Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Arikultsi - 28.02.2017, 18:22:33

Otsikko: 960 ratin vapina
Kirjoitti: Arikultsi - 28.02.2017, 18:22:33
Auto vm.-96 960 2.5 manuaalilootalla, "ei-nivomat" taka-akseli, ajettu 280 tkm. Sain auton elokuun lopulla ja siitä alkaen olen yrittänyt saada vapinat pois, viimeeksi tänään Autosalvassa alustan tarkastus, ei mitään löysiä niveliä tai puslia löytynyt. Koiranluut, vakaajan runkokumit, yksi pallonivel ja tukivarren takapusla vaihdettu puolen vuoden sisään. Renkaat tasapainotin (taas) tänään uudestaan. Ei auta. Vapina tuntuu ehken jo pienemmissäkin nopeuksissa, mutta 90 km/h alkaen se alkaa häiritä ja 110 vauhdissa on jo aika sietämätöntä. No, tietysti makuasia jotta kuka sietää mitäkin, mutta siinä vauhdissa ratti väpättää selvästi ja koko auto mukana.

Onko mitään vinkkiä mitä kannattaisi tutkia seuraavaksi? Autosalvassa arvelivat että kaikkihan voidaan lopulta selvittää, mutta saattaa alkaa jo maksaa. Se kuulosti uhkaavalta lausunnolta, kun toista tonnia on jo etupäähän ja tasapainotuksiin laitettu...
Otsikko: Vs: 960 ratin vapina
Kirjoitti: Huikkoster - 28.02.2017, 18:28:40
Jarrulevy ja laahaava satula? Ootko kokeillut toisilla renkailla ja vanteilla?
Otsikko: Vs: 960 ratin vapina
Kirjoitti: hande - 28.02.2017, 18:34:54
Ootko kokeillut toisilla renkailla ja vanteilla?
Sama tuli mieleen
Otsikko: Vs: 960 ratin vapina
Kirjoitti: Xtr - 28.02.2017, 20:20:44
Mahdollisina syinä tulee mieleen mm. renkaan rungon särkyminen ja jo mainittu himpun kiero jarrulevy, joka laahaa. Kyseisena jarruvian kyllä erottaa tasaisesta tärinän taajuuden muutoksesta nopeuden muuttuessa. Renkaan runko jos on rikki, niin aiheuttaa myös aika pirullista vatkaamista.
Otsikko: Vs: 960 ratin vapina
Kirjoitti: Arikultsi - 28.02.2017, 21:03:16
Nojoo, kesärenkaat vaihdoin, Misukan Crossclimatet tilalle (on muuten hyvät ja hiljaiset ko. autoon), sen jälkeen käytin ne tasapainotuksessa kun vielä täristi, ei auttanut. Talvirenkaat eri vanteilla, tasapainotettu kaksi kertaa, ei auta.

Ja vielä selvennystä, vapina on sama vapaalla rullatessa ja veto päällä, voiko silti kardaani aiheuttaa?

Vai ohjausvaihteen tai ohjaustehostimen välykset, vai...  :-\
Otsikko: Vs: 960 ratin vapina
Kirjoitti: Huikkoster - 28.02.2017, 21:11:59
Kardaani ei vapisuta rattia. Tuntuu enemmän penkin kautta kuin käsien.

Jarrut tutkisin. Herkistely ei maksa kuin vaivaa ja levytkin suht halvat.
Otsikko: Vs: 960 ratin vapina
Kirjoitti: 244 V8 - 28.02.2017, 23:05:53
Mites pyörän laakerit.
Otsikko: Vs: 960 ratin vapina
Kirjoitti: Arikultsi - 28.02.2017, 23:19:07
Jäi mainitsematta et yks takapyörän laakeri on myös vaihdettu tän puolen vuoden sisään. Kolme kertaa ollut "alustan tarkastuksessa" joten kait asentaja, vaikka ois autosalvan korjaamolla, hokais jos on pyöränlaakeri sökö? Eikä pidä ns. laakeriääntä.

Ehken tuo jarrulevyjen ja palojen vaihto sitten seuraavaksi, eipä haitanne jos autoa aikoo pitää vaikka entiset ei vielä olekaan lopussa. Kulutus ei kyllä ole miteskään korkea, verraten siihen mihin olin varautunut. Alle kympin matka-ajossa pääsee, ja jos jarru lopettaa laahaamasta niin... :)



