Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: modsman - 02.04.2017, 13:18:35
-
Edit: Vapaata keskustelua.
Kiinnostaisi kuitenkin Diesel hommata pienemmän kulutuksen toivossa. Itsellä nyt V70 mkII.
-
Eikö tuo Volvoa ostamassa -ketju olisi parempi paikka kysyä? Siellä juurikin näistä asioista aprikoidaan
-
Eikö tuo Volvoa ostamassa -ketju olisi parempi paikka kysyä? Siellä juurikin näistä asioista aprikoidaan
Hirvittää ajatuskin luopua autosta. S*
Mun puolesta tän voi siirtää jos tarvetta on.
-
Pitäisi sinun auton käyttösi tietää tarkemmin, lyhyttä matka-ajoa samoin talvella niin bensa, dieselit vaatii lisälämmitys laitteen talvella huoltoa/kuluja, diesel verot lisää kokonais kuluja jos vähän ajaa.
Uutta vai käytettyä dieseliä meinasit ?
-
2003 D5:n otin osin kestävyyden takia kun kasipätkän bensakone kului loppuun. Toki iso auto kuluttaa dieselinä paljon vähemmän niin se onneksi on veroja kompensoinut. Se on totta että lisälämmitin tarvii huoltoa ainakin 5 vuoden välein ja noissa mustakantisissa D5:ssa ennen 2006:tta ei ole vielä ongelmia aiheuttavia hiukkassuodattimia ym.
-
Lähtökohtana ihan se oleellinen pointti. Lähtökohtana oikein huollettuna kaikki on yhtähyviä ja huolettomia.
Sitten se miten paljon tarvitset autoa?
Itse ajan n. 25-30tkm vuoteen, en ole koskaan edes harkinnut Dieseliä. Enpä oikeestaan edes Dieselistä välitä.
Omamielipide tähän usean hehkutukseen. Mut ku se vääntö :D
On sitä bensaturbossa ihan yhtälain.
Lueskellu täältä ja useesta muustakin paikasta. D5 kulutus? Rehellinen, luokkaa 7l/100km ? Mun mielestä toi on Dieselille iso kulutus.
Omassa 2.5T geartronic Classicissa. (209hp 330nm) 2006/10 V70 keskikulutus nätillä olla sekalaista on ollut n. 9.7l/100km.
Kokeilin lähes ainoastaan maantietä, tuli siihen väkisin n. 100km nurkka ajoa ja Helsingissä jurruttamista ruuhka aikaan kuin myös muutama rajumpi kenkäisy. Renkana 225/40R18 nastat. N. 860km tuli kahteen päivään ajoa ja keskikulutus oli 8.1l/100km.
Rangea oli n. 160km.
Jos olis vaan matka ajoa ajanut asillisesti niin tuolla 73l tankilla olisin päässy helposti yli 1000km
He jotka omistaa 2.4D tai D5
Niin voi kertoa puolensa.
Itse kannan bensan puolta, jonka voi vaikka flexata etanolille. :)
-
S60 mustakantinen D5 automaatti vie laskettuna 5.6l/100km maantiellä.
Ajotietokone näyttää kulutuksen suhteen ihan mitä sattuu
-
Bensavitosessa on ylivertainen äänimaailma autosta kuunneltuna.
-
Lähtökohtana ihan se oleellinen pointti. Lähtökohtana oikein huollettuna kaikki on yhtähyviä ja huolettomia.
Sitten se miten paljon tarvitset autoa?
Itse ajan n. 25-30tkm vuoteen, en ole koskaan edes harkinnut Dieseliä. Enpä oikeestaan edes Dieselistä välitä.
Omamielipide tähän usean hehkutukseen. Mut ku se vääntö :D
On sitä bensaturbossa ihan yhtälain.
Lueskellu täältä ja useesta muustakin paikasta. D5 kulutus? Rehellinen, luokkaa 7l/100km ? Mun mielestä toi on Dieselille iso kulutus.
Omassa 2.5T geartronic Classicissa. (209hp 330nm) 2006/10 V70 keskikulutus nätillä olla sekalaista on ollut n. 9.7l/100km.
