Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Keskustelua Volvoista => Yleinen keskustelu => Aiheen aloitti: volvo2.4t - 03.03.2017, 22:04:03
-
Raadilta tiedustelen kuinka paljon kolmoskoppasen v70 d5 automaattivaihteiston voi odottaa kestävän kilometrejä? Olen kuullu väitteitä, että yli 200tkm ajettua ei kannata edes harkita ::)
-
Höpöhöpö puhetta tuo, että yli 200tkm ajettua ei kannattaisi edes harkita. :D Toki huollot ja ajoympäristö/tyyli vaikuttaa paljon. Maaseudulla laatikko on luonnollisesti päässyt helpommalla kuin kaupungissa. Mutta tosiaan, kyllä nuo laatikot kestävät yleensä oikein huollettuna jopa yli puoli miljoonaa kilometriä. Kestävyyteen vaikuttaa suuresti, onko laatikkoon vaihdeltu öljyjä sen elinkaaren aikana. Suositus tuohon on vaihdella ne noin 60-80tkm välein, näin laatikko kestää kyllä. :)
-
Huollostahan se on kiinni miten kestää.
Osta sellainen jossa on joskus vaihdettu öljyjä. Kokeile useita niin saat käsityksen miten kuuluu toimia. Aikaisemmissa malleissa 300tkm oli jonkinlainen rajapyykki jossa usein tehtiin loota remppaa. On tuttavapiirissä kyllä yksi S80 mk2 +400tkm ajettuna ja toimii moitteettomasti, mutta se onkin ollut taksina alussa.
Itse en uskaltanut ostaa automaatti mk3:sta vaan ostin manuaalin :D ongelmatonhan sekään ei kyllä ole loppujen lopuksi vauhtipyörineen yms. perkeleineen.
-
440tkm rullattu mk2 V70 tällä 6v automaatilla sama siis mitä kolmosessa 2011 asti ei ongelmia öljyt vaihdettu 80tkm välein
-
Osta hyvin huollettu ja mahdollisimman vähän ajettu. Sen jälkeen huolla ja aja menemään äläkä murehdi pienistä. Nämä toimii kunnossa ollessaankin välillä vähän sillee-tällee mutta näkyvät huollettuna aika hyvin kestävän. Itse ostin alle 200tkm ajettuna ja huollettuna mutta hyvin pian alkoi tuntua että ei taida kovin kauaa kestää. No tuosta hetkestä on jo yli neljä vuotta ja 140tkm kulunut. Samaan tapaan töksii, luistelee jne kuin ostettaessa ;D
-
Itse olen harrastanut ex-taksien ostamista. Ekassa tapauksessa elikä S80 D5 -08 automaatti oli vaihdettu takuuseen n. 220 tkm paikkeilla. Nyt mittarissa 440 tkm ja laatikko toimii edelleen hienosti. Toisessa tapauksessa V70 D4 -13 automaatti meni takuuvaihtoon n. 290 tkm kohdalla (nyt mittarissa 350 tkm). Molemmat olleet takseina Hesassa, eli vaihtotapahtumia lienee tullut ihan tarpeeksi.. En tiedä oliko alkup. laatikoille esim. vaihdettu öljyjä, eli kuinka hyvällä tai huonolla pidolla olleet.
-
Itse olen harrastanut ex-taksien ostamista. Ekassa tapauksessa elikä S80 D5 -08 automaatti oli vaihdettu takuuseen n. 220 tkm paikkeilla. Nyt mittarissa 440 tkm ja laatikko toimii edelleen hienosti. Toisessa tapauksessa V70 D4 -13 automaatti meni takuuvaihtoon n. 290 tkm kohdalla (nyt mittarissa 350 tkm). Molemmat olleet takseina Hesassa, eli vaihtotapahtumia lienee tullut ihan tarpeeksi.. En tiedä oliko alkup. laatikoille esim. vaihdettu öljyjä, eli kuinka hyvällä tai huonolla pidolla olleet.
Vanhoissa takseissa se ongelma että kun ne käyvät pitkään tyhjäkäyntiä laatikko P asennossa ei ole kovin terveellistä laatikolle se
-
Mulla oli vanha raxi v70-08 ja 500tkm ajettu. Hienosti toimi ja kyselin edellisiltä omistajilta mitä laatikkoon on tehty niin ei kuulemma mitään muuta kun öljyt vaihdettu.
-
Vanhoissa takseissa se ongelma että kun ne käyvät pitkään tyhjäkäyntiä laatikko P asennossa ei ole kovin terveellistä laatikolle se
Ei pidä tuo paikkaansa. Ei se laatikko liiku jos ei autokaan
-
Ei pidä tuo paikkaansa. Ei se laatikko liiku jos ei autokaan
Ok eivät siis Volvolla tietäneet mitä puhuivat :)
-
Vanhoissa takseissa se ongelma että kun ne käyvät pitkään tyhjäkäyntiä laatikko P asennossa ei ole kovin terveellistä laatikolle se
Takseissa ollut enemmäkin ongelmaa kansien kanssa kun tyhjäkäyntiä käytetään, ei paljoa laatikon asento siihen vaikuta.
