Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Keskustelua Volvoista => Yleinen keskustelu => Aiheen aloitti: asand - 01.03.2017, 13:00:23

Otsikko: Kellotolppa ja polttoainekäyttöinen lisälämmitin
Kirjoitti: asand - 01.03.2017, 13:00:23
Hei,

aloittelijan kysymys ja osittain mielipide asiakin varmaan, mutta seuraavaan kaipaisin viisaamman neuvoa.

Jos autossa on D3 moottori ja siinä polttoainekäyttöinen lisälämmitin ajastimella ja päivittäinen ajo on jotain 15min suuntaansa ja auto on yöt katoksessa, jossa on sähkötolppa kahden tunnin kellolla, niin kannattaisiko autoon asentaa lohkolämmitintä?

Perusteet ongelmalle ovat ne, että pelkään "webaston" tyhjentävän akun kylmillä keleillä. Koska tolppa on olemassa, niin ajattelin, että jos autoon asentaisi lohkolämmittimen ja akkuvahdin, niin se saattaisi pitää akun kunnossa siten, että aamulla lämmittää sähköllä ja töistä lähtiessä "webastolla". Tässä kuitenkin kaipaisin kokeneemman mielipidettä siihen, että ehtisikö tuo tolppa edes ladata akkua merkittävästi kahdessa tunnissa kylmässä ilmassa etenkin, jos samalla osa energiasta menee moottorin lämmittämiseen?

Yksi vaihtoehto olisi asentaa pelkkä akkuvahti, mutta jos kerran koko johdotuksen sinne pistää, niin mielelläni samalla laittaisin vastuksenkin.

Tietysti jos joku osaisi sanoa siitä, että ymmärtääköhän vuoden 2012 v70 D3 olla käyttämättä "webastoa", jos akun varaus uhkaa olla liian matala, niin sitten ei tarvitsisi tehdä mitään asennuksia. Minua haittaisi paljon vähemmän se, että lämmitin ei mennyt päälle, kuin se, että se meni päälle ja tyhjensi koko akun samalla.

MUOKATTU: Auton ohjekirja lupaa, että lisälämmitin sammutettaisiin ennen akun tyhjentymistä, mutta esimerkiksi isälläni XC60 tyhjensi akun tästä huolimatta useamman kerran.
Otsikko: Vs: Kellotolppa ja polttoainekäyttöinen lisälämmitin
Kirjoitti: anssi68 - 01.03.2017, 13:30:09
Näihin ei lohkolämmitintä saa vaan pelkän säteilijän..
Egologisuutta nääs

Mieluiten kiinteästi asennettu akkulaturi, jota käyttää aina kun mahdollista..
Otsikko: Vs: Kellotolppa ja polttoainekäyttöinen lisälämmitin
Kirjoitti: Ribbe - 01.03.2017, 13:48:42
Näihin ei lohkolämmitintä saa vaan pelkän säteilijän..

Mieluiten kiinteästi asennettu akkulaturi, jota käyttää aina kun mahdollista..
Calixila jota myydään myös Volvolla Volvon omana, myydään ainoastaan letkulämppäriä. Itse laittaisin vain sen laturin.
Otsikko: Vs: Kellotolppa ja polttoainekäyttöinen lisälämmitin
Kirjoitti: hessu80 - 01.03.2017, 16:41:35
Ylläpitolaturi on ihan hyvä, kun sen ajastaa lataamaan akkua 2 tuntia ennen liikkeellelähtöä. Silloin weba ei vie akusta mitään. Mutta ei sitä laturia tarvi kun vasta pakkasilla.

Auton pitäisi ymmärtää akun alhainen varaustila eikä päästää akkua kuivaksi. Käytäntö voi tietysti ontua. Start&Stop toiminnoilla varustetuissa autoissa on akun varaustilan seuranta, jonka pitäisi osata hoitaa homma tyylikkäästi.
Otsikko: Vs: Kellotolppa ja polttoainekäyttöinen lisälämmitin
Kirjoitti: estate - 01.03.2017, 19:00:01
Ylläpitolaturin asentaisin ja kellolla lataukseen sen pari tuntia ennen lähtöä.
Mulla tulee suurinpiirtein saman verran ajoa suuntaansa. Kovilla pakkasilla menee kolme päivää ilman latausta mutta neljäntenä ei enää lähde tulille jos käyttää n. puoli tuntia webastoa aamulla ja töistä lähtiessä. Mutta kun laitoin c-teckin ja sillä lataa sen pari tuntia niin on virta piisannut. Kämpällä tosin meni kello rikki ja tulee 22 h virtaa niin on ollut koko yön latauksessa.
Otsikko: Vs: Kellotolppa ja polttoainekäyttöinen lisälämmitin
Kirjoitti: paku97 - 01.03.2017, 19:15:35
Miksi ylläpito pitää kellolla käyttää?? :(
Otsikko: Vs: Kellotolppa ja polttoainekäyttöinen lisälämmitin
Kirjoitti: anssi68 - 01.03.2017, 19:23:24
Miksi ylläpito pitää kellolla käyttää?? :(