Kokeilin lähes ainoastaan maantietä, tuli siihen väkisin n. 100km nurkka ajoa ja Helsingissä jurruttamista ruuhka aikaan kuin myös muutama rajumpi kenkäisy. Renkana 225/40R18 nastat. N. 860km tuli kahteen päivään ajoa ja keskikulutus oli 8.1l/100km.
Rangea oli n. 160km.
Jos olis vaan matka ajoa ajanut asillisesti niin tuolla 73l tankilla olisin päässy helposti yli 1000km
He jotka omistaa 2.4D tai D5
Niin voi kertoa puolensa.
Itse kannan bensan puolta, jonka voi vaikka flexata etanolille. :)
Ajan suunnilleen saman verran. Itsellä V70 T5 MkII -01. Jonkinverran on lisähönkää lastulla. Vakiona tässä 250hv 330 Nm /2400 kierrosta/min.
Jostain syystä auto on varsin lämmin vaikka pakkasta lähemmäksi -30 astetta. Jos lämmöt pitää täysillä ja puhaltimessa kieroksia niin kengän käry alkaa haista.
Pitkällä matkalla voi päästä alle kahdeksaan litraan. Sekakulutus 10-11l.
-
Bensavitosessa on ylivertainen äänimaailma autosta kuunneltuna.
ELK
Diesel on myös rouhean kuuloinen.
-
Tässä vähän kokonaiskuvaa, kun mulla sattuu olemaan sekä bensa että diesel volle. Volvo s 60 ajoneuvovero 313e ja Volvo v70 d5 ajoneuvovero 342e ja dieselvero 441e yhteensä 783e. Diesel 470e kalliimpi. Tuo kyllä kulutuksessa säästöä, matkaajossa diesel vie n. 3 litraa vähempi ja lyhyellä matkalla erotus 5 litraa dieselin hyväksi. Lisäksi dieselin alavääntö ;) tekee ajamisen mukavammaksi, eli tiisselin kannattaja olen ja automaatin tottakai. Moottorin äänessä matkustamon puolelle ei juurikaan ole eroa oli sitten bensa tai diesel, on tuo commonrail tiisseli niin sievä käyntinen. Enempi tulee tuolla tiiselillä ajettua, emäntä ajelee sitten tuolla bensa vollella.
(https://s21.postimg.org/72zvoqhkj/v70_250x142.jpg) (https://postimg.org/image/72zvoqhkj/)
-
mustakantisissa D5:ssa ennen 2006:tta ei ole vielä ongelmia aiheuttavia hiukkassuodattimia ym.
Isoissa Volvoissa hiukkassuodattimet kestää aika hyvin. Minullakin 320tkm ajettu eikä ensimmäistäkään kertaa ole valot vilkkuneet tai muutenkaan ole pönttö oireillut. Aika ajoin vain käryää regeneroituaan. Tietysti jos autoa ei juuri ajeta niin alkaahan se oireilla mutta silloin ei dieseliä kannata muutenkaan hommata
-
D5 kulutus? Rehellinen, luokkaa 7l/100km ? Mun mielestä toi on Dieselille iso kulutus.
Ei tuo edes riitä. 8l on aivan normaali seka-ajossa. Maantiellä 6l on ihan hyvä tulos ja kaupungissa kymppi menee helposti rikki. Meillä tulee ehkä 35tkm vuodessa niin kyllä siinä saa dieseliä tankkiin aikalailla lotrata. Ei ole taloudellinen ei.
-
Ei tuo edes riitä. 8l on aivan normaali seka-ajossa. Maantiellä 6l on ihan hyvä tulos ja kaupungissa kymppi menee helposti rikki. Meillä tulee ehkä 35tkm vuodessa niin kyllä siinä saa dieseliä tankkiin aikalailla lotrata. Ei ole taloudellinen ei.
Kova olet polkemaan että saat nuin paljon kulumaan naftaa. Ajelin tässä taannoin 3 kuukautta matkaajoa 300km/ päivässä ja keskikulutukseksi tankkaamalla piripintaan sain 5,5l useamman kerran mitattuna. Sekalaisessa ajossa puolestaan n. 6-6,5l. Paljon riippuu tietysti ajotavasta mitä kuluu, mutta näin mulla.
