Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Voimansiirto (kytkin, vaihteisto ja peräkeskustelut) => Aiheen aloitti: JuHaU - 08.12.2010, 22:34:16

Otsikko: Kytkinasetelma kaksoismassa pyörään? (n. 500Nm)
Kirjoitti: JuHaU - 08.12.2010, 22:34:16
Otsikko: Kytkinasetelma kaksoismassa pyörään? (n. 500Nm)
Lainaus
Kirjoitti: J. Pulkkinen - 09.05.07 - klo:20:24
Myykö suomessa kukaan asetelmaa pottapyörään, jonka sais kestämään 500Nm?

Ruottista sais kg-trimningltä ja stenparnerilta, mutta saisko suomesta mistään? Ei viittis odotella 2-4vk että tulis asetelma ruottista, jos suomesta löytyisi.

Syy miksi tuo kaksoismassa: ruutta haistelee siinä olevaa anturikehää, enkä viittis alkaa enää tekemään siimapyörän päähän triggeri pyörää, kun olisi auto jo muuten kasassa.


Otsikko: Vs: Kytkinasetelma kaksoismassa pyörään? (n. 500Nm)
Lainaus
Kirjoitti: ottoB - 10.05.07 - klo:12:37
Kaksoismassapyörä on kyllä sieltä heikoimmasta päästä olevia voimansiirtokomponentteja? Ehkä satsaisin jäykkäään vauhtipyörään?

Otsikko: Vs: Kytkinasetelma kaksoismassa pyörään? (n. 500Nm)
Lainaus
Kirjoitti: Juse - 10.05.07 - klo:13:01
Mahtaako olla syvyyseroja kaksoismassa-pottamalli? Pottamalliinhan saa SRE-asetelmaa.

Otsikko: Vs: Kytkinasetelma kaksoismassa pyörään? (n. 500Nm)
Lainaus
Kirjoitti: J. Pulkkinen - 10.05.07 - klo:13:14
Onko niitä siis olemassa erikseen kaksoismassa ja pottapyörä? Ittellä on siis vapari 740:n vauhtipyörä jossa se 60-2 anturi kehä. Eli vissiin siis 228mm asetelma. Tällä ajoin lähes uuden 215mm levyn kanssa 315Nm läpi ilman ongelmaa. Nyt pitäisi saada jäykempi 228 astelma ja siihen joku levy millä saisi n. 500Nm vääntöä läpi.

Otsikko: Vs: Kytkinasetelma kaksoismassa pyörään? (n. 500Nm)
Lainaus
Kirjoitti: Juse - 10.05.07 - klo:13:19
Erikseen kyllä, kaksoismassa on eräitä uudempien mallien huononnuksia,
siinähän on muistaakseni levykokokin 240mm.
SRE pottaan ja vielä sintteri niin pitäisi nuo lukemat sietää.

Otsikko: Vs: Kytkinasetelma kaksoismassa pyörään? (n. 500Nm)
Lainaus
Kirjoitti: sorsa - 10.05.07 - klo:17:24
Lainaus käyttäjältä: Juse - 10.05.07 - klo:13:01
Mahtaako olla syvyyseroja kaksoismassa-pottamalli? Pottamalliinhan saa SRE-asetelmaa.

215 mm SRE on Sachins luettelossa Volvoon, noin 330 euroa.

Otsikko: Vs: Kytkinasetelma kaksoismassa pyörään? (n. 500Nm)
Lainaus
Kirjoitti: J. Pulkkinen - 10.05.07 - klo:18:22
SRE-asetelma tilattu. Laitetaan aluksi massalevyllä ja katsotaan päästäänkö 400-420Nm kipurajalle.

Otsikko: Vs: Kytkinasetelma kaksoismassa pyörään? (n. 500Nm)
Lainaus
Kirjoitti: Tsompi - 19.05.07 - klo:19:34
Kaveri puhui että joku sen kaveri :) oli viritelly toyotan vakioasetelmaan kaksi tähtilevyä päällekäin ja penkittänyt tällä vityksellä 700hp ilman ongelmia. (jutun toden peräisyyttä pohtikoon jokainen hiljaa mielessään)
Otsikko: Vs: Kytkinasetelma kaksoismassa pyörään? (n. 500Nm)
Kirjoitti: JuHaU - 08.12.2010, 22:36:22
Omassa Arkkupakastimessa oli muinoin kaksoismassavauhtipyörässä SRE:n HD asetelma ja vakiolevy.

883082 999712 (240mm M90). 480nm luvataan orgaanisella levyllä.

Ja tuolle kaveriksi alkuperäinen levy ja painelaakeri

levy Sachs 1864 506 031
painelaakeri Sachs 3151 189 232

Käytössä tuo oli erittäin mukava ja kesti hyvin yli 400 nm väännön.
Otsikko: Vs: Kytkinasetelma kaksoismassa pyörään? (n. 500Nm)
Kirjoitti: porko - 09.12.2010, 10:54:05
Omassa Arkkupakastimessa oli muinoin kaksoismassavauhtipyörässä SRE:n HD asetelma ja vakiolevy.

