Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: vikki - 29.03.2017, 20:08:36
-
Tervehdys. S80 2.4 -01 ja takaoik. kolahtelee montuissa aika voimakkaasti ja myös edessä, vaikka eteen on vaihdettu jokseenkin kaikki 1,5 v:den aikana. Olisiko takana jousien ylätuki väljä, kuten edessäkin oli ? En ole tutustunut enenpää systeemiin ja ennenkun ostelen osia, kyselen siksi, että mikä homma on vaihtaa tuet ? Jousen puristimet tarvii kai ainakin ja pulttipyssyä ym vai ? Lähteekö tsydeemi alakautta irti, vai tuleeko esim.sisätilojen purkua ?
-
Veikkaisin että taka-akseliston rakenne on aikalailla samanlainen kuin S60/V70. Takanahan voi kolahdella koiranluut, takavakaaja, iskarin yläkiinnike, tai sitten jousi paukahtelee sinne alatukivarteen niinkuin meidän ässä teki ennenkuin tuli vaihdettua sinne alas sellainen "eristin" kumi.
Jousipuristimen tarvitset ainakin, sekä tunkin tottakai ja ihan perustyökaluja sen lisäksi. Takana ei löydy samanlaista rakennetta kun edessä joten se ylätuki tuskin on kuollut.
Takaluukku auki, hypit vähän vetokoukun päällä ja katson kuinka paljon antaa ne iskarin yläpäät siellä takana periksi.
Edessä kolahtelua aiheuttaa eniten varmasti koiranluut sekä jousen ylälautanen, eli se kuminen kiekko missä se metalliholkki vulkanoitu sinne sisään. Jos ne on vaihdettu niin voi olla periaatteessa mikä vain. Vakaaja, moottorin tuet, apurungon puslat.
-
Joo eteen on vaihdettu iskarin yläkumit, tukivarret, vahvistetut koiranluut ja moottorin yläkumi viimeisen 1,5 vuoden aikana. Takana saattaisi kolista kallistuksen vaimenninkin. Pitää vielä tutkia tarkemmin jossakin pajalla.
Piti kysymäni vielä, että onko isokin juttu vaihtaa apurungon kumit ?
-
On se apurungon puslien vaihto sen verran haastavaa että itse vaihdattaisin liikkeessä, ymmärtääkseni volvon huollolta löytyy tähän jokin erikoistyökalu että se pusla vaihtuu joihinkin minuutteihin siellä kun auto on nosturilla.
Vakaaja taikka iskarit/iskarien yläpää olisi vahva veikkaus sille äänelle. Mikähän mahtaa olla auton mittarilukema?
-
Lukema n. 380tkm. Ei tietoa onko koskaan vaihdettu. Missään kirjoissa ei ole öljynvaihtoja kummempia huoltoja merkattu. Ostaessani sen, jarrut esim. oli lähes uudet, mutta ei näy kirjoissa.
-
Noilla metreillä se voi olla kyllä mitä vaan, mutta lähtisin katsomaan ne yläpäät takaa, sen jälkeen itse iskarithan on mahdollista testata jos löytyy tunkki ja muutama kiintoavain ja torx avaimia. Iskarin irroitus helppo, ohjeita netti pullollaan, ei varmastikaan eroa rakenteellisesti S60/V70 malleista.
Iskari irti > painaa pohjaan se maata vasten, ja vähän katsoa kauanko kestää ennenkuin se nousee takaisin ajokorkeuteen. 2-3 sekuntia niin uusi iskari on takasin ylhäällä ihan pohjasta asti.
Ja jos vakaaja löytyy, niin testata voi niin, että ottaa koiranluut irti takaa ja tukee sen roikkuvan vakaajan vaikka nippusiteillä niin, ettei käy tukivarsiin kumpuissa, jos ääni katoaa niin joko koiranluut tai sitten itse vakaajan puslat. Jos ääni tulee vain toispuoleisesti, niin siirrä koiranluut puolelta toiselle, eli vaihdat niiden paikkaa, jos ääni siirtyy > koiranluu vaihtoon. Iskareille voi tehdä ihan saman jutun.
Ja edessähän ääntä voi pitää myös itse iskari, ennenkuin ihan täysin antautuvat niin rupeavat kolisemaan.
-
Minulla viaksi paljastui oikea takaiskari vaikka oli vaihdettu pari v. sitten.
Mitään vuotoja ei näkynyt päällepäin mutta irrotettuani sen siinä oli edestakaisin pumpatessa reilu glappi.
Vaihdon jälkeen kolina loppui :)
-
En ole vielä takaiskareita purkanut koskaan, eli miten se on purettavissa ? Penkin selkänoja irti, takakontin puolelta, vai alta ja jousipuristimilla kasaan jne vai ?
-
https://www.youtube.com/watch?v=u7a9kCmx9jY | Tuossa linkki videoon, todella helppo operaatio, onnistuu vaikka silmät kiinni. Jos ovat alkuperäiset, niin ovat aika satavarmasti vaihtokunnossa.
