Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: tepa3 - 21.03.2017, 19:51:18

Otsikko: V70 -98 vetoakselin mutteri
Kirjoitti: tepa3 - 21.03.2017, 19:51:18
Oletteko aukaisseet vetoakselin mutterin alatukivartta vaihtaessa.Meinaan,että purkautuuko siinä vetoakselin kuulat helposti?
Otsikko: Vs: V70 -98 vetoakselin mutteri
Kirjoitti: kenppi - 21.03.2017, 20:00:14
Auki vaan. Sisempi vetonivel saattaa luiskahtaa irti tumpista jos napaa vedetään ulospäin vetoakselin ollessa kiinni navassa. Hankala saada takaisin irroittamatta suojakumia. Ulompi ei purkaudu itsestään, muuten kuin että sieltä puuttuu lukitus sokka.
Otsikko: Vs: V70 -98 vetoakselin mutteri
Kirjoitti: tepa3 - 21.03.2017, 20:17:29
Joo kiitti.Pieni vaiva varmuuden vuoksi.
Otsikko: Vs: V70 -98 vetoakselin mutteri
Kirjoitti: Lankku - 21.03.2017, 23:43:44
Ei ole tullut koskaan avattua keskimutteria(tai vuotta uudemmassa pulttia), koska mitään syytä navan siirtelyyn ulospäin ei ole. Kakkoskoppasessa sitten eri juttu.
Otsikko: Vs: V70 -98 vetoakselin mutteri
Kirjoitti: laatikkovika - 22.03.2017, 10:36:52
Näin on niinkuin Lankku sanoo.
Pallonivelen tapin lukituspultti pois ja puslien pultit apurungosta.
Kasatessa olen huomannut helpommaksi kun laittaa ensin sen nivelen tapin paikalleen ja lukitsee sen ja sitten vain tönäisee puslat hahloihinsa ja pultit paikalleen.

Ennen puslien pulttien kiristystä kannattaa simuloida auton painoa vaikkapa tunkilla nostamalla pallonivelestä tai laittamalla autopukin siihen kohtaan ja laskemalla autoa niin että auton paino lepää siinä päällä, ei sitten puslat repeä niin helposti kun eivät heti auton laskeutuessa pyörilleen ole kierteellä...