Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Lastutus, ohjelmointi ja moottorinohjaus => Aiheen aloitti: Teemu R - 03.03.2017, 16:21:53

Otsikko: Bensanpainesäädin Volvo 940 turboon.
Kirjoitti: Teemu R - 03.03.2017, 16:21:53
Minkälaista säädintä suosittelette lastutetun vakiomoottorinohjauksen kaveriksi. Kelpaako lineaarinen säädin? Vähän uusi juttu enkä löytänyt aiheesta keskustelua.
Otsikko: Vs: Bensanpainesäädin Volvo 940 turboon.
Kirjoitti: moikki - 03.03.2017, 16:23:01
Alkuperäistä  :)
Otsikko: Vs: Bensanpainesäädin Volvo 940 turboon.
Kirjoitti: Teemu R - 03.03.2017, 17:04:53
Mahtaako miten toimia kun lastun ohjeissa mainittu, että pitäisi nostaa 3,7bar 465cc suuttimilla. Toimiiko vakiopaineilla noilla suuttimilla vai pitääkö suurentaa suuttimia entisestään. KL-racingin lastu.
Otsikko: Vs: Bensanpainesäädin Volvo 940 turboon.
Kirjoitti: puliukk0 - 03.03.2017, 17:06:55
Mahtaako miten toimia kun lastun ohjeissa mainittu, että pitäisi nostaa 3,7bar 465cc suuttimilla. Toimiiko vakiopaineilla noilla suuttimilla vai pitääkö suurentaa suuttimia entisestään. KL-racingin lastu.

Ei tietenkään toimi jos lastu tehty tietylle setupille.

Eli tässä tapauksessa on siis muutettava vakio säätimestä muuhun säädettävään.
TAI hommattava säädettävä kansi siihen vakioon. Saa muistaakseni Finjectoriltakin. Tietenkin pitää paineet mitata muutosten jälkeen (ilman alipaine letkua mittaus).
Otsikko: Vs: Bensanpainesäädin Volvo 940 turboon.
Kirjoitti: janne81 - 03.03.2017, 20:10:37
Mopo-Sportilta Malpassi.
Otsikko: Vs: Bensanpainesäädin Volvo 940 turboon.
Kirjoitti: TVS - 03.03.2017, 22:18:26
3 bar -> 3.7bar muutos ei tee suuttimien tuottoon eroa juurikaan, en koskisi bensanpaineeseen tuon eron takia, 10% pysyy hyvin lambdasäädön korjattavissa. Ja toisaalta, lastun tarkkuuteenkin noiden suuttimien suhteen voisin esittää omia epäilyjäni. Olen yhden 19T+440cc+3"IMM lastun KL-racingiltä lukenut, ja sen kanssa keittoa on lähinnä riesaksi asti ylärekisterissä. Jos kyse siitä bundlesta jossa syttylastu ja bensalastu em pakettiin niin ei mene ainakaan huonommaksi jos pidät vakiosäätimen.
Otsikko: Vs: Bensanpainesäädin Volvo 940 turboon.
Kirjoitti: puliukk0 - 04.03.2017, 00:29:28
3 bar -> 3.7bar muutos ei tee suuttimien tuottoon eroa juurikaan, en koskisi bensanpaineeseen tuon eron takia, 10% pysyy hyvin lambdasäädön korjattavissa. Ja toisaalta, lastun tarkkuuteenkin noiden suuttimien suhteen voisin esittää omia epäilyjäni. Olen yhden 19T+440cc+3"IMM lastun KL-racingiltä lukenut, ja sen kanssa keittoa on lähinnä riesaksi asti ylärekisterissä. Jos kyse siitä bundlesta jossa syttylastu ja bensalastu em pakettiin niin ei mene ainakaan huonommaksi jos pidät vakiosäätimen.

Eli nämäkin niitä 3" immu lastuja missä ei edes 012 linerisointikäyrää?  :D
Otsikko: Vs: Bensanpainesäädin Volvo 940 turboon.
Kirjoitti: sekokupu - 04.03.2017, 10:01:31
Tässäkin päästiin taas vaihteeks LH-2.4:n linearisointikäyriin :idiot2:

Mutta johtuisiko tuo suositus nostetusta bensanpaineesta, että jos on nuo vihreät R:n suuttimet, niin kyseiset suuttimet on juurikin speksattu 465cc @3.8bar paineella.
Otsikko: Vs: Bensanpainesäädin Volvo 940 turboon.
Kirjoitti: puliukk0 - 04.03.2017, 13:43:13
Tässäkin päästiin taas vaihteeks LH-2.4:n linearisointikäyriin :idiot2:

Mutta johtuisiko tuo suositus nostetusta bensanpaineesta, että jos on nuo vihreät R:n suuttimet, niin kyseiset suuttimet on juurikin speksattu 465cc @3.8bar paineella.

