Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: m_kane - 20.03.2017, 15:13:31
-
Ongelmana autossa on ollut sen ostamisesta (3v sitten) lähtien hiukan epävarmasti toimiva virtalukko. Eli, kun avaimen työntää koloonsa, lukko imaisee sen nätisti sisään. Sitten ei kuitenkaan tapahdu mitään, vaikka painaa käynnistysnapista. Ei syty valoja, ei mitään viestejä näytölle. Hetken kuluttua kuuluu naksahdus, ilmeisesti rattilukko tms menee päälle tai pois, en tiedä. Auto on kuitenkin täysin pimeä. Kun painasee avaimen pois ja työntää takaisin, auto starttaa normaalisti ja kaikki toimii.
Alkuun ongelma oli harvinainen, mutta nyttemmin alkanut häiritsemään kun tekee jo lähes joka kerta tuon. Koeteltu molemmilla avaimilla, ja sama vika.
Ilmeisesti lukko ei tunnista avainta kunnolla? Langattomasti kait tuo toimii, joten tuskin mikään puhdistus auttaa? Onko mitään muuta tehtävissä kuin viedä volvolle? Jännä, että joka kerta toisella yrittämällä lähtee. Arveluttaa vain, että milloin tulee se päivä kun ei enää lähekään. No varmaan silloin kun ollaan lomareissulla jossain etempänä.
Autohan on siis -07 S80.
-
Kokeileppa uusilla avaimen paristoilla.
-
Kokeileppa uusilla avaimen paristoilla.
Ok. En ajatellut että paristoilla olisi tuohon merkitystä. Testataan.
-
Eipä se paristonvaihto auttanu. Tai aluksi tuntui siltä, mutta nyt on alkanu taas temppuilu. Ideoita vaiko siniselle?
-
Omaan 2008 vuoden V70 huolsin tuon elektronisen virtalukon ja sen jälkeen on temppuilut olleet poissa.
Vanhetessaan elektoniikkaan tulee kaikenlaista vikaa.
-
Omaan 2008 vuoden V70 huolsin tuon elektronisen virtalukon ja sen jälkeen on temppuilut olleet poissa.
Vanhetessaan elektoniikkaan tulee kaikenlaista vikaa.
Kerrotko vähän tarkemmin. Käytitkö huollossa vai teitkö itse? Mitä siinä tarkalleen ottaen huollettiin?
-
Työksi korjailen autoelektroniikkaa, eli itse tein.
Piirikortin läpikäynti tuli tehtyä ja mekaanisten osien tarkistus.
-
Työksi korjailen autoelektroniikkaa, eli itse tein.
Piirikortin läpikäynti tuli tehtyä ja mekaanisten osien tarkistus.
Ok. Itsekin teen elektroniikkakorjauksia ammatikseni, joten täytyypä ottaa tuo pöydälle, kerran siinä oikeasti on jotain korjattavaa.
-
Juu, ei mitään rakettitiedettä jos tietää mitä tekee.
-
Tuliko tähän selvyyttä? Itellä samaa ongelmaa..
-
Tuliko tähän selvyyttä? Itellä samaa ongelmaa..
Kyllä. Purin laitoksen esiin ja korjasin kylmäjuotokset. On toiminut siitä asti moitteetta. Irrotus helppo, kun mittariston purkaa tieltä. Kannattaa juotella läpi koko piirilevy, ja tarkistaa avaimen ympärille tulevan kelan kontaktit.
-
Purin itsekin virtalukon iltapuhteiksi. Oikkuillut pitkän aikaa ja muovin palasen poistamalla toimi vuoden kaksi ihan hyvin. Pikkuhiljaa alkoi olla ronkeli avaimelle ja sylkäisi monesti ulos. Välillä 10 kertaakin sai tarjota ennenkuin kelpasi.
Homma ei ollut aivan niin suoraviivainen toimenpidä mitä kuvittelin. Ratin suojusta en uskaltanut irrottaa kokonaan, vaan jätin nahan varaan. Yksi kiinnike toki hajosi. Päälismuovilla ei oikeastaan muuta funktiota ollutkaan kuin olla visuaalisena suojana mittarin alaruuvien edessä. Eli voi jättää hollille. Toinen huomio, että sisäilman putken poistamalla edestä homma helpottui merkittävästi.
Purettuani lukon en löytänyt paljaalla silmällä kylmäjuotoksia enkä näin ollen alkanut kolvaamaan:
(https://i.imgur.com/I7ksKEm.jpg)
Putsasin mekaaniset osat ja voitelin uudestaan. Ei alkanut pelittämään. Kelkka on jumissa aivan perillä ja virrat tavallaan koko ajan päällä. Vaikuttaisi siltä, että vika olisi mekaaninen, mutta tiedä näitä.
Uusi lukko sinisellä 300€, työt 200€. Koodauksen osuus töistä 66€.