Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: juhomatias - 25.02.2017, 00:04:13
-
Morjens.
Minulla on tuossa tällä hetkellä työn alla pari kappaletta tuollaisia Mk1 tdi v70 volvoja. Tässä herännyt muutama kysymys.
Toisessa palaa SRS-valo. Onko volvon SRS-valo sellainen, joka sammuu kun vika on korjaantunut vai täytyykö testerillä nollata. Autossa oli nimittäin penkin turvatyynyn johto irti kun auton ostin ja ei sammunut kun johdon laittoi paikalleen. Penkki kuitenkin ehjä, sillä kyseisen auton etupenkit tällä hetkellä toisessa autossa ja ainakaan vielä valo ei ole syttynyt.
Toisessa autossa taasen palaa ABS-vikavalo. Vikakoodi taka-oikealta anturilta. Väärä signaali. ABS-boksi avattu ja tinattu uudelleen. Tämä ei ainakaan auttanut. Molemmat takapyörien ABS-kehät putsattu. Sitten mittailtiin tuossa yksi ilta ohmeja taka-antureilta. Tuossa autossa missä ABS-vikavalo palaa tulee kummaltakin taka-anturilta n,1,4 ohm lukemaa kun pyörää pyörittää. Jännempi juttu on se, että ehjästä autosta taka-antureilta tulee koko ajan molemmilta 0,8 ohm lukemaa riippumatta siitä pyörittääkö pyörää vai ei.
Osaisiko joku sanoa tähän jotain selventävää? Onko tässä mahdollisuus myös siihen, että mittaristossa olisi jokin vika?
-
SRS-valo pitää nollata testerillä.
ABS-antureiden mittaus ohmisesti ei kertone oikeastaan muuta kuin että "lanka" ei ole poikki. Pyörittelyn vaikutuksen näkisi oskilloskoopilla.
Mittasitko sieltä ECU:n liittimeltä vai anturin irrallaan? ECU:lta mitattuna selviäisi onko linja kunnossa. Joku näiden kanssa enemmän painiskellut osaa varmaan vihjata otollisimmat vikakohdat.
-
Polttoainetankin kohdalta otin irti liittimen ja sieltä mittailtiin. Täytyy kokeilla joku päivä mittailla tuo koko johtosarja.
-
Näitä kysellessä olisi aika tärkeää tietää tarkka vuosimalli. Onko jo -99 vai vanha 98?
Vanhassa mallissa josta ohmimittaus onnistuu vaikka suoraan pyörän anturista on sellainen missä se liitin on abs anturin päällä edessä.
Uudemmassa sitä anturin päällä olevaa liitintä ei ole vaan se on vasta konehuoneessa ja siitä vastusmittauksella ei saa mitään tolkkua.
-
Tdi
-99 ainakin pitää nollata testerillä.
-
Srs-valo ongelma onkin jo korjattu. Penkit vaihdettu ja tuli hommattua tuollainen Autocom- jolla vikakoodit sai nollattua ja srs-valo sammui.
ABS-ongelmaisen auton valmistusvuosi on -99. Autoon kokeiltu toista ABS-yksikön ohjainboxsia. Velipojalla samanlainen auto ja ABS-yksikkö samalla varaosanumerolla, kuin omassa autossa. 4km testilenkki tuli ajettua. Tänä aikana ABS-valo ei missään kohtaa syttynyt, mutta ABS:ssät eivät myöskään toimineet. Toki vanhan ohjainyksikön kun laitoin takaisin, sain ajettua yli 10km, ennenkuin ABS-valo syttyi. Missään kohtaa ABS:sät eivät kuitenkaan toimineet. Seuraava toimenpide onkin nyt sitten mittailla taka-antureiden johdot yksikölle asti. Seuraava toimenpide on sitten taka-antureiden vaihto.
ABS- kehät takaa myös putsattu, mutta voisihan ne vielä tarkistaa, ettei ole poikki/rikkinäinen mistään.