Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: v8 - 28.02.2017, 17:45:46
-
Oisko jollakulla laittaa kuvaa B230FD konehuoneesta. Lähinnä imusarjan ympäristöstä ja kaasuläpän rullista ja tangoista. Hankala palapeli kun ei ole mallia nähnyt ???
-
Onko tästä apua?
(https://s22.postimg.org/xsxuhqfvx/DSC_0417.jpg) (https://postimg.org/image/xsxuhqfvx/)
-
Et Googlen kuva hakuu tiiä..?
-
Mitäs helvettiä varten näitä foorumeita pietään yllä jos vaan vittuillaan ja känistään jos joku jotain sattuu kysymään ::) yritin kyllä etsiä mutta kaikki kuvat oli koko konehuoneesta. Eihän niistä perkele tahdo saada kunnolla selvää.
Tänks acke. Tuosta jo näkee paremmin :)
-
Mihin kohti se musta lieriö purkki tulee kiinni ja millä. Ei mitään kiinnikkeitä itse pöntössä. Peltisiä kiinnikkeitä pahvilaatikossa vielä vaikka kuinka ::)
-
Panta siinä on ympärillä ja ilmansuodatinboksin alla muistaakseni. Kiinnitys runkopalkkiin tai lähistölle.
(http://www.volvopartswebstore.com/images/parts/volvo/fullsize/GR-49858.jpg) (http://www.volvopartswebstore.com/showAssembly.aspx?ukey_assembly=243831)
-
Ei vaan löydy tuollaista telinettä tai edes lähellekkään vastaavaa perkele. Pitää vielä iltapäivällä käydä osakasat läpi
-
Ei vaan löydy tuollaista telinettä tai edes lähellekkään vastaavaa perkele. Pitää vielä iltapäivällä käydä osakasat läpi
740-92:ssa pönttö on kiinni kahdella vahvalla nippusiteellä,jotka pujotettu sisäkulman takaa(ei mitään telinettä)
-
940 -93 kyseessä. Taidan laittaa niillä nippusiteillä niin pääsee eteenpäin :)
-
Ei käynnisty ei... hyvin starttaa mutta ei saa bensaa pyttyihin asti. Pensa pumppu hurisee hetken kun laittaa virrat ja on uusikin. Suodatin myös uusi. Kiskolle tulee bensa kun painaa venttilistä. Lambda,imm,tulpat,johdot,pyörijä ja kansi uusittu. Voisiko suuttimet olla jumissa. Auto seisonut 4vuotta ja imusarja ollut irti laatikossa. Jos voisi niin millä nuo saisi pelaamaan >:(
-
Mittaa ensin tuleeko suuttimien toiseen johtoon 12V startatessa. Jos ei, niin suuttimien virtarele paisarin kyljessä on todennäköisesti rikki. Vaihtoon tai tinattava uusiksi.
Pyöriikö bensapumppu myös startatessa?
Suuttimet voi testa yksinkertaisesti laittamalla toiseen napaan 12V ja näpäyttämällä toista maihin. Pitää naksahtaa. Jos ottaa bensakiskon suuttimineen irti, näkee tuleeko bensaa. Joskus jumettunut suutin alkaa toimimaan kun antaa suoraa virtaa pari kertaa. Joskus laittanu yöksi bensaan uimaan ja välillä antanut virtoja.
-
Aukaisin tuon suutin releen vai mikä oikealta nimeltään onkaan. Virtoja ei siis ennen releen avaamista suuttimille tullut. Relettä ahistamalla saatiin virrat ja käyntiinkin mutta sammui aina hetken pyörittyään.
Releen numero 89 99 31 1323592-1 Ja pyöreät liittimet
-
Kokeiltu toisella releellä joka otettu toimivasta autosta. Tosin seisonut vuosia. Sama tässä eli virta päällä vetää kynnet kiinni,startatessa irtoaa ja kaveri kun puristaa kynnet kiinni lähtee käymään ja pysyy hetken käynnissä kunnes sammuu. Saa pysymään käynnissä kun rämpyttää kynsiä yhteen vähän väliä ja pitää hieman kaasua.