Olisihan se kiva jumal megankin tietää onko 2 vai 3 barin mappi.  :2funny:

Mutta johtuu paineet juurinkin tuosta.  :)
Otsikko: Vs: Bensanpainesäädin Volvo 940 turboon.
Kirjoitti: Teemu R - 04.03.2017, 16:52:22
Eli painetta pitää siis korottaa, vai kokeilenko ensin vakiosäätimellä. Plx-laajakaistalambda autosta löytyy, joten ei ihan sokkona tarvi testailla. Jos joskus vielä ois aikaa rakennella tuohon joku ihan ohjelmoitava moottorinohjaus ::) mutta katotaan miten huonosti ton lastuhomman kanssa käy. Paineen säätö auto käynnissä vai sammuksissa (pumppu pakkosyötöllä)? Ahtimeksi tulee 19t kopio vakio ft kellolla.
Otsikko: Vs: Bensanpainesäädin Volvo 940 turboon.
Kirjoitti: 8-pätkä - 04.03.2017, 17:07:22
Jos joskus vielä ois aikaa rakennella tuohon joku ihan ohjelmoitava moottorinohjaus ::)

Ja kohta saadaan kuulla lisää LH-Jetronicin ylivertaisuudesta ja säädettävyydestä.

Paineen säätö auto käynnissä vai sammuksissa (pumppu pakkosyötöllä)?

Peruspaineen säätö auto sammutettuna, muutenhan imusarjan alipaine vaikuttaa ja peruspaine menee metsään.
Otsikko: Vs: Bensanpainesäädin Volvo 940 turboon.
Kirjoitti: Teemu R - 04.03.2017, 17:24:46
Kun oli tuossa aikaisemmin mainintaa,että imusarjan letku irti. Miten mahtaa käydä tyhjäkäyntiä?
Otsikko: Vs: Bensanpainesäädin Volvo 940 turboon.
Kirjoitti: puliukk0 - 04.03.2017, 17:57:39
Helpompi on auto käydessä ja tulppaa sen irtonaisen alipaineletkun siksi ajaksi.
Otsikko: Vs: Bensanpainesäädin Volvo 940 turboon.
Kirjoitti: TVS - 04.03.2017, 23:43:14
Eli painetta pitää siis korottaa, vai kokeilenko ensin vakiosäätimellä. Plx-laajakaistalambda autosta löytyy, joten ei ihan sokkona tarvi testailla. Jos joskus vielä ois aikaa rakennella tuohon joku ihan ohjelmoitava moottorinohjaus ::) mutta katotaan miten huonosti ton lastuhomman kanssa käy. Paineen säätö auto käynnissä vai sammuksissa (pumppu pakkosyötöllä)? Ahtimeksi tulee 19t kopio vakio ft kellolla.
Ota boksilta lambdan piuha irti vakiosäätimellä ja ajele pieni lenkki. Todennäköisesti käy normiajossa hieman laihan puolella, ja vähän reilummalla vedolla menee äkkiä tosi sakeelle. Jos tämä käyttäytyy kuten se samalta kuulosta KL lastusetti, jonka olen lukenut, voit ihan huoleti ajaa 3 bar vakiopaineella. En uskalla sanoa, onko tämä täysin sama lastu, jotenka en tätä takaa, mutta on tuo ero kuitenkin melko pieni ja sulla on laajakaista olemassa niin ajele testilenkki ja katso mitä se tekee, järjen kanssa hiljakseen kun lisäilee kuormaa niin asiat selvenee. Nakuledin vielä jos laittaa niin on pelattu kunnolla varmanpäälle, tästä löytyy haulla ohjeet ja oliskohan se jo FAQ:ssakin. Ottamatta kantaa nyt tuohon linearisointikäyrä-LH ylivertaisuus-jne-jeesusteluun, pienet heitot tuo kyllä kykenee pitämään kohdillaan lambdasäädöllä ja mulla on vahva fiilis että lastu on sama kun mikä mulla on luettuna tässä koneella. Sen suurimpia ongelmia on yläpään seoksien meneminen niin sakealle että kipinässä ei tahdo millään kyty piisata.
Otsikko: Vs: Bensanpainesäädin Volvo 940 turboon.
Kirjoitti: Teemu R - 05.03.2017, 06:12:36
Ota boksilta lambdan piuha irti vakiosäätimellä ja ajele pieni lenkki. Todennäköisesti käy normiajossa hieman laihan puolella, ja vähän reilummalla vedolla menee äkkiä tosi sakeelle. Jos tämä käyttäytyy kuten se samalta kuulosta KL lastusetti, jonka olen lukenut, voit ihan huoleti ajaa 3 bar vakiopaineella. En uskalla sanoa, onko tämä täysin sama lastu, jotenka en tätä takaa, mutta on tuo ero kuitenkin melko pieni ja sulla on laajakaista olemassa niin ajele testilenkki ja katso mitä se tekee, järjen kanssa hiljakseen kun lisäilee kuormaa niin asiat selvenee. Nakuledin vielä jos laittaa niin on pelattu kunnolla varmanpäälle, tästä löytyy haulla ohjeet ja oliskohan se jo FAQ:ssakin. Ottamatta kantaa nyt tuohon linearisointikäyrä-LH ylivertaisuus-jne-jeesusteluun, pienet heitot tuo kyllä kykenee pitämään kohdillaan lambdasäädöllä ja mulla on vahva fiilis että lastu on sama kun mikä mulla on luettuna tässä koneella. Sen suurimpia ongelmia on yläpään seoksien meneminen niin sakealle että kipinässä ei tahdo millään kyty piisata.