Jos ei muuta latausmahdollisuutta ole kuin kellolla varustettu tolppa johon saa tuon max 2 tuntia aikaa....
Otsikko: Vs: Kellotolppa ja polttoainekäyttöinen lisälämmitin
Kirjoitti: mushinico - 01.03.2017, 20:20:56
Kiinteä laturi. Asennutin omani 300e, Calix 5A. Myös 2 tunnin kellotöpseli, tosin töissä olen kerran kuukaudessa ladannut 8h. Hyvin harvoin heitän roikan perään kotona ja silti ei kertaskaan ole herjannut akusta. Niin ja ei tarvitse olla startstoppia, vaan kyllä ainakin 2014--> on varausmittaus akunnavoissa ja auto kyllä tunnistaa akun tilan.

2h töpseli ei juuri säteilylämmittimellä lämmitä. Aivan turha kapistus tuollainen jollei saa 4h sähköä töpselistä. Webasto hoitaa riittävän lämmön 20minuutissa sinne -15 pakkasille asti. Jos yli 15 pakkasta, niin 30min ylöspäin lämmitystä. Ja tosiaan jos heität latauksen kiinni aamuksi niin webasto ei kuluta akkua lainkaan. Oletuksena että laturi antaa esim 3+ ampeeria virtaa.

Jos sulla olisi säteilylämmitin, niin se "akkuvahti", eli laturi, antaa kyllä sen verta virtaa mihin se laturi on speksattu, riippumatta mitä säteilijä ottaa. Pistorasia kyllä antaa vähintään sen 10A, koska harvoin on tuon tiukemmin mitoitettu ulkopistorasiat.
Otsikko: Vs: Kellotolppa ja polttoainekäyttöinen lisälämmitin
Kirjoitti: paku97 - 01.03.2017, 20:54:21
Jos ei muuta latausmahdollisuutta ole kuin kellolla varustettu tolppa johon saa tuon max 2 tuntia aikaa....
Noniin, käsitin asian väärin. :'(
Otsikko: Vs: Kellotolppa ja polttoainekäyttöinen lisälämmitin
Kirjoitti: janne81 - 01.03.2017, 21:02:40
Kiinteä akkulaturi, Defa tai Calix sinne oikealla johtosarjalla niin on laillinen ja toimiva systeemi.
Sitä voit sitten tarvittaessa laajentaa mikäli siltä tuntuu.

Mä lataan omassa pakkasilla kerran viikossa työpäivän ajan ja lämmitän aamuin illoin webastolla. Työmatka kestää max. 10min. Hyvin on akku riittänyt.
Otsikko: Vs: Kellotolppa ja polttoainekäyttöinen lisälämmitin
Kirjoitti: hessu80 - 01.03.2017, 21:12:08
Jos sulla olisi säteilylämmitin, niin se "akkuvahti", eli laturi, antaa kyllä sen verta virtaa mihin se laturi on speksattu, riippumatta mitä säteilijä ottaa. Pistorasia kyllä antaa vähintään sen 10A, koska harvoin on tuon tiukemmin mitoitettu ulkopistorasiat.
Laturi antaisi virtaa, mutta kylmä akku ei ota vastaan kuin max 2A x 12V = 24Wattia. Pistorasiasta tulee 16A x 230V = 3680Wattia eli tarpeeksi...

