Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Henke74 - 19.08.2011, 09:39:40
-
Matkan päällä Volgan ajotietokone ilmoitti ensin "Polttimovika pysäköintivalo", sitten vähän päästä olikin jo "Polttimovika useampi". Parkit ja takavalon polttimet varmaan korjautuu vaihtamalla, mutta mikäs eteen kun lähivalo-Xenon temppuilee? Käynnistäessä syttyy, sitten muutaman sekunnin päästä sammuu, kohta syttyy taas ja palaa jälleen muutaman sekunnin. Sammuu, eikä enää syty. Uudelleenkäynnistys (tai valojen sammutus kytkimestä) ja sama alkoi alusta taas... ???
Polttimet pitäisi olla vaihdettu talvella, noin 10 000 km sitten. Muista osista en tiiä mittää, ei oo ennen kaasupurkausvaloja ollunna. Mitäköhän nyt kannattaisi epäillä?
-
Matkan päällä Volgan ajotietokone ilmoitti ensin "Polttimovika pysäköintivalo", sitten vähän päästä olikin jo "Polttimovika useampi". Parkit ja takavalon polttimet varmaan korjautuu vaihtamalla, mutta mikäs eteen kun lähivalo-Xenon temppuilee? Käynnistäessä syttyy, sitten muutaman sekunnin päästä sammuu, kohta syttyy taas ja palaa jälleen muutaman sekunnin. Sammuu, eikä enää syty. Uudelleenkäynnistys (tai valojen sammutus kytkimestä) ja sama alkoi alusta taas... ???
Polttimet pitäisi olla vaihdettu talvella, noin 10 000 km sitten. Muista osista en tiiä mittää, ei oo ennen kaasupurkausvaloja ollunna. Mitäköhän nyt kannattaisi epäillä?
Onko se vihoitteleva xenon eri sävyinen kuin toimiva valo? Itellä meni halppis polttimot 50tkm jälkeen laakista rikki. Kokeile vaihtaa polttimoita puolelta toiselle. Jos vika siirtyy polttimon vikana on vika polttimossa. Jos ei niin sytytin on tien päässä.
-
Joo, äkkiseltään tuntuisi, että ballasti on antanut periksi, koska vioittuneen/lopullaan olevan Xenonin huomaa kyllä punaiseen vivahtavasta väristä,,no voihan tuossa muutakin olla.
-
Joo, äkkiseltään tuntuisi, että ballasti on antanut periksi, koska vioittuneen/lopullaan olevan Xenonin huomaa kyllä punaiseen vivahtavasta väristä,,no voihan tuossa muutakin olla.
Samaa äänestetään täältäkin. Vaikkakin tarvike xenonien kokemuksella. Pari kertaa piti aina kääntää valokatkaisijasta ennekuin oikutteleva ballasti sytytti toisen ajovalon...
-
Ballasteja saa ainakin xenonkauppa.fi:n kautta. Omassa V70 (-07, rekisteröity -06) ballasti on Valeon LAD5GL, hinta xenonkauppa.fi:ssa 199,- + toimituskulut. Ballastin tyypin saa varmennettua
kun irroittaa ajovaloumpion ja katsoo umpion alla olevan ballastin merkintöjä.
-
Ballasteja saa ainakin xenonkauppa.fi:n kautta. Omassa V70 (-07, rekisteröity -06) ballasti on Valeon LAD5GL, hinta xenonkauppa.fi:ssa 199,- + toimituskulut. Ballastin tyypin saa varmennettua
kun irroittaa ajovaloumpion ja katsoo umpion alla olevan ballastin merkintöjä.
En oo tajunnutkaan, että etsisi noita tarvittaessa jostain muualta, kuin merkkiliikkeestä, vaikka niissä valeo lukeekin :=)
Niiden ulkonäkö kun kuitenkin poikkeaa niin paljon tarvike mallin ballasteista, että ei tule ajateltua niiden olevan muuta kuin spesiaali merkkiosia :)
Ebaysta näkyy saavan vähän reilu sataseen kipale jos joutuu tulliin ja pitää tulli ja alvi maksaa.. ilman niitä vajaa 80e
-
Ja jos sattuu enklannin ebaysta löytään niin ei ole harmia tullitouhuista.
-
Moi! Xenon polttimo sammu ajosta ja ajotietokone ilmotti että polttimovika lähivalo. No seuraavalla käynnistyksellä sytty taas xenoni, mutta hetken ajon jälkeen taas pimeeksi, sen jälkeen ei oo syttynyt ollenkaan. Polttimossa ei ollut mitään kovin suurta sävyeroa havaittavavissa toiseen valoon verrattuna. Viittaako tää nyt enemmän ballastivikaan vai polttimovikaan? Polttimoista se on tietysti lähdettävä kokeilemaan, mutta ihmetytti vaan kun noin yhtäkkiä sammu, yleensähän noi alkaa vissiin muuttaa väriään ennenkun hajoaa? Auto siis -06 v70
-
Moi! Xenon polttimo sammu ajosta ja ajotietokone ilmotti että polttimovika lähivalo. No seuraavalla käynnistyksellä sytty taas xenoni, mutta hetken ajon jälkeen taas pimeeksi, sen jälkeen ei oo syttynyt ollenkaan. Polttimossa ei ollut mitään kovin suurta sävyeroa havaittavavissa toiseen valoon verrattuna. Viittaako tää nyt enemmän ballastivikaan vai polttimovikaan? Polttimoista se on tietysti lähdettävä kokeilemaan, mutta ihmetytti vaan kun noin yhtäkkiä sammu, yleensähän noi alkaa vissiin muuttaa väriään ennenkun hajoaa? Auto siis -06 v70
Kyllä siellä polttimo taitaa olla käyttöikänsä päässä, molemmat vaihtoon vain sävyerojen takia. Ja jos toinen kosahtaa niin se toinen menee viikon päästä.