Meinasitko, että ajaa vain koeajon ilman LH:n lambdaa (piuha pistokkeesta irti). Plx:llä on oma anturi. Miten nakutusanturin toiminta lastun kanssa, toimiiko kuten aikaisemminkin?
Otsikko: Vs: Bensanpainesäädin Volvo 940 turboon.
Kirjoitti: TVS - 05.03.2017, 10:42:16
Meinasitko, että ajaa vain koeajon ilman LH:n lambdaa (piuha pistokkeesta irti). Plx:llä on oma anturi. Miten nakutusanturin toiminta lastun kanssa, toimiiko kuten aikaisemminkin?
Kyllä x2
Otsikko: Vs: Bensanpainesäädin Volvo 940 turboon.
Kirjoitti: Teemu R - 05.03.2017, 12:15:07
Kiitän. Jos pääsisi ens viikolla jo laittelemaan pakettia kasaan.
Otsikko: Vs: Bensanpainesäädin Volvo 940 turboon.
Kirjoitti: Teemu R - 16.03.2017, 19:04:32
Tästä saattaa jo olla jossain kirjoitettu, en sattunut löytämään.
Nyt on hilut kiinni ja käyntiä testattu. Polttoainelinjassa nestevaimennettu mittari, joka näyttää 2,9bar. Ajettu lenkki ilman lambdaa. Kävi normaaliajossa jotenkuten. Tyhjäkäynnillä ja matalilla kierroksilla afr 10 ja röpötti aikalailla.

Vikakoodit luettu:
-imm lanka poikkki
-lambda ei signaalia

suytkäpuolella ei koodeja

Lambda kytketty kiinni ja kokeiltu ajaa uudelleen. Hyytyi entistä pahemmin ja afr lähes kokoajan 10. Korotetulla tyhjäkäynnillä nousi välillä 14, mutta kaasuttelun jälkeen veti aina rikkaalle. Imm vikakoodi ei kerennyt ainakaan vielä tulla.

Muutetut asiat:
-KL-Racing lastu sytkä ja bensa
-sytkäboksi 148-musta vaihdettu 231-loppuiseen kultaboksiin
-KL-racing 3" imm (ei löydy boschin leimaa mistään eli kopio)
-bosch 465cc suuttimet etuvastukset ohitettu
-td04hl-19t kopio
-vv-suodatin(väliaikainen)
bensanpaineensäädin vakio

Vakio IMM löytyy, kannattaako kokeilla?

