Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: Voimariini - 15.03.2017, 19:25:06

Otsikko: Tehottomuus, v50 D5
Kirjoitti: Voimariini - 15.03.2017, 19:25:06
Eilisaamuna lähdin töihin normaalisti ja heti käynnistäessä tuli ilmoitus moottorijärj. huolla pian muistaakseni. Heti ajaessa huomasin ettei kierrokset nouse kuin vähän yli 3000rpm ja tuntui muutenkin todella laiskalta. Vikavaloa ei kuitenkaan tullut vaan vasta parin ajokerran jälkeen tuli, kun koitin etsiä vikaa. Myöskään moottorijärj. huolla pian ilmoitusta ei aina tule vaikka vika on kokoajan ollut eilisestä päällä. Sitä aikaisemmin ei mitään ennakkovaroitusta tai mitään muutakaan vikaa tämän parin kuukauden omistajuuden aikana. Webasto oli hetken päällä edellisaamuna ennen lähtöä, joskaan sillä mitään merkitystä on?

Vikakoodit mitä sain ulos Volvo t75 lukijalla:

ECM-2A50 - Particulate Trap - Faulty Signal

ECM-1600 Boost Pressure Sensor

Tuli myös liuta muita koodeja ensimmäisellä lukukerralla, mutta ne ei ole enään tulleet takaisin, vaan ainoastaan nämä kaksi.

Paikallaan konetta kierrättäessä kierrokset tuntuu nousevan suht normaalisti. Tänään koitin etsiä imuvuotoja niitä kuitenkaan löytämättä.. Polttoainesuodattimen, ilmansuodattimen ja edellisen omistajan patentti ahtoputken vaihdoin. Kokeilin myös IMM johto irti autoa eikä auttanut..

Oma epäilykseni on siis tuo boost pressure sensor, mutta mistähän tämän löytää kyseisessä D5 mallissa? Ahtojärjestelmästä joo mutta kun ei osu silmään..
Otsikko: Vs: Tehottomuus, v50 D5
Kirjoitti: Hurm0s - 15.03.2017, 20:20:22
Ettei ois DPF tukossa...

Ahtopaineanturi on muistaakseni coolerin vasemmassa päädyssä.
Otsikko: Vs: Tehottomuus, v50 D5
Kirjoitti: Voimariini - 15.03.2017, 20:32:42
Ettei ois DPF tukossa...

Ahtopaineanturi on muistaakseni coolerin vasemmassa päädyssä.
Pitääpä vielä tuolta katsoa. :) Onko jotain mistä DPF:n tukkosuuden voisi varmuudella tunnistaa? Käsittääkseni suht kallis operaatio näin alkuun.. Paikallaan siis kiertää nätisti ja kone tuntuu muutenkin käyvän normaalisti.
Otsikko: Vs: Tehottomuus, v50 D5
Kirjoitti: Hurm0s - 15.03.2017, 20:41:21
Pitääpä vielä tuolta katsoa. :) Onko jotain mistä DPF:n tukkosuuden voisi varmuudella tunnistaa? Käsittääkseni suht kallis operaatio näin alkuun.. Paikallaan siis kiertää nätisti ja kone tuntuu muutenkin käyvän normaalisti.
Saattoi olla toisessakin päässä cooleria, siinä sen jokatapauksessa näin kun oli puskuri pois...

Eiköhän tuon kunnollisella testerillä saa selvitettyä.
Voihan se DPF:n paine-eroanturikin olla rikki.

Millaista ajoa tällä on tullut, eli onko päässyt kunnolla regeneroimaan?
Otsikko: Vs: Tehottomuus, v50 D5
Kirjoitti: Voimariini - 15.03.2017, 21:15:39
Saattoi olla toisessakin päässä cooleria, siinä sen jokatapauksessa näin kun oli puskuri pois...

Eiköhän tuon kunnollisella testerillä saa selvitettyä.
Voihan se DPF:n paine-eroanturikin olla rikki.