883082 999712 (240mm M90). 480nm luvataan orgaanisella levyllä.

Ja tuolle kaveriksi alkuperäinen levy ja painelaakeri

levy Sachs 1864 506 031
painelaakeri Sachs 3151 189 232

Käytössä tuo oli erittäin mukava ja kesti hyvin yli 400 nm väännön.
Eikös ”The Arkkupakastin” ollut jotain 250 tkm ajettu ? Huomasitko yhtään hypistellä kaksoismassa pyörää kun kytkintä asenneltiin ? Yleensähän vp:n puoliskojen välille alkaa tulla reilumpaa välystä, kun jouset kuoleentuu, ja tämä välys voi pahimmassa tapauksessa räjäyttää kappaleiksi koko komeuden. Tosin, ei varmaan ihan vielä 400Nm:n väännöllä.

Olen ajatellut omaanikin vaihtaa kiinteän pyörän seuraavan kytkinpäivityksen yhteydessä, koska mielestäni se alkaa jo ääntelemään kovemmassa runttauksessa. Tuon kokemuksesi perusteella täytyykin laittaa vielä harkintaan, ja hakea äänilähdettä jostain muualta voimalinjasta. Tietä on kyllä nähnyt jo kohta 400 tkm, joten kaipa sekin jotain vaikuttaa.

Otsikko: Vs: Kytkinasetelma kaksoismassa pyörään? (n. 500Nm)
Kirjoitti: JuHaU - 09.12.2010, 22:17:18
Eikös ”The Arkkupakastin” ollut jotain 250 tkm ajettu ? Huomasitko yhtään hypistellä kaksoismassa pyörää kun kytkintä asenneltiin ? Yleensähän vp:n puoliskojen välille alkaa tulla reilumpaa välystä, kun jouset kuoleentuu, ja tämä välys voi pahimmassa tapauksessa räjäyttää kappaleiksi koko komeuden. Tosin, ei varmaan ihan vielä 400Nm:n väännöllä.

Kyllä tuossa oli limppu vielä timmissä kunnossa. Silloin tuli hypisteltyä, kun sen pois otin.  Sillä oli ajettu alle 240 tkm ja lähes kaikki vakiona.
Otsikko: Vs: Kytkinasetelma kaksoismassa pyörään? (n. 500Nm)
Kirjoitti: kenax - 12.01.2011, 07:04:56
SRE:n asetelmat piisaa kyllä pitkälle ja ovat aika passelia kamaa, kun sopivat orkkisten tilalle usein bolt on. SRE 754 kestää ainakin 580Nm nelilapaisella sintterilevyllä. Kevät näyttää, kestääkö miten paljon enemmän.
Otsikko: Vs: Kytkinasetelma kaksoismassa pyörään? (n. 500Nm)
Kirjoitti: porko - 12.01.2011, 17:46:00
Missähän kiesissä tuota 754:sta (tai jotain vastaavaa race Sachsia) käytetään orkkiksena ? Meinaan että mikähän olisi vastaava tuote Valeon valikoimassa ? Niitä kun sattumalta saisi melkolailla halavalla...

Pystyn kyllä konvertoimaan SRE palikat Valeoksi tai vaikka LUK:ksi, kun tietää missä malleissa noita on käytetty. Tai toisaalta jos olisi oikein viitseliäs, niin kahlaisi katalookista kaikki variantit läpi  *kahvia->
Otsikko: Vs: Kytkinasetelma kaksoismassa pyörään? (n. 500Nm)
Kirjoitti: sjs - 12.01.2011, 18:28:40
SRE tavarat ovat bolt-on periaatteella paikalleen sopivia VAKIOTA JÄREÄMPIÄ asetelmia ja levyjä, löytyy sekä sintteri että vakiota parempia massalevyjä ja myös vakiolevyjä, tosin näitä ei myydä SRE nimellä.

SRE on siis lyhenne sanoista Sachs Race Engineering, eli kuten nimi kertoo, ovat "virityspalikoita".

Esim. 763 asetelma sopii "heittämällä" vinokoneen pottavauhtipyörään (1-massa) ja kestää HUOMATTAVASTI enemmän vääntöä (tyyliin 450-500Nm massalevyllä, ja lisää sintterillä) kun turbon vakio 350Nm tai vaparin 250Nm asetelma.

765 asetelma on sitten suosittu BMW E34 M5, kestää massalevyllä 700Nm luokkaa (luvataan jotain 630Nm), itsellä "penkitetty" momenttiavaimella 720Nm littupyörällä + 765 asetelmalle.

613 on sitten E36 M3 vahvistettu asetelma, sitäkin on suosittu asentaa littupyörän yhteyteen, tosin nämä BMW härvelit vaativat koneistusta sopiakseen volvon vauhtipyörään.