Osaisiko joku auttaa? :-[
Otsikko: Vs: Bensanpainesäädin Volvo 940 turboon.
Kirjoitti: Chall - 16.03.2017, 19:58:29
Bypass paikallaan?
Otsikko: Vs: Bensanpainesäädin Volvo 940 turboon.
Kirjoitti: Teemu R - 16.03.2017, 20:13:59
On kyllä paikallaan, mutta se versio joka on kopioahtimessa kiinni. Pitäisikö kokeilla alkuperäisellä?
Otsikko: Vs: Bensanpainesäädin Volvo 940 turboon.
Kirjoitti: puliukk0 - 16.03.2017, 20:35:13
Jos siinä sellainen dump tyylinen kiinni niin ei toimi, vuotaa ilmaa ja tapahtuu juurikin noin.
Kokeile vakiolla.

Mittaa tyhjäkäynnillä mitä se imm signaali sanoo.

Oli muistaakseni 2 ja 3 pinnistä (ja olikohan vielä luettuna oikealta vasemmalle). Joka tapauksessa 3 pinni oli se signaali.
Pitäisi tulla aika liki 2.3v tyhjäkäynnillä. Jos ei tule niin IMM rikki.

Noissa kiina immuissa koettu sellainenkin, että se liitin on valettu pari milliä liian pieneksi ja johtosarjan liitin heiluu siinä eikä saa kontaktia.
Sillon siitä yleensä totuttuun tapaan saa routakuoppaan täytettä, tosin tämä vain mun tuuria noitten kanssa...  :D
Otsikko: Vs: Bensanpainesäädin Volvo 940 turboon.
Kirjoitti: Teemu R - 17.03.2017, 08:55:41
Nyt vaihdettu vakio bypass. Tyhjäkäynnillä afr 14.5 joka oli myös ennen lastuja. Paikallaan kerroksia nostettaessa vetää rikkaalle. Tasaantuu tasakaasulla 11.5. Pari kertaa sammu kun antoi vähän enemmän kierroksia ja laski kaasun pois.
Otsikko: Vs: Bensanpainesäädin Volvo 940 turboon.
Kirjoitti: Teemu R - 17.03.2017, 11:57:16
Tuli otettua videota afr:stä ja bensanpaineesta. Mitä mieltä? Säätää aika hitaasti. Koeajettu vähän ja toimi ihan ok afr ajossa 12-14, kun pysähty niin laski 10 ja siitä pikkuhiljaa nousi 14. Vikakoodeja ei kuitenkaan tullut.

https://drive.google.com/file/d/0BxJ5lk6t-16GdVlVQkJBVVVIYXc/view?usp=sharing

https://drive.google.com/file/d/0BxJ5lk6t-16GMW1jYWVsUDlFU2s/view?usp=sharing

Ymmärtääkö moottoorinohjaus lastutettuna alkuperäistä ilmamassamittaria?

Käyty taas ajamassa toimi ihan hyvin ison osan ajasta pari kertaa veti rikkaalle moottorijarrutuksen jälkeen ja alkoi hyytyä. Täysillä ahtopaineilla veti laihalle. Ajon jälkeen kävi tyhjäkäyntiä heiluvasti ja sammui. Lähti kuitenkin uudelleen käyntiin.

Vikakoodit luettu vaikka vikavalo ei palanut. Kuumalanka poikki ja liian rikas seos tyhjäkäynnillä. Minkälainen vastusarvo pitäisi kuumalangalla olla?
Otsikko: Vs: Bensanpainesäädin Volvo 940 turboon.
Kirjoitti: puliukk0 - 17.03.2017, 19:31:01
Jos käy stoikkaa tyhjäkäynnillä, sammuilee ja humppaava käynti niin lastu taitaa olla vain todella karkea.
Otsikko: Vs: Bensanpainesäädin Volvo 940 turboon.
Kirjoitti: Teemu R - 17.03.2017, 20:08:09
Kokeilin vakio imm:llä ja pelas paremmin ainakin paikallaan. Säätö huomattavasti nopeampi kuin tuolla "viri" immulla. Pitää huomenna käydä taas ajamassa niin selviää lopputulos. Vakio imm -016 loppuinen. siinähän ei oo tuohon kl-racingin 3" immuun muuta eroa kun varttituuma koossa?
Otsikko: Vs: Bensanpainesäädin Volvo 940 turboon.
Kirjoitti: puliukk0 - 17.03.2017, 20:16:57
Se varttituuma vaikuttaa aika radikaalisti mittaukseen = ecun lukemaan.