Millaista ajoa tällä on tullut, eli onko päässyt kunnolla regeneroimaan?
Pääasiassa tullut ajettua työmatkaa noin 30km suuntaansa. Ensimmäinen diisseli mulla niin mistä sen tietää milloin on poltto käynnissä? Ajotietokone ei ole ainakaan kertaakaan mitään ilmoitellut eikä ajossakaan ole ihmeitä tuntunut. Noin 6000km tullut ajoa nyt.. :D
Otsikko: Vs: Tehottomuus, v50 D5
Kirjoitti: Hurm0s - 15.03.2017, 21:45:59
Hetkellisestä kulutuksesta sen näkee, nousee joksikin aikaa muutamia litroja kovemmaksi.

Tuollaisessa ajossa pitäisi päästä regeneroimaan kunnolla, kunhan tietysti muuten on kaikki kunnossa.
Onhan termostaatti kunnossa, että kone on lämmennyt kunnolla?
Otsikko: Vs: Tehottomuus, v50 D5
Kirjoitti: jp_olli - 16.03.2017, 07:10:19
Vastaavilla vikakoodeilla on ollut usein myös se turbon lähdössä oleva punainen muutaman euron kumitiiviste revennyt ja ahdot karkaavat. Tarkista ahtoputkien tiivisteet siis.
Otsikko: Vs: Tehottomuus, v50 D5
Kirjoitti: Voimariini - 16.03.2017, 08:18:57
Jeps, hetkellistä kulutusta en oo oikeestaan ikinä seurannu paitti ihan alussa. Pitäny yleensä ajotietokoneen ns. sammuksissa.

Termostaatti luultavimmin ihan ok, kun lämmöt nousee noin puoleen.

Pitääpä tänään käydä kysymässä siniseltä onko varastossa turbon tiivisteitä, jos vaihtais ihan varoiks nyt senkin. Onko vaan yksi tiiviste mitä kannattaa vaihtaa vai useampia?
Otsikko: Vs: Tehottomuus, v50 D5
Kirjoitti: jp_olli - 16.03.2017, 12:59:12
Yleensä repeytyy tiiviste heti siitä kompurapesän ja ekan ahtoputken liitoksesta.
Otsikko: Vs: Tehottomuus, v50 D5
Kirjoitti: Hurm0s - 16.03.2017, 13:08:55
Ahtovuodon usein kuulee sihinöinä ja suhinoina.
Mutta onhan tuo ihan tarkastamisen arvoinen paikka.

Ahtovuoto usein "merkkaa reviirinsä" eli paikalla pitäisi näkyä mustaa ja märkää, ahtoputkistossa liikkuu senverran öljyä...
Otsikko: Vs: Tehottomuus, v50 D5
Kirjoitti: Voimariini - 16.03.2017, 17:44:23
Päivitystä..
Tarkastettu turbolle menevät liitokset, näytti hyvälle. Ahtoputkistot on nyt melkeen kokonaan putsattu ja yllättävän siistille näytti sisältä, öljyä ei oikeastaan ollenkaan. Ulkopuolella parissa putkessa ulkoapäin näyttänyt jossain välissä vuotavan vähän öljyä, mutta toisen niistä vaihdoin jo uuteen ja toinen muuten ehjä. Sihinöitä ei kuulu mistään..

Kävinpä tossa taas testilenkin vetämässä ja turbo ei taida tulla ollenkaan peliin, eikä kyllä vian ilmettyäkään tullut.. Testilenkin jälkeen vikakoodien luku ja nyt näytti vaan näitä:

Ecm-6664 glow relay, ilmeisesti hehkujen rele?

Ecm-1600 se painetunnistin välijäähyssä..

On muuten kuskin puolella se painetunnistin mutta irti sitä en kyllä saa ilman puskurin irroitusta.. Ei kyllä yhtään huvita huvikseen puskuriakaan nappailla irti..

Hetken päästä luin uudestaan koodit ja näytti niitä alkuperäsiä DPF:n ja painetunnistimen koodeja.



Otsikko: Vs: Tehottomuus, v50 D5
Kirjoitti: jt4 - 16.03.2017, 18:39:39


Termostaatti luultavimmin ihan ok, kun lämmöt nousee noin puoleen.


Noin puoleen?

