Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Projektipäiväkirjat => Aiheen aloitti: lakeshead - 29.03.2017, 21:53:11

Otsikko: Lakesheadin Moottoriohjausprojekti
Kirjoitti: lakeshead - 29.03.2017, 21:53:11
Iltaa arvon volvoilijat! :)

Projektin edetessä ajattelin tehdä tästä pikku dokumentaation, lähinnä itselleni mutta jos joku muukin tästä vielä jotain oppii niin entistä parempi!

Kaikkihan lähti siitä että en oikein osannut valita minkä moottoriohjauksen asennan 240:ni.
Päätin sitten että teen sen itse.

Keskustelu alkoi Megasquirt topicista.

Sain idean että piirtäisin cadillä MS1 v2.2 piirilevyn, mutta vaihtaisin vain suurimman osan komponenteista pintaliitoskomponenteiksi.  Sanotaanko näin että tuo v2.2 levyn ladonta on vähän harva ;D levyn koko pienenisi huomattavasti.

Ajatuksena olisi että teettäisin levyn koneellisesti juotettuna, niin ei yksi eikä kaksi levyä vielä kannata. Joku kymmenen erä olisi ihan passeli.
Onko ihmisillä kiinnostusta moiseen?

Etunahan tässä on hinta, pintaliitoskoteloidut komponentit on tänäpäivänä niin halpoja, että laskin komponenttikustannuksien olevan luokkaa >20€/levy, sis MS1 prosessori(SMD=pintaliitosmalli). Jäisi enää sitten piirilevyn valmistus ja juotostyö, ja niiden hinta arvio oli jossain 500€-600€/10kpl luokissa. Jos saisin valmiin tuotteen hinnaksi n.100e/levy, niin voisin tuota vetää röyhkesti välistä vielä muutaman kympin :D

Map anturi sitten jäisi ostajan hankittavaksi, sillä se on megan kallein osa, ja ostaja saisi sitten itse päättää ottaako 2,5 vai 4bar mapin.

Mitä mieltä olette tuosta pintaliitos prosessorista? Hommahan on vasta ajatuksen tasolla, joten vielä on mahdollisuudet päättää laitetaanko DIP40 kanta johon voi sitten laittaa MS1 tai MS2 prosessorin vai liitetäänkö suoraan MS1 prosessori (MS1 SMD prosessori 9€ vs MS1 DIP40 20€ vs MS2 prosessori 120€)

Levyyn voisin pienellä työllä laittaa jo suunnitteluvaiheessa sytytyslähdöt ja VR sisääntulon.

kertokaahan ajatuksiaanne, niin otan homman työn alle! :)
jänniteen syöttöön suojauksia enemän, suunnitele samalailla ku v3 on tehty. siinä pitäs olla parempi.
Ei kannata enää miettiä MS1 prossua tuollaiseen projektiin. MS2 tarjoa niin paljon paremman toiminnan. Verrokkina MS2-pohjainen Atecu on noin 300e plus mappi ja siinä on useita valmiuksia ohjauksille sekä kunnolliset liittimet.
Toi kyllä kuulostais aika hyvältä. En olekkaan tuohon V3 levyyn vielä paljoa tutustunutkaan, mutta näyttää olevan täysin Thru hole tyylillä vielä tuokin ::)

 Pitääkin melkein suunnitella tuon V3 levyn pohjalta ja koittaa sulauttaa tuo MS2 prosessori suoraan levyyn ilman tytärkorttia.

Hinta kyllä voi vähän nousta, mutta en usko että tulee siltikään pahan hintainen, verrattuna valmiiksi koottuihin. Tosin tälle ei tule koteloa (lainaa LH/motronic koteloita ;))

Kummallista kyllä tuo hinnoittelu tuolla MS2 prossulla, toista kymmentä vuotta vanha piiri ja vieläkin moiset hinnat :idiot2: tuolla itse prossullahan ei ole hintaa juuri nimeksikään. 10kpl/40€
Ei tuolla kortilla kyllä mitään muutakaan kallista ole, muutama konkka ja IC.

Kyllä tämän on jo pakko tulla melkein puolta halvemmaksi kuin MS2V3.0 rakennus-sarja(290€)!
Tämäkin projekti on nyt ihan pikkusen lähtenyt lapasesta ;D
Tästä tuleekin vähän tämmöinen kaikilla herkuilla tuleva ::)
2x VR/hall-sisääntulo
1x K-type EGT sisääntulo
1x Nakutustunnistuspiiri kahdelle anturille (taajuus ohjelmoitavissa)
5x logiikkatason sytytyslähtö 12x12 kartoilla
4x suutinlähtö (vain korkeaohmisille, Matalaohmiset sitten etuvastuksilla) 16x16 kartoilla
-2 ohjausta tyhjäkäynnille
-Flexfuel
-Switch table
Vain yksi ohjelmoitava lähtö :( loppuu prossusta pinnit kesken.
esim, boost control, bensapumppu, shift light, tuuletin

Can väylä, Tähän sitten voin ohjelmoida vaikka ja mitä ;)

Näitä levyjä teen sitten myyntiin luultavasti ensivuonna,  hinta ei muuten sitten päätä huimaa, Alustava hinta arvio 200-250€/levy, ilman koteloa/johtosarjaa
Tosiaan kunhan saan pari protoa tehtyä ja testailtua että ei ole suurempia ongelmia ::)

Tavalliseen MS2 v3:eenhan tätä ei kannata enää verrata ainakaan hinnan puolesta. Tavallisessa megassa on aika alkeellinen VR sisääntulo, joita on yksi, eikä siinä ole minkäänlaista valmiutta nakutustunnistukselle, eikä EGT:lle (tai no on siellä reijät levyssä jumppereille ;D)

Komponenttien hintoja nostaa tässä kokoonpanossa IC:eiden määrä. Niitä tulee yhdelle levylle 10kpl, jotka muodostavat isoimman osan hinnasta.

