Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Takavetoiset => Aiheen aloitti: kowalski - 21.08.2011, 22:12:58
-
AW71 tarttis asentaa 700srj. volvoon.
-
200/700/900-sarjalaisissa. Siitä vaan ettimään sopivaa. 700/900-sarjalaisista löytyy helpommin lukkoturbiinilla varustettu, 240:ssä on hyvin harvoin.
-
200/700/900-sarjalaisissa. Siitä vaan ettimään sopivaa. 700/900-sarjalaisista löytyy helpommin lukkoturbiinilla varustettu, 240:ssä on hyvin harvoin.
Elikkäs jos ostaisin vaikka 1985 volvo 740 Turbo automaatin on siinä varmasti AW71/AW71-L eikä AW70?
-
Elikkäs jos ostaisin vaikka 1985 volvo 740 Turbo automaatin on siinä varmasti AW71/AW71-L eikä AW70?
Ton vuotisissa 760:eissä ainakin on mulle tullut vastaan ainoastaan AW71.
-
Elikkäs jos ostaisin vaikka 1985 volvo 740 Turbo automaatin on siinä varmasti AW71/AW71-L eikä AW70?
omani on vm-85 B230A siinä oli AW71 ilman lukkoa. (myyty jo)
siinä hyvä esimerkki.
-
Elikkäs jos ostaisin vaikka 1985 volvo 740 Turbo automaatin on siinä varmasti AW71/AW71-L eikä AW70?
Ei. Siinä on todennäkösesti setäffä.
-
Ei. Siinä on todennäkösesti setäffä.
Ok. Entäs onkos jokaisessa 940 automaatissa AW-71? Vai missä autössa olisi takuuvarmasti tuo loota? Ja miten erottaa onko kyseessä AW-71 vai AW-71L
-
Ok. Entäs onkos jokaisessa 940 automaatissa AW-71?
Muistelisin että voi olla myös AW-72 ainakin, ehkä muitakin vaihtoehtoja. Osaisikohan j_tapio sanoa...
Vai missä autössa olisi takuuvarmasti tuo loota?
Volvon tuntien vain autossa, jossa tiedät olevan AW-71, on varmasti AW-71...
Ja miten erottaa onko kyseessä AW-71 vai AW-71L
Laatikon tyyppikilvestä tai koeajolla ("ylimääräinen vaihteenvaihto" kun turbiini lukittuu).
-
Laatikon tyyppikilvestä tai koeajolla ("ylimääräinen vaihteenvaihto" kun turbiini lukittuu).
Elikkäs tyyppikilpi on ainoa tapa tietää onko jatkeena AW70/71/72. Eroaako nuo muuten paljon keskenään? AW70 kuulemma paljon heikompi kuin AW71 ja AW72 en ole kuullutkaan.
-
Elikkäs tyyppikilpi on ainoa tapa tietää onko jatkeena AW70/71/72.
Ainakin 71L ja 71 erottamiseen ainoa konsti jonka minä tiedän.
Eroaako nuo muuten paljon keskenään? AW70 kuulemma paljon heikompi kuin AW71 ja AW72 en ole kuullutkaan.
AW72 on myöhemmän aikakauden vehkeissä. Noissa on ihan selkeä kehitysjatkumo mutta en nyt muista ulkoa. Tosiaan AW70 tehonkestoa on moitittu rajalliseksi. Ulospäin ne on mielestäni aika samannäköiset.
-
72l:n löytyy vaan 16v:n perästä, omaa parhaan öljypumpun se. 71l:n löytää kaikkein helpoiten ysiturbosta. Ja aw:n erottaa nopeiten zf:stä sillä että aw:n kaavio on prnd21 ja zf:n prnd321
-
72l:n löytyy vaan 16v:n perästä, omaa parhaan öljypumpun se. 71l:n löytää kaikkein helpoiten ysiturbosta. Ja aw:n erottaa nopeiten zf:stä sillä että aw:n kaavio on prnd21 ja zf:n prnd321
Ok. Löytyykös 940 B230 vaparin perästä muuta automaatti lootaa kuin AW71?