-
Kyllä siellä polttimo taitaa olla käyttöikänsä päässä, molemmat vaihtoon vain sävyerojen takia. Ja jos toinen kosahtaa niin se toinen menee viikon päästä.
Tämä on tarkotuksena joo :) puskurin irrotukseen olenkin saanut hyvät ohjeet jo, mutta onko umpion irrotus ihan simppeli? Eli onko kaikki ruuvit näkyvillä kun puskurin ottaa irti vai pitääkö tietää mistä koloista ne löytyy? Kiitoksia vielä nopeasta vastauksesta! :)
-
Mulla pimeni xenon poltin kertalaakista. Oli kyllä aikas heikkotehoiset jo mutta ei mitään värivikaa ennakkovaroituksena. D5-06 vehje ja vaihdoin puskuria irroittamatta
-
Mulla pimeni xenon poltin kertalaakista. Oli kyllä aikas heikkotehoiset jo mutta ei mitään värivikaa ennakkovaroituksena. D5-06 vehje ja vaihdoin puskuria irroittamatta
Yksinkertasesti kysyen, miten teit sen? Näyttää niin ahtaalta ku on se moottorinohjausboxi aika ilkeessä paikassa ja sitten ku ei oo mitää hajua miten ne romut lähtee ehjänä irti sieltä umpiosta.
-
-06:ssa dieselissä ei ole oikeassa nurkassa ohjausboksia, niin on tilaa ihan mielin määrin. Kuskin puolellekin saa helposti tilaa, kun ottaa ilmansuodatinkotelon pois.
Bensakoneisissa ja vanhemmissa dieseleissä on oikeassa nurkassa niin ahdasta, että ei ole ollenkaan huono vaihtoehto ottaa koko puskuria ja umpioita pois
-
-06:ssa dieselissä ei ole oikeassa nurkassa ohjausboksia, niin on tilaa ihan mielin määrin. Kuskin puolellekin saa helposti tilaa, kun ottaa ilmansuodatinkotelon pois.
Bensakoneisissa ja vanhemmissa dieseleissä on oikeassa nurkassa niin ahdasta, että ei ole ollenkaan huono vaihtoehto ottaa koko puskuria ja umpioita pois
Näin vähän itsekkin tuumin että aika sorminäppärä kaveri saa olla et noi polttimot vaihtaa ilman minkään purkamista. Vielä noista umpion kiinnityspaikoista? Olisko kellään tietoa?
-
Näin vähän itsekkin tuumin että aika sorminäppärä kaveri saa olla et noi polttimot vaihtaa ilman minkään purkamista. Vielä noista umpion kiinnityspaikoista? Olisko kellään tietoa?
on ne kiinnityspaikat selvät kun puskurin on irroittanut. Taisi olla 4 pulttia millä ovat kiinni.
-
Mulla pimeni xenon poltin kertalaakista. Oli kyllä aikas heikkotehoiset jo mutta ei mitään värivikaa ennakkovaroituksena. D5-06 vehje ja vaihdoin puskuria irroittamatta
Onkohan tuota värioiretta nykyxenoneissa enää? Meni nimittäin toisestakin autosta xenon pimeäksi kertalaakista. Korjaantui polttimonvaihdolla. Ei mitään värioireita ennen pimenemistä. Pistin muuten philips extreme visionit sitten mutta ei nuo kyllä mitään yletöntä valotehonlisäystä tuonu minusta. Enpä tiedä onko 2x20eur väärti. Normi philips xenonit ois ollu ton verran halvemmat
-
Jatketaan vanhaa topiccia. . Kun ei ole mulla kytkentäkaavioita niin onko noille alkuperäisille xenoneille vain yksi yhteinen sulake? Näin tulkitsin ohjekirjaa ja kun mulla toinen palaa ja toinen ei niin ei pitäisi siis olla siitä kiinni ettei lyhdylle tule jännitettä? Olen polttimon vaihtanut ja ei auttanu niin lienee syytä seuraavaksi kokeilla vaihtaa ballasti?
-
Jatketaan vanhaa topiccia. . Kun ei ole mulla kytkentäkaavioita niin onko noille alkuperäisille xenoneille vain yksi yhteinen sulake? Näin tulkitsin ohjekirjaa ja kun mulla toinen palaa ja toinen ei niin ei pitäisi siis olla siitä kiinni ettei lyhdylle tule jännitettä? Olen polttimon vaihtanut ja ei auttanu niin lienee syytä seuraavaksi kokeilla vaihtaa ballasti?
On sama sulake molemmille pottimoille. Kokeile ehjästä xenonista sytytintä siihen pimeään, jos toimii vika sytyttimessä. Jos ei pelaa nii ballasti rikki..