Pitää kyllä nousta ihan tarkkaan puoliväliin, jos vähänkin jää alle niin ei poltto käynnisty.
Viisari on pystyssä jo ennen normilämpöä.
Otsikko: Vs: Tehottomuus, v50 D5
Kirjoitti: Voimariini - 16.03.2017, 19:27:50
Noin puoleen?

Pitää kyllä nousta ihan tarkkaan puoliväliin, jos vähänkin jää alle niin ei poltto käynnisty.
Viisari on pystyssä jo ennen normilämpöä.
Puoliväliin on aina noussu ja ei oo seilannu tai muuta vastaavaa. Hyttiin tullut aina lämmin niin en sen kummemmin oo tarkkaillu.
Otsikko: Vs: Tehottomuus, v50 D5
Kirjoitti: NordicR - 16.03.2017, 19:59:29
Tarkista kaikki hiuklassuodattimen antureiden piuhat ja muut johdot koneen takapuolelta. Ollut johtosarjavikaa näissä kun mosa ei meinaa mahtua pellin alle.
Otsikko: Vs: Tehottomuus, v50 D5
Kirjoitti: Voimariini - 16.03.2017, 21:35:38
Tarkista kaikki hiuklassuodattimen antureiden piuhat ja muut johdot koneen takapuolelta. Ollut johtosarjavikaa näissä kun mosa ei meinaa mahtua pellin alle.
Päällisinpuolin kaikki johdot näyttäneet ehjiltä. Lueskelin vähän noista vikakoodeista ja löysin tälläsen topikin..: http://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=113506
Vastanneella oli vähän samanlaista vikaa ja dpf koodi melkein sama. Tänään tutkailin myös noi dpf:ltä lähtevät muoviletkut ja ehjiltä vaikutti myös ne..
Otsikko: Vs: Tehottomuus, v50 D5
Kirjoitti: jt4 - 16.03.2017, 22:07:28
Onko öljy lisääntynyt?
Mulla kohonnut öljynpinta antoi "moottorijärjestelmä huolla heti" ilmoituksen ja rikkinäinen dpf lämpöanturi rajas kierrokset n. 3000rpm

Näistä toki näkyi torguella ihan selvät vikakoodit.
Otsikko: Vs: Tehottomuus, v50 D5
Kirjoitti: Voimariini - 16.03.2017, 23:27:10
Onko öljy lisääntynyt?
Mulla kohonnut öljynpinta antoi "moottorijärjestelmä huolla heti" ilmoituksen ja rikkinäinen dpf lämpöanturi rajas kierrokset n. 3000rpm

Näistä toki näkyi torguella ihan selvät vikakoodit.

Tänään katsoin ensimmäisen kerran öljynmäärän ja näytti noin puoleen väliin tikkua, eli öljyä ei oo lisääntyny taikka vähentyny.

Pitääpäs melkein vielä kaivaa torgue vikakoodinlukija kaapista ja katsoa antaisiko se jotain muita koodeja vielä. :)

Oliko kulku muuten normaalia, kun rajas kierrokset kolmeen tonniin vai oliko sillonki tehottomuutta?

Onkohan muuten esimerkiksi motonetin korjaamoilla kuinka hyvät lukijat versus sinisellä vai kannattaako suosiolla siniselle viedä luettavaksi, jos tarve tulee?
Otsikko: Vs: Tehottomuus, v50 D5
Kirjoitti: Hurm0s - 16.03.2017, 23:49:07
Tänään katsoin ensimmäisen kerran öljynmäärän ja näytti noin puoleen väliin tikkua, eli öljyä ei oo lisääntyny taikka vähentyny.

Pitääpäs melkein vielä kaivaa torgue vikakoodinlukija kaapista ja katsoa antaisiko se jotain muita koodeja vielä. :)

Oliko kulku muuten normaalia, kun rajas kierrokset kolmeen tonniin vai oliko sillonki tehottomuutta?

Onkohan muuten esimerkiksi motonetin korjaamoilla kuinka hyvät lukijat versus sinisellä vai kannattaako suosiolla siniselle viedä luettavaksi, jos tarve tulee?
Menisin ihan Volvolle luetuttamaan ne koodit, siellä osataan aika varmasti niiden perusteella sanoakin jotain.


