Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: Jayrailo - 23.03.2017, 11:43:47
-
Terve!
Volvo V50 1,6D 2008 ajettu noin 170tkm
Volvossa ollut sellaista ominaisuutta, että kun isolla vaihteella (4 tai 5 ) kiihdyttää noin 70->90 km/h autossa tuntuu pystysuunnassa tapahtuvaa tärinää. Noin 1kk sitten auton EGR regeneroitiin ja sen jälkeen tämä ominaisuus katosi, mutta ilmaantui autoon uudelleen viime viikolla. Vetareissa ei kuulemma tunnu olevan välystä, sen enempää niitä ei olla tutkittu. Voiko kaksoimassavauhtipyörän hajoaminen aiheuttaa tällaista tärinää kiihdytettäessä? Kun kytkinpoljinta painaa hennosti kädellä tyhjäkäynnin aikana siinä tuntuu nypytystä. En ole itse ainakaan huomannut autossa mitään ääniä, mikä reagoisi kytkimen painamiseen.
-
Sisemmän vetonivelen ongelmalta tuo kuulostaa.
Se on käsittääkseni tripod nivel ja se kuppi kuluu kuopille(välystä ei tunne koska sitä ei oikeastaan edes ole) ja mitään ääntä se ei pidä...
-
Kyllä ne sisäpäätkin väljiksi saa ajettua. Eilen viimeksi tuli nähtyä V50 jossa molemmat sisäpäät totaalisen pashana. Kytkin, paineasetelma tai vauhtipyöräkin voi ravistaa ja tuntua myös polkimessa. Kytkimen puolella tosin se on enemmänkin sellaista jurinaa kuin ravistusta.
-
Ja alatukivarsien puslien löystyminen juuri noilla ajokilometreillä aiheuttaa samankaltaista tärinää. Jostain syystä katsastuksessa tätä ei aina huomata. Eturenkaiden kuluminen tavallista nopeammin on yksi oire.
-
Auto oli tänään sinisellä huollossa ja sieltä soitettiin ja epäiltiin suuttimissa olevan vikaa. Sulkivat pois kaksoismassapyörän, koska ei ylämääräisiä ääniä kuulunut koneesta ja vetarit, kun tärinää on ainoastaan isolla vaihteellä eikä pienemmillä. Nyt sitte odotellaan, miten suuren lohkareen rinta-jouppi on valmis maksamaan tästä remontista.
-
Eilen Volvo hyytyi täyskaasu kiihdytyksessä, yhtäkkiä tehot täysin pois autosta ja nilkutti tien viereen. Sammutin auton ja käynnistin uudelleen, minkä jälkeen pystyin jatkamaan matkaa. Voiko tämä auton tärinä kiihdytyksessä johtua näistä polttoaineensyötön ongelmista?
-
Ilman vikakoodinlukua paha sanoa, mutta onkohan polttoaineensuodatinta vaihdettu tehtaaltalähdön jälkeen?
-
Omassa - 06 vuoden samanlaisessa pelissä on ihan ominaisuutena löystyvät suuttimet, jolloin moottori alkaa puhaltamaan suuttimen ohi.
Itse kiristelen ja puhdistan nuo joka öljynvaihdon yhteydessä.
Oireita itsellä oli älyttömät päästöt, käynti äänessä huomattavaa nakutusta, pakokaasun haju kabiinissa ja mustaa pikimäistä paskaa suuttimien ympärillä koneen päällä.
Jos sulla on pahasti nuo löystyneet voi olla, että teho katoaa. Täristyksen en usko niistä johtuvan, mutta löystyminen saattaa johtua tärinästä.
Oma biili nääs täristää ihan huolella myös ja sitä oiretta onkin yritetty pidemmän kaavan mukaan setviä ilman varsinaisen syyn löytymistä.
-
Täällä myös tärinää 70-90km/h vauhdissa ja tuntuu tärinä tulevan apukuskin puolelta.Nyt vaihdettu vetoakseli,jarrut ja alatukivarren taaempi pusla kun jäi leima siitä kiinni,mutta edelleen täristää.Voisiko pyöränkulmat aiheuttaa tuota?
-
Kyllä voi johtua pyöränkulmistakin. Siinä tapauksessa tärinä ei kovasti muutu kun painaa kytkintä tai nostaa jalan kaasulta, edellyttäen että tukivarsissa ei ole väljää. Pyörän epätasapainokin voi aiheuttaa samanlaista oiretta. Jopa pyöränlaakerin kuluneisuus voi aiheuttaa vipatusta mutta siihen liittyy ylensä erilaisia muita häiritseviä ääniä joiden voimakkuus muuttuu rattia kääntäessä.
-
Joo mulla loppuu toi tärinä heti kun laskee kaasun.Talvirenkaillakin teki samaa.muita välyksiä ei ole enään
-
Minulla on samantyyppistä ongelmaa samanikäisessä (2008) S40:ssä. Siinä tuntuu paikallaan noin 2200 - 2400 kierroksen paikkeilla moottorin ravistusta, mutta ei niinkään ajettaessa. Jotain pientä tuntuu ehkä kytkinpolkimessakin. Autokorjaamolla tarkistettiin, että moottorin tukikumit oli kunnossa, eikä siellä osattu sanoa kaksoismassasta sen kummempaa eli kytkinpolkimen tärinä voi olla ominaisuuskin ja se selviäisi ajamalla toisella samanlaisella autolla.. Onkohan kenelläkään kokemusta? Kaksoismassaa vastaan puhuisi sekin, että kilometrejä on vasta 82 000.
EDIT: Jaahas. Tähän tulikin Wetteriltä vastaus. Moottorin ravistus moottorityypissä B4204S3 on kuulemma "ominaisuus" ja todettu normaaliksi? Minulla on siis kahden litran bensakone.