MS3 prosessori olisi ollut kyllä jees, (saman sarjan prosessori, 112-pin, ms2 48-pin) mutta se on kolme kertaa kalliimpi kun ms2 prosessori, eikä siitä tytärkortista ole jaettu piirikaavioita-> suunnittelu vaikeaa ja työlästä.
O0 Kai tulee joku vähän lm1815:sta parempi piiri vr-muuntimeen?
Silikkaa mainosta,  mutta jokunen vaihtoehto listattu:
http://brickems.com/brickrpm/comparison/
Kyllä minä tähän LM1815:sia suunnittelin, eikai niidenkään kanssa ole juuri ongelmia ollut?
Tuo MAX9926 voisi kyllä olla ihan varteenotettava vaihtoehto :)  huomattavasti isompi skaala, ja kahdelle anturille sisääntulo.
NCV1124 ei näköjään ole enää vaihtoehto, eipä näytä olevan Digikeyn valikoimassakaan montaa enää.
(https://s27.postimg.org/o1r3qn1y7/EFI.jpg) (https://postimg.org/image/o1r3qn1y7/)  72x87mm!!
Seuraavaks olisi protojen vuoro. DB37 vaihtui sitten AMP Superseal 34-pinniseen(IP67). Syynä se että soldercup-liittimet ovat hanurista. DB9 tilalle tuli nyt sitten kaksi USB-B porttia. Toisella ohjelmoidaan nakutusanturipiiri ja toisella kaikki muu. :)
Kuvasta poiketen levyt tulevat mustina.

Piirilevyt teetin kiinassa Seeedstudiolla, ja ovat tehneet tuloaan viikon verran. Enhän minä olisi kuin yhden tarvinnut muttakun minini määrä 5kpl.

Komponentit tulivat Digikeyltä, UPS toimitti kolmeen päivään USA:sta, huvittavaa että näistä tullut tulli lasku kulki viikon vantaalta. ;D

Lähiaikoina tullut vähän opeteltua jo ohjelmointia ja pitäisi soveltaa Libre EMS koodi tähän, ja säätö olisi sitten megatunixilla

https://gitlab.com/libreems-suite/libreems-firmware/tree/master
https://sourceforge.net/projects/megatunix/

(https://s23.postimg.org/e5betzo7r/Moottoriohjaus.jpg) (https://postimg.org/image/e5betzo7r/)
Otin vielä kuvan Kicadilla. Käytin suunnittelussa Kicadia, koska ohjelma on ilmainen ja todettu toimivaksi.
Levy on 4 kerroksinen, jossa komponentit on ladottu yhdelle puolelle, ja ainoastaan liittimet ovat läpivietyjä.

Paljon on vielä tehtävää mutta paljon tässä on jo opittukin :)
Kommentoikaa mitä mieltä olette, vastailen ihan mielelläni!

Ai niin, kaikkia varmaan kiinnostaa mitä tämän tekeminen maksaa, no 170€+ työkalut ja tarvikkeet ;)
-Lakeshead



Otsikko: Vs: Lakesheadin Moottoriohjausprojekti
Kirjoitti: lakeshead - 05.04.2017, 10:27:39
(https://s27.postimg.org/h7ec24wjj/IMG_20170404_171835.jpg) (https://postimg.org/image/h7ec24wjj/)
Levyt tuli postista, on toi kiinalaisten työnjälki kyllä hyvää!

Otsikko: Vs: Lakesheadin Moottoriohjausprojekti
Kirjoitti: lakeshead - 10.04.2017, 20:27:20
(http://i.imgur.com/pMUewL5.jpg)(http://i.imgur.com/Nh86aFU.jpg)(http://i.imgur.com/JTdsDPJ.jpg)
Ruiskuja eri vuosikymmeniltä, toiset jopa ohjaa sytytystä :)

Noniin, tässä viikonlopun aikaan tullut tehtyä ensimmäinen prototyyppi, joka on jo melkein valmis.

Pari ongelmaa tässä tuli, lähinnä se että pintaliitosjuottaminen ei ole ihan hallussa niin meni sieltä täältä piirien pinnit yhteen, koska ei ollut stensiiliä ja sitten niitä komponentteja saa nujuta irti ja kiinni niin paljon että ei varmasti toimi enää :uglystupid2:

Taas näkee että ei kannata työkaluissa säästää. Pitää ostaa kunnon kolvi jossa lämpötilan säätö. Nakutuspiirin alta nousi levystä kupari irti :facepalm: Sinne meni nakutus ominaisuus. Noh, kelpaa vielä prototyyppivaiheessa, jos saa edes koodin sisään niin ollaan voiton puolella :)
Tyhjäkäynnin ohjaus IC ei sopinutkaan levylle. Vaihtelee eri valmistajien välillä kotelointi koot. :idiot2:

Paljon on taas opittu ja paljon on vielä kehitettävää, 11 väärän kokoista footprinttiä ja liitinkään ei ole keskellä ;D

Tilasin USBDM programmerin, tällä pitää ajaa ensimmäinen firmware prosessorille, näyttää tältä.
(https://img.fasttechcdn.com/100/1003400/1003400-3.jpg)

En suosittele pintaliitos projekteja jos ei oo ihan pakko, aivastus ja seuraavaksi saakin ettiä 1mm komponentteja lattialta ;D

Otsikko: Vs: Lakesheadin Moottoriohjausprojekti
Kirjoitti: lakeshead - 23.04.2017, 16:30:16
Taas on otettu askel eteenpäin.

