Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: s.h - 07.03.2017, 21:22:36
-
Äsken kaupan pihalta lähtiessä käänsin avainta käynnistääkseni auton mutta ei tapahtunut mitään koitin uudestaan 2 asennon kautta ja ei mitään. Sitten käänsin avaimen nollaan ja uudestaan niin vilahti ajotietokoneella ajonvakautus vaatii huollon ja ajonestosta jotain. En kerennyt lukea. Lähti kuitenkin käyntiin sen jälkeen ja kotona käynnistelin autoa uudestaan monta kertaa ja laitoin ovia välissä lukkoon mutta ei tullut samoja herjoja uudelleen. Ja starttasikin kokoajan normaalisti.
Eli onkohan tästä menossa sitten virtalukko rikki? Kauanko uskaltaa ajella jos alkaa ilmottelemaan? Auto S40 2.4 06.
Akku vaihdettu viime syksynä uuteen joten tuskin siitäkään kiinni? Toki voisi sen tarkastaa jännitemittarilla vielä.
-
ABS-boksi vikaantumassa? Ajonesto kiertää sen kautta näissä.
-
Onko kuinka kallis palikka jos sattuu hajoamaan?
Ei ole nyt auto ilmotellut mitään sen jälkeen kun tuli noi ilmoitukset. Jossain sanotaan että virtalukko olisi korjattu 05 mallisiin autoihin ja jossain taas on mennyt uudemmistakin rikki. Antaako ennakkovaroitusta enne hajoamista vai jättääkö tien päälle heti jos se on se virtalukko joka menossa rikki?
-
Moro vaan kaikille! Lainaan tätä topiccia jos joku osaisi auttaa?
Omaan -05 V50:een tuli myös ongelmia ilmeisesti virtalukkoon tms. Olin ajanut auton normaalisti parkkiin ja kun seuraavan kerran oli tarkoitus lähteä autolla, ei tapahtunut juuri mitään kun laitoin avaimen virtalukkoon. Mittaristo on myös pimeänä ja mitään viestiä ei näin ollen näyttöönkään tule. Ainoastaan kuuluu pieni releen naksahdus konehuoneesta. Myös kaikki sisävalot ja keskuslukitus toimii normaalisti. Rattilukko on päällä ja se ei aukea kun avaimen laittaa virtalukkoon. Joten autoa on vaikea lähteä hinaamalla siirtämään kotiin.
Tällä hetkellä olen rajannut vikaa seuraavasti, joilla ei ollut vaikutusta:
- Tarkistanut sulakkeet konehuoneesta ja apukuskin jalkatilasta
- Releet pitäisi toimia, olen vaihtanut ristiin releitä ignition switchiä ohjaavan ja muiden samanlaisten releiden kanssa
- Akussa hyvin virtaa. Akun kengätkin on ollut irti
- Olen ottanut virtalukon irti ja kokeillut puhdistaa sen
- Toista käytettyä virtalukkoa on kokeiltu
Eli mitähän tässä kannattaisi seuraavaksi alkaa tekemään? Volvo huolto on sen verran kaukana että itse mieluiten korjaisin vian jos mahdollista.
Voiko vika olla rattilukossa, mutta vaikuttaisiko se hiljentämällä koko auton? Luulisi ettei ainakaan virtalukossa ole vikaa kun toistakin on kokeiltu (tosin käytetty).
EDIT: Kokeiltu myös eri avaimilla, ei korjaantunut vika
-
Vika voi olla rattilukossa mutta siinä tapauksessa mittaristossa pitäisi näkyä viestejä tyyliin: Ajonesto / ohjausvika. Auto ei muuten inahdakaan jos rattilukko on rikki eli ei suostu käynnistymään. Rattilukon hajoaminen on tyyppivika alkupään tuotannossa joten ihme jos on näinkin pitkään kestänyt vaihtamatta?
En ole ihan varma mutta veikkaan että virtalukkoa ei voi vaihtaa koodaamatta Volvolla. Ainakin avaimen tunnistava elektroniikkamoduli on koodattava jos se vaihdetaan ja se on joko osa virtalukkoa tai sen kyljessä. Samoin rattilukon vaihto edellyttää aina koodausta Volvon systeemillä ja tämä on 100% varma tieto (omasta autosta rattilukko uusittu 2 kertaa).