-
Kiitti linkistä, hyvä video. En tosiaan tiedä onko vaihdettu, mutta tuo koko peräpää pitää tsekata tarkemmin. Puolisen vuotta sitten koiranluut oli vielä tiukat ja toukok. katastuksessa iskarit edessä 70 ja takana 65 molemmissa, vaan sehän kyllä hajoo aika äkkiäkin joskus.
-
Kiitti linkistä, hyvä video. En tosiaan tiedä onko vaihdettu, mutta tuo koko peräpää pitää tsekata tarkemmin. Puolisen vuotta sitten koiranluut oli vielä tiukat ja toukok. katastuksessa iskarit edessä 70 ja takana 65 molemmissa, vaan sehän kyllä hajoo aika äkkiäkin joskus.
Iskaritestihän on omasta mielestä aikalailla suuntaa antava, itsellä tiedän että on omasta autosta takaiskarit ihan loppu, mutta näyttää katsastuskonttorin laitteilla 65-70%.
-
Kokeilin hypätä vetokoukun päälle ja ei juurikaan painu alas, samoin molemmat puolet erikseen niin ei saa käsin painamalla liikkumaan nimeksikään. Jotenkin tuntuu, että saattaa olla suht hyvät vielä. No sitten voisi olla vakaajan tangossa väljää jossakin. Koiranluuthan (yleensä) antaa nakuttavaa ääntä koko ajan ajaessa. Tämä on kunnon kolahtelua töyssyissä. Vakaajan keskipuslatkin kai voisi olla väljät noin mutuna..mutta näkee kun tutkii.
-
Joo ei varmasti menekään, sillä siellähän on jouset jotka pistää melkosella voimalla vastaan, kiinnosti lähinnä että kun takaluukusta ottaa vähän materiaalia pois, että näkee ne yläpäät kuinka ne antaa periksi, sekin kun on sellainen metallikumihybridi. Jos jompi kumpi näyttäisi antavan enemmän periksi niin se voisi olla antautumassa.
Tutkimallahan se selviää, ei ole vielä tähän mennessä kolinat itsestään kadonneet. Vaiheittain vaan tutkia, aloittaa sieltä helpoimmasta/yleisimmästä päästä. Vakaajan puslista nyt näkee silmämääräisestikin vähän osviittaa minkä näköiset ne oikeen on. Ja niinkuin jo mainittu, koiranluut veks ja tukea se vakaaja jotenkin ylös niin sillähän sen saa nopeasti diagnosoitua, hyvin ajelee ilmankin sitä.
-
Sitä vakaajaa kannattaa tosiaan kattoa ettei liiku sivuttain puslistaan. Omasta v70 oon kolme kertaa nosturilla ollessa pikasesti nyhtänyt alustan osia, myös taka koiranluut, kun välillä kolahtelee ja vasta sillon kolmannella kerralla vahingossa kiskasin vakaajaa sivuttain ja sehän liikkukin jo sentti tolkulla.
-
Oho. Vakaaja siis soutaa edetakas poikittain? Se kyllä jo antaa kolinaa. Voiko korjata uusimalla kumeja, vai koko tanko?
-
Jotkut ovat uusineet pelkät kumit, mutta volvolta saat ainoastaan koko tangon mihin kumet on vulkanoitu kiinni. Hinta sille koko tangolle kumeineen on 200€.
-
Mulla oli edellisestä menny vakaajan kumit ihan finaaliin. Liikkui varmaan 5cm sivusuunnassa ja aiheutti kolinaa. Vakaaja kun vaihdettiin, kumit on siis vulkanoitu kiinni, loppui kolinat.
-
Vaihdoin takavakaajan runkopuslat. Ebaysta hommasin. Olisko ollu vähän alta kakskymppiä toimituskuluineen.
-
Vanhat kai pitää hajottaa että lähtee ? Tuota vois kokeilla.
-
Puslia näyttää olevan 19 ja 21 mm tangoille, kumpi mahtaa olla S80 -01 bensa 2,4 malliin ?
-
Olikohan niin että vapareissa tuo ohuempi eli 19mm, ja turboissa tuo 21.
-
https://cdn.pkwteile.de/thumb?id=7877984&lng=fi&e=305&m=1
Tuollaiset tarjoaa haku. Onko nuo halkaistut, että saa väliin ?
-
Yhteensulatetuilta/liimatuilta näyttää, mutta puukolla auki vaan. :) Sanoisin että tutki nyt ennenkuin vaihtelet, jos vika ei sitten olekaan siellä.
-
Ei mulla ainakaan kolaja, katsari näytti 3v sitten jo, ettäauki on. Kuinka se siellä kumin sisällä kolajais? ::)
-
Tutkin alta ja kun sitä tankoa heiluttelee, niin se kolisee metallikiinnikeen sisällä ylösalas aika reilusti se kumiosa.
-
No senhän ei kyllä pidä mitenkään siellä heilua, pitäisi olla tiukasti kiinni niiden metallipantojen sisällä.