(https://s8.postimg.org/3omxfrv29/IMG_20170423_152100.jpg) (https://postimg.org/image/3omxfrv29/)

BDM ohjelmoija tuli postissa. Huomasin että olin sitten piirtänyt BDM pinnit peilikuvana ::) piti sitten laittaa jumppereilla
 Asensin USBDM ohjelman ja ajurit, ja sain ladattua onnistuneesti bootloaderin prosessorille. Latasin sitten FTDI ajurit koneelle ja yritin ladata Megasquirt 2 firmwaren kokeeski levylle, mutta jostain syystä tuo USB IC (FT230X) ei juttele prosessorin kanssa.
Pari tuntia yritin ladata tuota firmistä ja luovutin tältä päivää.

Käytin nakutus IC:n (TPIC8101) irti levyltä ja mittailin jatkuvuuksia ja onnekseni huomasin että mitään kriittistä ei ollutkaan irronnut, ainoastaan tasaus konkan lanka olikin irti, joka ei meinaa mitään testivaiheessa.

TPIC8101 ohjelmoidaan SPI väylän kautta, joten laitoin USB-SPI piirin (MCP2210) joten saan ohjelmoitua nakutuspiirin usbin kautta.
Sehän sujui kun tanssi, tökkäsin piuhan kiinni, ja vanhan liiton XP:kään ei tarvinnut ajureita koko piirille.
Latasin MCP2210 SPI terminalin ja lähetin koodin asetusarvot desimaalina tämän taulukon mukaan
(https://s30.postimg.org/e96a57ect/ohjelmointi.jpg) (https://postimg.org/image/e96a57ect/)
nakutustaajuuden laskin tämän laskurin mukaan.
http://www.phormula.com/KnockCalculator.aspx
elikkäs 96mm->6kHz->37
Ja sieltähän tuli sitten vastauskin

(https://s24.postimg.org/y3t0wwk29/spi.jpg) (https://postimg.org/image/y3t0wwk29/)
Elikkäs nakutustunnistus ehkä toimii 8) Pitää testailla kun pääsen skoopin ääreen.

Tässäpä kaikki tältä erää :) Eiköhän tästä vielä hyvä ruisku saada.
Otsikko: Vs: Lakesheadin Moottoriohjausprojekti
Kirjoitti: TuomasR - 24.04.2017, 18:05:39
Pari ongelmaa tässä tuli, lähinnä se että pintaliitosjuottaminen ei ole ihan hallussa niin meni sieltä täältä piirien pinnit yhteen, koska ei ollut stensiiliä ja sitten niitä komponentteja saa nujuta irti ja kiinni niin paljon että ei varmasti toimi enää :uglystupid2:

Taas näkee että ei kannata työkaluissa säästää. Pitää ostaa kunnon kolvi jossa lämpötilan säätö. Nakutuspiirin alta nousi levystä kupari irti :facepalm: Sinne meni nakutus ominaisuus. Noh, kelpaa vielä prototyyppivaiheessa, jos saa edes koodin sisään niin ollaan voiton puolella :)
Tyhjäkäynnin ohjaus IC ei sopinutkaan levylle. Vaihtelee eri valmistajien välillä kotelointi koot. :idiot2:

Paljon on taas opittu ja paljon on vielä kehitettävää, 11 väärän kokoista footprinttiä ja liitinkään ei ole keskellä ;D

En suosittele pintaliitos projekteja jos ei oo ihan pakko, aivastus ja seuraavaksi saakin ettiä 1mm komponentteja lattialta ;D

Suosittelen noihin SMD-juotoshommiin kaveriksi jotain asiallista fluxia. Ei tarvii kuin vähän vetää sopivasti kolvin kärjellä, niin lähtee tinasillat pois vaikka olisi tiheäjalkainenkin piiri :) Esim. jokin geelifluxi voisi olla hyvä, ite tykännyt niistä kun ne ei lähde juoksemaan pitkin piirilevyä ennen juottamista. Noista vaan tulee paljon siivoa levylle, että kannattaa varata myös jotain flux cleaneriä tai IPAa.

Ja saahan tuota fluxia semmoisissa näppärissä kynissäkin, mutta ei mielestäni vedä vertoja tuommoiselle hyvälle geelifluxille. Ja tosiaan, kun käyttää lisättyä fluxia niin ei ole kovin tarkkaa kolvin kärjen koonkaan kanssa. Saa olla aika reilunkin kokoinen kärki, niin silti tulee oikein siistiä jälkeä noiden piirien kanssa :)
Otsikko: Vs: Lakesheadin Moottoriohjausprojekti
Kirjoitti: lakeshead - 24.04.2017, 21:39:24
Suosittelen noihin SMD-juotoshommiin kaveriksi jotain asiallista fluxia.
Kappas, ensimmäinen kommentoija, otin sitten neuvosta vaarin ja pistin tilaukseen fluksia ja ESD maton, alkoi lakka kuplimaan pöydästä kun kuumailmalla töhötti.
On muuten pätevä peli tuo kuumailma asema, Atten 858D, tuli ebaystä viidellä kympillä. Kätevä kun on reed-kytkin kahvassa, ei töhötä jos puhallin on telineessä.