Lisäys: Rattilukon voi vaihtaa itse varsin helposti, dremelin katkaisulaikalla vaan urat murtopulttien kantoihin jotta saa talttapääruuvarilla pultit auki. Toimintaan saattaminen edellyttää kumminkin aina vientiä Volvolle.
-
Moro vaan kaikille! Lainaan tätä topiccia jos joku osaisi auttaa?
Omaan -05 V50:een tuli myös ongelmia ilmeisesti virtalukkoon tms. Olin ajanut auton normaalisti parkkiin ja kun seuraavan kerran oli tarkoitus lähteä autolla, ei tapahtunut juuri mitään kun laitoin avaimen virtalukkoon. Mittaristo on myös pimeänä ja mitään viestiä ei näin ollen näyttöönkään tule. Ainoastaan kuuluu pieni releen naksahdus konehuoneesta. Myös kaikki sisävalot ja keskuslukitus toimii normaalisti. Rattilukko on päällä ja se ei aukea kun avaimen laittaa virtalukkoon. Joten autoa on vaikea lähteä hinaamalla siirtämään kotiin.
Tällä hetkellä olen rajannut vikaa seuraavasti, joilla ei ollut vaikutusta:
- Tarkistanut sulakkeet konehuoneesta ja apukuskin jalkatilasta
- Releet pitäisi toimia, olen vaihtanut ristiin releitä ignition switchiä ohjaavan ja muiden samanlaisten releiden kanssa
- Akussa hyvin virtaa. Akun kengätkin on ollut irti
- Olen ottanut virtalukon irti ja kokeillut puhdistaa sen
- Toista käytettyä virtalukkoa on kokeiltu
Eli mitähän tässä kannattaisi seuraavaksi alkaa tekemään? Volvo huolto on sen verran kaukana että itse mieluiten korjaisin vian jos mahdollista.
Voiko vika olla rattilukossa, mutta vaikuttaisiko se hiljentämällä koko auton? Luulisi ettei ainakaan virtalukossa ole vikaa kun toistakin on kokeiltu (tosin käytetty).
Jollain oli kojetaulun alla olevasta CEMmista (apukuskin jalkatilassa) liitin löystynyt ja aiheutti vähän tuon tyylisiä oireita.
Tarkasta nyt sekin varmuuden vuoksi...
Oletko kokeillut eri avaimella?
-
Vika voi olla rattilukossa mutta siinä tapauksessa mittaristossa pitäisi näkyä viestejä tyyliin: Ajonesto / ohjausvika. Auto ei muuten inahdakaan jos rattilukko on rikki eli ei suostu käynnistymään. Rattilukon hajoaminen on tyyppivika alkupään tuotannossa joten ihme jos on näinkin pitkään kestänyt vaihtamatta?
En ole ihan varma mutta veikkaan että virtalukkoa ei voi vaihtaa koodaamatta Volvolla. Ainakin avaimen tunnistava elektroniikkamoduli on koodattava jos se vaihdetaan ja se on joko osa virtalukkoa tai sen kyljessä. Samoin rattilukon vaihto edellyttää aina koodausta Volvon systeemillä ja tämä on 100% varma tieto (omasta autosta rattilukko uusittu 2 kertaa).
Ei tietääkseni ole vaihdettu kertaakaan. Ainakaan auton mukana tulleissa kuiteissa ei ollut ja minun aikana ei ole vaihdettu. Purkaamon mies meinasi että luultavasti virtalukko on ns.tyhmä kytkin että siellä ei olisi avaimen tunnistavaa elektroniikkaa. Tiedä sitten..
Jollain oli kojetaulun alla olevasta CEMmista (apukuskin jalkatilassa) liitin löystynyt ja aiheutti vähän tuon tyylisiä oireita.
Tarkasta nyt sekin varmuuden vuoksi...
Oletko kokeillut eri avaimella?
Olen kokeillut kaikilla 3 eri avaimella ja sama lopputulos, ei auttanut asiaan. Seuraavaksi kokeilen noita liittimiä. Katoin alustavasti mutta vaikutti melko jäykähköltä liitinnipulta, pitää varovasti yrittää tutkia.