Onko öljy lisääntynyt?
Mulla kohonnut öljynpinta antoi "moottorijärjestelmä huolla heti" ilmoituksen ja rikkinäinen dpf lämpöanturi rajas kierrokset n. 3000rpm

Näistä toki näkyi torguella ihan selvät vikakoodit.
Nää tuntuu muuten olevan todella tarkkoja oikeasta öljymäärästä, vaihtelin tuossa öljyt ja kaadoin hieman liikaa, pari päivää ja "moottorijärjestelmä huolla heti"
Antaa selkeän vikakoodin kyllä öljyntason anturista.
Noh, imuvaihtajalla pari desiä pois...
Kuulemma ei saa laittaa kun 5,8 litraa, pitänee ens kerralla muistaa.
Otsikko: Vs: Tehottomuus, v50 D5
Kirjoitti: jt4 - 17.03.2017, 07:38:50

Oliko kulku muuten normaalia, kun rajas kierrokset kolmeen tonniin vai oliko sillonki tehottomuutta?


Muistelisin että tehottomuus ilmeni vaan reilummassa kiihdytyksessä ja normi ajossa kulki ihan ok.
Otsikko: Vs: Tehottomuus, v50 D5
Kirjoitti: Voimariini - 17.03.2017, 09:42:54
Taas vähän lisää lueskelin..

2A50 would normally relate to either a problem with the differential pressure sensor or the pipes that connect the sensor to the DPF.

IIRC, the car will not do a regen with this code either.

Sama koodi kun meikällä.. Pitää nyt nuo putket vaikka irrottaa ja tarkistaa uudestaan.. Eikös se oo DPF:n painetunnistin mihin yhdistyy kumiset letkut dpf:ltä ja itte tunnistin sijaitsee koneen takana suunnilleen.?
Otsikko: Vs: Tehottomuus, v50 D5
Kirjoitti: Hurm0s - 17.03.2017, 12:44:42
Taas vähän lisää lueskelin..

2A50 would normally relate to either a problem with the differential pressure sensor or the pipes that connect the sensor to the DPF.

IIRC, the car will not do a regen with this code either.

Sama koodi kun meikällä.. Pitää nyt nuo putket vaikka irrottaa ja tarkistaa uudestaan.. Eikös se oo DPF:n painetunnistin mihin yhdistyy kumiset letkut dpf:ltä ja itte tunnistin sijaitsee koneen takana suunnilleen.?
Joo, se on juuri se tunnistin.
Jos ne putket on ehjät, melkein lähtisin kokeilemaan uudella anturilla.
Otsikko: Vs: Tehottomuus, v50 D5
Kirjoitti: Voimariini - 17.03.2017, 13:26:09
Joo, se on juuri se tunnistin.
Jos ne putket on ehjät, melkein lähtisin kokeilemaan uudella anturilla.
Jep, katotaan nyt putket ja anturin liittimet. Näin alustavasti mulle vois tarjoilla sitä anturia niin pääsis kokeilemaan auttaisiko se tai voisin testiinkin ottaa, jos auttaa niin ostasin pois.. Sinisellä varmaan maksaa jonkin verran ja nyt ei pahemmin ylimäärästä oo.. Kouvolassa asustelen niin täältäpäin voisin noutaa. 

Teen luultavimmin kuitenkin erillisen ostoilmoituksen vielä.
Otsikko: Vs: Tehottomuus, v50 D5
Kirjoitti: Voimariini - 17.03.2017, 18:15:30
(https://uppaa.fi/images/2017/03/17/IMG_4880cb066.jpg)
(https://uppaa.fi/images/2017/03/17/IMG_48816b96c.jpg)

Onkohan tämä jokin tarvike dpf painetunnistin? Kuvassa näkyvillä kirjaimilla/ numeroilla ei löytynyt googlella yhtään Volvoon sopivaa osaa.
Oma auto siis 2006 vuoden D5.