Nykyinen motonetin kolvi kyllä joutaa eläkkeelle, ei ole lämpötilasäädettävä, joten kärki palaa aina kun on vähänkin aikaa telineessä.
Tilalle tulossa kiinalainen Hakko 936-kopio, Yihua 936, johon pitäisi käydä alkuperäisen varaosat.

Kävin hakemassa RS232 piirin ja breadboardia, pitää sillä kokeilla saisiko yhteyden prossuun ::)
Otsikko: Vs: Lakesheadin Moottoriohjausprojekti
Kirjoitti: Joni- - 25.04.2017, 02:34:44
Nykyinen motonetin kolvi kyllä joutaa eläkkeelle, ei ole lämpötilasäädettävä, joten kärki palaa aina kun on vähänkin aikaa telineessä.
Tilalle tulossa kiinalainen Hakko 936-kopio, Yihua 936, johon pitäisi käydä alkuperäisen varaosat.
Itellä on useemman vuoden ollu Kada 936D+, ei oo ollu valittamista ainakaa. Samoja kopioita lie.
Noi halvat säätämättömät on hyviä ulkokäyttöön jos pitää autoon päi jotain johtoja jne. juotella. :)
Otsikko: Vs: Lakesheadin Moottoriohjausprojekti
Kirjoitti: lakeshead - 26.04.2017, 15:02:17
Kävin hakemassa RS232 piirin ja breadboardia, pitää sillä kokeilla saisiko yhteyden prossuun ::)
En saanut näillä toimimaan, mutta kun revin arduino nanosta prosessorin irti ja yhdistin siitä TX ja RX pinnit prossuun, niin alkoi rokkaamaan! nyt on ohjelma sisällä ja tunerstudio tunnisti ruiskun S*
(https://s16.postimg.org/5dqywayg1/IMG_20170426_150016.jpg) (https://postimg.org/image/5dqywayg1/)
Päivittelen myöhemmin lisää! Nyt ei ehi, on tunnelma huipussa! :))
Otsikko: Vs: Lakesheadin Moottoriohjausprojekti
Kirjoitti: Xuppo - 26.04.2017, 16:10:13
Aikamoisen työn olet tehnyt  -H- .
Tuli tuossa mieleen että onko tässä parannettu virransyötön häiriösuodatusta kun esim. ms2 prossu v2.2 levyllä on todella herkkä ottamaan häiriöitä jännitepiikeistä. esim pelkkä flektin sammuttaminen saattaa aiheuttaa prossun resetointia vaikka mega ei edes ohjaa sitä millään tavalla.
Sitten kun saat tuon ns.testivaiheeseen niin voin toimia mielelläni testaajana allekirjoituksen kulkineella jos on tarvetta testaajille.
Otsikko: Vs: Lakesheadin Moottoriohjausprojekti
Kirjoitti: lakeshead - 29.04.2017, 21:07:24
Eipä tuo V3.0 virransyöttö mitenkään älyttömästi eroa v2.2 virransyöttöön. Siellä on vaan varistori 22v ylijännitesuojana, ja 5v puolella sulakkeet ja 5.6v zeneri.  Tässä on ihan kohtuullisesti enemmän kapasitanssia 5v puolella kun v2.2 tai v3 levyssä, joten prossun jänniteheitot ei ole niin rajuja

Hyvä tietää että löytyy kokeiluhenkeä, pitää vaan teettää uusi erä piirilevyjä ennen kun kunnon testailu alkaa :)
Otsikko: Vs: Lakesheadin Moottoriohjausprojekti
Kirjoitti: J.Lunkka - 10.07.2017, 13:42:17
Onko tämä edennyt  ;)
Otsikko: Vs: Lakesheadin Moottoriohjausprojekti
Kirjoitti: lakeshead - 11.07.2017, 11:03:28
Onko tämä edennyt  ;)
Vähäsen, prototyyppiä testattu pöydällä, että anturipiirit toimii, paitsi
nakutus tunnistus ja flexfuel puoli menee kokonaan uusiksi. Myös egt piiri toteutetaan tulevaisuudessa opampilla. ja tällä hetkellä odottaa investointia antureihin ja oskilloskooppiin, ja kunnon meggeriin.
Saisin kyllä tehtyä karvalakkimallin mutta varmaan syksyllä jatkuu tehokkaammin kun pääsee takaisin koulun labraan touhuamaan :)
Otsikko: Vs: Lakesheadin Moottoriohjausprojekti
Kirjoitti: puppet - 11.07.2017, 11:15:24
Täältä vois löytyä myös yks "testipenkki", kun orkkis moottorinohjaus siirtyy hyllylle  ;)
Otsikko: Vs: Lakesheadin Moottoriohjausprojekti
Kirjoitti: lakeshead - 27.09.2017, 00:44:14
(https://thumb.ibb.co/mQnbUQ/NANOSQUIRT_pinta.png) (https://ibb.co/mQnbUQ)

(https://thumb.ibb.co/mNO5Ok/NANOSQUIRT_pohja.png) (https://ibb.co/mNO5Ok)

Noniin, elikkäs toinen prototyyppi olisi nyt piirretty. Isotehoiset komponentit laskettiin tässä levyssä pohjapuolelle. Lämpö johdetaan heatsink levyä pitkin koteloon, joka on mallia tällainen.