Jos kummallakin imm toimii jotenkin niin tuskin koskaan tulee toimimaan tuolla lastulla hyvin. Kuitenkin aika yö ja päivä noi immut.  :-\

Tarkasta nyt vielä 012 imm signaali tyhjäkäynnillä niin saat sen ehjyydestä jotain havaintoa. 
Otsikko: Vs: Bensanpainesäädin Volvo 940 turboon.
Kirjoitti: Teemu R - 17.03.2017, 20:39:56
Mittasin. Oli rungon ja 3-pinnin välillä 2.3vdc ja kierrosten mukana nousi. Mahtaako vaikuttaa kun ahtimen imuputki on vielä vakiokokoinen? Myös ahtoputket vakiot. Välijäähdytin kl-racingiltä.
Otsikko: Vs: Bensanpainesäädin Volvo 940 turboon.
Kirjoitti: puliukk0 - 17.03.2017, 20:54:28
Ei vaikuta imuputki ja 2.3v on ehjän immun merkki. Tai ainakin tyhjäkäynnillä.
Otsikko: Vs: Bensanpainesäädin Volvo 940 turboon.
Kirjoitti: Teemu R - 17.03.2017, 20:55:47
Lastu on siis paska? Pysyiskö tuolla ajamaan vakiolastulla?
Otsikko: Vs: Bensanpainesäädin Volvo 940 turboon.
Kirjoitti: puliukk0 - 17.03.2017, 21:07:14
Lastu on siis paska?

En tiedä. Sitä yritin aikaisemmin jo kysyä niiltä ketkä sen lastun on lukenut...

Outoa jos aivan eri immuilla toimii yhtä huonosti.
Eli:
Imm toimii ok
Lambda toimii ok
Bensanpaine on ok
Lämpötila-anturi ok
Kierrostieto on ok

Sillonhan ainoa joka ei toimi oikein on lastu. Näin äkkiseltään?

Eli mitä siellä lastussa on tai mitä ei. Vai onko niin lähelle että voisikin toimia.

Voihan sitä vakioo koittaa, mutta hukkuu bensaan varmuudella.

Luulisi kyllä,  että joku olisi jo aikasemmin valittanut jos noin huono lastu on.
Otsikko: Vs: Bensanpainesäädin Volvo 940 turboon.
Kirjoitti: Teemu R - 17.03.2017, 21:12:34
Mitoin vielä lisää tuolla 3" immulla alkuperäisellä ei ole mitattu. Alkutilanne tyhjäkäynnillä on 2.3vdc, mutta kun moottorilämmöt nousee niin laskee 2.2vdc. Tässä tilanteessa kun antaa kaasua ja löysää nopeasti niin vetää tosi laihalle ja sammuu.
Otsikko: Vs: Bensanpainesäädin Volvo 940 turboon.
Kirjoitti: Teemu R - 17.03.2017, 21:32:23
MItattu alkuperäinenkin. Tyhjäkäynnillä 2.35vdc. Käytetty eri kierroksilla tasakaasulla ja löysätty nopesti kaasu pois. Ei sammunut tosin kuin toisella immulla. Reagointi kierrostenvaihteluun aivan erillainen. Mahtanut mennä lastun teossa joku pieleen. Pitää huomenna käydä ajamassa tuon vakioimmun kanssa ja kattoa miten pelaa. Miltä valmistajalta löytyy luotettavampaa lastua.
::)
Otsikko: Vs: Bensanpainesäädin Volvo 940 turboon.
Kirjoitti: puliukk0 - 17.03.2017, 21:34:19
Ota yhteys Mikan nimimerkkiin. Jos häneltä onnistuisi.  :)
Otsikko: Vs: Bensanpainesäädin Volvo 940 turboon.
Kirjoitti: TVS - 17.03.2017, 23:28:48
Veikkaisin että se immu on särki, mulla hajos "012" juuri kuvaillunkaltaisilla oireilla (se toinen, joka 5tkm aikana hajosi), alkuun meni reilummin kuormittaessa sakeammalle ja sakeammalle, ja yhtäkkiä totesin että jo ylämäessä heittää sopat 11 huiteisiin, ja loppuviimenä meni semmoseks että kon pihaan pääsin niin tyhjää ei enää käynyt kun tukehtu pullaansa. 016 ja sille "sopiva" lastu ja taas rokkaa, ja immunvaihto korjasi tuon tilanteen. 2 kpl noita pilipalimittareita kesti yhteensä alle 5 tkm, suosittelen lämpimästi, esimerkiksi jos tykkää itsensä polveen ampumisesta.
Otsikko: Vs: Bensanpainesäädin Volvo 940 turboon.
Kirjoitti: puliukk0 - 18.03.2017, 07:55:25
Joo todennäköisempää.
Otsikko: Vs: Bensanpainesäädin Volvo 940 turboon.
Kirjoitti: Teemu R - 18.03.2017, 15:47:40
Tämä päivä ajeltu 150km vakio immulla. Toiminut ihan hyvin. Kovalla kaasulla vetää afr 10-11 välille aluksi ja nousee siitä sitten hieman. Tasakaasuajo afr 14.5.
Ainut mikä on niin tyhjäkäynnillä kun pitää esim. 2000rpm ja laskee kaasun nopeasti pois niin vetää laihalle ja kierrokset laskee. Tämä tapahtui myös esim liikennevaloihin pysähtyessä jos ei painanut kytkintä pohjaan jonkin verrän ennen pysähtymistä. Korjaa tilanteen kuitenkin ja jos kerkeää mennä oikein laihalle, niin pieni lisäkaasu normalisoi tilanteen. Mahtaa olla kyseisen lastun ominaisuus.

