Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Jake-85 - 23.03.2017, 08:52:11

Otsikko: 960 II 2,5 tyhjäkäynti 3500rpm
Kirjoitti: Jake-85 - 23.03.2017, 08:52:11
Maanantaina ajoin tasaista taajamanopeutta kunnes nopeus alkoi itsestään nousemaan. Vaikka kaasun nosti ylös niin nopeus jatkoi nousuaan. Kytkin pohjassa tyhjäkäynti oli tuolloin n.3500rpm. Ongelma hävisi 10 minuutin jälkeen. Maanantain loppupäivän ajot ja koko tiistain toimi normaalisti. Keskiviikkona ei  sitten kaupan pihasta meinannut lähteä käyntiin ja, kun lopulta sain käyntiin niin kierrokset vaihteli 800-3800. Ajoin sivumpaan ihmettelemään jossa tyhjäkäyntiä pyöri tasaisesti jonkun aikaa n.3700rpm ja sitten putosi normaalille tyhjäkäynnille. Siitä, kun olin liikenteeseen lähdössä niin sammui ja vartin sai starttailla, että sain käyntiin ja ajettua korjauspaikalleni.

Kun vika on päällä niin kaasuläpänvipu on tyhjäkäynti ruuvia vasten eikä muutenkaan kaasuvaijeri tai vivusto jumittele. Kahtena päivänä olen käynyt mahdolliset vuotopaikat läpi silmämääräisesti ja startti pilotilla ja mitään imuvuotoa en ole löytänyt.
Mistähän vian etsintää voisi jatkaa?
Voiko tyhjäkäyntimoottori vikaantua näin?
Otsikko: Vs: 960 II 2,5 tyhjäkäynti 3500rpm
Kirjoitti: bolinder - 23.03.2017, 13:07:24
Onko vikakoodit luettu?
Otsikko: Vs: 960 II 2,5 tyhjäkäynti 3500rpm
Kirjoitti: Jake-85 - 23.03.2017, 16:12:52
Ei oo luettu. Pitää sitä koettaa huomenna. Kehtaisko joku laittaa tähän linkin tai kopsata jostain, että miten luetaan ja tulkataan? (vm-95)
Otsikko: Vs: 960 II 2,5 tyhjäkäynti 3500rpm
Kirjoitti: Huikkoster - 23.03.2017, 16:20:28
Hetkinen. Mulla teki joskus samaa... Mmmm.
Oli kova pakkanen ja kylmäkäynnistyksessä pomppas kierrokset yli 3000rpm. Tyhjäkäyntiventtiili oli likainen ja jäätyi.

Aloita sen putsauksella ja voitelulla.
Otsikko: Vs: 960 II 2,5 tyhjäkäynti 3500rpm
Kirjoitti: Jake-85 - 23.03.2017, 16:26:32
Kärsiikö tuota venttiiliä käännellä esim. meisselinkärjellä putsatessa ja voidellessa?
Otsikko: Vs: 960 II 2,5 tyhjäkäynti 3500rpm
Kirjoitti: Huikkoster - 23.03.2017, 17:23:44
Ihan vapaasti. Sen pitäisi virrattomana olla suht löysä. Pystyy heiluttelemalla kolisuttaa laidasta laitaan.
Bräkleen & voitelu.
Otsikko: Vs: 960 II 2,5 tyhjäkäynti 3500rpm
Kirjoitti: Orlov - 23.03.2017, 18:09:05
WD40 muhimaan, sitten bräkleenillä huuhtelu ja vaikkapa aseöljyä hento sumu perään.

Mutta ensin luetaan ne vikakoodit!  Tuo vaikuttaa jopa mekaaniselta vialta aka vaijeri yms. Onko vakkaria? Tarkista mekaaniset asiat ensin. Senverran korkea on tuo kierrosluku
Otsikko: Vs: 960 II 2,5 tyhjäkäynti 3500rpm
Kirjoitti: Jake-85 - 23.03.2017, 18:24:37
On vakkari. Kaasuvaijeri ja se kiekko mihin vaijeri tulee ei takertele. Pari kertaa, kun kierrokset on jäänyt huutamaan niin olen katsonut, että kaasuläpänakselinvipu nojaa tyhjäkäynninsäätöruuviin. Eli vaikka kaasuläppä on niin kiinni kuin voi niin eikun huuta. Kaasu läppää olen rumpannut silloin, kun vika on päällä ja ei se laske normaalille tyhjäkäynnille. Yksinään sitten jossain vaiheessa putoaa kierrokset normaaliin.
Otsikko: Vs: 960 II 2,5 tyhjäkäynti 3500rpm
Kirjoitti: Orlov - 23.03.2017, 18:31:39
Boxi hoitaa tyhjäkäynnin, ei siihen mitään ruuvia ole :) Se on sen asentoanturin säätöön