(http://i.ebayimg.com/images/g/21gAAOSwPhdU0IIK/s-l500.jpg)


Aijemman kortin suuttimia ja puolia ohjaavilta mosfeteilta oli jäänyt kokonaan alasvetovastukset(Oli kalliit mosfetit joissa sisäinen alasveto) ja flyback-diodi piirit, joten etenkin puolien aiheuttama induktiivinen jännite piikki olisi polttanut hienon korttini hyvin äkkiä.

Myöskään nakutuspiiri ei sitten kuitenkaan toiminut halutulla tavalla, vaan se poistettiin tältä levyltä kokonaan. jätin levylle kyllä header pinnit että voin kokeilla erillisellä kortilla uutta nakutustunnistustapaa. ajattelin tehdä ihan perinteisen aktiivisen kaistanpäästösuotimen operaatiovahvistimilla.

Myös ylihintainen AD:n termopari IC vaihtuu ihan vaan sopivalle gainille säädettyyn operaatiovahvistimeen. Muistelen laskeneeni että gainin ollessa
121, 0'C ja alle=0V ja 1000'C=n.5V.
(https://www.maximintegrated.com/en/images/appnotes/5032/5032Fig05.gif)
Havainnollistava kuva, 1000'C:ssa K-tyypin termoparin jännite on noin 40mV. 40mV*121=4840mV

Teholähteen kapasitanssia myös nostettu 33µF->470µF, ei pitäisi jännitteen enää kyllä kyykätä vaikka tekisi mitä.

Pitää jatkaa taas tarinointia kun ajatus kulkee, ei näitä kannata yöllä miettiä :D
Otsikko: Vs: Lakesheadin Moottoriohjausprojekti
Kirjoitti: kiroileva_fossiili - 27.09.2017, 01:30:48
Tämä on kyllä hieno ja kunnianhimoinen projekti  :) Hienoa, että olet päässyt jo näinkin pitkälle. Varmaan periaatteessa kysyntää voisi olla myös jollekin todella yksinkertaiselle ja edulliselle versiolle, missä ei olisi mitään ylimääräistä, mutta kuitenkin kaikki tarvittava. Toki se tarpeiden määrä tahtoo olla vähän käyttäjäkohtainen  ;)
Otsikko: Vs: Lakesheadin Moottoriohjausprojekti
Kirjoitti: Justus - 27.09.2017, 07:38:39
Hienoa touhuamista. Propsit siitä.

Harmittaa itseäni kun näkö on vanhemmiten mennyt niin huonoksi, ettei huvita juuri mitään enää rakentaa, pintaliitoskomponentit on varsinkin ihan myrkkyä, kun joutuu luupilla tihrustamaan. Nuorempana on tullut kyllä rakenneltua monenmoista härpäkettä.

On se mukavaa kun nykyään saa tuollaisia kotelojakin kiinan kaupoista pikkurahalla, kun takavuosina noistakin sai pulittaa ihan järjettömiä summia ja valikoimaa ei paljon ollut. Saatika jos oli vähänkin eksoottisempia komponentteja niin nekin piti tilata maailmalta, joka ei ollut ollenkaan sanottua, että edes lähettivät suomeen ja maksupolitiikka oli tosi hankalaa.

Tsemppiä projektin loppuun viemiseen!
Otsikko: Vs: Lakesheadin Moottoriohjausprojekti
Kirjoitti: lakeshead - 21.11.2017, 12:58:35
Taas ois idästä ja lännestä tulossa osia *taavih-> tulee tälläkertaa JLCPCB:ltä piirilevyt, ja Digikeyltä taas komponentit.
Myös nakutustunnistimesta on tehty prototyyppi ja simuloitu, toimii 8). Pitäisi siitäkin piirtää levy, joka kävisi laajennuslevynä tämän päälle.

Tämä on kyllä hieno ja kunnianhimoinen projekti  :) Hienoa, että olet päässyt jo näinkin pitkälle. Varmaan periaatteessa kysyntää voisi olla myös jollekin todella yksinkertaiselle ja edulliselle versiolle, missä ei olisi mitään ylimääräistä, mutta kuitenkin kaikki tarvittava. Toki se tarpeiden määrä tahtoo olla vähän käyttäjäkohtainen  ;)
Tästä voisi tehdä karvalakkimallinkin, mutta valmistushintaan se ei kovin kriittisesti vaikuta. Suurin osa hinnasta nimittäin menee komponentteihin, joita ei voi korvata, mikrokontrolleri,max-piiri,Map-anturi,kotelo,liitin jne.

Tavoite olisi että saisi tehtyä sen verran halvalla että ei kannattaisi mitään ostricheja ja filmi-immuja ostella, eikä tosiaan megoja kolvailla ;D