Jos ei saa lataukseen koko yöksi, niin laturista on eniten hyötyä, kun lataa webaston käydessä. Silloin kuluu virtaa 5-7A eli se ylläpitolaturi saisi antaa myös vähintään 7A virtaa ulos. 
Otsikko: Vs: Kellotolppa ja polttoainekäyttöinen lisälämmitin
Kirjoitti: Bawuka - 01.03.2017, 23:12:14
Itse tullut käyteltyä aina webastoa joka paikassa ja reilusti. Ikinä ei ole akku mennyt tyhjäksi. Joskus saanut ilmoituksen akun alhaisesta jännitteestä ja weba on pysähtynyt / ei ole lähtenyt käyntiin. Auto startannut aina silti normaalisti. Väitän jos akku on terve/uusi/uudenveroinen niin ei tule ongelmia. Suurimmat syyt muutenkin virran loppumiseen on vanha akku, jota ei uusita riittävän ajoissa.

EDIT: Muutenkin tuntuu, että akut ovat nykyään aikamoista kuraa ja kuolevat parhaimmillaan parissa kolmessa vuodessa.
Otsikko: Vs: Kellotolppa ja polttoainekäyttöinen lisälämmitin
Kirjoitti: asand - 02.03.2017, 08:11:58
Hei,

kiitos paljon kaikille kommentoineille! Tosi asiallisia mielipiteitä. Autossa tosiaan on tuo start&stop, tai ainakin se DRIVe -painike konsolissa ja menussa jotain mainintaa S&S:tä, mutta en ole sitä vielä kokeillut. Vaikuttaa selkeältä, että mielenrauhaa voi ostaa asentamalla pelkän kiinteän laturin. Tuossa tuli hyvin esille noita virran määriä ja saatan nyt nolata itseni täydellisesti sähkötietämyksen osalta, mutta mainitsen silti, että koska kyseessä on taloyhtiön tolppa, johon tulee kaksi autoa kiinni, niin niissä kai aika pian voi tulla sulakkeen kesto vastaan, jos kaveri käyttää lohkoa ja sisälämppäriä ja itse koittaa samalla ladata akkua liian järeällä laturilla?
Otsikko: Vs: Kellotolppa ja polttoainekäyttöinen lisälämmitin
Kirjoitti: hessu80 - 02.03.2017, 08:26:08
Laturilla et saa sulaketta palamaan, vaikka naapurilla olisi mitä lämmittimiä.

Itselläni ei ole kiinteää laturia eikä silti ole koskaan akku loppunut. Aivan kovimmilla pakkasilla olen ladannut irrallisella laturilla, ehkä 2 kertaa talvessa.

Akut eivät ole ikuisia, ne heikkenevät ajan ja käyttötuntien suhteen. Minä saisin mielenrauhan vaihtamalla uuden akun, jos vielä alkuperäinen käytössä. Kiinteä laturi on siitä hyvä, että ongelmatilanteessa laturi on lähellä.
Otsikko: Vs: Kellotolppa ja polttoainekäyttöinen lisälämmitin
Kirjoitti: anssi68 - 02.03.2017, 09:20:56
Ja nämä esimerkin vuoksi esille, mitä on tarjolla:

http://www.motonet.fi/fi/tuote/454947/Defa-akkulaturi-1204-4-A--12-V
http://www.motonet.fi/fi/tuote/454948/Calix-akkulaturi-5A12V

Otsikko: Vs: Kellotolppa ja polttoainekäyttöinen lisälämmitin
Kirjoitti: pallep - 02.03.2017, 19:47:34
Mulla oli V60:ssä juurikin aloitusviestissä kerrottu tilanne neljä vuotta. Lämppäriä käytin reilusti, eikä kertaakaan neljän vuoden aikana tullut yhtään ilmoitusta tai tilannetta, missä olisi kerrottu akkuvirran vähyydestä. Eli ihan heti en usko, että laturia tulisit tarvitsemaan.
Otsikko: Vs: Kellotolppa ja polttoainekäyttöinen lisälämmitin
Kirjoitti: mPetez - 03.03.2017, 14:20:25
Itsella on Volvon oman webaston lisäksi tt-thermo-1000 pumpulla varustettu letkulämmitin ja defan akkulaturi. Voi hyödyttää sähkön siellä missä se on mahdollista / missä webastoa ei voi käyttää. Toisaalta kovemmalla pakkasella ensin vähän sähköllä ja loppufinaali webastolla niin on lämminkone ja sisätilat, eikä tarvitse niin pitkää aikaa. 
Otsikko: Vs: Kellotolppa ja polttoainekäyttöinen lisälämmitin
Kirjoitti: CarmanX - 01.02.2021, 00:06:04
Nostan vanhaa, mutta ajankohtaista. Autona XC60 D5 (MY12) ja siinä alkuperäinen Webasto. Pakkasilla mielellään lämmittäisi auton aina ennen liikkumista ja kun eivät ne siirtymät aina ole kovinkaan pitkiä, niin varmaan olisi hyvä ainakin joskus ladata akkua ulkopuolisesta lähteestä. Taloyhtiössä on 2h ajastintolppa, mutta kaipa järkevä laturi akkua siinäkin ajassa kohtuullisesti jo täyttää? Kysymys kuuluu, että onko tässä käytössä järkeä maksaa Defan tuotevalikoimaa ajatellen ekstraa 10A mallista (259€ (https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/defa-chargerkit-1210-flex-akkulaturisarja)) 5A malliin verrattuna (179€ (https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/defa-chargerkit-1205-flex-akkulaturisarja)) ja jos on, niin miksi?