440tkm rullattu mk2 V70 tällä 6v automaatilla sama siis mitä kolmosessa 2011 asti ei ongelmia öljyt vaihdettu 80tkm välein
Mitä laatikossa vaihtui 2011 vuonna? Luullut että 6 vaihteinen laatikko on sama kaikissa. Softa on tainnu vain parantua.
-
Niin ja alkuperäiseen kysymykseen. Itse ostin 199tkm ajetun S80 jossa sama tekniikka kuin topicin autossa. Nyt on 230tkm eikä laatikossa ole mitään. Öljyt vaihdatin keväällä ja meno pehmeni. Kylmänä joskus liikkeelle lähtö on aika kantikas, mutta sitä on tehtyt jo koko 30tkm mitä ajanut autolla.
-
Takseissa ollut enemmäkin ongelmaa kansien kanssa kun tyhjäkäyntiä käytetään, ei paljoa laatikon asento siihen vaikuta.
Mitä laatikossa vaihtui 2011 vuonna? Luullut että 6 vaihteinen laatikko on sama kaikissa. Softa on tainnu vain parantua.
Euro 5 päästöluokan myötä loota muuttui esim siihin ei käy tämä jws 3309 luokiteltu öljy muutoksista tarkemmin en tiedä
-
Euro 5 päästöluokan myötä loota muuttui esim siihin ei käy tämä jws 3309 luokiteltu öljy muutoksista tarkemmin en tiedä
Mutta eikö euro 5 luokan dieselit tullut 2009 eli 2010 mallivuoteen. Silloin D5 moottori muuttui tuplaturbo koneeksi.
-
Tarkkaa vuotta en mene vannomaan mutta noilla main jokatapauksessa
-
Tarkkaa vuotta en mene vannomaan mutta noilla main jokatapauksessa
Mutta sama AWTF-80 SC laatikko siellä on ollut 2008-2016 välisen ajan.
-
Mutta sama AWTF-80 SC laatikko siellä on ollut 2008-2016 välisen ajan.
Varmaankin mutta eri öljyä tarjotaan silti
-
Varmaankin mutta eri öljyä tarjotaan silti
Pitää vähän perua puheita. Päädyin googlettaessa Pösö foorumille jossa samaa laatikkoa käytetty. Sielläkin oli että Euro 5 koneiden perään laatikkoa on muutettu jotenkin eikä tuo sinun mainitsema öljy enää käy. Tämmöistä joku oli sinne kaivanu ulkolaiselta Volvo foorumilta.
"Afterward, we made further improvements, such as reducing unit weight and enhancing efficiency and quick shift response, resulting in development of a new FWD 6-speed AT in 2010"
Eli 2010 vuosimallissa olisi jotain muutoksia.
-
Pitää vähän perua puheita. Päädyin googlettaessa Pösö foorumille jossa samaa laatikkoa käytetty. Sielläkin oli että Euro 5 koneiden perään laatikkoa on muutettu jotenkin eikä tuo sinun mainitsema öljy enää käy. Tämmöistä joku oli sinne kaivanu ulkolaiselta Volvo foorumilta.Eli 2010 vuosimallissa olisi jotain muutoksia.
noin vähän muistelin liekkö uudempi öljy vähenmän kitkaa aiheuttava tai jotain vastaavaa. Sitä uudenpaa öljyä on aika nahkeasti saatavilla ainakin täältä Suomesta jos ei halua tiskiltä hakea :(
-
Ok eivät siis Volvolla tietäneet mitä puhuivat :)
Kylläkait siellä laatikossa jotain pyörii tyhjäkäynnilläkin. Eikai se yhteys kampiakselin päästä katkea kun vapaalle laitetaan. Jos jotain pyörii niin yleensä tarvitaan laakerointia ja voitelua :)
-
Itse huomasin viimeisen öljyn vaihdon jälkeen viime kesänä laatikon muuttuneen pehmeämmäksi(liekkö öljyn laatu muuttunut). Autolla v70 -10 ajettu 280tkm ja öljyt vaihdettu 5 kertaa. Myöskään minkäänlaisia väsymisen merkkejä ei ole ilmassa vaikka vertaa v60 -14 82tkm ajettuun, joka meillä on toisena autona. Laatikot vaihtaa sammallalailla samoissa tien kohdissa. Joten laatikon puolesta ei kannata pelätä jos tosiaan öljyt on ajallaan vaihdettu ja eikä ole vedetty raskaita kuormia.
-
https://www.nettiauto.com/volvo/s80/8704128
Ei mainintaa laatikonvaihdosta, täytyy aina ihmetellä näitä hurjia km määriä mitä ajetaan vuodesta toiseen ... :o
-
https://www.nettiauto.com/volvo/s80/8704128
Ei mainintaa laatikonvaihdosta, täytyy aina ihmetellä näitä hurjia km määriä mitä ajetaan vuodesta toiseen ... :o
Tuskin onkaan vaikka vaihdettu olisikin tai mistä sen tietää vaikka alkuperäinen olisikin
-
https://www.nettiauto.com/volvo/s80/8704128
Ei mainintaa laatikonvaihdosta, täytyy aina ihmetellä näitä hurjia km määriä mitä ajetaan vuodesta toiseen ... :o
...oho, ajettu 500km/päivässä. :(