Tyhjäkäyntisolkku ilmoittaa boxille kaasuläpän ohi virtaavan ilman määrän, jonka mukaan tietokone sitten hoitelee tyhjäkäynnin

Toki nuo pystyy mittaamaan yleismittarilla, jos vaikka ovat rikki.
Otsikko: Vs: 960 II 2,5 tyhjäkäynti 3500rpm
Kirjoitti: Jake-85 - 23.03.2017, 18:40:14
No joka tapauksessa läppä kiinni huutaa ::)
Onko noiden mittaamiseen missään valmiita ohjeita?
Otsikko: Vs: 960 II 2,5 tyhjäkäynti 3500rpm
Kirjoitti: Orlov - 23.03.2017, 18:46:32
http://www.ohio.edu/people/ridgely/volvo_docs/Volvo_DataPocket_700-900.pdf

Siitä vain katselemaan arvoja ja mittailemaan, varsinkin lämpöanturin vastukset(Ohmit)
Otsikko: Vs: 960 II 2,5 tyhjäkäynti 3500rpm
Kirjoitti: Jake-85 - 24.03.2017, 18:36:32
Nyt on putsattu ja voideltu tyhjäkäyntimoottori. Toimi ainakin tämän päivän ajot paremmin kuin mitä ikinä minulla ollessa. Nopeaan kaasun polkaisuunkin alkoi vastata miettimättä.
Vikakoodin 2-2-3 Tyhjäkäyntiventtiilin signaali puuttuu antoi.
Putsailin liittimet, mutta aika näyttää onko vika sitten johtosarjassa.
Otsikko: Vs: 960 II 2,5 tyhjäkäynti 3500rpm
Kirjoitti: Jake-85 - 29.03.2017, 14:58:42
Tyhjäynti ongelma ei hävinnytkään. Vaihdoin toisen tyhjäkäyntimoottorin ja sillä huuto alkoi aina, kun flekti lähti pyörimään. Sitten antoi vikakoodin 1-2-3 eli moottorin lämpöanturi. Putsasin anturin liittimet (oli aika hapettuneet). Tämän jälkeen flekti herkes toimimasta, mutta tyhjäkäynti ongelma hävis. Nollasin vikakoodit ja heti pienen pyörittelyn jälkeen antoi taas koodin 1-2-3.
Oiskohan fiksuin jatkaa korjailua anturin vaihdolla? :idiot2:
Otsikko: Vs: 960 II 2,5 tyhjäkäynti 3500rpm
Kirjoitti: bolinder - 29.03.2017, 15:16:01
Aika jännä että antaa ensin 2-2-3 ja sitten 1-2-3
Tuota mulla oli lämpötila anturi vikainen koodilla 1-2-3 mutta silloin syttyi myös Lamda, teki silloin myös sen että välillä nostatti kierrokset ja flekti pyöri miten sattui, tarkistaisin tuon anturin, paikkahan on niin makea että nou problem  :)  Mulla oli täysin kuollut anturi, voiko tässä olla että tuo antaa kuitenkin joku arvo ???
Otsikko: Vs: 960 II 2,5 tyhjäkäynti 3500rpm
Kirjoitti: Jake-85 - 29.03.2017, 15:25:17
Flekti tosiaan pyöri oudosti pätkittämällä ennen kuin lopetti kokonaan toimintansa. Lamda-valo syttyi myös.
Otsikko: Vs: 960 II 2,5 tyhjäkäynti 3500rpm
Kirjoitti: bolinder - 29.03.2017, 15:34:05
Sammuuko moottori hetken päästä jos käy tyhjää esm 15min?
Otsikko: Vs: 960 II 2,5 tyhjäkäynti 3500rpm
Kirjoitti: Jake-85 - 29.03.2017, 15:43:03
Silloin, kun flekti vielä toimi jotenkuten ja tyhjäkäynti kierrokset huuti niin sammui ja käyntiin sai vasta, kun oli jäähtynyt 15-35min. Kun lamda-valo alkoi palamaan, flekti herkes toimimasta ja antoi koodia 1-2-3 niin sen jälkeen ei enää sammunut.
Otsikko: Vs: 960 II 2,5 tyhjäkäynti 3500rpm
Kirjoitti: Huikkoster - 29.03.2017, 17:06:04
Minä vaihtaisin sen lämpöanturin. Ei halvinta tarviketta sitten.
Otsikko: Vs: 960 II 2,5 tyhjäkäynti 3500rpm
Kirjoitti: bolinder - 29.03.2017, 17:14:46
Aivan ja tarkistat samalla ne piuhat, yleensä aika huonossa hapeissa
Otsikko: Vs: 960 II 2,5 tyhjäkäynti 3500rpm
Kirjoitti: Orlov - 29.03.2017, 17:46:24
Minä vaihtaisin sen lämpöanturin. Ei halvinta tarviketta sitten.