Pistokkeen ajattelin kiinnittää siististi johonkin etumaskiin, jotta ei lähde koko puskuri mukana jos piuha unohtuu joskus kiinni kun lähtee peruuttamaan. Lisäksi se eturenkaan etupuolelle muoviin tuleva alkuperäinen liitin on mielestäni aika ruma.
Otsikko: Vs: Kellotolppa ja polttoainekäyttöinen lisälämmitin
Kirjoitti: tuomaril - 01.02.2021, 01:44:17
Itselläni on XC70:ssä 5A laturi ja kyllä se ajaa asiansa oikein hyvin. Auto on näin talviaikaan hyvin harvoin käytössä, niin tapana on vähintään kerran viikossa tuupata akkuun sen kahden tunnin edestä sähköä ainakin. Ja kun huudatan lisälämmitintä, niin tuo laturi on myös silloin aina kaverina tarjoamassa virtaa. Hyvin on toiminut ja kyllä tuo 5A laturi ihan kohtuullisessa ajassa työntää akun täyteen. Ei välttämättä siinä kahdessa tunnissa aina, mutta käy sitten vaikka muutaman kerran pyöräyttämässä uudet kaksituntiset tulille, niin ainakin on ongelma ratkaistu.
Otsikko: Vs: Kellotolppa ja polttoainekäyttöinen lisälämmitin
Kirjoitti: CarmanX - 01.02.2021, 08:18:18
Itselläni on XC70:ssä 5A laturi ja kyllä se ajaa asiansa oikein hyvin. Auto on näin talviaikaan hyvin harvoin käytössä, niin tapana on vähintään kerran viikossa tuupata akkuun sen kahden tunnin edestä sähköä ainakin. Ja kun huudatan lisälämmitintä, niin tuo laturi on myös silloin aina kaverina tarjoamassa virtaa. Hyvin on toiminut ja kyllä tuo 5A laturi ihan kohtuullisessa ajassa työntää akun täyteen. Ei välttämättä siinä kahdessa tunnissa aina, mutta käy sitten vaikka muutaman kerran pyöräyttämässä uudet kaksituntiset tulille, niin ainakin on ongelma ratkaistu.
Lähinnä pohdiskelen, että pukkaisiko 10A laturi tuossa parissa tunnissa kuinka merkittävästi enemmän virtaa akkuun? Tuskin kuitenkaan tuplana?

Lämppäriä käytettäessä auto ei ole koskaan piuhassa, kun käyttö on niin randomia ja lämppärin käynnistyskin tapahtuu etänä. Webaston yksi hienous on juuri siinä ettei tarvitsisi huolehtia siitä piuhasta.
Otsikko: Vs: Kellotolppa ja polttoainekäyttöinen lisälämmitin
Kirjoitti: Sande - 01.02.2021, 10:07:20
Lähinnä pohdiskelen, että pukkaisiko 10A laturi tuossa parissa tunnissa kuinka merkittävästi enemmän virtaa akkuun? Tuskin kuitenkaan tuplana?
Varmaankin jonkin verran enemmän, mutta jos akku on oikein kylmä ei ota virtaa vastaa hyvin minkään kokoisesta laturista.

Itse pähkäilin saman asian kanssa toissa keväänä ja päädyin letkulämmitin+sisätilalämmitin+laturi settiin. Asennuksen teetätin Virossa lomareissun yhteydessä. Webastolla voi tulistaa kovimmilla pakkasilla ja säästyy Weba oikeisiin tarpeisiin.
Otsikko: Vs: Kellotolppa ja polttoainekäyttöinen lisälämmitin
Kirjoitti: insinörtti - 01.02.2021, 10:31:25
Webasto taitaa haukata liki 10 A siinä vaiheessa, kun sisätilanpuhallinkin on päällä.

