Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: marko - 05.03.2017, 15:34:41

Otsikko: TF-80SC-automaattilaatikon öljynvaihto.
Kirjoitti: marko - 05.03.2017, 15:34:41
Tuossa omassa volvossa on TF-80SC-automaattilaatikko. Nyt olisi edessä toinen öljynen vaihto. Ongelmaksi tuli, että mikä on "oikeaoppinen" vaihtotapa?

Ensimmäisellä kerralla merkkihuollossa todettiin, että pohja auki ja lorotellaan pois sen verran kuin sieltä tulee ja uudet tilalle. Nyt hintoja kysellessä sanottiin, että vaihto tehtäisiin huuhtelemalla. Ensimmäiseltä kerralta jäin sellaiseen käsitykseen, että tuo ei onnistuisi tässä laatikossa, onko näin. Onko siellä jotakin suodattimia jotka olisi hyvä vaihtaa, vai riittääkö pelkkä huuhtelu. Mittarissa on nyt hieman päälle 160.000km.
Otsikko: Vs: TF-80SC-automaattilaatikon öljynvaihto.
Kirjoitti: oa5599 - 05.03.2017, 17:19:20
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=30119.0

huuhtelemalla,,
pohjaa ei irroiteta,,
Otsikko: Vs: TF-80SC-automaattilaatikon öljynvaihto.
Kirjoitti: marko - 05.03.2017, 18:12:17

huuhtelemalla,,
pohjaa ei irroiteta,,

Asia selvä. Kiitoksia.
Otsikko: Vs: TF-80SC-automaattilaatikon öljynvaihto.
Kirjoitti: lipsanen - 21.11.2018, 09:37:49
Mulla on perjantaina vaihteiston öljynvaihto huuhtelemalla + mukautusasetusten nollaus. Mistä löydän oikeaoppiset ohjeet sopeutusajoa varten? Olen pari englanninkielistä keskusteluviesti löytänyt aiheesta. Volvon maahantuoja ei luovuta korjaamokirjallisuutta ja sininenkään tuskin ilman rahaa. Auto siis kakkoskorinen S80 2.5T AWTF-80 SC:llä.

Lainaus
Test drive description for up-shift adaptation

1. Accelerate gently at an engine speed of approximately 1400 rpm up to 4th gear. Hold the accelerator pedal (AP) in a fixed position throughout the acceleration. Stop the car and repeat the procedure until the general orange/yellow warning lamp lights after each shift. A number of accelerations may be required to obtain the correct result.

2. Accelerate again but this time up to 6th gear, increase the engine speed to approx. 1800 rpm. Hold the accelerator pedal (AP) in a fixed position throughout the acceleration. Repeat the procedure until the general orange/yellow warning lamp lights after each shift. A number of accelerations may be required to obtain the correct result.

3. Accelerate again up to 6th gear, but now increase the engine speed to approx. 2500 rpm. Hold the accelerator pedal (AP) in a fixed position throughout the acceleration. Repeat the procedure until the general orange/yellow warning lamp lights after each shift. A  umber of accelerations may be required to obtain the correct result. Accelerate again up to 6th gear, but now increase the engine  speed to approx. 2500 rpm.

Note! Transmission control module (TCM) adapts continuously. Not all shifts will be perfect. For example the general orange/yellow warning lamp will not light after every shift from 1st-2nd gear. The symbol only needs to have been lit once for each shift at each engine speed to be sure that the adaptation has reached its target value.

Test drive description for downshift adaptation

1. Drive the vehicle at approx. 70 km/h (45 mph) in 6th gear. Let up the throttle pedal and brake softly to a standstill.

2. Repeat the procedure until the general orange/yellow warning lamp lights after each downshift. Note that a number of retardations may be required to obtain the correct result. If it is difficult to obtain results, increase or reduce the pressure on the brake pedal.

Description of adaption of "garage shifting"

1. Allow the engine to run at idle speed and hold the brake pedaldepressed. Then move the gear selector to gear position N. Wait  seconds. Move the gear selector to position R. Wait a further 5 seconds and then move the gear selector back to N. The adaptation is complete when the general orange/yellow warning lamp lights when the gear selector is in the R position.

