Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Mekaaninen moottorin viritys => Aiheen aloitti: t.makisalo - 26.02.2017, 17:17:42
-
Mulla on ny menny kahdesta lohkosta 3. pytty halki. Vapari kone 97mm wisecoilla 240hv 310nm. Betonia lohkossa ei ole mutta halkeama on pytyn yläpäässä pystysuunnassa. Molemmat lohkot haljennu just samasta kohdasta, 3.pytty ja edestä päin ku kattoo pyttyyn niin kello 7 kohdalta. Eli pakosarjan puolelta etuviistosta.
Mistä se lohko tietää samasta kohdasta haljeta??? Onko veden kierrossa joku ongelma tuolla kohtaa vai mitä.??
Ekan lohkon rälläköin paloiksi jotta näin kuinka paksut pytyn seinät on. Eikä se kauheen ohut ollu siitä mistä oli halki. Paljo ohuempiaki kohtia sielä oli.
-
Siitä ne tuppaa järjestään haljeta.myös b230 lohkot.syytä en tiedä.kuullut olettamuksen jotta olisi ohuin kohta.
-
Jotkut ainakin sanovat 3pytyn kuumenevan eniiten... Itselläni liian kylmällä koneella polkaisussa hajosi männänrengasvälit 1/2/4 pytystä. Eli kolmonen ainut mikä jäi ehjäksi, tässä yhteydessä taisi jonkun kanssa olla puhetta siitä, että kolmonen lämpenisi eniiten.
-
Eiks niissä group-A autoissa ollut kolmospytyssä isompi suutin just jonkun tällaisen syyn takia?
-
Eiks niissä group-A autoissa ollut kolmospytyssä isompi suutin just jonkun tällaisen syyn takia?
K-jetin kanssa joo, LH:n kanssa mun mielestä ei.
-
3.pytty näissä tahtoo kuumimpana käydä, ja mun logiikan takia just tosta kohtaa.
Just tosta kohtaa siksi, koska pakopuoli lohkosta ja kannesta käy aina tottakai viileää imupuolta kuumempana, koska pakokaasut ovat imuilmaa kuumemmat. Mäntäkin sulaa about aina pakovenojen kohdalta 16v koneessa. Ja 8v koneessakin jos katsot kummassa päässä pyttyä pakovena on, ni sehän on takapäässä pyttyä, eli venan keskusta tossa halkeaman lähellä.
Pakokaasut ulosmennessään siis kuumentavat pytyn tuosta kohtaa, kova lämpörasitus yhdessä huonon jäähdytysvesikierron kanssa (vesipumppuhan on lohkon etupäässä ja juuri siksi pakopuolelle kylmäsyöttö pumpulta), vesi kiertää hyvin vielä 1-2 pyttyjen ja 3pytyn etureunan (auton kulkusuunnassa) kohdalla, mutta 3-pytyn takareuna (ja 4pytyn etureuna jossa imuvena jäähdyttää) jää kovasti kuumaksi. 4pytyn takareuna jäähtyy hyvin, koska siellä on lohkon takapää, joka pääsee vähän edes jäähtymään ulkoilmaan taaksepäin.
Veneen koneessa mulla on vedetty jatkuva kierto lämppärin kennon lähdöstä kannen imupuolelta 3.pytyn kohdalta vesipumpulle (veneessä yleensä oo lämppäriä) ton takia. Pakopuolelta olis parempi, mutta en jaksannut kairata reikiä sinne.
Eli jos parannuksia haluat, kokeile seuraavaan versioon kairata joka pytyn TAKAREUNAAN (tai ainakin 2-3 ja 3-4 pyttyjen väliin) reiät ja laita niihin kierto vaikka vesipumpun lämppärin lähdöstä. Ja laita kierto lohkon yläreunasta 2-3cm alaspäin, ei jonnekkin pytyn alareunaan.
Tässä vaan omia ideoita ja teorioita. Parempia saa ehdottaa. :)
-
Kiitos tästä vastauksesta tässähän tuli ihan järkipuhetta. Oon nähny joidenki laittaneen kuristusprikan vesipumppuun siihen reikään jossa on kumitiiviste mikä nousee suoraa kanteen. Sehän ainaki pakottaa vesivirtausta enempi lohkon kautta.