-
Moro!
SH
Sinulla on luultavasti virtalukko autosta hajalla.
Virtalukkoa ei tarvitse ohjelmoida autoon jos sen vaihtaa.
Virtalukko voi hajota taas koska vaan ja toimia koska vaan. Eli itse kyllä vaihtaisin sen.
Omassa 05 v50 autossa virtalukko silloin tällöin renaa eikä toimi.
Virtalukko adaptoituu autoon suoraan itse.
MH
Sinulla on autossasi rattilukko hajalla luultavasti. Uusi rattilukko sekä volvolla asennus about 300€
Itsellä autossani oli viime kesänä sama juttu. Tilasin volvolta uuden lukon, vaihdoin itse ja vein volvolle ohjelmointiin.
MH tsekkaa tämä linkki:
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=7482.msg1061089777#msg1061089777
-
Joo, tuohan on se ketju jossa puitiin rattilukon hajoamista ja irroittamista 6 vuotta sitten. Oman auton rattilukko on tämän jälkeen kestänyt toistaiseksi hyvin eikä virtalukkokaan vielä osoita hajoamisen oireita... Ja olin näköjään kaivanut esiin senkin tiedon että avaimen tunnistus on integroitu virtalukkomoduliin - hyvä tietää että sen vaihto ei kuitenkaan edellytä ohjelmointia Volvolla.
-
Moro!
SH
Sinulla on luultavasti virtalukko autosta hajalla.
Virtalukkoa ei tarvitse ohjelmoida autoon jos sen vaihtaa.
Virtalukko voi hajota taas koska vaan ja toimia koska vaan. Eli itse kyllä vaihtaisin sen.
Omassa 05 v50 autossa virtalukko silloin tällöin renaa eikä toimi.
Virtalukko adaptoituu autoon suoraan itse.
MH
Sinulla on autossasi rattilukko hajalla luultavasti. Uusi rattilukko sekä volvolla asennus about 300€
Itsellä autossani oli viime kesänä sama juttu. Tilasin volvolta uuden lukon, vaihdoin itse ja vein volvolle ohjelmointiin.
MH tsekkaa tämä linkki:
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=7482.msg1061089777#msg1061089777
Moi
Onko sulla toiminut kuinka kauan virtalukko niin että välillä toimii välillä ei?
-
On se mulla toiminut jo 1,5 vuotta.
Ehkä kerran 4kk ei lähde käyntiin. Joten ei hirveästi vaivaa, mutta silloin tällöin.
-
Pientä päivitystä vian etsimiseen.
Luin vikakoodit ja seuraavanlaiset vikakoodit ilmeni:
P0562 System Voltage Low
U0155 Lost Communication With Instrument Panel Cluster (IPC) Control Module
P1213 (Cylinder No.1) - Fuel Injector Circuit Short to B +
P0380 DTC Glow Plug/Heater Circuit "A" Malfunction
Akku on ollut ylläpitolaturissa ja se ainakin on kunnossa. Jännitettäkin näyttää jotain 12,5v ja valot ym on kirkkaat. Joten en tiedä mistä tuo
System voltage low on ilmennyt. Mutta sitten nuo muut onkin kysymysmerkki että mistä tullut? Ja tuossa vielä selvä vikakoodi että ei kommunikointia mittariston kanssa ???
-
Pientä päivitystä vian etsimiseen.
Luin vikakoodit ja seuraavanlaiset vikakoodit ilmeni:
P0562 System Voltage Low
U0155 Lost Communication With Instrument Panel Cluster (IPC) Control Module
P1213 (Cylinder No.1) - Fuel Injector Circuit Short to B +
P0380 DTC Glow Plug/Heater Circuit "A" Malfunction
Akku on ollut ylläpitolaturissa ja se ainakin on kunnossa. Jännitettäkin näyttää jotain 12,5v ja valot ym on kirkkaat. Joten en tiedä mistä tuo
System voltage low on ilmennyt. Mutta sitten nuo muut onkin kysymysmerkki että mistä tullut? Ja tuossa vielä selvä vikakoodi että ei kommunikointia mittariston kanssa ???