2. Allow the engine to run at idle speed and hold the brake pedal depressed. Then move the gear selector to position N. Wait 5 seconds. Move the gear selector to position D. Wait a further 5 seconds and then move the gear selector back to N. The adaption is complete when general orange/yellow warning light is activated when the gear selector is in position D.

Description of adaption of "Neutral check"

1. Drive slowly, approximately 10 km/h (5 mph) with the gear selector in D. Carefully brake until the car is stationary. Repeat the procedure until the general orange/yellow warning lamp lights after the car has stopped. When the light comes on, the position for disengagement is adapted.

2. Allow the engine to run at idle speed and hold the brake pedal depressed. Move the gear selector to position D. Wait approximately 25 seconds until the general orange/yellow warning lamp lights. When the warning light comes on, let up the throttle pedal and let  the vehicle slowly roll forward. Repeat the procedure until the general orange/yellow warning lamp lights after the brake pedal has been released. When the light comes on, the position for engagement is adapted.
Otsikko: Vs: TF-80SC-automaattilaatikon öljynvaihto.
Kirjoitti: volvotdi - 21.11.2018, 13:05:33
Kyllä se oppii kun ajat sitä ajoa mitä yleensäkin. Oppimista et oikeastaan voi vauhdittaa.
Otsikko: Vs: TF-80SC-automaattilaatikon öljynvaihto.
Kirjoitti: serto - 21.11.2018, 14:26:46
Nuo ohjeethan on sitä mukautusajoa varten joka laitetaan Vidalla "käyntiin". Pelkän nollauksen jälkeen normaalisti ajoa vaan.

Tuolta löytyy virallisen näköinen dokumentti tuosta, kohdasta Download links: Image download ja sieltä Google Drivesta Documents kansiosta
-> https://forums.swedespeed.com/showthread.php?481385-VIDA-Dice-2014D-VM-Image-Download-Link

Otsikko: Vs: TF-80SC-automaattilaatikon öljynvaihto.
Kirjoitti: lipsanen - 21.11.2018, 15:27:24
Nuo ohjeethan on sitä mukautusajoa varten joka laitetaan Vidalla "käyntiin". Pelkän nollauksen jälkeen normaalisti ajoa vaan.

Tuolta löytyy virallisen näköinen dokumentti tuosta, kohdasta Download links: Image download ja sieltä Google Drivesta Documents kansiosta
-> https://forums.swedespeed.com/showthread.php?481385-VIDA-Dice-2014D-VM-Image-Download-Link

Kiitos.

Vaikuttaisi olevan hyvin samankaltaiset ohjeet kuin kopioin aloitusviestiin. Ylösvaihdot 1400, 1800 ja 2500 r/min, alasvaihdot 70km/h->0km/h, paikoillaan N->R & N->D.
Otsikko: Vs: TF-80SC-automaattilaatikon öljynvaihto.
Kirjoitti: s80mk2 - 21.11.2018, 19:37:21
Vaihdatin keskarissa tutulla öljyt ja siellä tehtiin "ecu reset" automaagin ohjainlaitteeseen.. Hienosti näyttää toimivan  :) Mittarissa 230tkm ja ensimmäinen vaihto...
Otsikko: Vs: TF-80SC-automaattilaatikon öljynvaihto.
Kirjoitti: herra tossavainen - 22.11.2018, 20:18:06
https://m.youtube.com/watch?v=EAb9p8Wph-M&index=5&t=5s&list=LLF3fwpkRacyRJC79EhDE4AA
Otsikko: Vs: TF-80SC-automaattilaatikon öljynvaihto.
Kirjoitti: m_kane - 28.11.2018, 14:26:58
Mites tuo öljylaatu? Olisi vaihdettava sekä emännän S60:iin (2001) että omaan S80:iin (2009) automaattivaihteistoöljyt.
Motonet tarjoaa samaa 3309 luokituksen öljyä molempiin, mutta olen toisesta threadista lukenut, että TF-80SC laatikoissa pitäisi olla 3324 luokitus.. ainakin uudemmissa. Mistähän vuosimallista alkaen näin on?
Olisi näppärä tilata molempiin autoihin samalla kertaa se iso pönttö, jos sama öljy kävisi.
Otsikko: Vs: TF-80SC-automaattilaatikon öljynvaihto.
Kirjoitti: Ribbe - 28.11.2018, 14:32:39
Mites tuo öljylaatu? Olisi vaihdettava sekä emännän S60:iin (2001) että omaan S80:iin (2009) automaattivaihteistoöljyt.
Motonet tarjoaa samaa 3309 luokituksen öljyä molempiin, mutta olen toisesta threadista lukenut, että TF-80SC laatikoissa pitäisi olla 3324 luokitus.. ainakin uudemmissa. Mistähän vuosimallista alkaen näin on?
Olisi näppärä tilata molempiin autoihin samalla kertaa se iso pönttö, jos sama öljy kävisi.
2010-> alkaen pitää olla uudempaa öljyä.
Otsikko: Vs: TF-80SC-automaattilaatikon öljynvaihto.
Kirjoitti: m_kane - 28.11.2018, 14:57:30
2010-> alkaen pitää olla uudempaa öljyä.