-
En pääse ihan kärryille miten SJS on kierron kytkenyt, mutta yleensä siitä 3. pytyn kohdalla olevasta reiästä viedään vedet syylarin kuumalle puolelle. Sieltä siis otetaan yleensä ulos kuumaa vettä ja poistetaan lämpökuormaa kannesta ilman että veden tarvitsee kulkea termarille saakka kaikkien pyttyjen läpi.
Vesipumpun päällä olevalla reiällä ei ole merkitystä jos autossa on toimiva termostaatti. Vesi kiertää sen kautta kannesta pumppuun päin ennen termarin aukeamista että kone lämpenisi nopeammin. Kun termari aukeaa, niin samalla kierto sulkeutuu. Jos termari on poistettu niin silloin myös reikä pitää tukkia että ei kierrätetä lämmintä vettä takaisin pumpun imupuolelle. Yleensä sinne jätetään pieni höyrynpoistoreikä. Jos termarin poistaa vakiopumpun kanssa niin tilalle pitää tehdä kuristus että systeemi toimii oikein.
Mun koneissa on pahvivauriot olleet lähes poikkeuksetta nelospytyssä. Johtunee siitä että nelonen käy kaikkein lämpimimpänä.
Uskoisin että kolmosen sylinterivauriot johtuvat sekä koneen takapään isommasta lämpökuormasta että sylinteriryhmän rakenteesta.
edit. yksi apu lämpökuormaan saattaa löytyä kylmemmästä termarista jos kone on vaan kisakäytössä. Riippuu tietty käytön luonteesta onko siitä apua ja kerkeääkö kone jäähtymään missään välissä termarin sulkeutusmislämpöön saakka. Kiihdytyshommissa toimii kun saa koneen lämmön alas ennen vetoa ja on enemmän puskuria mihin ladata lämpöä vedon aikana. Me ajellaan 72C termarilla - sillä on ainakin tossa käytössä iso merkitys onko koneen lähtölämpö 72 vai 82 kun lämpö joka tapauksessa vedon aikana nousee.
-
Itse aikoinaan kun vielä vinomoottorilla ajoin ja kansipahveja paukku pihalle enempi ja vähempi, autosta oli lämmityslaite poistettu, alkoi tulla epäilys että kierto jollain konstin häiriintyy. Lopulta mulla meni noin 5mm letku kolmos tai nelospytyn imupuolelta niistä anturi reijistä letku termostaattikotelon kanteen.
Tuolla sai ehkä ilmattua järjestelmää tai siirrettyä kuumaa vettä pois kannen takaata. Ongelmat ainakin vähenty sen jälkeen. Sitä en tiedä auttoiko tuo mutta ei se ainakaan huonontanut sitä....
-
jokkispuolella opittua. termaria ei saa poistaa, ei ehdi jäähtyä kun kiertää liian nopeasti. joskus porattu termariin pikkureikiä et kiertää varmasti jos menee jumiin. lämppärin kiertoa ei saa tukkia, pumpulta lähtevä pikkuputki pitää mennä kannen vastaavaan, keittää varmasti jos se ei ole kunnossa.
-
jos termarin poistaa niin se vesipumpulta kanteen lähtevä kanava tukkoon,kun senhän se termari tukkii kun aukeaa.sillon ei tarvii sitä lämppärin kiertoo kannen takapäähän.tai näin ainakii mulla toiminu jokkis laitteissa.termarista ei kannata poistaa muuta kuin ne liikkuvat osat,niin vähä rajottaa.katu vehkeissä varmaan kannattaa termari pitää käytössä.(korjasin ajatus virheen)
-
Mistä löytää 72° termarin?? Ite en oo löytäny ku 82 motonetistä, vai oliko se peräti 86...?
-
Mistä löytää 72° termarin?? Ite en oo löytäny ku 82 motonetistä, vai oliko se peräti 86...?
Ostin muistaakseni tuolta:
http://tgmotor.com/?page_id=187
Muistinvaraisesti maksaa noin viis kybää.
-
Itse aikoinaan kun vielä vinomoottorilla ajoin ja kansipahveja paukku pihalle enempi ja vähempi, autosta oli lämmityslaite poistettu, alkoi tulla epäilys että kierto jollain konstin häiriintyy. Lopulta mulla meni noin 5mm letku kolmos tai nelospytyn imupuolelta niistä anturi reijistä letku termostaattikotelon kanteen.