940 2-massa vauhtipyörään tuo 712 sopii sitten heittämällä, ja kuten kerrottua, sitä ei kannata yrittää korvata valeo tms. halpamerkeillä, ne kestävät saman kun vakio tehdasasetelma, eli ei mitään 400Nm+

SRE 754 taitaa olla etuvetojen 2-massapyörään, vai muistanko väärin?
Otsikko: Vs: Kytkinasetelma kaksoismassa pyörään? (n. 500Nm)
Kirjoitti: JuHaU - 12.01.2011, 19:14:39
613 -618 on sitten E36 M3 (228 mm) vahvistettu asetelma...
Otsikko: Vs: Kytkinasetelma kaksoismassa pyörään? (n. 500Nm)
Kirjoitti: porko - 12.01.2011, 19:29:15
Joo tuon huomasinkin että SRE ei ole OE kamaa (ensiasennus) kuin ehkä jossain marginaali malleissa, niinkuin nyt vaikka M ja AMG mallit. Meinasinkin että jos löytäisin järeämpää tekoa olevan Valeon, joka siis olisi alkuperäisosa jossain mörkömoottori dieselissä, niin kestäisi varmasti myös pakoputki viritteisen vinokoneen väännöt.

Helpointahan olisi tietysti tilata tarvittaessa SRE setti, mutta leikittelin ajatuksella säästää rahaa (taitaa olla turha toivo kun auton rakentamisesta on kyse... :'()

Täytyy kollata noita variantteja vähän tarkemmin kunhan ehtii.
Otsikko: Vs: Kytkinasetelma kaksoismassa pyörään? (n. 500Nm)
Kirjoitti: kenax - 12.01.2011, 20:12:18
Missähän kiesissä tuota 754:sta (tai jotain vastaavaa race Sachsia) käytetään orkkiksena ? Meinaan että mikähän olisi vastaava tuote Valeon valikoimassa ? Niitä kun sattumalta saisi melkolailla halavalla...

Pystyn kyllä konvertoimaan SRE palikat Valeoksi tai vaikka LUK:ksi, kun tietää missä malleissa noita on käytetty. Tai toisaalta jos olisi oikein viitseliäs, niin kahlaisi katalookista kaikki variantit läpi  *kahvia->

754 on ainakin 1992 Audi C4 S4 orkkiksen tilalle kaksoismassapyörään.
Otsikko: Vs: Kytkinasetelma kaksoismassa pyörään? (n. 500Nm)
Kirjoitti: porko - 12.01.2011, 20:15:25
754 on ainakin 1992 Audi C4 S4 orkkiksen tilalle kaksoismassapyörään.

Tätä juuri tarkoitin, kiitos !  -H- On hiukka helpompaa etsiä vastaavaa muilta valmistajilta, kun on edes joku haju.
Otsikko: Vs: Kytkinasetelma kaksoismassa pyörään? (n. 500Nm)
Kirjoitti: kenax - 12.01.2011, 20:15:58
Helpointahan olisi tietysti tilata tarvittaessa SRE setti, mutta leikittelin ajatuksella säästää rahaa (taitaa olla turha toivo kun auton rakentamisesta on kyse... :'()

Eikä ne hyvin kalliitakaan ole, 754 makso vuosi sitten reilun kolme sataa ja 707 muutaman kympin kalliimpi. Pientä eroa näillä kahdella on, 707 on jonkin matkaa paksumpi, kuin 754. Kiinnitys niissä on studien ja pulttien osalta sama, ovat vauhtipyörän kannalta täysin identtiset, mutta kotelo on niin paljon paksumpi, ettei esimerkiksi audissa mahdu kytkinkoppaan pyörimään, jos on orkkis kaksoismassapyörä tai sitä vastaava jäykkä pyörä.
Otsikko: Vs: Kytkinasetelma kaksoismassa pyörään? (n. 500Nm)
Kirjoitti: kenax - 12.01.2011, 20:18:04
Tätä juuri tarkoitin, kiitos !  -H- On hiukka helpompaa etsiä vastaavaa muilta valmistajilta, kun on edes joku haju.

http://www.dbmengineering.nl/dbm/tuning/trans/koppel.pdf

Tuossa on sitten myös noita väännönkestoarvoja listattuna eri asetelmille. Kokemusten perusteella kestää AINAKIN nuo ilmoitetut, plus jonkinlaisen marginaalin.
Otsikko: Vs: Kytkinasetelma kaksoismassa pyörään? (n. 500Nm)
Kirjoitti: Alboo - 18.02.2011, 00:11:15
Eli mulla laatikkona m47 ja vuosimallin -91 940 volvo kyseessä.
Ja ilmeisemmin mulla tuo "Kaksoismassa" Pyörä on?
Jos ostaa tuon  Sachcin  Art.No.:   883082 999763
Niin käykö esim täältä
http://www.ape-import.com/Kytkinlevyt.htm
Tuommoinen 4 lapainen sintteri tuohon asetelmaan?
Ja onko kyseinen paketti Bolt-On?

