Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 200 => Aiheen aloitti: Swede Savage - 20.08.2011, 15:42:33
-
Morjens,
Olen vaihtamassa tuon '86 lankun M47-lootan öljyjä. Öljynvaihtoa olen harrastanut ennen niin manu- kuin automaattirasioihin, mutta päätin tällä kertaa huvin ja urheilun vuoksi perehtyä asiaan enemmän.
Manuaalin mukaan perushomma menee näin, että loota lämpimäksi, auto ylös, täyttö- ja tyhjennysnipat ulos, ATF F-typea sisään kunnes tulee täyttöreiästä pihalle (1,3 litraa) ja sitten kaikki kasaan. Netistä kuitenkin lueskelin, että jotkut huuhtelevat vaihteistojaan öljyllä tai liuottimilla. Onko tällaisesta toiminnasta tai sen hyödyllisyydestä foorumilaisten kokemuksia? Entäpä sitten tuo öljyn laatu? Näistä asioistahan nahistaan aina, mutta onko ATF F-type edellen se paras vaihtoehto vai onko nykyään hyllyissä jotain parempaa? Onko jotain muita kokemuksia tai ideoita vielä?
Innokkaana odotan kokemuksia/neuvoja! :)
-
ATF:ää en suosittele, kuluu synkrot nopeasti.
Myöskään ei kuulemma kannata laittaa API GL-5 peräöljyä, "liian liukasta" niin synkrot eivät taasen nappaa kiinni lainkaan.
Muistelen jonkun joskus sanoneen että ihan moottoriöljy kelpaisi M47:lle mutta en sano varmaksi.
-
Muistelen jonkun joskus sanoneen että ihan moottoriöljy kelpaisi M47:lle mutta en sano varmaksi.
Ainakin Castrolin nykysuositus tuolle kirstulle on ihan 5W-40 moottoriöljy.
-
Moottoriöljyä tai synteettistä GL-4 vaihteistoöljyä.
Mutta oikeastaan ton lootan kanssa ei ole niin tarkkaa, kunhan on rasvaisempaa kuin vesi ja juoksevampaa kun vaseliini niin toimii. ;D
M46 on sitten asia erikseen sen ylivaihdeyksikön takia.
-
Moottoriöljyä kehuttiin myös brittiläisellä foorumilla. Mineraaliöljania on paja väärällään, laitan kaataen sellaista.
Kiitoksia!
-
Kokemuksesta viisastuneena laitoin Castrol Automatic TQF öljyt m47 lootaan tänään..
Viime viikolla tuli laitettua BP Autran LTF öljyt sisään, ja viikonlopun kituuttelin kun ei kakkonen pysynyt päällä, ja ykkönen piti kytkettäessä pientä ääntä. Nyt kun on toimivat öljyt, niin välillä pitää kakkonen, ja välillä sitte moottorijarrutuksessa rykäsee poikkeen.
Liekkö kerkes jotain hajota lootasta? Ekalla kerralla kun BP öljyt viimeviikolla vaihoin, ei metallia tullut juuri ollenkaan, ja nyt kun vaihoin Castrolit, niin tuli metallia aika paljon ja isoa lastua tyhjennysropun mukana.
(Saa tarjota ehjää m47 lootaa)
-
Tuli vaihdettua ölpät askiin.
Vanhat olivat jotain punertavaa mitä lie, ja nyt meni Mobil 1 Rally Formula 5w-50.
Aika näytää miten toimii.
Vinkkinä seuraaville, kannataa avata ensin täyttö tulppa ennen kun laskee vanhat öljyt ulos.
Voi meinaan mennä sormi suuhun kun öljyt ulkona ja täyttö tulppa on niin tiukassa että ei aukea ::)
20min tuli taisteltua sen kanssa, ikinä mikään proppu ollut niin tiukassa....
Niin ja täytettäessä sinne mikään purkki mahdu mistä kaataa, joten painelin lääkeruiskulla öljyt sisään. Siinä sitten menikin hetki 10ml ruiskulla :)
-
Tuli vaihdettua ölpät askiin.
Vanhat olivat jotain punertavaa mitä lie, ja nyt meni Mobil 1 Rally Formula 5w-50.
Aika näytää miten toimii.
Vinkkinä seuraaville, kannataa avata ensin täyttö tulppa ennen kun laskee vanhat öljyt ulos.
Voi meinaan mennä sormi suuhun kun öljyt ulkona ja täyttö tulppa on niin tiukassa että ei aukea ::)
20min tuli taisteltua sen kanssa, ikinä mikään proppu ollut niin tiukassa....
Niin ja täytettäessä sinne mikään purkki mahdu mistä kaataa, joten painelin lääkeruiskulla öljyt sisään. Siinä sitten menikin hetki 10ml ruiskulla :)
Mä liputtelin tippakannulla viimeks... :D Tarvii varmaan kesällä rempasta tuo kirstu pois auton alta ja pestä kunnolla.
