Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Tupe98 - 04.03.2017, 17:25:02
-
juuh elikkäs semmonen ongelma tuli vastaan kun asensin volvoon uuden mankan paikalleen ja toimi hetken aikaa ihan normaalisti niin nyt ei sitten enää ajovaloasennossa syty ajovalot eikä mittariston valot ollenkaan. Ajovalot syttyy kun pitää ajovaloasennossa pitkien valojen viikseä taakse vedettynä. Parkkiasennossa toimii parkit ja mittarin valot normaalisti.
Apuja siis tähän. On koitettu eri ajovaloreleellä eikä ollut vaikutusta. neuvoja otetaan vastaan.
-
sulakkeet katsottu?
-
sulakkeet katsottu?
Joo. päällisin puolin katsottuna ehjiä, pitää huomenissa mittailla vielä vaikka tuo jännite niistä niin saa varmaa tietoa.
Mitä nyt itse lueskellut tuolta netin syövereistä niin puhuvat että jossain olisi huono liitos tai jokin ajovalojen releistä olisi kaput.
-
Joo. päällisin puolin katsottuna ehjiä, pitää huomenissa mittailla vielä vaikka tuo jännite niistä niin saa varmaa tietoa.
Mitä nyt itse lueskellut tuolta netin syövereistä niin puhuvat että jossain olisi huono liitos tai jokin ajovalojen releistä olisi kaput.
jep,yleensä se on se peltikuorinen k-rele! ;)
-
jep,yleensä se on se peltikuorinen k-rele! ;)
Ja tässähän homma meni monimutkaiseksi :) kokeiltiin kaverin alkuperäistä boschilaista tilalle ja ei vaikuttanut asiaan. Nyt kun noita kytkentäkaavioita alkoi tutkimaan niin niiden mukaan valojärjestelmässä on kolme relettä, eli sen sulakepöydässä olevan lisäksi jossain päin(luultavasti konehuoneessa) on kaksi muuta ohjausrelettä(hi/low beam?)
-
katoitko myös se valoautomatiikan sulakkeen mikä rasian ulkoreunalla?eli kun normit rasiassa on pystyssä niin alhaalla oon vaakatasossa?
-
katoitko myös se valoautomatiikan sulakkeen mikä rasian ulkoreunalla?eli kun normit rasiassa on pystyssä niin alhaalla oon vaakatasossa?
Tarkoitatko siis sulaketta vai relettä? kummalla puolella sulakepöytää sijaitsee? En ole katsonut mutta pitääpä tuossa huomenna tarkistaa sekin
-
sulaketta,alarivissä VAAKATASOSSA,näyttää varasulakkeen paikalta mutta yksi pitäs olla käytössä mikäli oikein muistan,ja sulla on ajovalot palanut 0-asennossa.
-
Sulake nro. 25 ei vaikuta tuohon millään lailla, ottaa pois ja valot ei pala 0-asennossa.
Miten se mankka on kytketty, abikoilla vai omilla liittimillä?
-
en tiedä onko mitään apua mutta itsellä oli samanlaisia ongelmia ja mulla hävis samassa rytäkässä myös pyyhkijät pelistä. silloin vika löytyi virtalukon pohjasta jossa pari johtoa hapettunut. eikun crc:tä ja hiomapaperia liittimille ja taas mentii eikä vika oo palannut.
-
sulaketta,alarivissä VAAKATASOSSA,näyttää varasulakkeen paikalta mutta yksi pitäs olla käytössä mikäli oikein muistan,ja sulla on ajovalot palanut 0-asennossa.
Joo sen ei pitäis vaikuttaa kun ei normaalistikkaan pala ajovalot 0-asennossa.
-
Sulake nro. 25 ei vaikuta tuohon millään lailla, ottaa pois ja valot ei pala 0-asennossa.
Miten se mankka on kytketty, abikoilla vai omilla liittimillä?
Mankan ISO-liittimet on kytketty abikoilla kaiuttimille ja mankan virtajohtoihin.
-
en tiedä onko mitään apua mutta itsellä oli samanlaisia ongelmia ja mulla hävis samassa rytäkässä myös pyyhkijät pelistä. silloin vika löytyi virtalukon pohjasta jossa pari johtoa hapettunut. eikun crc:tä ja hiomapaperia liittimille ja taas mentii eikä vika oo palannut.
En ole koittanut toimiiko pyyhkijät mutta en usko että vika on siellä kun pitkät kuitenkin toimii kun pitää pitkien valojen viikseä vedettynä taaksepäin?
EDIT: pyyhkijät testattu, toimivat aivan normaalisti.