Samaa mieltä. Onhan se hieman kettumaisessa paikassa :) Samalla kannattaa pistää sumut kontaktisuojaa.

Klassikko crc:tä EI sitten suihkita mihinkään sähköisiin liitäntöihin!!!!!!!! ON Syövyttävää!
Otsikko: Vs: 960 II 2,5 tyhjäkäynti 3500rpm
Kirjoitti: Justus - 29.03.2017, 18:45:28
Tarkoitatko tuolla klassikolla CRC 5-56?

Sent from my SM-G930F

Otsikko: Vs: 960 II 2,5 tyhjäkäynti 3500rpm
Kirjoitti: Orlov - 31.03.2017, 13:42:08
Tarkoitatko tuolla klassikolla CRC 5-56?

Sent from my SM-G930F

Kyllä. Joku kontaktipuhdistaja ja -suoja toimii pitkänpäälle. Löytyy myös crc hyllystä. Aikoinaan sain asiasta läksytyksen, liittyy jotenkin 5-56:ssa käytettävään happoon, joka jää sinne muhimaan/syövyttämään, jo muutenkin olemattomia pinnejä :)
Otsikko: Vs: 960 II 2,5 tyhjäkäynti 3500rpm
Kirjoitti: Justus - 03.04.2017, 00:24:46
Kyllä. Joku kontaktipuhdistaja ja -suoja toimii pitkänpäälle. Löytyy myös crc hyllystä. Aikoinaan sain asiasta läksytyksen, liittyy jotenkin 5-56:ssa käytettävään happoon, joka jää sinne muhimaan/syövyttämään, jo muutenkin olemattomia pinnejä :)
Aika outoa, kun sitä kuitenkin suositellaan sähkölaitteille.
En oo kyl huomannu mitään syöpymistä liittimissä joihin sitä oon joskus ruiskinut.
Tarviipa silti jatkossa laittaa vaikka prf:ää. Liitosvaseliini on kans hyvää kun tunkee sitä liittimiin  pitää kosteuden pois.

Sent from my SM-G930F

Otsikko: Vs: 960 II 2,5 tyhjäkäynti 3500rpm
Kirjoitti: Vauxi - 05.04.2017, 19:46:14
Boxi hoitaa tyhjäkäynnin, ei siihen mitään ruuvia ole :) Se on sen asentoanturin säätöön

Tyhjäkäyntisolkku ilmoittaa boxille kaasuläpän ohi virtaavan ilman määrän, jonka mukaan tietokone sitten hoitelee tyhjäkäynnin

Toki nuo pystyy mittaamaan yleismittarilla, jos vaikka ovat rikki.

Tyhjäkäyntisolenoidi ei kerro mitään vaan on vain toimilaite. Sitä ohjataan rpm, imetyn ilman määrän ja lämpötilan sekä kaasuläpän asennon arvojen mukaan jotta saavutetaan tavoite tyhjäkäyntinopeus.

Ceeärceen ruiskuttelu liittimiin on kakspiippunen juttu. Sillä saa kivasti pienet hapettumat kuuseen kunhan sen mönjän sieltä putsaa muhimisen jälkeen vekka. Tämä siis akkujännite tasoissa. Korkeajännite eli kipinä osastolla sitä EI saa laittaa mihinkään. Niin monta jakajan kantta on vaihdettu kun takapiha asentaja on sinne suihkinut crc tai weedeetä. Kontaktit palaa ja turpoo aivan sököiksi em töhnien avustuksella kun korkeajännite sielä niitä kuormittaa.
Otsikko: Vs: 960 II 2,5 tyhjäkäynti 3500rpm
Kirjoitti: Orlov - 05.04.2017, 20:32:50
Juuri näin, meni näköjään asiat toisessa lauseessa viärinperin :)