Jos auto on säännöllisesti kiinni tolpassa ja lähdöt suht vakio aikaan, jolloin kellon saa ajastettua syöttämään sähköä juuri esilämmityksen aikaan, tehokkaammasta laturista on iloa.

Oma autoni on usein ajossa vain 1-2 päivänä viikossa. Laitoin pelkän ylläpitolaturin, jolloin auto saa aina olla letkuruokinnassa (2 h/päivä tolpasta).

Webastolla lämmityksessä on hyvänä puolena nopeus. Sisätilanlämmittimellekin riittäisi kovimpia pakkasia lukuun ottamatta tunti, mutta kehnomman moottorinlämmittimen (etenkin 250-300 W pintakiinnitysmallit) kanssa tarvittaisiin enemmän kuin 2 h. Turhan pitkä esilämmitys sulattaa lumet auton katoltakin ja vedet tuppaavat jäätymään kylkiin tai ovien saumoihin. Ei hyvä sekään.
Otsikko: Vs: Kellotolppa ja polttoainekäyttöinen lisälämmitin
Kirjoitti: revote - 02.02.2021, 09:24:13
Kylmä akku ei ota virtaa vastaan, ilmeisesti? Joten olisiko parempi käyttää se 2h latausikkuna heti sen jälkeen, kun auto tulee ajosta?
Otsikko: Vs: Kellotolppa ja polttoainekäyttöinen lisälämmitin
Kirjoitti: insinörtti - 02.02.2021, 10:56:04
^ tuo voi olla kovilla pakkasilla fiksuin tapa.

Lyijyakku on muista akkutyypeistä poiketen ladattavissa myös pakkasessa, mutta latausjännite pitää nostaa sitä korkeammaksi, mitä kylmempää on. Paukkupakkasilla jopa 16,5 V. Näin ylös ei tietenkään muiden sähkölaitteiden vuoksi voi ylläpitolaturin eikä auton omankaan laturin jännitettä nostaa, joten latautuminen on kylmässä heikkoa.
https://exide.fi/batterikunskap/optimaalinen-varausjannite/ (https://exide.fi/batterikunskap/optimaalinen-varausjannite/)

Otsikko: Vs: Kellotolppa ja polttoainekäyttöinen lisälämmitin
Kirjoitti: Wehgi - 02.02.2021, 13:25:24
Kylmä akku ei ota virtaa vastaan, ilmeisesti? Joten olisiko parempi käyttää se 2h latausikkuna heti sen jälkeen, kun auto tulee ajosta?

Ei ota. Itse toimin näin, että pyrin ajon jälkeen sen laittamaan latinkiin tai valkkaamaan lauhemman kelin kun lataan akkua ja tietenkin sillä laturin lumihiutaleohjelmalla
Otsikko: Vs: Kellotolppa ja polttoainekäyttöinen lisälämmitin
Kirjoitti: CarmanX - 19.02.2021, 19:03:16
Kävin sitten kipaisemassa Defan 10A kiinteästi asennettavan laturin (1210 Flex (https://www.motonet.fi/fi/tuote/454987/Defa-MultiCharger-1210-Flex-10A12V-akkulaturi-450017)), kun se oli Motonetissa tarjouksessa 189€. Johtosarja (460789 (https://www.motonet.fi/fi/tuote/454915/Defa-Mini-johtosarja-1525m-460789)) löytyi jo entuudestaan omasta takaa. Nyt pitäisi arpoa vielä hyvä kiinnityspaikka noille. Laturi on kooltaan niin pieni, että sen voisi olettaa saavan sijoitettua aika kätevästi jonnekin akun lähistölle, vaikka konehuoneessa ei ihan hirveästi ylimääräistä tilaa olekaan. Pistokkeen laitan todennäköisesti etusäleikköön, jos se vain onnistuu siististi ja ilman hillitöntä purkamista.