-
Siellä soittimen takana oli joku keltanen (tai kelta-valkonen) johto minkä kautta virta kulkee valoreleelle. Kaverin autosta etittiin pitkään, toistamiseen, että mihin hävis ajovalot sen jälkeen kun se oli vähän roplaillu uuden soittimen kanssa. Auto on onneks täällä levällään niin voin käydä katsomassa tarkemmin.
Sillä oli kaks saman väristä johtoa roikkumassa katkastuna, toiseen muistaakseni tuli virtaa ja toinen meni maihin.
-
Siellä soittimen takana oli joku keltanen (tai kelta-valkonen) johto minkä kautta virta kulkee valoreleelle. Kaverin autosta etittiin pitkään, toistamiseen, että mihin hävis ajovalot sen jälkeen kun se oli vähän roplaillu uuden soittimen kanssa. Auto on onneks täällä levällään niin voin käydä katsomassa tarkemmin.
Sillä oli kaks saman väristä johtoa roikkumassa katkastuna, toiseen muistaakseni tuli virtaa ja toinen meni maihin.
Tuliko se kyseinen johto siihen volvon alkuperäisen soittimen liittimeen(semmonen musta mötikkä)? Nimittäin uutta soitinta ku asensin niin se liitin roikku siellä irtonaisena ja siitä oli katkastu vaan mankan tarvittavat johdot(+12V, heräte, maa) joten leikkasin sen koko liittimen sieltä takaa irti ::)
-
Tuliko se kyseinen johto siihen volvon alkuperäisen soittimen liittimeen(semmonen musta mötikkä)? Nimittäin uutta soitinta ku asensin niin se liitin roikku siellä irtonaisena ja siitä oli katkastu vaan mankan tarvittavat johdot(+12V, heräte, maa) joten leikkasin sen koko liittimen sieltä takaa irti ::)
Miusta se tuli, tuosta oli kuulemma kanssa napsastu koko vanha liitin pois ja otettu tarvittavat ja sen jälkeen ei valot enää pelannutkaan, ainoastaan pitkiä pysty väläyttelemään ja viiksen "väliasennossa" sai pitkät ja lyhyet palamaan samaan aikaan. Kannattaa mittailla sieltä releen sokkelilta tuleeko jatkuva- tai herätevirta. Tuossa oli sen takia paljon pähkäiltävää aluksi kun lyhyitten sulakkeilta mitattaessa siellä oli muutama voltti valot päällä
-
Siellä soittimen takana oli joku keltanen (tai kelta-valkonen) johto minkä kautta virta kulkee valoreleelle. Kaverin autosta etittiin pitkään, toistamiseen, että mihin hävis ajovalot sen jälkeen kun se oli vähän roplaillu uuden soittimen kanssa. Auto on onneks täällä levällään niin voin käydä katsomassa tarkemmin.
Sillä oli kaks saman väristä johtoa roikkumassa katkastuna, toiseen muistaakseni tuli virtaa ja toinen meni maihin.
Ainakin tuohon alkuperäisen mankan liittimeen tulee keltainen ja keltavalkoinen johto ja kytkentäkaavan mukaan menee valoille
-
Miusta se tuli, tuosta oli kuulemma kanssa napsastu koko vanha liitin pois ja otettu tarvittavat ja sen jälkeen ei valot enää pelannutkaan, ainoastaan pitkiä pysty väläyttelemään ja viiksen "väliasennossa" sai pitkät ja lyhyet palamaan samaan aikaan. Kannattaa mittailla sieltä releen sokkelilta tuleeko jatkuva- tai herätevirta. Tuossa oli sen takia paljon pähkäiltävää aluksi kun lyhyitten sulakkeilta mitattaessa siellä oli muutama voltti valot päällä
Joo pitääpä mittailla kunhan lomilta selviää kotiin. Eli ne pitää ne keltaiset johdot luultavasti liittää yhteen. Itsellä ongelmana on se että sulakepöytä on jumittunut telineeseen niin että ei pysty vetämään ulos niin ei pääse katselemaan sinne alle onko siellä kaikki ok. Tämä kuitenkin tosiaan auttoi paljon ja alkaa ongelma selviämään, kiitos :)
-
komppaan edellisiä. mulla teki tuon kans mankanvaihon jälkeen, eli yhdistä keltavalkoiset johdot, niin ne rupee toimimaan :D
-
komppaan edellisiä. mulla teki tuon kans mankanvaihon jälkeen, eli yhdistä keltavalkoiset johdot, niin ne rupee toimimaan :D
Joo kiitos tästä varmennuksesta :) Tuo alkuperäinen systeemi on vähän ihmeellisesti suunniteltu kun valot ei toimi jos mankan liittimen ottaa pois :D