Kun taas Volvo dpf pressure sensor haulla löytyi tämä: http://m.ebay.ie/itm/GENUINE-VOLVO-EXHAUST-PARTICULATE-FILTER-DPF-PRESSURE-SENSOR-DIESEL-30757189-/221701689928?nav=SEARCH

Liittimet on samannäköiset kun omassani. Voisi selittää jos on jokin tarvike anturi laitettu..
Otsikko: Vs: Tehottomuus, v50 D5
Kirjoitti: Hurm0s - 17.03.2017, 21:07:32
Aito ja alkuperäinen FoMoCo tuo näyttää olevan, ei siis mikään tarvike.

Nyt puhutaan kuitenkin autosta joka on todella paljon Fordia ;)
Otsikko: Vs: Tehottomuus, v50 D5
Kirjoitti: Voimariini - 19.03.2017, 09:57:53
Aito ja alkuperäinen FoMoCo tuo näyttää olevan, ei siis mikään tarvike.

Nyt puhutaan kuitenkin autosta joka on todella paljon Fordia ;)
No niinpäs onkin. :D Jotenkin kuvittelin että näissä Volvon moottoreissa ei oo Foortin osia vaan pelkästään alustassa yms.

Tarjottiin Dpf:n ohjelmallista poistoa ja lisää tehoa 280€ hintaan. Jake Koski facebookista tuollaista lupaili.. Onko kokemuksia, hirveen vähän ainakin haulla löytyy kyseisestä kaverista..?

Facebookkiin jo tein ostoilmoitusta paine-eroanturista mutta hiljasta pitelee, niin tuo kiinnostas melko paljon.

Mitenkäs toi dpf:n omatoiminen tyhjennys, vaatiiko näissä d5 mosissa dpf:n aukasun, että pääsee tyhjäämään ja hitsillä takas kiinni? Pystyykö autolla ajamaan normaalisti jos dpf:n tyhjää ja ajais sen parisataa kilsaa ohjelmoitavaksi?
Otsikko: Vs: Tehottomuus, v50 D5
Kirjoitti: Volvo For Life - 19.03.2017, 10:47:59
No niinpäs onkin. :D Jotenkin kuvittelin että näissä Volvon moottoreissa ei oo Foortin osia vaan pelkästään alustassa yms.

Tarjottiin Dpf:n ohjelmallista poistoa ja lisää tehoa 280€ hintaan. Jake Koski facebookista tuollaista lupaili.. Onko kokemuksia, hirveen vähän ainakin haulla löytyy kyseisestä kaverista..?

Facebookkiin jo tein ostoilmoitusta paine-eroanturista mutta hiljasta pitelee, niin tuo kiinnostas melko paljon.

Mitenkäs toi dpf:n omatoiminen tyhjennys, vaatiiko näissä d5 mosissa dpf:n aukasun, että pääsee tyhjäämään ja hitsillä takas kiinni? Pystyykö autolla ajamaan normaalisti jos dpf:n tyhjää ja ajais sen parisataa kilsaa ohjelmoitavaksi?
Viimeviikolla käytin oman auton Jakella ohjelmoinnissa onnistui hyvin ainut että pitää vielä egr tulpata pois niin sitten on viimeisen päälle hyvä  :)
Otsikko: Vs: Tehottomuus, v50 D5
Kirjoitti: volvotdi - 19.03.2017, 11:38:01
Viimeviikolla käytin oman auton Jakella ohjelmoinnissa onnistui hyvin ainut että pitää vielä egr tulpata pois niin sitten on viimeisen päälle hyvä  :)