Anteeksi tietämättömyyteni, olen yrittänyt nyt näitä lukea silti saamatta selkoa että mikä sopii mihinkin minkäkin kanssa. Joskus täytyy shimmata ja siitäkään mitään käryä ei ole.
Tällä hetkellä auto melkein vakio. Ajattelin hoitaa ensin voimansiirtoon jotain tolkkua ennenkuin muuta alkaa touhuamaan.
Otsikko: Vs: Kytkinasetelma kaksoismassa pyörään? (n. 500Nm)
Kirjoitti: jaippi - 18.02.2011, 09:04:17
Eli mulla laatikkona m47 ja vuosimallin -91 940 volvo kyseessä.
Ja ilmeisemmin mulla tuo "Kaksoismassa" Pyörä on?
Tuossa on ns. pottapyörä, eli kiinteä vauhtipyörä.
Kaksoismassaa on käytetty M90-laatikon kaverina.
Otsikko: Vs: Kytkinasetelma kaksoismassa pyörään? (n. 500Nm)
Kirjoitti: Rusakko - 18.02.2011, 10:34:07
Kevennetty littupyörä-->asetelma???-->M90.

Tällainen tilanne allekirjoittaneella. Erillaisia ratkaisuja kaivataan.
Otsikko: Vs: Kytkinasetelma kaksoismassa pyörään? (n. 500Nm)
Kirjoitti: Kulmamies - 18.02.2011, 17:03:08
Kevennetty littupyörä-->asetelma???-->M90.

Tällainen tilanne allekirjoittaneella. Erillaisia ratkaisuja kaivataan.

Sachsin -618 loppunumerolla oleva asetelma ja D24Tic moottorin perässä olleen M90:n kytkinlevy. Vaatii uusien pultinreikien teon vauhtipyörään ja esijännityksen shimmaamisen, mutta lopputulos on aika mielyttävä käyttää ja pitää kohtuu hyvin.
Otsikko: Vs: Kytkinasetelma kaksoismassa pyörään? (n. 500Nm)
Kirjoitti: hempp2_ - 26.02.2011, 23:09:32
Näitä kytkinjuttuja lueskeltuani koitin summata yhteen minkäkin ratkaisun parhaita puolia

Varastosta löytyy nytten m46, pottapyöriä...

Olisi helppoa pultata kasaan seuraavanlainen yhdistelmä pikkubudjetilla.

Potta-763-"special materiaali" levy-m46

Polkeeko tuota vielä vaijerin välityksellä?

Mitäs sitten kun m46 antautuu ja alan himoita m90stä?

Löytyykö sopivalla boorilla olevaa levyä tohon väliin? Käsittääkseni löytyy, mutta korjatkaa jos olen väärässä.

Mites onnistuu noi vaijjerikäytön toteutukset tohon m90:seen?






Otsikko: Vs: Kytkinasetelma kaksoismassa pyörään? (n. 500Nm)
Kirjoitti: ImportTuning - 05.03.2011, 08:39:37
No jatketaas tähän, eli löytyy nurkista pottapyörä johon olis tarkotus sovitella -618 sre asetelma, ja siihen tuo diisselin m90 kytkinlevy, ja Lankku taisikin sanoa et pitää 2,4mm upottaa asetelmaa levyyn nähden, mutta mitä painelaakeria olette käyttäneet näiden kanssa?? niin ja laatikoks olis tulossa se m90.

juu ja autohan on 740 rödblock, tarviikohan lienee mulkata jotain muutakin, koska tiedän et täällä on joku semmosen tehny.
Otsikko: Vs: Kytkinasetelma kaksoismassa pyörään? (n. 500Nm)
Kirjoitti: kenax - 20.03.2011, 19:15:30
SRE 754 + 4-lapainen sintterilevy alumiinisella vauhtipyörällä kestää ainakin 720nm.
Otsikko: Vs: Kytkinasetelma kaksoismassa pyörään? (n. 500Nm)
Kirjoitti: AnttiR - 30.01.2012, 18:51:01
No jatketaas tähän, eli löytyy nurkista pottapyörä johon olis tarkotus sovitella -618 sre asetelma, ja siihen tuo diisselin m90 kytkinlevy, ja Lankku taisikin sanoa et pitää 2,4mm upottaa asetelmaa levyyn nähden, mutta mitä painelaakeria olette käyttäneet näiden kanssa?? niin ja laatikoks olis tulossa se m90.

juu ja autohan on 740 rödblock, tarviikohan lienee mulkata jotain muutakin, koska tiedän et täällä on joku semmosen tehny.
Minkalainen kokoonpano sulle lopulta tuli?
Otsikko: Vs: Kytkinasetelma kaksoismassa pyörään? (n. 500Nm)
Kirjoitti: Niksa - 27.07.2012, 12:24:46
Mä olen miettin tohon omaan 940 kytkimen päivitystä alla on nyt turbonorkkis kytkin jolla ajettu n 30 000km ja on kokoonpanoa sen verran muutettu että alkaa luistmaan ja turha hilata tehoa ylöspäin jos sitä ei saa välitettyä tiehen...