On se mukavaa kun nykyään saa tuollaisia kotelojakin kiinan kaupoista pikkurahalla, kun takavuosina noistakin sai pulittaa ihan järjettömiä summia ja valikoimaa ei paljon ollut. Saatika jos oli vähänkin eksoottisempia komponentteja niin nekin piti tilata maailmalta, joka ei ollut ollenkaan sanottua, että edes lähettivät suomeen ja maksupolitiikka oli tosi hankalaa.
Harmittaa kyllä itseä että ennen harrastettiin paljon enemmän elektroniikkaa kun tänäpäivänä, vaikka tänäpäivänä on tietoa ja osia tarjolla puoli ilmaiseksi muutaman klikkauksen päässä.
Otsikko: Vs: Lakesheadin Moottoriohjausprojekti
Kirjoitti: Wolfsten - 21.11.2017, 16:15:21
Harmittaa kyllä itseä että ennen harrastettiin paljon enemmän elektroniikkaa kun tänäpäivänä, vaikka tänäpäivänä on tietoa ja osia tarjolla puoli ilmaiseksi muutaman klikkauksen päässä.
Täällä kovaa tahtia opetellaan elektroniikkaa, tällä hetkellä itellä PnP mega LH2.4 johtosarjaan. Basic juttuja mutta jostain se pitää alottaa. Eiköhän se oman ecun tekeminen jossain vaiheessa luonnistu kun tulee komponentit jne tutuksi. Millä ohjelmalla suunnittelet nuo PCB levyt? voisi kokeilla harjoitus mielessä megan pohjalta piirtää yksi levy
Otsikko: Vs: Lakesheadin Moottoriohjausprojekti
Kirjoitti: lakeshead - 21.11.2017, 16:47:52
Täällä kovaa tahtia opetellaan elektroniikkaa, tällä hetkellä itellä PnP mega LH2.4 johtosarjaan. Basic juttuja mutta jostain se pitää alottaa. Eiköhän se oman ecun tekeminen jossain vaiheessa luonnistu kun tulee komponentit jne tutuksi. Millä ohjelmalla suunnittelet nuo PCB levyt? voisi kokeilla harjoitus mielessä megan pohjalta piirtää yksi levy
Nämä levyt on piirretty Kicadilla, mutta myös Eagle on itsellä käytössä.
Alota hyvä mies pienemmästä piiristä  :D On nimittäin ihan kohtuullisen työläs.

Otsikko: Vs: Lakesheadin Moottoriohjausprojekti
Kirjoitti: Wolfsten - 21.11.2017, 16:58:15
Jees kiitoksia! Ja joo alotan pienemmästä piiristä :D
Otsikko: Vs: Lakesheadin Moottoriohjausprojekti
Kirjoitti: Slerbahuuli - 21.11.2017, 17:02:30
Tätä seurattu pitkään ja laitetaan samalla seurantaan...

Eikait ketään enään kiinnosta elektroniikka, kun jo minulla oli yläasteella aikanaan aika köyhää se elektroniikan kolvailu. Joku johde-indikaattori tinailtiin itse, nykyään kaikki tulee rakennussarjana.
Otsikko: Vs: Lakesheadin Moottoriohjausprojekti
Kirjoitti: lakeshead - 28.11.2017, 22:42:41
(https://i.imgur.com/MFv43sH.jpg)
Noniin, eilen tuli komponentit ja tänään piirilevyt ja stensiilit.
Kasasin illasta vielä uuden kortin, tosin otin ensimmäisestä versiosta microkontrollerin tähän(ei tartte ladata firmistä :D), kortin ladoin käsin noin 1-2 tunnissa, kun tinatahnan levitti stensiilillä. Huomattavan paljon nopeampaa kuin ilman stensiiliä.

testasinkin että tunerstudio tunnistaa erillisellä uart-usb piirillä, virta syötettynä usb:n kautta. 

Tässäkin prototyypissä näemmä pikku mokia:
-piirilevyn sovite koteloon äärimmäisen tiukka, pitää ihan voimalla työntää.
-Map anturi onkin liian reunassa, eikä kortti mahdu enää koteloon kun map-anturi on kiinni :(
-kaikki headeripinnit jollain ihme jaolla eikä standardi 0.1" (2.54mm) jaolla.
-komponenttien sijoittelu melko vittumainen (esim isoja ja pieniä komponentteja ihan vierekkäin)

Kunhan saan hommattua kunnollisen virtalähteen niin testit jatkuu, tähän mennessä virtalähteenä ollut 12v modeemin virtalähde :2funny:
Otsikko: Vs: Lakesheadin Moottoriohjausprojekti
Kirjoitti: lakeshead - 06.12.2017, 20:40:37
Lupaavalta vaikuttaa.  Ainakin 12V virransyöttö, MAP ,TPS ,IAT, CLT ja suutin bank 1 toimii :) muita ominaisuuksia ei vielä olekkaan testattu.  Yksi muutos tähänkin erään vielä tulee, sytytystä ohjaavat mosfetit snubber-piireineen jätetään pois ja tilalle tulee 450V N-kanava IGBT:t, joiden hilan kynnysjännite on alle 5V. Näin saadaan samasta sytytysjärjestelmästä huomattavasti enemmän paukkua irti, koska snubberipiirin resistiiviset osat hävittävät tehoa(=lämpenevät).

Tässäpä teille vähän sytytysjärjestelmän teoriaa. Tämä ihan siis turvallisuus-syistä, kun kuitenkin roplataan mahdollisesti kammiovärinää aiheuttavia jännitteitä.

Oletetaan että sylinteri vaatii kuormituksessa vaikkapa 30-40KV läpilöntijänniteen. Tämä on ihan realistinen luku sytytystulpalla.

Puola on muuntaja, jossa on kierroksia yleensä suhteella 1:100. tämä tarkoittaa sitä, että 12V vaihtojännitettä ensiöpuolelle, tuottaa 1200V jännitteen toisiopuolelle (tulpanjohdolle).

No mitenkäs se sitten taikoo sen 40KV?  :idiot2:
Vastaus on kelan induktanssi. Kela vastustaa virran muutosta, varastoimalla sen kaiken energian sinne magneettikenttään rautaytimeen. Nyt kun sinä olet siitä puola raukkaa ladannut vaikka 10ms sillä viidellä amppeerilla, ja katkaset virran, niin sehän tuumaa että "ei muuten käy" ja muodostaa semmosen jännitteen että varmasti kulkee virta jotain kautta.