Otsikko: Vs: 960 ratin vapina
Kirjoitti: Arikultsi - 28.02.2017, 23:31:23
Tuli vaan mieleen, etteikös levy jo lämpiä jos se hinkkaa vapinaa aiheuttavasti? Onko teillä ollut tätä vikaa itellä tai kaverilla, vai onko ehdotus vain päättelyn tulosta?
Otsikko: Vs: 960 ratin vapina
Kirjoitti: Chall - 01.03.2017, 12:22:16
Omassa ysissä teki etupäässä kovaa ravistusta, oli liukutapit sen verran jumissa. Ja kaverilla subarussa ravisti takapäässä, paloissa oli vielä pintaa mutta männät jumitti toiselta puolelta.
Otsikko: Vs: 960 ratin vapina
Kirjoitti: Arikultsi - 01.03.2017, 23:14:54
Epäilisin silti jotain ohjaukseen tai eturipustukseen liittyvää vikaa. Ratin vapina näet ei ole tasaista, kuten esim. epätasapainorenkailla, vaan välillä kovempaa ja välillä vähemmän. Tien pinnan laatu tuntuu vaikuttavan, tänään Haminan rampilta lähdin uudelle sileälle moottoritielle, ja lähes koko pätkän 110-120 vauhdissa ratti ei tärissyt yhtään. Mutta "normaalikuntoisella" eli tänään myös Kotka-Porvoo väli eestaas, tutisee enemmän tai vähemmän.

Olenhan tuolla jo reilun kymppitonnin ajellut, niitä renkaita vaihdellut ja tasapainotellut. Vika on ollut alusta (270 tkm mittarissa) alkaen samanlainen, ei pahene tai parane. Luulisi että meikäläisen hermojen lisäksi tuo tutina rassaisi auton alustaa ja väljentäisi paikkoja ennen aikojaan.

Kiitos vastanneille, pitänee kuitenkin vaihtaa jarrulevyt edestä, eihän tuo tosiaan tässä konkurssissa enää paljon paina...

Jossei sekään auta eikä mitään muuta keksi, niin sitten kärsitään. Ei kuulemma saa lahjahevosen suuhun kurkkia, perintövolle nääs.
Otsikko: Vs: 960 ratin vapina
Kirjoitti: Arponen - 02.03.2017, 09:13:40
Pakko tuoda sellanenkin esille että vaikuttaako auton sijainti tiellä? Siis jos samalla pätkällä hakee sivuttain paikkaa. Miulla nimittäin yhessä kohdassa kuutostiellä v70 täristää, mutta heti kun ottaa uralta sivuun niin tärinä häviää.
Kovemmassa vauhdissa toinen taasen tuossa 740 todettu tärinän aiheuttaja oli tehostajan pumppu, sekin kesti hetken tajuta koska ratin täristys oli niin satunnaista ja ilmeni yli 70km/h vauhdissa, jos ilmeni.
Otsikko: Vs: 960 ratin vapina
Kirjoitti: hss - 02.03.2017, 11:59:31
Onhan ne varmasti jo katsottu, mutta mulla teki samaa alatukivarsien isommat eli taaemmat puslat. Taisi näyttää ensin ihan hyviltä, mutta kun hieman väänteli niitä niin ihan loppuhan ne olivat.
Otsikko: Vs: 960 ratin vapina
Kirjoitti: Arikultsi - 02.03.2017, 13:20:37
Joo, kuten kerroin "Koiranluut, vakaajan runkokumit, yksi pallonivel ja tukivarren takapusla vaihdettu puolen vuoden sisään." eli kuskin puolelta tuo pusla on vaihdettu ja luulisi että kun käytän alustan tarkastuksessa kerta toisensa jälkeen ja valitan tärinää, niin kait ne on sen toisenkin tutkineet? Ei viittisi ihan varmuuden välttämiseksi ko. puslaa vaihdattaa, taisi nimittäin olla lähemmäs puolen kiloeuron remontti  :-\ ja korjaamolla piti istua töröttää tuntikaupalla oottamassa.

Onkohan muuten suuntauksia tarkastettu yhdessäkään remontissa? Nyt kun keskittyi "mitä vikaa" periaatteella ajamiseen niin ehken lievästi myös puoltaa oikealle, niin vähän ettei ole hokannut, mutta pientareelle menee jos pitkään on kädet ratista irti - sekä meno- että paluumatkalla sama homma joten tuskin tuuli kuljetti.
Otsikko: Vs: 960 ratin vapina
Kirjoitti: Orlov - 02.03.2017, 14:03:37
960:ssa kyllä huomaa pienenkin paineron renkaista suoraan ratista, ihan rasittavuuteen asti :D

Se taaemman puslan vaihtaminen menee herkästi pieleen ja vaatii asennustyökalun.