-
zf4hp22l sekä aw-70l on ne muut vaihtoehdot löytää ysistä tuon koneen kanssa.
-
zf4hp22l sekä aw-70l on ne muut vaihtoehdot löytää ysistä tuon koneen kanssa.
Ilmeisesti myös 200srj. B230F perästä löytyy muitakin vaihtoehtoja kuin AW71.
-
Jep, aw70, aw70l ja aw71l. Sitä ei muista ulkoa löytyykö niissä vaihtoehtona zf mutta hämärä muistikuva olis semmosenkin vaihteiston asennuksesta kuin 200 230f:stä kotosin oleva zf.
-
Muutamia väitteitä mistä löytys moista lootaa, wikipediasta kopsattuna. Ei aavistustakaan mitenkä eroo volvossa käytetyistä vai eroaako mitenkään.
A43D
This transmission model is not electronically controlled. It is instead controlled by throttle position and also by a governor.
Applications:
1981 Toyota Celica Supra
1982-1985 Toyota Celica XX 2000G/S turbo
1982-1985 Volvo 240 2.1L Turbo I4 (AW71)
1985-1991 Volvo 740 2.3L Turbo I4 (AW71)
1985-1990 Volvo 760 2.3L Turbo I4 (AW71)
1985-1990 Volvo 760 2.8L V6 (AW71)
1988-1991 Volvo 780 2.3L Turbo I4 (AW71)
1987-1990 Volvo 780 2.8L V6 (AW71)
1991-1995 Volvo 940 2.3L Turbo I4 (AW71)
1981 Toyota Pickup 2WD 2.4L I4 22R(California emissions only)
1982-1995 Toyota Pickup 2WD 2.4L I4 22R/RE
1982-1995 Toyota Cab/Chassis 2.4L I4 22R/RE (flatbed, cube, motorhome)
1995.5-2004 Toyota Tacoma 2WD 2.4L I4 2RZ
1982 Toyota crown royal with 2.8L (5MG)
Gear ratios: 1st 2.452 2nd 1.452 3rd 1.000 4th 0.688 Reverse: 2.212
A43DL
Four speed automatic with and without lockup torque converter
Applications:
1983-1985 Toyota Cressida
1982-1985 Landcruiser
1982 Celica Supra
1990-1992 Volvo 740 2.3L Turbo I4 (AW71L)
1991-1997 Volvo 940 2.3L Turbo I4 (AW71L)
-
Muutamia väitteitä mistä löytys moista lootaa, wikipediasta kopsattuna. Ei aavistustakaan mitenkä eroo volvossa käytetyistä vai eroaako mitenkään.
Toyotassa on erilainen peräosa ja olisiko tuo viimeinen akselin pätkäkin erilainen? Öljypohja on erilainen ja tuskinpa tuo "bell housing" myöskään on sama. Ei siis mene heittämällä paikoilleen.
Toyotan laatikko:
http://www.makcotransmissionparts.com/mm5/graphics/Catalog-pdf/A40.pdf
Jos tilalle on tulossa Volvosta peräisin oleva laatikko, on niissäkin eroja.
Auton nopeusmittari voi ottaa tiedon vaihteiston peräosasta. Vain vanhoissa on tuollaista peräosaa.
Kaikkein uusimmissa, joissa on ulostulossa kuulalaakeri, on myös erilainen akseli eikä peräosaa voi vaihtaa. Jos laatikossa on perässä kuulalaakeri on akselin päässä mutteri eikä pulttia ja laipan lisäksi pieni peltinen suojus suojelemassa öljytiivistettä.
Välimallin laatikkoon saanee tuon nopeusmittarillisen perän vaihdettua. Eli liukulaakeroitu peräosa, muttei mekaanista nopeusmittaria. Se on vielä tehtävissä edullisesti ja samalla saa vaihdettua laakerin ja öljytiivisteen uuteen.
Laatikon sisällä on eroja vaikka kuinka, mutta ei näitä purkaa kannata.
AW-71L kuulalaakeroituna siinäpä oma suositus, mutta vain jos sopii eli sähköisellä nopeusmittarilla varustettuun autoon.