eli oon harkinnu tälläistä settiä M90 lootalle:

Sachs asetelma -712
http://shop.klracing.se/sv/artiklar/koppling-_-lamell/sachs-performance-tryckplattor/sachs-tryckplattor/volvo-19/sachs-712-volvo-940-med-m90-240mm.html (http://shop.klracing.se/sv/artiklar/koppling-_-lamell/sachs-performance-tryckplattor/sachs-tryckplattor/volvo-19/sachs-712-volvo-940-med-m90-240mm.html)

ja 6 lapanen jousitettu sintterilevy
http://shop.klracing.se/sv/artiklar/koppling-_-lamell/sinter-lamell-6-puck/volvo-4/fjadrande-lamell/volvo-240_740_940-med-m90-lada-fjadrad-240mm-6-puck.html (http://shop.klracing.se/sv/artiklar/koppling-_-lamell/sinter-lamell-6-puck/volvo-4/fjadrande-lamell/volvo-240_740_940-med-m90-lada-fjadrad-240mm-6-puck.html)

sekä ilmeisesti tarvii milliset chimmi levyt mutta onko tilaa noille komponenteille vai lopettaako kytkin toiminnan entä mikä painelaakeri vakioko?  :idiot2:

eli noin 625nm pitäisi kestää tosin antautuuko kaksoismassa siinä vaiheess?
Otsikko: Vs: Kytkinasetelma kaksoismassa pyörään? (n. 500Nm)
Kirjoitti: juuso-t - 27.08.2012, 08:57:24
Auto on kaksoismassa pyörällä ja m90 laatikolla oleva -95 farkku 940 turbo. mitattu 225hp/376nm jonka jälkeen hiukan näperretty vielä lisää. kytkin luistaa kun yrittää piirtää tiehen.  :peetu: en löytänyt vastausta, saako Suomen maalta tuota sachs 712 m90 asetelmaa ?
Otsikko: Vs: Kytkinasetelma kaksoismassa pyörään? (n. 500Nm)
Kirjoitti: Lankku - 28.08.2012, 21:27:39
en löytänyt vastausta, saako Suomen maalta tuota sachs 712 m90 asetelmaa ?
Us-partsilta kysyen vaan.
Otsikko: Vs: Kytkinasetelma kaksoismassa pyörään? (n. 500Nm)
Kirjoitti: EVO8 - 29.08.2012, 09:00:36
Mä olen miettin tohon omaan 940 kytkimen päivitystä alla on nyt turbonorkkis kytkin jolla ajettu n 30 000km ja on kokoonpanoa sen verran muutettu että alkaa luistmaan ja turha hilata tehoa ylöspäin jos sitä ei saa välitettyä tiehen...

eli oon harkinnu tälläistä settiä M90 lootalle:

Sachs asetelma -712
http://shop.klracing.se/sv/artiklar/koppling-_-lamell/sachs-performance-tryckplattor/sachs-tryckplattor/volvo-19/sachs-712-volvo-940-med-m90-240mm.html (http://shop.klracing.se/sv/artiklar/koppling-_-lamell/sachs-performance-tryckplattor/sachs-tryckplattor/volvo-19/sachs-712-volvo-940-med-m90-240mm.html)

ja 6 lapanen jousitettu sintterilevy
http://shop.klracing.se/sv/artiklar/koppling-_-lamell/sinter-lamell-6-puck/volvo-4/fjadrande-lamell/volvo-240_740_940-med-m90-lada-fjadrad-240mm-6-puck.html (http://shop.klracing.se/sv/artiklar/koppling-_-lamell/sinter-lamell-6-puck/volvo-4/fjadrande-lamell/volvo-240_740_940-med-m90-lada-fjadrad-240mm-6-puck.html)

sekä ilmeisesti tarvii milliset chimmi levyt mutta onko tilaa noille komponenteille vai lopettaako kytkin toiminnan entä mikä painelaakeri vakioko?  :idiot2:

eli noin 625nm pitäisi kestää tosin antautuuko kaksoismassa siinä vaiheess?

Vakio painelaakeri käy ton 712 asetelman kanssa. Sintteripalat sen verran paksummat että kaivannee sen mm simmausta irrottaakseen kunnolla.