Kiitos, tämä oli hyvä tieto.
Otsikko: Vs: TF-80SC-automaattilaatikon öljynvaihto.
Kirjoitti: lipsanen - 29.11.2018, 14:03:00
Vaihdatin keskarissa tutulla öljyt ja siellä tehtiin "ecu reset" automaagin ohjainlaitteeseen.. Hienosti näyttää toimivan  :) Mittarissa 230tkm ja ensimmäinen vaihto...

Öljypajalla piti nollata mukautusasetukset, mutta eivät päässeet käsiksi. Laatikon ohjaus oli kuulema jotenkin suojattu. Johonkin vastaavaan laatikkoon XC60:ssä oli onnistunut.
Otsikko: Vs: TF-80SC-automaattilaatikon öljynvaihto.
Kirjoitti: lipsanen - 29.11.2018, 15:23:02
Öljynvaihdon ja laatikon kemiallisen pesun jälkeen kierrättäminen väheni eikä heitä niin herkästi pienempää silmään. Edelleen 1->2 ulisee, mutta kaikki muut ylös- ja alasvaihdot tapahtuu sujuvasti.
Otsikko: Vs: TF-80SC-automaattilaatikon öljynvaihto.
Kirjoitti: m_kane - 03.12.2018, 14:27:13
Eiköhän tuo ykkösvaihde "ulise" kaikissa.. itsellä ainakin on ääntänyt samalla tavalla niin pitkään kun auto ollut.. ostaessa oli ajettu alle 100tkm ja laatikon öljyt vaihdettu. En tiedä onko tuo nyt varsinaista ulinaa, kuitenkin selvästi erottuva ääni on ykkösellä. Ei ole itseä häirinnyt.
Otsikko: Vs: TF-80SC-automaattilaatikon öljynvaihto.
Kirjoitti: s80mk2 - 07.12.2018, 23:24:01
Eiköhän tuo ykkösvaihde "ulise" kaikissa.. itsellä ainakin on ääntänyt samalla tavalla niin pitkään kun auto ollut.. ostaessa oli ajettu alle 100tkm ja laatikon öljyt vaihdettu. En tiedä onko tuo nyt varsinaista ulinaa, kuitenkin selvästi erottuva ääni on ykkösellä. Ei ole itseä häirinnyt.
Ulinaa havaittavissa myös täällä. Vähän samanlainen ääni, kun "hifi-autossa" rca:t ottaa häiriötä kierrosluvusta. Lienee "ominaisuus" , ei häiritse kyllä lainkaan...
Otsikko: Vs: TF-80SC-automaattilaatikon öljynvaihto.
Kirjoitti: J2K - 22.03.2019, 07:17:49
Näppärä lisä öljynvaihtoon kun tekee itse.
https://youtu.be/afWUVwxwwaM
Otsikko: Vs: TF-80SC-automaattilaatikon öljynvaihto.
Kirjoitti: weecee - 18.04.2022, 02:05:31
jes, Aisin Warner Autoloota TF-80SC tuli vaihdettua öljyt ns. "Gibbon Method", mikä kaiketi kääntyy huuhtelumenetelmäksi. Autolla paahdettu 407kkm, ja edellinen gibbonointi oli joskus 200 000km sitten. Tällei amatöörin mielestä laatikosta ulos pumpattu öljy näytti melkein samalta kuin uudet kannussa olleet, ja laatikko vaihtaa nyt ehkä pehmeämmin kun ennen vaihtoa. Tosin suurempi syy töksähtelevään vaihtoon on ehkä ollut tee-se-itse ylitäyttö edellisellä kerralla, joku asiantuntija tiennee tämän.
Ennenkuin tekee mitään muuta, niin kannattaa ottaa täyttöropppu auki, Torx-joku iso. Nimittäin erittäin hyvät mahdollisuudet ettei lähde auki muulla kuin hakkaavalla pulttipyssyllä. Jos laatikosta on etukäteen lorauttanut muutaman litran pois (n.3 tulee ehkä itsestään.), eikä täyttökorkki aukea, niin pikkuisen huonompi juttu. Edellisellä kerralla ei ao. täyttöproppu meinannut aukea niin millää, sai minuuttitolkulla paukuttaa hakḱaavalla koneella auki sitä. Nyt toiselle kerralla aukesi ihan helposti kun tuli vedettyä aikanaan rasvojen kanssa roppu kiinni, eikä pulttipyssyllä.