Niin elikkäs nopeasti sanoen sulla on sellanen ongelma, että kun normaalisti kun ratti- tai virtalukko herjaa ajotietokoneessa vikaa, niin nyt se ei sitä tee, koska ei kommunikoi mittariston kanssa.
Eli kyseessä kaksi eri vikaa luultavasti jotka vaikeuttaa sitten toistensa korjaamista.
Itse purkaisin ensin rattilukon irti ja koittaisin saada sen pelittämään. Veikkaan että siinä syy miksi ei lähde käyntiin.
Noi loput vikakoodit taas meinaa sitä, että auton hehkutuksessa jotain vikaa. Joko hehkuissa (jotka todella helppo mitata, vittumainen vaihtaa)
Tai hehkun releessä vika. Vittumainen myös vaihtaa.
-
Tuossa on oleellista mikä yksikkö herjaa "P0562 System Voltage Low". Tuleeko tämä CEM:istä? Todennäköisesti tämä liittyy suoraan tuohon U0155 vikakoodiin jos jännitteen alhaisuus johtuu huonoista kontakteista jossain liittimessä.
Edellä tuli jo hyviä vinkkejä mutta siitä poiketen minä en lähtisi ensimmäisenä epäilemään rattilukkoa jos kerran IPC:hen ei saada yhteyttä. Todennäköisesti ajonesto aktivoituu IPC-ongelman takia (rattilukon yhteys taitaa kulkea sitä kautta) ja samasta syystä mittaritauluun ei tule selväkielisiä tekstejä ajonestosta. Katsoisin CEM:in isot liittimet läpi ihan ensiksi, unohtamatta IPC:n sulaketta (jos sellainen on erikseen - sulakkeet taisivat tosin olla kaikki ehjiä).
-
Pientä päivitystä tilanteeseen.
Vian aiheuttaja todennäköisesti löytyi. Olin ottamassa moottorinohjainyksikköä (onko tämä nyt se CEM) irti kuskinpuolen eturenkaan edestä, kun vahingossa kokeilin avainta virtalukkoon ilman että Xenonin ballastin johdot olivat kiinni. Ja rattilukkohan toimi ja auto lähti muutenkin heti käyntiin??? Ja se varmistui kun laitoin taas xenonin ohjaisyksikön kaksi liitintä kiinni niin mittaristo ja rattilukko pimeänä!
Tuo xenonin ballasti on hieman kärsineen näköinen ja todennäköisesti kosteutta on päässyt sinne sisälle. Ja myöskin johdot on melko rispaantuneet eli voi olla oikosulussa jostain. Mutta voisiko tuo aiheuttaa tällaisen vian? Ja nimen omaan punainen liitin on se joka saa ongelman aikaan.
Vikakoodeista "U0155 Lost Communication With Instrument Panel Cluster (IPC) Control Module" selittyy ehkä sillä kun kokeilin avainta virtalukkoon ilman että soittimen johdot on paikoillaan, ainakaan silloin ei tule virtoja mittaristoon kun auto muuten toimii. Tai sitten tuo oikosulku aiheuttanut nämä koodit?
Sekin tuli myös kokeiltua että toisen auton virtalukolla toimii aivan normaalisti eli se ei tarvi ohjelmointia. Nyt varmaan pitää tuo xenonin ballasti laittaa tilaukseen.
-
Tuo vaikuttaa loogiselta selitykseltä eli ballasti vaihtoon. Lienee Volvon alkuperäinen?
Vähän oudolta silti vaikuttaa että vika ilmenisi noin. Kannattaa tarkistaa kaikki valoihin ja niiden ohjausyksikköihin liittyvät maadoituspisteet samalla. Ja ne CEM:istä lähtevien isojen johtonippujen liittimet. Jos siellä on jossain huono kontakti, ballastin vika (osittainen oikosulku?) voi yhdessä sen kanssa aiheuttaa oireet. Jos kaikki kontaktit olisivat kunnossa, oikosulusta seuraisi sulakkeen palaminen, ei mittariston pimenemistä.
CEM (Central Electronics Module) on hanskalokeron alla ison sulaketaulun yhteydessä. ECM eli mottorinohjausyksikkö sijaitsee vähän eri paikoissa moottorin tyypistä riippuen. Dieselissä se on nimenomaan kuskinpuolen eturenkaan edessä.