Onko etuvaloille menevissä johtonipuissa mitään maajohtoja jotka vaikuttaisi moottorin sähköihin? Kontissa laatikossa kaksi lokasuojaan kiinnitettävää levyä mihin ilmeisesti saa naaras abikoilla maajohtoja. Täytyykö sytytyspääte ola kiinnitettynä koriin?Maadoittuuko runkonsa kautta?
Tein uuden maajohdon akulta moottorin korvakkoon 35mm kaapelilla ja korvakon toisesta pultista 16mm koriin.korvakon pinnat ja lohkon pinnat hiottu kiiltäväksi ja kuparitahna väliin. Lisäksi käytin kannen päästä maajohdot ja sen mustan laatikon irti ja hioin vähäisetkin hapettumat pois. Mikä on tämä musta metalli möykyn sisältävä loota? Kenties lyijyä?
Tulipa tekstiä ::)
Edit. Onkohan jonkin sortin ajonesto? Hälytin löytyy ja virtalukon vieressä punainen ledi. Avain kuitenkin normaali siruton.
Edit. Lisätään vielä sen verran että autostahan oli ostaessa johtosarja irti moottorista,jakopää ja imusarja lihoina. Ykk anturin liitin ilmeisesti tulee vasemman etuiskarin luota tulevaan pistokkeeseen? Ei ainakaan kovin hyvin yltäisi kaasuläpälle. Startin nipusta liitin tyhjäkäyntiventtiiliin. Musta liitin yhdellä paksulla vihreällä johdolla menee ilmeiseti siihen nakutusanturille imusarjan alle?Lämpöanturilla valkoinen koneen peräpäässä ja musta lisäsuuttimelle koneen keskellä.
-
Noniin lähtihän se käyntiin. Tosin kylmänä tyhjäkäynti huonoa ja kovin alhaalla. Sytytyshä tästä ei ilmeisesti voi edes säätää.oli nimittäin jakaja kokonaisuudessaan irti ennen ostoa. Voisiko syy heikkoon käyntiin olla koneen takapäässä imusarjan alla se lämpöanturi?
No pyöritän lämpöseks ja katsotaan paraneeko tilanne.
-
Hyvä jos käy. Lämpöanturin arvot löytyvät FAQ puolelta. Onhan tyhjäkäyntiventtiili puhdas?
Kontissa laatikossa kaksi lokasuojaan kiinnitettävää levyä mihin ilmeisesti saa naaras abikoilla maajohtoja.
Kyllä. En muista mitä.
Ykk anturin liitin ilmeisesti tulee vasemman etuiskarin luota tulevaan pistokkeeseen? Ei ainakaan kovin hyvin yltäisi kaasuläpälle.
Tulipeltiä pitkin kuskin puolelta.
Startin nipusta liitin tyhjäkäyntiventtiiliin.
Joo, haitarikumi ennen liitintä.
Musta liitin yhdellä paksulla vihreällä johdolla menee ilmeiseti siihen nakutusanturille imusarjan alle?
Jep (liitin musta, johto on kuoren sisällä niin väristä en osaa sanoa)
Lämpöanturilla valkoinen koneen peräpäässä
Kyllä.
Mikä on tämä musta metalli möykyn sisältävä loota
Pelkkä paino, pitäisi kai vähentää tärinää.
-
Nuo kyseiset liittimet siis oikein. Pitää huomenna vielä vaihtaa suuttimien tiivisteet. Laitoin suutin releen tilalle normaalin 4 napaisen releen ja maadoitin etuvaloille menevistä johtonipuista yhdet liittimet puoleltaan. Johtui tästä ilmeisesti ettei pelannut. Pientä pätkimistä käynnissä varsinkin kylmänä. Ja jos vauhtipyörän puhdistaisi jotta sekin olisi pois mielestä. Tyhjäkäynti venttiili näyttää lähes uudelta. Oletan olevan uusi. Käynti alkaa humpata liittimen irrottamalla. Tuo pätkiminen kylmänä aikuttaa enenmmän sytkäpuolen ongelmalta. Tai sitten suuttimet on vaan paskaiset. 4v seisonut käyttämättä
Edit. Kylmänä ruiskun lämpötila anturi näyttää 8500 ohm toisesta navasta maata vasten ja toisesta 9500. Aamulla -10 pakkasta eli oikeaa näyttäisi ainakin kylmänä FAQun mukaan mutta haitanneeko napojen välinen ero.