---
Luovuttajaksi riittävän tuore 940 B230FT tai B230FK koneella.
-
Ja jos omani ohjekirjaa muistan oikein, niin AW71 ja AW72 laatikoiden erona oli välityssuhteet.
Ohjekirja on B230FK:n vm-95.
-
On niissä muitakin eroja kuin välityssuhteet, helppo sanoo kun jokaista mallia noista on tullut rikottua jo omassa.
-
Kestääkö automaatti 250-300hv vinokoneen jatkona?
-
Kestääkö automaatti 250-300hv vinokoneen jatkona?
Sanovat että enemmänkin, ainakin AW71. AW70 taasen ei kestäisi.
-
Muutamia väitteitä mistä löytys moista lootaa, wikipediasta kopsattuna. Ei aavistustakaan mitenkä eroo volvossa käytetyistä vai eroaako mitenkään.
Joskus tutkiessani kun omassa oli pikku vikaa niin tuli ilmi että mahdollisesti Omegassa olis kans ollu noita lootia.
-
Mulla tuo 740 usa ja vaihteiston kohdalla runkonumerossa 42...mikähän rasia lie kyseessä
Runkonumero:YV1FA8742L2425902
-
Mulla tuo 740 usa ja vaihteiston kohdalla runkonumerossa 42...mikähän rasia lie kyseessä
Runkonumero:YV1FA8742L2425902
Vida ei suoriltaan kyseistä vaihteistoa tunne, mutta vaihtoehdoiksi kyseiselle vuosimallille antaa vain M46 ja AW71.
Uudemmat (LH-2.4 malliset) FT moottorit taitaa aika järestään olla automaattina AW71(L):ää
-
Menikö numero ihan oikein? USA-vinissä ei "42" ole laatikko vaan "4" on neliovinen kori ja "2" jotain ihan muuta. Jos sitä kakkosta soveltaa eurovinistä, niin saadaan M46 ja sellaista tuossa tuskin on ollut.
-
Menikö numero ihan oikein? USA-vinissä ei "42" ole laatikko vaan "4" on neliovinen kori ja "2" jotain ihan muuta. Jos sitä kakkosta soveltaa eurovinistä, niin saadaan M46 ja sellaista tuossa tuskin on ollut.
Luitko ollenkaan ylempää postausta? Vidalle jos käyttää markkina-aluetta jenkit, niin antaa tuommoiset tiedot, sekä vaihtoehdot vaihteistoksi M46 ja AW71, elikkä jompi kumpi siellä on, muuta ei pitäis olla käytetty. Elikkä myös kyseisellä markkina-alueella on saanut M46:sta. Tästä ei pitäisi olla vaikea sitten hahmotella vaihdekeppiä katsellessa että onko siellä automaatti vai manuaali. Tässä tapauksessa topicin huomioiden oletettavasti on automaatti -> vaihtoehdoiksi ei jää kuin AW71
Edit: Ainakin rekkarilla rainen autosta trafin tiedot antaa saman valmistenumeron kuin mikä ylhäällä juuri onkin.
-
On niissä muitakin eroja kuin välityssuhteet, helppo sanoo kun jokaista mallia noista on tullut rikottua jo omassa.
mite mulla sellanen muistikuva, että ainuat erot oli just yhdessä planeettapyörästössä ja peräpäässä liukulaakerointi, kun tuossa -94 seiskaykkösessä oli kuula-
tietty eri stallilla oleva turbiini
-
Luitko ollenkaan ylempää postausta? Tässä tapauksessa topicin huomioiden oletettavasti on automaatti -> vaihtoehdoiksi ei jää kuin AW71
Sinunkaan ei lainkaan tarvii hermostua, kun itse itsellesi vastasit. Juuri siksi kirjoitin, että tuskin on M46:a, kun tähän AW-aiheeseen on kirjoiteltu... :idiot2:
Tuo numero ei toiminut kun kokeilin, siksi kysyin. Hyvä että oli oikein, kirjoitin ehkä itse väärin.