(https://i.ibb.co/S7BCqLq/20220417-135637.jpg) (https://ibb.co/S7BCqLq)

upload pictures online (https://imgbb.com/)

Volovo taitaa neuvoa, että tyhjennysletku laitetaan kiinni laudutinpäähän. No minä en tietenkään ohjeista mitää välitä. vaan otin laatikkopäästä paluupuolen putken irti (ALEMPI) ja siihen sitten klemmarilla muoviputki kiinni ja toinen letkunpää kannuun. Syynä kokemukset Volvon kierrettävistä putkien muoviliittimistä, mitä en ole saanut ehjinä auki (Webaston letkut)

(https://i.ibb.co/nrxYPSX/20220417-195848.jpg) (https://ibb.co/nrxYPSX)

Auto käymään ja pari litraa kerrallaan kannuun pumpataan vanhaa öljyä (kelataan vaihteet P->D->P läpi ja kone seis kun letkussa rupee kuplia näkymää) ja uudet 2l täyttöropusta sisään. Tein omaan tämän 5 krt. l. 3 kannua meni sotakieltoöljyä  (Teboil Fluid S). Värin kirkastumista tms. en kyllä juurikaan huomannut l. edelliset Fluid Ässät näytti ihan samalta kuin tämä uusi satsi.
Ja muut, laatikon öljynvaihto ok, mutta nyt palaa moottorin vikavalo. Epäilenpä, että johtosatsi EGR-servon päällä sai pikkuisen kipeää tässä operaatiossa. Nimittäin ilmaputki oli hinkannut johdinnipun suojamuovin auki ja nopeasti katsoen myös yksittäisten johtimien eristeet saaneet siipeensä myös. Olisko nämä hankautuvat johtimet tässä kohdin sitten ilmamassamittarin piuhoja, kun auto käy ihan hyvin vaikka keltainen lamppu mittaripanelissa loistaa.

Otsikko: Vs: TF-80SC-automaattilaatikon öljynvaihto.
Kirjoitti: weecee - 18.04.2022, 16:31:14
Edelliseen, vikavalo vs. ilmalämpö ja -massa. Pitkällisen taistelun jälkeen EasyDiag 2.0 Plus suostui asentumaan-päivittymään  puhelimeen so. tämänkin p...leen kalliin lelun ylläpito lopetettu, ja ohjelmistopäivitykset pitää hakea joltain epämääräiseltä sivulta, mikä ei ainakaan ole valmistajan ylläpitämä.
No mutta kuitenkin, vikakoodit nollattu ja vikavalo kojelaudassa sammunut, eikä nyt muutaman km:n jälkeen ole syttynyt uudelleen, mutta ilmeisesti se on sitten johtosarjavika seuraavaksi. Nyt kulahtaneen johtosuojat ja eristimet löytyy kuvan ilmanottoputken alta, vaahtokumirinkuloitten kohdalta. Kovamuoviputki hankaa allaolevien johtojen suojaputket ensin puhki ja sitten johtimien eristeet, ja sitten paistaakin jo säikeet.
(https://i.ibb.co/86b6M8G/20220417-125120.jpg) (https://ibb.co/86b6M8G)