Mitäs sitten tapahtuu?  :idiot2:
Muistathan vielä että toisio puolella jännite on 100 kertaa isompi? No sehän ampuu sinne sen kaiken varastoituneen energian, koska sieltä se reitti maahan on helpompi, kun sen puolijohdekytkimen läpi. Siellä jännite kasvaa sillä samalla hetkellä niin isoksi että se reitti löytyy. Parhaassa tilanteessahan se hyppää sen tulpan kärkien välistä.

Kiva juttu, entäs sitten?
Tässä piilee semmonen vaara, että vaikka siellä ensiöpuolella on vain 1% toisiopuolen jännitteestä, niin sielä puolan (-)merkkisessä johdossa on muuten vielä 400V jännite(!).

Mitä tästä opimme?
Kun pelaatte näiden autosähköjen kanssa, niin täällä on oikeasti vaaran paikkoja. Sytytysjärjestelmän jännitteet ovat vaarallisia, mutta myös VR anturit ovat induktiivisia komponentteja ja niiltäkin saadaan semmosia jännitteitä että tukka nousee pystyyn, varsinkin jos kaveri aattelee mitata tuleeko kierros-signaalia kun toinen starttaa, ottamalla piuhat irti, liittämällä yleismittari kiinni, ja pitämällä sormilla johdoista kiinni. Tässä tilanteessa virran kulkureitti on kaikista pahin, eli kädestä käteen sydämen läpi.

--------------------------------------------------------
Sama selitettynä sitten vähän tieteellisemmin.
Ensiökelan induktanssi on luokkaa 8mH, ja resistanssi luokkaa 0.5ohm. kierros suhde aijemmin mainittu 1:100.
Kun tämä kytketään 12V jännitteeseen IGBT:n läpi, virtaa rajottaa ainoastaan johtimien ja puolan resistanssi, ja IGBT:n kollektorin ja emitterin yli jäävä jännite.

Sovitaan että johtimien resistanssi on vaikka sama 0.5 ohm kuin kelalla, ja kollektori-emitterijännite on vaikka 2V kyseisellä virralla.
Akulta tulee 13.5V. Tästä vähennetään tuo 2V=11.5V. Sitten kytketään tuo 11.5V 1ohm piiriin.U/R=I, Syntyy 11.5A virta. Kelan virta kasvaa ajassa L/R=(8*10^-3H)/(1ohm)=8ms.
Kelaan varastoitunut energia saadaan kaavalla (1/2)*L*(I^2). (1/2)*(8*10^-3H)*(11.5^2)=0.529 Joulea.
Tuo energia purkautuu sitten toisiopuolen läpi yleensä millisekunnissa.
J=Ws, eli J/s=W. 0.5J/1ms=500w hetkellistä tehoa!
Puola purkautuu siis huomattavan isolla teholla.

Toivottavasti opitte tästä jotain uutta, jos jokin jäi ihmetyttämään, kysykää toki niin yritän vastata! :)



 


Otsikko: Vs: Lakesheadin Moottoriohjausprojekti
Kirjoitti: anone - 28.02.2018, 16:44:04
Satuinpa lukasemaan tätä. Pieniä huomioita edellisestä viestistä:

Syntyy 11.5V virta.

Ilmeisesti kuitenkin 11.5A virta.

L/R=(8*10^-3H)/(1ohm)=8ms.

Onko latautumisaika tosiaan laskettavissa näin helposti? Induktanssi per resistanssi?

J=W/s, eli J/s=W. 0.5J/1ms=500w hetkellistä tehoa!

J=Ws, eli W=J/s. Loppu on oikein.
Otsikko: Vs: Lakesheadin Moottoriohjausprojekti
Kirjoitti: lakeshead - 28.02.2018, 22:47:07
Satuinpa lukasemaan tätä. Pieniä huomioita edellisestä viestistä:

Ilmeisesti kuitenkin 11.5A virta.

Onko latautumisaika tosiaan laskettavissa näin helposti? Induktanssi per resistanssi?

J=Ws, eli W=J/s. Loppu on oikein.
Hyvä huomautus, tullut näköjään pari typoa. Korjattu.

Kyllä. tau= L/R.
Konkan latausajan lasku lähes sama homma mutta tau=C*R
Luntattu suoraan tekniikan kaavastosta.
Otsikko: Vs: Lakesheadin Moottoriohjausprojekti
Kirjoitti: anone - 06.03.2018, 17:40:43
Jaa niin, tau se onkin.

Vaan eikö kuitenkin aikavakioita kulu useampi kappale ennenkun kela on "latautunut"? Kondensaattoreilla menee ulkomuistista yleensä noin viisi aikavakiota, jolloin varauksesta on saavutettu yli 99%.
Otsikko: Vs: Lakesheadin Moottoriohjausprojekti
Kirjoitti: lakeshead - 06.03.2018, 19:40:13
No niimpäs onkin, aikavakio =/= muutoilmiön kesto :idiot2:
Kelalla ja konkalla on sama homma, 99.3% lataus saavutetaan ajassa 5*tau.
Eipä ne puolien latausajat yleensä ole kuin muutamia millisekunteja.