(https://s10.postimg.org/r17np0rp1/v70_250x142.jpg) (https://postimg.org/image/r17np0rp1/)
-
Hiukkassuodatin malli nostaa kulutusta 0.5-1l/100km.
Mulla on ollut S60 D5 -05 automaatti nyt reilu viisi vuotta ja aika tarkat 160tkm, joten voin kertoa oman ajotottumusten mukaisen kulutuksen.
Pelkkä maantieajo (80-100km/h @700kim kahtena pätkänä) 5.5-6.5. Yleensä alle 6l
Pelkkä motari (kerrallaan 90-130km ja joka päivä x2) talvella pikku pakkasella 6, kovalla pakkasella 7, kesällä ehkä 6,5.
Sitten kaupunki- ja taajama-ajo. Ajomäärä 15-30km kerrallaan, vähän motaria tai ~60-70km/h taajamaa ja liikennevalo shittiä Tampereella. Talvella 8-10, kovalla pakkasella 12 pahimmillan. Kesällä noin 7.
Mielestäni ajotapani on jopa kohtuu taloudellinen. En aja ylinopeutta, pyrin ennakoimaan ja välttämään jarrua. Kiihdytän lämpimällä koneella ripeästi. Ainakin kaikilla autoilla mitä tähän asti olen ajanut olen päässyt ilmoitettuun kulutukseen.
Mutta tällä volvon dieselillä automaattina pakkasella kyllä palaa soppaa. Varsinkin jos ajosuorrite on lyhyt alle 30km kerrallaan talvisin. Ardic huutaa koko ajan motti ja laatikko on muutenkin kohmeessa. Maantiellä ja kesällä kulutus pysyy kohtuullisena ajosta ja kuormasta riippumatta oikestaan.
-
Hiukkassuodatin malli nostaa kulutusta 0.5-1l/100km.
Mulla on ollut S60 D5 -05 automaatti nyt reilu viisi vuotta ja aika tarkat 160tkm, joten voin kertoa oman ajotottumusten mukaisen kulutuksen.
Pelkkä maantieajo (80-100km/h @700kim kahtena pätkänä) 5.5-6.5. Yleensä alle 6l
Pelkkä motari (kerrallaan 90-130km ja joka päivä x2) talvella pikku pakkasella 6, kovalla pakkasella 7, kesällä ehkä 6,5.
Sitten kaupunki- ja taajama-ajo. Ajomäärä 15-30km kerrallaan, vähän motaria tai ~60-70km/h taajamaa ja liikennevalo shittiä Tampereella. Talvella 8-10, kovalla pakkasella 12 pahimmillan. Kesällä noin 7.
Mielestäni ajotapani on jopa kohtuu taloudellinen. En aja ylinopeutta, pyrin ennakoimaan ja välttämään jarrua. Kiihdytän lämpimällä koneella ripeästi. Ainakin kaikilla autoilla mitä tähän asti olen ajanut olen päässyt ilmoitettuun kulutukseen.
Mutta tällä volvon dieselillä automaattina pakkasella kyllä palaa soppaa. Varsinkin jos ajosuorrite on lyhyt alle 30km kerrallaan talvisin. Ardic huutaa koko ajan motti ja laatikko on muutenkin kohmeessa. Maantiellä ja kesällä kulutus pysyy kohtuullisena ajosta ja kuormasta riippumatta oikestaan.
Mulla 2003 V70 D5 automaatilla ihan samat kokemukset 10v ja 270tkm ajalta.
-
juu mustakoppaset menee suht vähällä
-
Mulla 2003 V70 D5 manuaali ja laskettu kulutus koko kun auton omistusajalta on 6.2 l/100km.
Pidän tuota hyvin kohtuullisena noinkin isolle autolle.
-
Senverran vielä tuosta kulutuksesta, että renkaat/vanteet ja rengaanpaineet, niilläkin on yllättävän iso merkitys kulutukseen. No itse en käytä lisälämmitintä ajon aikana ja paikallaankin vain lyhyen aikaa tarvittaessa. Myöskään tyhjäkäyntiä parkissa ei tule harrastettua.