-
Anturi kehä vauhtipyörältä putsattu ja vaihettu toimiva lämpöanturi ruiskulle. Suuttimen tiivisteet vaihdettu. Ei vaikutusta. Tällä hetkellä ongelmana että käy helvetin rikkaalla ja ei kestä tasakaasua pätkimättä. Kaasua kestää polkea rajottajaan asti ja tyhjäkäyntikin suht ok. Mutta jos vaikka pitää tasakaasua parissa tonnissa niin alkaa kone hyppiä aivan kuin sytty pätkisi.
Seuraavaksi vaihdan alkuperäisen lambdan ja imm takaisin. Paikallaan nyt uudet tarvike lambda ja immu. Immun töpsän irrottamalla ei vaikutusta mihinkään.
Edit. Vaihdettu vanha imm ja lambda. Nyt pyörii tyhjäkäyntiä immun töpsä irrotettuna ja kun tökkää töpsän kiinni -> sammuu.tasakaasua ei töpsä irti kestä hytkymättä. Käytin sihti verkkoa uudesta immusta irti ja huomasin että piirikortilta tuleva kuumalangan muovi runko on poikki. Ilmeisesti pudonnut joskus lattialle.....muoviämpäri....uusi immu ei myöskään anna tyhjäkäynnillä jännitettä kolmos pinniin 0.1-0.3v enempää.
Ja osien vaihdon jälkeen sai tälläiset vikakoodit
1-2-1 MAP-anturi (imusarjan alipaineanturi) tai MAF-anturi (ilmamäärämittari) <- ilmeisesti se immu paskana
2-1-3 Täyskaasutieto kaasuläppäkytkimeltä puuttuu <-?
2-2-3 Tyhjäkäyntiventtiilin signaali puuttuu <-?
Pahoittelen yksinpuheluani ;) jos jollakulla halua lainata varmasti toimivaa immua iisalmen lähiseudulta niin privaa tulemaan.tai kiinostusta tulla ihmettelemään tätä perkelettä niin keitän pullakahveet :P
-
Tosta kun nopeesti lukasin, ja oikein ymmärsin nii uudella ehjällä immulla ei silti tule kuin tuo mainitsemasi jännite mitattuna vasten immun runkoa tyhjäkäynnillä? Oletko varma johtosarjan kunnosta, ja onko boksi ja johtosarja yleensä yhteensopivat, eli tarkoitan onko auton alkuperäiset?
-
IMM nuo oireet kyllä kovasti viittaa
-
Johtosarja ja boksi ilmeisesti on alkuperäisiä. Tuo uusi mittari on tarvike missä ei lue edes merkkiä (luin näiden merkittömien ongelmista haulla) imm aloin epäillä kun uusi tarvike imm ei vaikuta mitenkään töpselin irrottamalla ja vanha ei kärsi olla ollenkaan paikallaan. Tänään haen purkuautosta uuden ja kokeilen.
-
Ehjä käytetty imm paikallaan ja toimii :-* tyhjäkäynnin säätöä ja leimalle. Onko lambdan kahdella valkoisella johdolla merkitystä kumminko päin ovat. Epäilen ettei ole ::)
-
Tyhjäkäynnin perussäätöön jonkinlaine ohje onkin FAQ-osiossa. Valkoiset johdot voi kytkeä kumminpäin tykkää.
-
Sillä ajattelinkin yrittää. Kyllä huomaa että rikkaalla kävi.... ennen ensimmäistä käynnistys yritystä tankkasin piripintaan. Auto pyörinyt lähinnä tyhjäkäynti arviolta 1-2h ja välillä kaasuttelua ja yksi 300m koeajo 1 ja 2 vaihteella. Tankin viisari pudonnut sentin verran ;D
Noh. Huomenna yrittämää leimalle :P