Jos meinaat ottaa yli 400Nm niin teetät kunnollisen vauhtipyörän tai ainakin muutat sen jäykäksi.
Otsikko: Vs: Kytkinasetelma kaksoismassa pyörään? (n. 500Nm)
Kirjoitti: hevonen - 07.09.2012, 20:01:23
Jos meinaat ottaa yli 400Nm niin teetät kunnollisen vauhtipyörän tai ainakin muutat sen jäykäksi.
Tää on kyllä ihan must... Rahaa palaa turhaan jos yrittää kikkailla metodilla"entäpä jos se sittenkin..." :buck2:
Otsikko: Vs: Kytkinasetelma kaksoismassa pyörään? (n. 500Nm)
Kirjoitti: Volvo-car - 07.09.2012, 23:00:17
Kysyn tässä samalla jos sallitte, mikä kytkin sopii mun V70 D5 2002 125kW ja mistä se kannattaa edullisimmin ostaa, (kytkimen asentaminen hoituu kaverin toimesta)? Tarviiko kaksoismassa vaihtaa samalla, auto on ajettu hiukan yli 200 tkm ja mitään tärinöitä ei ole, enkä myöskään ääntelyä tuolta suunnalta ole kuullut. Kytkin vain luistaa isolla vaihteella kovasti kiihdyttämällä. Olisin kiitollinen pikaisista ohjeista ja neuvoista tuon kytkimen ostopaikan suhteen.
Otsikko: Vs: Kytkinasetelma kaksoismassa pyörään? (n. 500Nm)
Kirjoitti: Niksa - 08.09.2012, 11:04:54
kannattaa käydä ihan volvolta kyselemässä itse sain sieltä m90 lootan orkkis kytkinpaketin huomattavasti edullisemmin kuin paikallisesta tarvikeliikkeestä
Otsikko: Vs: Kytkinasetelma kaksoismassa pyörään? (n. 500Nm)
Kirjoitti: JuHaU - 08.09.2012, 11:12:12
kannattaa käydä ihan volvolta kyselemässä itse sain sieltä m90 lootan orkkis kytkinpaketin huomattavasti edullisemmin kuin paikallisesta tarvikeliikkeestä

Nyt ei sitten enää puhutakaan topikin 500 nm väännönkestosta.
Otsikko: Vs: Kytkinasetelma kaksoismassa pyörään? (n. 500Nm)
Kirjoitti: EVO8 - 24.10.2012, 20:39:34
SRE-712 on sietonsa puolesta tullut lopullisesti tiensä päähän. Mitäs sitten? Noin 550Nm pitäisi sietää ja saisi mielellään istua suoraan orkkiksen paikalle. Istuuko tuo -765 paketti suoraan paikoilleen? Entä painelaakeri?  M90/240mm levyllä.
Otsikko: Vs: Kytkinasetelma kaksoismassa pyörään? (n. 500Nm)
Kirjoitti: Herra-Jermu - 09.04.2015, 14:53:42
Esim. 763 asetelma sopii "heittämällä" vinokoneen pottavauhtipyörään (1-massa) ja kestää HUOMATTAVASTI enemmän vääntöä (tyyliin 450-500Nm massalevyllä, ja lisää sintterillä) kun turbon vakio 350Nm tai vaparin 250Nm asetelma.

Kun tuon laittaa pottapyörällä M90:n kanssa, niin tuleeko 228mm vai 240mm:lla levyllä?  Kannattaakos sintteriä edes harkita: +400-450nm väännöille? Tarpeeksi epäselvästi selostettu. :D

#Tommi
Otsikko: Vs: Kytkinasetelma kaksoismassa pyörään? (n. 500Nm)
Kirjoitti: Juusoo - 09.04.2015, 16:32:42
Kun tuon laittaa pottapyörällä M90:n kanssa, niin tuleeko 228mm vai 240mm:lla levyllä?  Kannattaakos sintteriä edes harkita: +400-450nm väännöille? Tarpeeksi epäselvästi selostettu. :D

#Tommi
228mm. Sintteriä kannattaa harkita siinä mielessä että jos nälkä kasvaa niin ei tarvi lootaa pudottaa alas, muuten kyllä pitää massalevylläkin hyvin jotain 450-500nm luokkaa, kannattaa shimmata edes sinnepäin, niin pitää paremmin, oon kuullu huhuja että pitäis sintterilevyllä oikein shimmattuna +600-700nm, joten kai siellä massalevylläkin vähän varaa olisi. Muistaakseni 8,3mm sintterilevyllä ei ollut tarvetta suuremmin säädellä, kun otti huomioon että levy kuluu hiukan, +330hv tehoilla ei ainakaan merkkiäkään luistamisesta. Sintterilevylläkin oli yllättävän hyvä ajaa ihan jokapäiväisessä ajossa.
Otsikko: Vs: Kytkinasetelma kaksoismassa pyörään? (n. 500Nm)
Kirjoitti: 8-pätkä - 09.04.2015, 17:05:09
Sintterilevylläkin oli yllättävän hyvä ajaa ihan jokapäiväisessä ajossa.