--Itse projektiin--

Sain kaverin tähän projektiin mukaan softariksi, päätettiin tehdä kerralla kunnolla ja kirjoitetaan softa itse, säätöohjelma sekä firmis. Mikroksi vaihtuu NXP:n 32:bittinen ARM pohjainen KEA-mikrokontrolleri. Osasyynä tähän on se että tälle ohjaimelle on ilmainen, rajoittamaton ja laadukas kehitys-ympäristö, S32 design studio.
 Alkuperäinen suunnitelmahan oli tehdä parempi versio MS2 V3 ohjaimesta, mutta tässä vaiheessa kun alkuperäiset piirikaaviot on jo heitetty roskiin, ei ole mitään syytä pysyä kalliissa ja vanhassa S12-sarjan mikrossa.
Postissa olis taas tulossa kaikenlaista hauskaan, Kea-kehitysalusta, can-väylä moduuli ja hirmuisesti puolijohteita :)
Tässä on taas hirveästi ideoita, esim osittainen OBDII tuki ja säätö can-väylän kautta, mutta softa on vielä lähtökuopissa.
Kunhan saisi ensiksi edes jonkun koneen käymään tällä jossain vaiheessa :D

 
Otsikko: Vs: Lakesheadin Moottoriohjausprojekti
Kirjoitti: sekokupu - 06.03.2018, 23:05:59
No niimpäs onkin, aikavakio =/= muutoilmiön kesto :idiot2:
Kelalla ja konkalla on sama homma, 99.3% lataus saavutetaan ajassa 5*tau.
Eipä ne puolien latausajat yleensä ole kuin muutamia millisekunteja.

--Itse projektiin--

Sain kaverin tähän projektiin mukaan softariksi, päätettiin tehdä kerralla kunnolla ja kirjoitetaan softa itse, säätöohjelma sekä firmis. Mikroksi vaihtuu NXP:n 32:bittinen ARM pohjainen KEA-mikrokontrolleri. Osasyynä tähän on se että tälle ohjaimelle on ilmainen, rajoittamaton ja laadukas kehitys-ympäristö, S32 design studio.
 Alkuperäinen suunnitelmahan oli tehdä parempi versio MS2 V3 ohjaimesta, mutta tässä vaiheessa kun alkuperäiset piirikaaviot on jo heitetty roskiin, ei ole mitään syytä pysyä kalliissa ja vanhassa S12-sarjan mikrossa.
Postissa olis taas tulossa kaikenlaista hauskaan, Kea-kehitysalusta, can-väylä moduuli ja hirmuisesti puolijohteita :)
Tässä on taas hirveästi ideoita, esim osittainen OBDII tuki ja säätö can-väylän kautta, mutta softa on vielä lähtökuopissa.
Kunhan saisi ensiksi edes jonkun koneen käymään tällä jossain vaiheessa :D

 

Speeduino on vähän vastaavaa projektia, toimii myös ARMilla ja osien hinnat on aivan naurettavan pientä.

Tosin mitä Speeduinon kehitystä seurannut, niin jos meinasitte kaiken tehdä ite alusta pitäen, niin saatte muuten varata aikalailla aikaa :)
Otsikko: Vs: Lakesheadin Moottoriohjausprojekti
Kirjoitti: lakeshead - 07.03.2018, 12:05:54
Speeduino on vähän vastaavaa projektia, toimii myös ARMilla ja osien hinnat on aivan naurettavan pientä.

Tosin mitä Speeduinon kehitystä seurannut, niin jos meinasitte kaiken tehdä ite alusta pitäen, niin saatte muuten varata aikalailla aikaa :)
Speeduino on ihan hieno projekti, ja sitä on tullut seurattua, mutta laadullisesti se ei kyllä minua miellytä. Ei softa eikä rauta.
Ja mitä hintaan tulee, niin tämä on kyllä edullisempi, vaikka tässä käytän ihan Automotive - luokiteltuja komponentteja. Kooltaan tämä on myös pienempi. 

Aikaahan tähän menee. Se ei sinäällään haittaa, tämä on ollut kyllä todella opettavainen projekti jo tähän mennessä.



 

Otsikko: Vs: Lakesheadin Moottoriohjausprojekti
Kirjoitti: Haamu - 07.03.2018, 22:10:53
Seurantaan menee! Täältä löytyy vapaaehtoinen "beta" testaukseen kun sen aika koittaa!
Otsikko: Vs: Lakesheadin Moottoriohjausprojekti
Kirjoitti: lakeshead - 09.03.2018, 12:31:35
Seurantaan menee! Täältä löytyy vapaaehtoinen "beta" testaukseen kun sen aika koittaa!
"olette jonossa" ;D
Otsikko: Vs: Lakesheadin Moottoriohjausprojekti
Kirjoitti: Haamu - 09.03.2018, 14:23:51
"olette jonossa" ;D
jonotus on tuttua tässä maassa :D
Otsikko: Vs: Lakesheadin Moottoriohjausprojekti
Kirjoitti: lakeshead - 16.04.2021, 22:17:20
Joopa joo, ei tämä projekti missään tapauksessa ole unohtunut. Tätä on hierottu nyt aika pitkään.

Tämä on lähtenyt keulimaan ihan suht huolella ja maali on siirtynyt ja siirtynyt. On kyllä ihan äärimmäisen opettavainen projekti.

Tosin mitä Speeduinon kehitystä seurannut, niin jos meinasitte kaiken tehdä ite alusta pitäen, niin saatte muuten varata aikalailla aikaa :)

Tekee kaiken bootloaderista lähtien ite niin meneehän sitä aikaa...

Pitää tehdä paremmalla aikaa kunnon päivitys. Ei kannata henkeä pidätellen odotella :D

Tämä on ollut kannattava projekti, töitä on piisannut tällä referenssillä  :D