Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: mulugren - 25.03.2017, 23:14:04
-
Pukkaa hyvin vaaleaa/valkoista höyryä tai savua aikamoisesti kun polkee kunnolla nollan tuntumissa tai kylmemmillä keleillä. Tupruaa oikein. Normaalisti ajellessa ja kiihdytellessä ei tuprua. Tehnyt tuota aina mutta tänään alkoi askarruttamaan että oisko suuttimissa jotain..? Tämähän myös möyryää aikamoisesti kabiiniin tietyillä kierroksilla. Jäähdytysnestettä ei katoa. Suuttimet..?
Harmaakoppa 2.4D vuodelta 2006. Nyt mittarissa 318tkm mutta tuprutellut jo vuosia.
-
Kuorma-autoissa varsin yleinen ilmiö kun lähdetään "kylmillä" vehkeillä liikenteeseen. Hajutonta mutta todella sankkaa. Torven täydeltä saattaa tulla höyryä jonkun aikaa, höyry johtuu ilmeisesti ihan kosteudesta joka pintoihin kertyy vehkeiden seisoessa ja lämmetessään sitten höyrystyy.
Saman ilmiön oon huomannu omassa autossa kylmänä, mutta kun en hirveesti harrasta varsinkaan talvipakkasella kylmänä polettamista niin ei ole häirinnyt.
-
Joo valkosta usvaaa tulee ja on tullut minullakin vaikka kuinka paljon kun puolilämpösellä koneella kiihdyttää viileällä. Olen uskotellut itselleni että lämpötila ja kosteusolosuhteet on sopiva yhdistettynä vielä viileisiin pakokaasuihin ja viileään pakoputkeen. Sen myötä pakokaasujen vesihöyry pääsisi tiivistymään näkyväksi vesihöyryksi.
Kovalla pakkasellahan tuota valkosavua tulee aivan käsittämätön määrä kun kiihdyttää, vaikka liikennevaloista parin kilometrin ajon jälkeen.
-
Lämpimällä koneella ja kunnon pakkasella tupruaminen on hillitöntä. Kunnolla kun polkee niin taustapeilissä ei näy kuin valkoista ;D
-
Tulee sitä tehtaan piipustakin valkoista savua pakkasella, mutta lämpimällä kelillä ei. Koko ajan putkesta vesihöyryä pukkaa, viileässä vain näkyy paremmin. Mitä enempi soppaa polttaa, niin sitä enempi vettä syntyy.
Uusissa dieseleissä on myös valkosavutusta kylmällä koneella. Ihan tarkkaan en tiedä miksi, mutta liittyy kylmän moottorin karttoihin ja päästöjen minimointiin. Tämä ominaisuus on tullut mm. traktoreihin muutama vuosi sitten.