Paljonko kestää nostaa ahtoja 19t mitsulla, ettei pakopaineet nouse liikaa (vakiopakosarja ja 3"- putkisto loppuun saakka) 1,2bar? Tällä hetkellä ahdot 0,7-0,8bar.
Otsikko: Vs: Bensanpainesäädin Volvo 940 turboon.
Kirjoitti: Oski - 18.03.2017, 18:15:14
Vakio immulla en nostaisi tuosta yhtään. Hanki kunnon lastu ja 012 immu. Sitten vasta lisää ahtoja. 1.2 bar. vielä ok.
Otsikko: Vs: Bensanpainesäädin Volvo 940 turboon.
Kirjoitti: Teemu R - 18.03.2017, 18:50:55
Eli boschin numero    0 280 213 012 ?
Otsikko: Vs: Bensanpainesäädin Volvo 940 turboon.
Kirjoitti: Teemu R - 21.03.2017, 18:54:05
Nyt on taasen testailtu ::)

Kokeiltu tilalle -010 loppuista immua, käy tosi huonosti ja laihalla oli suodattimena vapaavirtaus tai vakio.
Vakioimmua kokeiltu vapaaviratussuodattimella, käy jatkuvasti liian rikkaalla.
Ainut millä toimii on vakioimmu ja vakiosuodatin.

Mahtaa olla tämän lastun kohtalo virityskäyttöön aikalailla taputeltu. Pystyykö -010 immua käyttämään jos lastu tehdään sen mukaan?
Otsikko: Vs: Bensanpainesäädin Volvo 940 turboon.
Kirjoitti: TVS - 21.03.2017, 20:49:36
Hätäratkaisuna siihen pilailuväline-012 kuoriin voi sovitella 016 mittauselektroniikkaa, jos 016:sia on nurkissa useampi. Toisaalta helpointa lie palauttaa se pilailuväline ja etsiä aito 012 käytettynä, oletettavasti 025 toimii melko samalla lailla. Mulla on 025, mutta kun on ite tehty softakin niin en voi verrata suoraan 012 vs 025, kun ei aitoa 012 ole ikinä ollut.
Otsikko: Vs: Bensanpainesäädin Volvo 940 turboon.
Kirjoitti: Teemu R - 21.03.2017, 21:05:17
Hätäratkaisuna siihen pilailuväline-012 kuoriin voi sovitella 016 mittauselektroniikkaa, jos 016:sia on nurkissa useampi. Toisaalta helpointa lie palauttaa se pilailuväline ja etsiä aito 012 käytettynä, oletettavasti 025 toimii melko samalla lailla. Mulla on 025, mutta kun on ite tehty softakin niin en voi verrata suoraan 012 vs 025, kun ei aitoa 012 ole ikinä ollut.
Miten tuon -010 loppuisen sopivuus, kun oli volvo ownersclubin foorumilla puhetta, että sopisi. Imm b234f vm-89 740:stä. On vissiin erilaiset kaavat verrattuna -012. Paraneeko tuo tilanne, kun jo vakio 016 immulla vapaavirtaussuodattimella afr vetää rikkaalle.

Tuo KL-racingin versio onkin olevinaan 016  012 kuorissa. Ei vaan näytä samalta ;D