(https://s13.postimg.org/qx1ar189v/v70_250x142.jpg) (https://postimg.org/image/qx1ar189v/)
-
Jou. Just katoin tietsikasta niin 6.3l/100km ja tuohonhan saa lisätä litra tai puolitoista ellei jopa enemmän kun kyseessä seka-ajo. Lukemat ovat Vaimon polkemia mutta ihan samaa se näyttää kun minäkin ajelen. Vanteet ovat 15" eli kun kohta laitetaan 16" kesävanteet niin kulutus luonnollisesti nousee taas
-
Jou. Just katoin tietsikasta niin 6.3l/100km ja tuohonhan saa lisätä litra tai puolitoista ellei jopa enemmän kun kyseessä seka-ajo. Lukemat ovat Vaimon polkemia mutta ihan samaa se näyttää kun minäkin ajelen. Vanteet ovat 15" eli kun kohta laitetaan 16" kesävanteet niin kulutus luonnollisesti nousee taas
Juuri näin, mulla tietsikka näyttää mun omistusajalta 4.8L/100km ja laskettu on 6.2L/100km, tuo tietsikka on hyvin optimistinen.
Ja renkaat on mulla 17" kesät talvet, nyt alla Nokian kitkat.
-
Olenhan tuon kulutuksen jo aiemminkin sanonut. Autolla ajettu 522tkm, itse ajanut 114tkm, ja laskettu kulutus 6.35ltr/100km, ja kaasupoljin on polkemista varten. :P
-
Jou. Just katoin tietsikasta niin 6.3l/100km ja tuohonhan saa lisätä litra tai puolitoista ellei jopa enemmän kun kyseessä seka-ajo. Lukemat ovat Vaimon polkemia mutta ihan samaa se näyttää kun minäkin ajelen. Vanteet ovat 15" eli kun kohta laitetaan 16" kesävanteet niin kulutus luonnollisesti nousee taas
Pienemmäksi sen kulutuksen pitäisi mennä, jos vannekoko tuon verran kasvaa. Edellyttäen että rengas ei ole kovin paljon leveämpi, eikä profiili ei saman verran pienene, vaan kokonaiskehä kasvaa. Mulla näyttö näyttää 4.9l keskikulutukseksi, mutta todellinen sitä mitä aikaisemmin kirjoitin. Oisko sitten tuolla X-1R metallinhoito aineella öljynseassa jotain osuutta.
(https://s14.postimg.org/oorj15ujh/v70_250x142.jpg) (https://postimg.org/image/oorj15ujh/)
-
Pienemmäksi sen kulutuksen pitäisi mennä, jos vannekoko tuon verran kasvaa. Edellyttäen että rengas ei ole kovin paljon leveämpi, eikä profiili ei saman verran pienene, vaan kokonaiskehä kasvaa. Mulla näyttö näyttää 4.9l keskikulutukseksi, mutta todellinen sitä mitä aikaisemmin kirjoitin. Oisko sitten tuolla X-1R metallinhoito aineella öljynseassa jotain osuutta.
(https://s14.postimg.org/oorj15ujh/v70_250x142.jpg) (https://postimg.org/image/oorj15ujh/)
Vannekoon kasvaessa ja renkaan kehän (tietenkin) pysyessä samana hitausmomentti kasvaa. Massat kun ovat keskittyneet ulommas kehälle. Testeissä esim. Golffin kulutus kasvoi 10% kun vannekoko kasvatettiin 15->19". Kiihtyvyys heikkeni 4%. Hyvin loogista.
-
Pyörän pienetessä mittarivirhe kasvaa -> kulutus paranee. ;)
v70 2003 D5 automaattivaihteella laskettu motaripainotteinen koko vuoden kulutus 7.5l/100km
Manuaalidieseleissä vääntö kai pistää vauhtipyörän kovemmalle kuin manuaalibensoissa, vai miten on?
-
Pyörän pienetessä mittarivirhe kasvaa -> kulutus paranee. ;)
Ei kyl se on ihan tieteellinen fakta (Newtonin II laki).
