Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: RoadMaster - 27.02.2017, 21:51:47
-
Iltaa,
S80 ei mennyt leimasta läpi, päästöt tyhjäkäynnillä ja SRS valo.
Päästö ongelman aiheuttajaksi epäilty VVT pyörää joka viallinen? Onko minkä hintainen osa ja vaihtotyö? SRS valo kuittaantuu, mutta sytty heti uudestaan, Turvatyynyt sivu oika vasen liian korkea ja liian alhinen resistanssi tms.. Mikä voisi olla ongelman aiheuttaja? Onko edessä SRS boksin vaihto? Miten kalliiksi SRS boksin vaihto tulee? :(
-
Miten tuossa päästöviassa on päädytty epäilemään VVT-pyörää?
Mitä koodeja sieltä tarkalleen tulee?
-
Jossain topicissa oli että VVT-pyörän hinta Volvolla olisi n. 350€, tuohon tulisi toki työt päälle.
Minkähän ikäinen tämä auto on, alkupään malleissahan tuota SRS-boksin vikaa esiintyi aikalailla. Osaa ei välttämättä vaihtaa tarvitse vaan korjauskin on mahdollinen. Niitähän tekee esim. www.sercap.fi
-
Mitkä oli päästöarvot? Kyllä siellä todennäköisimmin joku muu aiheuttaa sen kuin VVT. Ilmamassamittari, lambda-anturi, ikivanha ilmansuodatin, jne. Vikakoodinluku ois hyvä aina tehdä.
SRS-vikaan ihan enshätään sekä CEM-, että SRS-vikakoodien nollaus.
-
Miten tuossa päästöviassa on päädytty epäilemään VVT-pyörää?
Mitä koodeja sieltä tarkalleen tulee?
Koska kieroksilla päästöt reilusti alle raja-arvojen, niin kat toimii?
Antaa vikakoodeja P0135 - Heated oxygen sensor (H025) 1, bank 1
P1671 - Camshaft position (cmp) acutator - range/performance problem
P0135 P
P1671 P
-
Mitkä oli päästöarvot? Kyllä siellä todennäköisimmin joku muu aiheuttaa sen kuin VVT. Ilmamassamittari, lambda-anturi, ikivanha ilmansuodatin, jne. Vikakoodinluku ois hyvä aina tehdä.
SRS-vikaan ihan enshätään sekä CEM-, että SRS-vikakoodien nollaus.
VVT pitää ääntä, vikakoodit on luettu useasti ja tuossa edellisessä viestissä.
SRS valo syttyy heti nollauksen jälken.. :(
-
Jossain topicissa oli että VVT-pyörän hinta Volvolla olisi n. 350€, tuohon tulisi toki työt päälle.
Minkähän ikäinen tämä auto on, alkupään malleissahan tuota ABS-boksin vikaa esiintyi aikalailla. Osaa ei välttämättä vaihtaa tarvitse vaan korjauskin on mahdollinen. Niitähän tekee esim. www.sercap.fi
-99 vuosimalli S80 2.4 140hv
-
Vuosimallin perusteella veikkaisin , että SRS-boksi tiltannut. Asiantuntevasta korjaamosta saa varman diagnoosin näille, eipä nämä SRS-laitteet yleensä itsestään hajoile, enemmänkin tuo boksi.
-
Antaa vikakoodeja P0135 - Heated oxygen sensor (H025) 1, bank 1
P1671 - Camshaft position (cmp) acutator - range/performance problem
P0135 P
P1671 P
Lambda-anturi vaihtoon ja jos oikein tulkkaan tuota camshaft actuatoria niin VVT-solenoidi on jumissa. Solenoidin hinnasta kuulin toisen käden tietona että reilun satasen.
Omasta -00 V70 2.4 bensavaparista lioteltiin kait neljään kertaan tuota VVT-solenoidia ja lopulta se alkoi taas toimia ilman vikakoodeja.
-
Lambda-anturi vaihtoon ja jos oikein tulkkaan tuota camshaft actuatoria niin VVT-solenoidi on jumissa. Solenoidin hinnasta kuulin toisen käden tietona että reilun satasen.
Omasta -00 V70 2.4 bensavaparista lioteltiin kait neljään kertaan tuota VVT-solenoidia ja lopulta se alkoi taas toimia ilman vikakoodeja.
Huollossa kun kävi arviossa, väitti, ettei tuo lambda koodi vaikuta päästöarvoihin, kun valittaa lambdan lämpöpiiristä, ja sillä ei kuulemma ole merkitystä, kun auto on normi toiminta lämpötilassa.
VVT solenoidia minäkin mietin ja ehdotin korjaamollekin, mutta mekaanikko oli sitä mieltä, ettei vika ole solenoidissa, vaan VVT pyörä ja solenoidi vaihdetaan saman aikaisesti ja kuulemma ei usko, että solenoidissa olisi vikaa?.. :-\
-
Kulunut vvt pyörä voi heittää nokka-akselin ajoitusta useamman asteen, jolloin voi päästöissäkin näkyä ja tulla vikakoodi. Sen vvt pyörän kuluneisuuden voi testata ihan paikallaan ollessa kokeilemalla onko akselin suuntaan välystä, uudessa tai uuden veroisessa välys on todella pieni kun kuluneessa voi olla jopa 2 mm, silloin on jo lähellä että vuotaa öljyä. Kuluneella pyörällä jakohihna ei kulje keskellä pyörää.
-
Mulla oli aivan räjähtäneen väljä VVT-pyörä ja se vaihdettiin uuteen (reilu 400 euroa siniseltä). Sen jälkeen alkoi syttyä moottorin vikavalo ja vikakoodina oli VVT jumissa. Sitten lioteltiin moneen kertaan sitä VVT-solenoidia ja lopulta se alkoi pelata ilman vikakoodeja.
Öljyvuoto oli alkuperäinen remppaan ryhtymisen syy, ölppä tuli VVT-solenoidin paperitiivisteestä.
Päästöistä pomppaa, lambda antaa vikakoodia mutta lambdaa ei vaihdeta, kukin tyylillään...