Otsikko: Vs: 960 ratin vapina
Kirjoitti: Huikkoster - 02.03.2017, 16:06:07
Mulla on asennustyökalu isolle puslalle koneistettu. Sitä voin postikuluilla lainata tarvitsijoille :)
Otsikko: Vs: 960 ratin vapina
Kirjoitti: JURO - 10.03.2017, 21:48:45
Onko mitään eroa suoralla ja kaarteessa. Itellä 2 900:ssa ollut samantapasta tärinää, mutta pääasiassa pienissä nopeuksissa ja jyrkissa mutkissa, pahimmillaan paikallaan seistessä kun rattia käänsi kevyesti alko pyörät lepattamaan. Oireet on pääosin hävinneet itsekseen enkä ole tajunnut mikä se vika on, mutta epäilisin tehostajaa tai pumppua.
Otsikko: Vs: 960 ratin vapina
Kirjoitti: The moose - 10.03.2017, 22:56:25
Toinen satulan liukutappi jumissa tekee vittumaista väpätystä rattiin
Otsikko: Vs: 960 ratin vapina
Kirjoitti: Tupe98 - 17.03.2017, 19:25:55
Ootko tarkastanu pyöränlaakerien kunnon? Joskus ne laakerit ei välttämättä ole edes väljiä mutta ulompaan laakerirenkaaseen on saattanut tulla "painaumia" jotka tuntuu tärinänä. Isäukolla oli sama ongelma S60 -09. Vänkärin puolen eturenkaan laakerissa oli ulommassa renkaassa painaumia jotka sitten ajossa tuntu tärinänä ratissa.
Otsikko: Vs: 960 ratin vapina
Kirjoitti: Vauxi - 05.04.2017, 20:00:24
960 tosiaan on herkkä ravistukselle. Etenkin renkaan pystyheitolle. Omaan tuli tulen uudet suvikumit viime keväänä ja ne jatkuvaan ravistukseen painotuksista huolimatta kyllästyneenä vaihtui toisiin uusiin ja tärinät loppu. Painotin renkaat rengasliikkeessä minkä kone mittaa kuormituksen alaisena pystyheiton ja diskaa liian huonot. Kaikki renkut olivat vihreällä ja vanteet viivoitin suorat ja silti tytisti. Seuraava rengasmalli oli snadisti jäykemmällä rungolla ja avot. Nyt menee hienosti. Mitä ilmeisemmin se rengasmalli oli vain sellainen. Todnäk toimisivat toisessa automallissa suoraan ongelmitta. Pieni pystyvippi kun ei perus rengaskoneella näy ellet osaa katsoa ja siltikin ei välttämättä huomaa. Myös peruskone ei ota sitä huomioon puntin määrässä. Tärinät oli nimeomaan voiko sanoa ajoittaista. Mutta esim moottoritien pitkissä mutkissa värinä tuli ja meni mutkan aikana.

Tänä talvena kertyi kuravelliä etuvanteisiin melkoisen ohuelti läiskittäin ja heti huomas ratissa väpätystä. Vanteiden huuhdonta ja taas pelaa.
Otsikko: Vs: 960 ratin vapina
Kirjoitti: Arikultsi - 03.05.2017, 10:17:15
Kiitokset kaikille ongelmaa pohtineille.
Nyt ratti ei (juurikaan) vapise. Kummallista kyllä, takajarruremontti korjasi asian  ::) - luulisin.
Toinen takajarru laahasi kuumentaen vanteenkin. Kun laitoin uudet liukutapit ja jarrupalat niin ohjauksen ongelmat loppuivat, lisäksi kulutus on hämmästyttävä - viime tankkausvälillä vain 9 litraa satasella, tosin maantieajoa mutta kesänopeuksilla ja moottoriteitäkin.
Ny on herraskainen viilis valtateitä ajellessa, vielä jos alustan kolinat saisi sorateillä kuriin. Niiden aiheuttajaa on pari korjaamoa yrittänyt etsiä, vaihdettu edestä koiranluut, vakaajan runkokumit, alapallo ja tukivarren pusla, mutta peräpäästä kuuluu edelleen losahduksia joiden syy ei ole selvinnyt (multilink, ei nivomat). Jospa katsastuksessa löytyisi...?
Otsikko: Vs: 960 ratin vapina
Kirjoitti: kestosippi - 06.05.2017, 18:15:41
Minulla aiheutti ajoittaista ratin ravistelua vuosikausia kestänyt renkaan paikkausaineen lisäily.
Lopulta kun kyllästyin aluvanteisiin joista ilmat tihkui renkaan ja vanteen välistä hankin käytetyt peltivanteet. Vein renkaat vanteineen huoltsikalle vaihto-operaatioon. RengasHemmo kyseli ihmeissään kuinka renkaissa oli runsaasti nestemäistä renkaanpaikkausainetta. Rengaskoneen ympärillä oli iso lätäkkö sitä nestettä kun menin hakemaan pyöriä pois.
Tämä litku aiheutti sitä ravistelua. En ollenkaan tiennyt sen renkaanpaikkaussprayn jäävän renkaan sisään nesteeksi. Käytin CRC-renkaanpaikkauspurkkeja.