-
Ohutta puutarhaletkua pari metriä ja sopivat tratti. Käytännöllinen tapa täyttää vaihteisto.
-
Ohutta puutarhaletkua pari metriä ja sopivat tratti. Käytännöllinen tapa täyttää vaihteisto.
Näitäkii jos tajuais aina patentoija etukäteen, eikä siinä kohtaa käy miettimään et milläs uudet sisään,
kun vanhat on jo ulkona ja ei niin passeleita letkuja oo saatavilla
-
Mites tuo M46 sitten? Onko sille ylivaihteelle joku oma öljytilansa vai miten tuon kanssa menee, ollut vain perus nelivaihteisia ennen itsellä. Ja mitä öljyä? Aikaisempiin olen aina ATF:ää laittanut ja hyvin on toiminut. Ja tolla 242:lla kuitenkin ajettu se miljoona täyteen samalla laatikolla.
-
Mites tuo M46 sitten? Onko sille ylivaihteelle joku oma öljytilansa vai miten tuon kanssa menee, ollut vain perus nelivaihteisia ennen itsellä. Ja mitä öljyä? Aikaisempiin olen aina ATF:ää laittanut ja hyvin on toiminut. Ja tolla 242:lla kuitenkin ajettu se miljoona täyteen samalla laatikolla.
ATF 220. Eli samaa mitä M47 sisälle.
-
ATF 220. Eli samaa mitä M47 sisälle.
Kiitos ja kumarrus.
-
Vinkkinä heittäisin tällaisen öljyn tähän soppaan.
Itse olen tätä käyttänyt.
http://www.balticoil.eu/gb/product/syntrans-fe-75w-1-ltr-484/
-
ATF 220. Eli samaa mitä M47 sisälle.
ATF 220 tai 320 jota itse tykkään enemmän käyttää. Enkä ole saanut yhtään laatikkoa öljyn takia rikki, saatika huomannu kulumista ois tullut.
Ohjekirjassakin suositellaan ATF käyttämään, sitä sinne siis
-
Täällä myös käytetty aina ATF-220 M47 laatikoissa ja ei ole menny rikki. Kaverilla taas hajos, kun moottoriöljyä laittoi M47 laatikkoon. Vaihteet ei menny edes takapenkin kautta jalalla työntämällä enään.
-
Mitenkäs jos sisään heittääpi 5W-40 moottoriöljyt tällattee -25 pakkasilla niin sannooko kaput.
Meinaan ihtellä ei ole mitään hajua millon ja mitä laatikkoöljyjä siellä on tällähetkellä mutta meinaa jähmetä niin että tuntuu jäykkyys kepissä saakka ja jopa meinaa kylmällä laatikolla pyrkiä lievästi liikahtamaankin vapaalla.
Ja kyseessä siis M47.
EDIT:
ATF 220 sisään ja kokeilua
-
itellä pyörii 10-40 ja hienosti toimii varmaan parhaiten mitä m47 koskaan kiusattu liikentees ja jäällä :)
-
Itse käytin alkuun uskollisesti mineraali ATF:ia. Mutta n.8tkm jälkeen alkaa aina ominaisuudet olla menetetyt ja vaihtaminen ei enää niin sujuvaa. Joten siksi aloin koittamaan muita öljyjä. Koitin Redlinea ja muita, sitten jostain tuon Castrolin löysin jota tarjottiin manuaalilootiin joissa öljysuosituksena ATF. Ihan hienosti pelannut, nyt 80tkm jälkeen hieman kylmänä taas tahmoo kakkonen, uusin lähiaikoina tässä öljyt huollossa ja katsotaan, varmaan alkaa taas pelaamaan ihan ok.
Ainut öljy millä talvella pääsi liikkeelle ts. sai kakkosen kunnolla silmään pakkasella oli tämä ja ATF. Tämän valitsin vain parempien voiteluominaisuuksien takia. Vaikka en mikään asiantuntija olekaan niin omien kokemuksien takia tätä kokeilin, ja eipä ole moitittavaa ollut.
-
Ostaessani oman ’93 240:n, jolla oli ajettu 300tkm ja laatikkona juurikin M47, piti 5. vaihe melkoista ääntä ajellessa ja 3. vaihteellakin oli alkavaa rallatusta. Laatikkoöljyinä taisi olla jotkun ATF:t, kun oli punamustaa ja tosi juoksevaa. Tein laatikkoon ensin RVS T3 käsittelyn ja vaihdoin öljyksi Comma Manual Gear Oil MVMTF Plus 75W80 Fully Synthetic, niin johan hiljeni ja melkein kokonaan katosi 5. pykälänkin rallatus. Voin suositella!