Tuolla sai ehkä ilmattua järjestelmää tai siirrettyä kuumaa vettä pois kannen takaata. Ongelmat ainakin vähenty sen jälkeen. Sitä en tiedä auttoiko tuo mutta ei se ainakaan huonontanut sitä....
Jos lämppärin hana on kiinni niin eikös se ole kutakuinkin sama vedenkierron kannalta ettei lämmityslaitetta ole ollenkaan?? Jos hana toimii niin eihän se laske mitään läpi!
Sikäli aihe kiinnostaa että meillekin tulossa yksi vinokonetötterö johon ei tule lämppäriä. Ajatuksena laittaa vesipumpulta lämppärille lähtevästä putkesta kierto 4. mukin kohdalle kanteen kennolta palaavaan nippaan. Siis siten kuin nestekierto on alunperinkin, mutta kenno vain puuttuu välistä. Ainakin pikaisesti ajateltuna tämä ratkaisu vie vesikierrosta jäähdytettyä evästä kannen päätyyn.
-
Kannen takapäästä lähtee lämmin vesi lämppärille. Hana kiinni vettä ei kierrä. Hana auki vesi jäähtyy lämppärin kennossa ja se palautetaan vesipumpun imupuolelle takaisin kiertoon. Jos kennon ja hanan jättää pois, niin lähdöt tulpataan. Jos kannen takapään ja pumpun imupuolen yhdistää ilman kennoa niin kannessa lämmitettyä vettä kierrätetään takaisin kiertoon moottoriin.
-
kiitos reve, minulla tilapäinen ja kokonaisvaltainen hahmotushäiriö kiertosuunnassa :-[
-
Jotkut ovat raportoineet kannen lämpötilaerojen tasoittuneen kun 940 lämppärin sulkuhana on vaihtunut sellaiseen takaisinkierrättävään H-mallìin.
R-Sportin 16 venasessa kisamoottorissa oli tavisvesipumppu ja prikalla suljettu se lämppärin lähtö.
-
Mulla on ny menny kahdesta lohkosta 3. pytty halki. Vapari kone 97mm wisecoilla 240hv 310nm. Betonia lohkossa ei ole mutta halkeama on pytyn yläpäässä pystysuunnassa. Molemmat lohkot haljennu just samasta kohdasta, 3.pytty ja edestä päin ku kattoo pyttyyn niin kello 7 kohdalta. Eli pakosarjan puolelta etuviistosta.
Mistä se lohko tietää samasta kohdasta haljeta??? Onko veden kierrossa joku ongelma tuolla kohtaa vai mitä.??
Ekan lohkon rälläköin paloiksi jotta näin kuinka paksut pytyn seinät on. Eikä se kauheen ohut ollu siitä mistä oli halki. Paljo ohuempiaki kohtia sielä oli.
Olen kans saman asian kans paininu taannoin nyt olen saannut kestmään.
Omat havainnot ongelmasta..
10 sarjalaiset lohkot halkeaa helpommin kyseisestä kohdasta.
Volvon kansi on imu painoteinen ja lämpö ei poistu niin hyvin kun tarvis pakokanavaan (pako käy kuumana).
Ratkaisuna olen käyttänyt enempi marginaalia pako venttiileissä jotta venttiilillä olis kapasiteettia poistaa lämpöä paremmin kanteen.
Ei liian ohutta seeti pintaa, käytän pakoseetipinassa 1.3mm terää.
Pakoventtiili hyvä laatuinen, Esim Ferrea, esim yleisesti myyty SS venttiilissä on marginaaliltaan pieni.
Pakoventtiili mahdollisimman pintaan vastaanottamaan lämpöä ja luovuttamaan se kanteen.
(https://s9.postimg.org/m6zk0y7mz/WP_20170419_09_26_29_Pro_2.jpg) (https://postimg.org/image/m6zk0y7mz/)
(https://s15.postimg.org/k04ynyazb/WP_20170419_09_26_29_Pro_2.jpg) (https://postimg.org/image/k04ynyazb/)
EDIT Turbo 242: Lainausta hieman korjailtu.
-
t.makisalo
Millasella mäntä>kiertokanki yhdistelmä moottorisi on? Ohjaukset?
-
24mm korkee viseco. 162 veivi. 86 isku. Omat jakajasytkävehkeet ja kaasarit
-
24mm korkee viseco. 162 veivi. 86 isku. Omat jakajasytkävehkeet ja kaasarit
Pinto wiseco?
Minkälainen ohjaus männän helma?
Nascar veivi?