Tähän sanon sen verran että pätee kunhan levy on jousitettu ja asetelma ei ole mitenkään ylimielisen jäykkä. Kaverilla Suprassa 6-lapainen jousitettu sintteri jäykällä asetelmalla ja taajama-ajo on yhtä helvettiä. 3 litran kutosessa nyt aika mukavasti kuitenkin on alhaalla vääntöä ja silti stumppaa risteyksiin aivan liian helposti. Lähdössä on oikeastaan kaksi vaihtoehtoa, sammuu tai sutii. En ottaisi päivittäiseen käyttikseen mistään hinnasta.
Otsikko: Vs: Kytkinasetelma kaksoismassa pyörään? (n. 500Nm)
Kirjoitti: Herra-Jermu - 09.04.2015, 17:57:05
228mm. Sintteriä kannattaa harkita siinä mielessä että jos nälkä kasvaa niin ei tarvi lootaa pudottaa alas, muuten kyllä pitää massalevylläkin hyvin jotain 450-500nm luokkaa, kannattaa shimmata edes sinnepäin, niin pitää paremmin, oon kuullu huhuja että pitäis sintterilevyllä oikein shimmattuna +600-700nm, joten kai siellä massalevylläkin vähän varaa olisi. Muistaakseni 8,3mm sintterilevyllä ei ollut tarvetta suuremmin säädellä, kun otti huomioon että levy kuluu hiukan, +330hv tehoilla ei ainakaan merkkiäkään luistamisesta. Sintterilevylläkin oli yllättävän hyvä ajaa ihan jokapäiväisessä ajossa.

Juu. Jousitettuna tuollaine? http://shop.klracing.se/sv/artiklar/volvo-240_740_940-med-m90-lada-fjadrad-228mm-6-puck.html

Ja nuo? http://shop.klracing.se/sv/artiklar/volvo-240-740-228mm-1mm.html

#Tommi
Otsikko: Vs: Kytkinasetelma kaksoismassa pyörään? (n. 500Nm)
Kirjoitti: Lankku - 09.04.2015, 22:40:57
Ei liity kaksoismassaan sinänsä, mutta...

jäykällä asetelmalla ja taajama-ajo on yhtä helvettiä. 3 litran kutosessa nyt aika mukavasti kuitenkin on alhaalla vääntöä ja silti stumppaa risteyksiin aivan liian helposti.
Vipusuhteen passauksen tarpeessa? Nelilapainen jousittamaton sintteri 245:ssä ja sen kanssa vekslaa vaikka kuormattu autotraileri perässä vaivatta. Toki vähän tarkempi joutuu olemaan kuin massalevyn kanssa. Eipä sillä ois tullut ~9000km ajettua syksyn jälkeen jos ois huono käyttää.

142:ssa littupyörällä turbo-Saabin 215mm asetelma. Oli hetken jousittamaton nelilapainen sintteri, mutta laatikon räminöiden takia vaihdoin jousitetun. Eipä siinä kummoista eroa ole liikkeellelähdön suhteen. Kytkimen vipusuhdetta vois hieman pienentää, jotta sais polkimelle lisää liikevaraa. Nyt piti laittaa jo toppari polkimen alle kun toimii niin herkästi.
Otsikko: Vs: Kytkinasetelma kaksoismassa pyörään? (n. 500Nm)
Kirjoitti: Herra-Jermu - 09.04.2015, 22:43:41
Mutta niin, onko turhan järeä tuo kuusilapainen? En löytänyt jousitettua nelosta.

Nousi shimmit tarpeeksi, vai liikaa? Tai ainakin KL:n sivulla suositus 1mm shimmeihin.

Vipusuhteen pienennys tapahtuu? Siitäkin oli tuolla KL:ssa.

#Tommi
Otsikko: Vs: Kytkinasetelma kaksoismassa pyörään? (n. 500Nm)
Kirjoitti: Kojontti - 11.04.2015, 00:59:36
Enempi auttaa jos levyn runkopelti on taivutettu joustamaan, eli että kitkapinnat ei ole suorassa pellissä kiinni. Huomaa kun katsoo vakiolevyä, kitkapintojen väliin niitattu pelti on harvemmin tiiviisti siinä. Voimansiirron värinöihin sitten auttaa nuo keskiön jouset. Kummastakin vaan puhutaan jousitettuna levynä...

Sintteri on kitkamateriaalina jopa veemäisen tarttuva, eli kytkimen vipusuhde olisi kiva olla hitaanpuoleinen että saa riittävän tarkkuuden kytkimeen.

Mitä shimmaukseen tulee, siinä haetaan maksimaalista puristusvoimaa kytkimelle eikä sinänsä vaikuta käytettävyyteen mitenkään.
Otsikko: Vs: Kytkinasetelma kaksoismassa pyörään? (n. 500Nm)
Kirjoitti: miikel - 11.04.2015, 10:37:54
Itselläni 3lapainen jousittamaton sintteri pottapyörässä sachs sre asetelman kera, eikä ole mitenkään veemäinen käyttää. En ole varma, mutta mielestäni muuttuu haukkaavammaksi kuumenemisen myötä, voi olla ihan mutu.