Miksi pitää tulpata?
Otsikko: Vs: Tehottomuus, v50 D5
Kirjoitti: Volvo For Life - 19.03.2017, 11:50:33
Miksi pitää tulpata?
Egr niin rikki että vuotaa painetta läpi
Otsikko: Vs: Tehottomuus, v50 D5
Kirjoitti: Voimariini - 19.03.2017, 12:17:38
Viimeviikolla käytin oman auton Jakella ohjelmoinnissa onnistui hyvin ainut että pitää vielä egr tulpata pois niin sitten on viimeisen päälle hyvä  :)
Ottiko samalla dpf:n pois? Onko sullakin d5 volle? Mitäs teholukemia noin suunnilleen lupaili? Jos nyt oon oikein käsittäny niin näiden pikkuvolvojen automaattilaatikot ei oikeen hirveitä vääntöjä kestä..
Otsikko: Vs: Tehottomuus, v50 D5
Kirjoitti: Volvo For Life - 19.03.2017, 12:21:59
Ottiko samalla dpf:n pois? Onko sullakin d5 volle? Mitäs teholukemia noin suunnilleen lupaili? Jos nyt oon oikein käsittäny niin näiden pikkuvolvojen automaattilaatikot ei oikeen hirveitä vääntöjä kestä..
Dpf pois joo ja on D5 185hp versio lukemat lupaili 220/470 mikäs automaatti sulla siinä on?
Otsikko: Vs: Tehottomuus, v50 D5
Kirjoitti: Voimariini - 19.03.2017, 13:13:28
Dpf pois joo ja on D5 185hp versio lukemat lupaili 220/470 mikäs automaatti sulla siinä on?
5-lovinen, v50 d5 vm.2006 eli varmaan ensimmäisiä mitä tähän malliin/ moottoriin sai.
Otsikko: Vs: Tehottomuus, v50 D5
Kirjoitti: Hurm0s - 19.03.2017, 14:25:33
Näissä on vielä se "vanha" AW55 laatikko, johon ei kannata yli 400Nm vääntöä laittaa.
Otsikko: Vs: Tehottomuus, v50 D5
Kirjoitti: Voimariini - 19.03.2017, 15:00:20
Pikakysymys onkohan nämä kuinka tarkkoja et on varmasti oikea paine-eroanturi?

Löysin tälläsen ja ajattelin hakea, jos vaan sopii mun autoon: https://m.nettivaraosa.com/auton-varaosat/2385273

Ulkoisesti erilainen kuin oma..

E: Pitkän selailun jälkeen ei taida käydä omaani ja tilasin skandixin sopivuustaulukon mukaisen paine-eroanturin. Jos nyt tällä tulisi kuntoon, jos ei niin sitten katellaan sitä ohjelmointia. Luultavasti kuitenkin jossain välissä teen dpf:n omatoimisen tyhjennyksen ja sitten ohjelmointi, niin ei tule vastaavia häröilyjä.
Otsikko: Vs: Tehottomuus, v50 D5
Kirjoitti: Voimariini - 24.03.2017, 19:29:05
Päivitystä...

Uusi dpf:n paine-eroanturi vaihettu mutta vikaa se ei korjannu..

Nyt antaa vikakoodeina:

Ecm-2a70
Ecm-1600, mikä on ollut kokoajan myös aktiivisena. Tämä viittaa siis siihen välijäähyssä olevaan paineanturiin.

Yksi päivä tossa kokeilin autoa ja ihan hetken toimi normaalisti ja yhtäkkiä veti taas vikatilaan. Ahtoi siis normaalisti ja veti niinkuin kuului. Vikatilassa siis ei lähde turbo ollenkaan mukaan.

Oliskohan nyt toi turbon paineanturi viallinen, ei tässä oikeen muutakaan keksi..?
Otsikko: Vs: Tehottomuus, v50 D5
Kirjoitti: Voimariini - 25.03.2017, 12:06:49
Nyt on tilattu uusi paineanturi välijäähyyn... Nyt vaan ootellaan saapuvaksi.. Antaa ainakin aktiivisen vikakoodin tuosta niin ei kai ihan metsään mennä..
Otsikko: Vs: Tehottomuus, v50 D5
Kirjoitti: Voimariini - 27.03.2017, 21:41:37
Ongelma ratkaistu, kiitoksia auttaneille.  :)

DPF:n paine-eroanturi oli mitä luultavimmin myös rikki, kun uudella osalla ei enää herjannut DPF:sta yhden ajolenkin jälkeen. Ongelmaa se ei tosin poistanut.

Tänään sitten vaihdoin turbon ahtopaine anturin ja rupesi toimimaan niinkuin kuuluu. Luultavimmin oli jo hetken aikaa ollut viallinen, kun perstuntumalla vetoja tuli paljon lisää entiseen. Yhtenä aamuna sitten lopetti kokonaan toimintansa ja heitti vikatilaan.