-
Mustakoppainen D5 automaatti menee maantiellä kuudella litralla, sekalaisessa ajossa 6,7-7,2 l/100km. Keleistäkin riippuen (Ardic ja ilmastointi). Talvet kitkoilla ja kesät 225 leveillä renkailla. Itse en aikanaan edes miettinyt bensakonetta, vuodessa kertyy n. 30 tkm. Saattaisi kai turboton bensakone olla huolettomampi ja halvempi huoltaa, mutta se kulutus suhteessa kulkupuoleen...
-
Pyörän pienetessä mittarivirhe kasvaa -> kulutus paranee. ;)
v70 2003 D5 automaattivaihteella laskettu motaripainotteinen koko vuoden kulutus 7.5l/100km
Manuaalidieseleissä vääntö kai pistää vauhtipyörän kovemmalle kuin manuaalibensoissa, vai miten on?
Ei kai noissa ole pyörää pienennetty vaan vannetta. Se että kulutus ja kiihtyvyys paranee pienemmällä vanteella johtuu ihan pyörivän kappaleen massasta. 19" vanne voi olla todella painava jos vertaa vaikka 16" vanteeseen.
-
Otsikonmukaisesti jos miettii huolettomuutta, niin vapari bensakoneissa ei oikein muuta taida olla, kuin nokka-akselin ajoituspyörät mitä noista menee jos menee. Turbokoneissa sitten turbo jossain vaiheessa, mutta sekin kestää ainakin sen 300 tkm.
Dieseleissä taas on ilmeisesti näissä vanhemmissa D5:ssa lähinnä suuttimia mennyt, mutta niitäkin vasta 300 tkm jälkeen. Uudemmissa on tätä päästöhöpötystä, eli hiukkasloukku ja vissiin jonkun verran venttiilien nostajissa ongelmaa. Polttoainekäyttöisten lämmittimien kanssa tuntuu monilla olevan ongelmia. Ja sitten kun tulee oikeasti kovat pakkaset mitä meillä päinkin joskus on, niin pieni jännitys on dieselin kanssa olemassa.
Itse puntaroin viime kesänä, että ostanko bensa- vai diesel-moottorisen V70:n. Vaatimuksena oli manuaalilaatikko ja auton kilometrit luokkaa noin 250 tkm. Bensakoneisia sai noin 3 t€ halvemmalla ja nyt kun olen päästänyt menemään tuolla vaparibensakoneisella 20 tkm, niin keskikulutus minun ajossani pyörii siellä 7,5 - 8 litran tuntumassa. Kulutus kyllä yllätti, kun aiemmin ajelin 2.5T:llä ja sillä ei päässyt alle 9 litran. Huomioiden auton hankintahinta, arvon alenema, polttoainekulut, huoltokulut, vakuutukset jne. niin en minä oikein saa dieseliä laskettua kannattavaksi omalla kohdallani.
-
Bensan turbon olisin ite ottanut jos olis sopiva löytynyt.
Tota ohjekirjaa kun tavasin niin D5 yhteydessä neliveto nostaa kulutusta litran ja automaatti vielä toisen. Siihen nähden olen tyytyväinen että noin 7,5 l on omalla XC70 D5 automaatilla ollut keskikulutus tällaisessa 20/20/60 (kaupunki/maantie/moottoritie) ajossa ollut.
Parhaimmillaan ollut n. 6 / 100 km Turku - Kuopio välillä.
Edit: tankkaamalla mitattuna siis. Ajotietokone valehtelee niin paljon ettei viitti edes kattoa.
-
Mites tuo bensakoneen räkäsäiliö ja sen tyhjentäminen/vaihtaminen? Ei ihan pikkujuttu sekään eli nostaa vähän bensa-auton kuluja. Näitä on täyttynyt jo alle 100tkm ajollakin.
-
Mites tuo bensakoneen räkäsäiliö ja sen tyhjentäminen/vaihtaminen? Ei ihan pikkujuttu sekään eli nostaa vähän bensa-auton kuluja. Näitä on täyttynyt jo alle 100tkm ajollakin.
Isompi urakka kyseessä. Kiinnostaisi tietää osien hintoja?
Joskus vuosia sitten kävin koeajamassa naftalla käyvää vollea niin kummallinen papatus kuului? Papatuksesta on ollut keskustelua.
On kyllä kummallinen ääni.