Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Veteraanit => Veteraanien korjaamo => Aiheen aloitti: LizardS60 - 25.03.2017, 12:39:15
-
Kuinka voin testata /tarkistaa jarrutehostimen kunnon?
-
Irrallaan vai autossa kiinni? Ainahan sen voi purkaa jos mahdollista ja tutkia mitä se on syönyt. Jos se toimiii eikä vuoda ilmaa tai nestettä niin kovaa ajoa, korjaa sitten kun menee rikki jos on mennäkseen. Jotain vanhoja Girlingejä piti kunnostella 50000km välein mutta ei kai uudemmille tarvi mitään tehdä yleensä.
-
Tältä näyttää.
(https://s13.postimg.org/nlfk8y8cz/image.jpg) (https://postimg.org/image/nlfk8y8cz/)
-
Vaikuttaa pääsylinteri ongelmalta
-
Itse pähkäilen miten tuosta töröttävästä kokonaisuudesta pääsisi eroon helpoiten.
-
Sanoisin että tuo 2p tehostin jos siellä sattuu jollain ihmeen tuurilla olemaan vielä ehjä kalvo, niin avaamalla kuoret kalvo repeää viimeistään tuhannen suikaleeksi kehältään. En suosittele. Tosiaan tuo märkä kuvassa, vuotaa suoraan pääsylinteristä, seinämät syöpyneet, siihen ei tiivisteiden vaihto paljoa auta :(
Itse pähkäilen miten tuosta töröttävästä kokonaisuudesta pääsisi eroon helpoiten.
Jos keksit ratkaisun niin kuulen sen mielelläni :) samaa pähkäilen täälläkin,
-
Muistan jossain nähneeni että 240 tai jonkun muun pääsylinteri menisi pienellä sovituksella paikalleen. Tiedä sitten. Heittäisin uuden tilalle jos löytyy jostakin järkevään hintaan. Ehyt tehostaja on jo paikallistettu.
-
Joskus 'ennenvanhaan' pääsylinteriksi laitettiin joku volvoBM tai jonkun traktorin tai pyökkärin sylinteri ja silloin voi jättää tehostajan pois kokonaan. Eli tehokkaampi sylkkä polkimen juureen ja poljin tuntuma ja teho hyvä ilman tehostajaa.
-
Testaamiseen käy hyvin jarrukliineri tai joku muu helposti syttyvä startti-pilotti , sitä kun suihkuttaa joutokäynnillä olevan moottorin alipaineletkuihin niin löytyy vuoto. Käyntiääni muuttuu kun osuu suihke vuotoon. Ei tupakka suussa ja kuumalle moottorille.
Ai siis sulla on uusi tehostin ja se pitäis testata ennen paikalleen asennusta ?
Sitten kun asennat, niin se "iskun pituus" on tärkeä säätää kohdilleen eli jarrupolkimen työntämän tapin tulee olla oikean pituinen. Itsellä 140:n tehostimen vaihdoin amatzoniin ja sen jälkeen jarrut laahasivat kun tappi painoi pääsylinteriä liian paljon
-
Muistan jossain nähneeni että 240 tai jonkun muun pääsylinteri menisi pienellä sovituksella paikalleen. Tiedä sitten. Heittäisin uuden tilalle jos löytyy jostakin järkevään hintaan. Ehyt tehostaja on jo paikallistettu.
Jarruputkia muuttamalla 240 pääsylinteri käy. Helpoin tehdä/teettää uudet putket. Sylinterissä eri kierre nipoille.
-
Muistan jossain nähneeni että 240 tai jonkun muun pääsylinteri menisi pienellä sovituksella paikalleen. Tiedä sitten. Heittäisin uuden tilalle jos löytyy jostakin järkevään hintaan. Ehyt tehostaja on jo paikallistettu.
Amazonin loppupään (joka sulla on), 140-sarjan ja alkupään 240 pääsylinteri on sama. Saa tilaamalla melkein mistä tahansa. Maksaa muistaakseni satkun verran. Teet sen verran hyvin noita sun juttuja että tuskin kannattaa vanhaa elvyttää. Kuitenkin syöpynyt alapinnaltaan ja oksentaa nesteet kohta uudelleen ulos.
-
Jos keksit ratkaisun niin kuulen sen mielelläni :) samaa pähkäilen täälläkin,
Hiton rumahan se on ja aina tiellä. Jarruputkia tutkailessa menee silmät ristiin
Joku kliinimpi ja yksinkertaisempi hakusessa, tehostimen haluaisin heittää menemään.
Mitään kilpa-autoa siitä ei pitänyt tulla mutta mites pedalbox.
-
Hiton rumahan se on ja aina tiellä. Jarruputkia tutkailessa menee silmät ristiin
Joku kliinimpi ja yksinkertaisempi hakusessa, tehostimen haluaisin heittää menemään.
Mitään kilpa-autoa siitä ei pitänyt tulla mutta mites pedalbox.
Mitä tässä foorumia seurannut niin eikö se ollut niin, että se pedalboxin laillisuus on ihan leimasedästä kiinni, että millä päällä se on eli osa antaa laittaa ja osaa kieltää. Trafin sivuilta löytyi tämmöinen 1.5.2016 Ajoneuvolaki (1090/2002) 7 § Auton ja sen perävaunun rakenteen muuttaminen https://www.trafi.fi/filebank/a/1461927981/41e5f9e471f4be89319a1c9a640cf80b/20511-TRAFI_66404_03_04_03_00_2015_FI_Auton_ja_sen_peravaunun_rakenteen_muuttaminen.pdf ja sitten toinen: Säädösperusta:
Trafin määräys auton ja sen perävaunun rakenteen muuttamisesta(dnro TRAFI/66404/03.04.03.00/2015) https://www.trafi.fi/filebank/a/1464955077/3ee2bebc461ef7693ac4d5455c14156f/21676-Rakennemuutosmaarays_soveltamisohje_(kevyt_kalusto)_Versio_2_0.pdf
-
Rallia ajettu sekä asvaltilla että soralla ja ilman tehostinta, vielä hengissä ollaan :)
-
Minullakin on tehostin paikallaan, mutta se on puhki ja tukittu. On vaan leimaa varten siinä. En tarvitse mihinkään sitä, pyörät menee lukkoon herkästi tarvittaessa. En nykyisin edes välttämättä haluaisi edes sitä, vaikka ehjä löytyisikin jostain, 4 kalvoa olen puhkassut, sitten riitti. Kun ne ei vaan minulla kestä ehjänä jostain syystä.