Vinkkejä asennukseen 2012 XC60 D5:ssä?
Otsikko: Vs: Kellotolppa ja polttoainekäyttöinen lisälämmitin
Kirjoitti: ErkkiXC - 19.02.2021, 19:46:22
Tuossa omassa XC70 -16 näkyy tuo Defa asennetun näin:

(https://i.ibb.co/GTxcHsf/2020-12-03-11-50-57.jpg) (https://ibb.co/GTxcHsf)
Otsikko: Vs: Kellotolppa ja polttoainekäyttöinen lisälämmitin
Kirjoitti: taffu - 19.02.2021, 19:54:22
Kävin sitten kipaisemassa Defan 10A kiinteästi asennettavan laturin (1210 Flex (https://www.motonet.fi/fi/tuote/454987/Defa-MultiCharger-1210-Flex-10A12V-akkulaturi-450017)), kun se oli Motonetissa tarjouksessa 189€. Johtosarja (460789 (https://www.motonet.fi/fi/tuote/454915/Defa-Mini-johtosarja-1525m-460789)) löytyi jo entuudestaan omasta takaa. Nyt pitäisi arpoa vielä hyvä kiinnityspaikka noille. Laturi on kooltaan niin pieni, että sen voisi olettaa saavan sijoitettua aika kätevästi jonnekin akun lähistölle, vaikka konehuoneessa ei ihan hirveästi ylimääräistä tilaa olekaan. Pistokkeen laitan todennäköisesti etusäleikköön, jos se vain onnistuu siististi ja ilman hillitöntä purkamista.

Vinkkejä asennukseen 2012 XC60 D5:ssä?

Jossain täällä foorumilla oli Volvon omat asennusohjeet, omassa se on jossain niin hyvin jemmattuna, etten ole sitä koskaan löytänyt.
Otsikko: Vs: Kellotolppa ja polttoainekäyttöinen lisälämmitin
Kirjoitti: CarmanX - 19.02.2021, 22:10:10
Tuossa omassa XC70 -16 näkyy tuo Defa asennetun näin:

(https://i.ibb.co/GTxcHsf/2020-12-03-11-50-57.jpg) (https://ibb.co/GTxcHsf)
Samaa kohtaa mallailin itsekin mielessäni, mutta en tarkistanut ylettävätkö piuhat siitä akkuun. Todennäköisesti ylettävät ilman ongelmia, mutta kun ei niitä saa ohjeen mukaan pidentää eikä lyhentää, niin tuo tuli ensimmäisenä mieleen.

Se liittimen kiinnitys mietityttää eniten, eli miten sen saisi helpoiten asennettua ja minne?

Jossain täällä foorumilla oli Volvon omat asennusohjeet, omassa se on jossain niin hyvin jemmattuna, etten ole sitä koskaan löytänyt.
Volvolla tuskin on ohjeita nimenomaan Defan jälkiasennuslaturien asentamiseen?
Otsikko: Vs: Kellotolppa ja polttoainekäyttöinen lisälämmitin
Kirjoitti: CarmanX - 21.02.2021, 00:00:33
Se liittimen kiinnitys mietityttää eniten, eli miten sen saisi helpoiten asennettua ja minne?
Kävin vähän zoomailemassa ja päädyin laittamaan sen liittimen yleisen siisteyden ja helppuden vuoksi Volvon omalla asennussarjalla kuskin puolen puskuriin eturenkaan etupuolelle. Siisti tuli ja itse laturinkin sai kiinnitettyä kätevästi etulokasuojan sisäpuolelle näkymättömiin. Volvon sarja on tarkoitettu Calixille, mutta vähän modaamalla se kyllä sopii myös Defalle. Tai siis lähinnä modattavaa oli Defan liittimen soviterenkaassa, mutta eipä siinä paljon puukkoa kummempaa tarvinnut.
Otsikko: Vs: Kellotolppa ja polttoainekäyttöinen lisälämmitin
Kirjoitti: Rytkonen - 23.02.2021, 11:37:34
Minä laitatin vähän aikaa sitten Defan 5A laturin omaan XC60:een. Laturipalikka tuli keulaan johonkin syylärin tienoille kiinni ja pistoke nätisti etusäleiköstä. Ostin tuon ihan sen takia, että haluan lämpimän auton ja en halua ajella 5km kauppareissulla 50km lenkkiä kovilla pakkasilla. Taloyhtiön tolpasta saa kellolla hieman kikkailemalla 2 tunnin sijasta vaikka 10 tuntia sähköä putkeen.

Auto jätti tammikuun pakkasilla jo kertaalleen pihaan, kun Webaston jäljiltä akku oli liian tyhjä. Volvon tiepalvelu kävi antamassa apuvirtaa ja sitten kävinkin uuden 100Ah akun.