/s . Minulla testeri näyttää 4,5 -5,0 g/s .
Käy hetken liian laihalla ja sitten lambda huomaa että ompa kovasti jäännöshappea ja syöttää lisää polttoainetta aiheuttaen rikkaan seoksen? Imuvuoto helppo testata ainakin vaikka starttipilotilla, suihkii sitä sinne imupuolelle ja kattoa muuttuuko käynti.
-
Kokeiltu on jo ilmavuodot spayn kanssa eikä kone reagoinut mitenkään . Jos olisi ilmavuoto eikö LTFT ja STFT pitäisi mennä plussan puolelle ,kun lamdan mittauksen perusteella boxi yrittää laittaa seosta rikkaammalle . Minulla molemmat on hurjasti miinuksella ja sieltä tulee ilmeisesti tuo herja ,että kone käy rikkaalla .
-
Nuo arvot rupee menemään yli mun ymmärryksen, mutta hyvä jos on testattu, niin on se ainakin poissuljettu.
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=19&t=120268&start=0&st=0&sk=t&sd=a
Tai
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=16&t=111333&start=0&st=0&sk=t&sd=a
Lisää pökköä pesään, kaasuläppäkotelo oireilee? Olisikohan puhdistus paikallaan, sehän ainakin aiheuttaa tuota kierrosten heijjaamista. Noiden linkkien kanssa vaaditaan ruotsinkielentaitoa.
-
Täytyypä yrittää tavata tuota toista kotimaista . Läppäkotelo on putsattu pariinkin otteeseen , niinkuin myös MAF .
-
Läppäkotelon putsaus ei auta silloin kun vika on sisäinen. Tyyppivika.
-
Eilen virittelin pienen vuodon imusarjaan . MAF:in mittaus laski tyhjäkäynnillä 3 g/s pintaan ja LTFT ja STFT nousivat lähelle nollaa . Missä niiden kait pitäisikin olla . Epäilykseni on , että MAF näyttää liikaa ja Boxi laittaa soppaa siten liikaa . Nyt on uusi MAF tilauksessa .
-
MAF vaihdettu , tyhjäkäynti mittaus näyttää 3,5 g/s ja LTFT pikkaisen plussan puolella . Vielä on tankissa hieman E85:sta ja termari on vielä vanha , mutta näyttää ihan hyvältä .
-
Termari on nyt vaihdettu kuumempaan ja tankattu 95:sta . Kaikki tuntusi toimivan normaalisti , ja mittausarvot on OK. Eli vika oli MAF:ssa joka toimi muuten ,mutta mittasi ainakin tyhjäkäynnillä n. 1 g/s liikaa ilmaa ja Boxi laittoi sen vuoksi seoksen rikkaalle . MAF:sta ei ollut mitään hälytyksiä .
-
(https://s11.postimg.org/nern0gmvz/WP_20170126_13_05_19_Rich.jpg) (https://postimg.org/image/nern0gmvz/)
v70 2.5t-04 tuolta näytti maf e85:tä tankissa
-
En kyllä saanut tuosta kuvasta mitään selvää . ?
Onko sinun v70:een tehty muutos käymään E85:llä ?
-
En kyllä saanut tuosta kuvasta mitään selvää . ?
Onko sinun v70:een tehty muutos käymään E85:llä ?
On muutos tehty, kun klikkaa kuvaa pitäisi suurentua!
-
Ei auennut mun selaimella , mutta kun vaihdoin selainta niin johan aukes .