Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: Nortti - 21.08.2011, 18:01:12
-
Työn alla on yksi S80, josta ei tuntunut oikeastaan mikään sähköpuolesta toimivan.
Vikakoodeja oli mm. allaolevat vikakoodit ja satunnaisesti paljon muitakin. Varsinkin "Software Incompatibility" virheet näyttivät pahoilta. Mittaristo, mikäli siihen sattui jotain näyttämää tulemaan, ilmoitti ajonestosta, hälyttimestä ym. Samoin eri toimilaitteet kuten valot, pyyhkijät ym. toimivat hetken, mutta jumiutuivat satunnaisesti niin että sammuivat vasta akun kaapelin irroituksella. Repimällä suuren osan CEM:n alareunassa olevista sulakkeista pois, vika näytti poistuvan, mutta toki osa laitteista lakkasi toimimasta.
Vika näytti kalliilta korjattavalta. Jonkin aikaa tuossa meni ihmetellessä ja lopulta löytyi maadoitusvika CEM:n C1-liittimen nastasta 54 lähtevässä johdossa, joka meni eteen oikeaan runkoaisaan ja kiinni runkoon. :idiot2:
On varmaan elämys korjata näitä muutaman vuoden päästä ;).
0x728 - DIM
0xC14000 - Lost Communication With Central electronic module
0xE10000 - Control Module Not Configured
0x73B - CCM
0xC14000 - Lost Communication With Central electronic module
0x73C - HCM
0xC30000 - Internal Control Module Software Incompatibility
0x73F - SRS
0xC14000 - Lost Communication With Central electronic module
0x80D287 - Restraint System Malfunction Indicator 1
0xC15500 - Lost Communication With Driver information module
0x9A5587 - Crash record output
0xE10000 - Control Module Not Configured
0x748 - DDM
0x918E00 - Left front window
0xC14000 - Lost Communication With Central electronic module
0xE01208 - Car Configuration Parameter(s)
0x919000 - Left rear window
0x91D187 - LIN Bus circuit #1
0x749 - PDM
0x918F00 - Right front window
0x919100 - Right rear window
0xC14000 - Lost Communication With Central electronic module
0xE01208 - Car Configuration Parameter(s)
0x768 - BCM
0xC30000 - Internal Control Module Software Incompatibility
0xC42841 - Invalid Data Received From Steering Angle Sensor Module
0xC12600 - Lost Communication With Steering Angle Sensor Module
0x404087 - Brake Pedal Switch "A"
0xC10000 - Lost Communication With Engine control module
0x7E8 - ECM Bosch EDC16C
0xC16700 - Lost Communication With Vehicle Immobilizer Control Module
0xC12100 - Lost Communication With Brake Control Module
0xC14000 - Lost Communication With Central electronic module
0x085086 - Park / Neutral Switch Input Circuit
0x082182 - Gear Lever X Position Sensor Circuit
0xC32200 - Software Incompatibility with Body Control Module
0xC10100 - Lost Communication with Transmission control module
0x193482 - Vehicle Speed Signal
0x7E9 - TCM
0xE10000 - Control Module Not Configured
0xC30000 - Internal Control Module Software Incompatibility
-
On varmaan lähivuosina aika perkeleitä purkaa ja käydä läpi liitin liittimeltä... Hyvä homma että löytyi tuo oikutteleva maatto. Ite joudun jonkinverran töissä ratkomaan työkoneiden sähkösolmuja, can-väylät sekoitettuna kuituoptiikan kanssa on hmmm :crazy2:
-
... purkaa ja käydä läpi liitin liittimeltä...
Ihan vihjeeksi tulevasta tuota vähän dokumentoin ;) muidenkin ihmeteltäväksi. Huonoa kontaktia tai melkein poikkiolevaa johtoa on todella kenkku paikallistaa, kun mittalaitteiden kanssa saattaa tulla virheetön diagnoosi.
Tässä muuten hauska vikakoodi, mitä en viitsi "kuitata pois":
0x72E - CEM
0xC30100 - Tuning software in ECM
-
Vika näytti kalliilta korjattavalta. Jonkin aikaa tuossa meni ihmetellessä ja lopulta löytyi maadoitusvika CEM:n C1-liittimen nastasta 54 lähtevässä johdossa, joka meni eteen oikeaan runkoaisaan ja kiinni runkoon. :idiot2:
Siinä oikeasta ajovalosta jonkinmatkaa taaksepäin ilmastointiputkien alla?
Olsit vaan kysyny :D .... tosin, kysyvä ei mitään opi vai miten se oli :D
-
Siinä oikeasta ajovalosta jonkinmatkaa taaksepäin ilmastointiputkien alla?
Olsit vaan kysyny :D .... tosin, kysyvä ei mitään opi vai miten se oli :D
Mitä olisi pitänyt kysyä?
-
Meillä on ollut pari johtosarjavikaista autoa, toinen can-väylän johto ottanut runkoon kiinni. Mittaamallaha se vika sitten löytyi, tosin eri paikoista. :)
Oireet saavat vian näyttämään monimutkaiselta ja kalliilta, vaikka kyse onkin pelkästä johdon kuoren rikkoontumisesta. Toki sen paikallistamiseen menee jonkin verran aikaa, mutta sekään ei ole ylitsepääsemätön paikka, kun tietää miten etsiä.
Mittausohjeet voisi olla pätevät tehdä, koska nuo johtoniput on niin huonosti suojattu. Pitäiskö tehdä yhteisprojektina? ::)