Onko tuollainen jousitettu sitten parempi / huonompi? Hyvät ja huonot puolet?
Onko jousitetun huono puoli ainoastaan kesto? Ja mikä on se mystinen raja mitä se kestää?
Otsikko: Vs: Kytkinasetelma kaksoismassa pyörään? (n. 500Nm)
Kirjoitti: visa - 11.04.2015, 14:05:37
Mutta niin, onko turhan järeä tuo kuusilapainen? En löytänyt jousitettua nelosta.

Nousi shimmit tarpeeksi, vai liikaa? Tai ainakin KL:n sivulla suositus 1mm shimmeihin.

Vipusuhteen pienennys tapahtuu? Siitäkin oli tuolla KL:ssa.

#Tommi

6 lapanen ei tarraa niin äkisti kun esim. 4 lapanen.
Kiinni ottava pinta-ala on pienempi 4 lapasessa ja tarraa nopeammin kiinni.
Joten 6 lapanen vois olla jopa mukavampi käyttää :)
Otsikko: Vs: Kytkinasetelma kaksoismassa pyörään? (n. 500Nm)
Kirjoitti: Herra-Jermu - 12.04.2015, 14:19:01
Eli tuollainen 6-lapainen olisi kohtuullinen, tai jopa hyvä ajettava, kun kytkimen vipusuhteen säätää.  :)
Tilaan nyt nuo shimmitkin, kun tuolla on niille suositus?

Mutta tuo vipusuhteen säätäminen, tapahtuu miten?

#Tommi
Otsikko: Vs: Kytkinasetelma kaksoismassa pyörään? (n. 500Nm)
Kirjoitti: Herra-Jermu - 17.04.2015, 07:46:08
Vielä noista shimmeistä, että tarvitseeko niitä tuolla 8,1mm levyllä? Irrottaako ollenkaan, jos ei shimmaa ja riittääkö shimmatussa pito?

#Tommi
Otsikko: Vs: Kytkinasetelma kaksoismassa pyörään? (n. 500Nm)
Kirjoitti: JuHaU - 17.04.2015, 12:07:37
Kytkimen shimmaus tarkoittaa käytännössä, että joko korottamalla asetelmaa tai upottamalla asetelmaa pidetään painelevyn puristusetäisyys samana. Eli kompensoidaan levyjen paksuuden erotus.

Ohaisemmalla levyllä kuin asetelmalle on tarkoitettu asetelmaa pitää upottaa vauhtipyörän kiinnitys pintaan nähden levyjen paksuuden erotuksen verran. Vastaavasti paksummalla levyllä pitää
asetelman kiinnityspinnan ja VP:n väliin laittaa "korokepalat" shimmit.
Otsikko: Vs: Kytkinasetelma kaksoismassa pyörään? (n. 500Nm)
Kirjoitti: Herra-Jermu - 18.04.2015, 10:57:49
Kytkimen shimmaus tarkoittaa käytännössä, että joko korottamalla asetelmaa tai upottamalla asetelmaa pidetään painelevyn puristusetäisyys samana. Eli kompensoidaan levyjen paksuuden erotus.

Ohaisemmalla levyllä kuin asetelmalle on tarkoitettu asetelmaa pitää upottaa vauhtipyörän kiinnitys pintaan nähden levyjen paksuuden erotuksen verran. Vastaavasti paksummalla levyllä pitää
asetelman kiinnityspinnan ja VP:n väliin laittaa "korokepalat" shimmit.

Yees, tuon minä tiesinkin osittain.  :) Mutta lähinnä se, että tarvitseeko tuolla linkittämälläni setillä: PottaVP + SRE 763 + 8,1mm levy, tehdä shimmauksia? Lähinnä hämää nyt tuo KL:n suositus noista shimmeistä, että ovatko tarpeen vai eivät. Ei huvittaisi tilata montaa kertaa uudestaan, noilla postikuluilla. :D
. Muistaakseni 8,3mm sintterilevyllä ei ollut tarvetta suuremmin säädellä, kun otti huomioon että levy kuluu hiukan, +330hv tehoilla ei ainakaan merkkiäkään luistamisesta. Sintterilevylläkin oli yllättävän hyvä ajaa ihan jokapäiväisessä ajossa.

Tuo 0,2mm ei varmaan ole kovinkaan merkittävä tekijä.

#Tommi

Otsikko: Vs: Kytkinasetelma kaksoismassa pyörään? (n. 500Nm)
Kirjoitti: Chall - 18.04.2015, 18:37:07

Yees, tuon minä tiesinkin osittain.  :) Mutta lähinnä se, että tarvitseeko tuolla linkittämälläni setillä: PottaVP + SRE 763 + 8,1mm levy, tehdä shimmauksia? Lähinnä hämää nyt tuo KL:n suositus noista shimmeistä, että ovatko tarpeen vai eivät. Ei huvittaisi tilata montaa kertaa uudestaan, noilla postikuluilla. :D
Tuo 0,2mm ei varmaan ole kovinkaan merkittävä tekijä.

#Tommi

Jos mietit, että vakio levy on 7,?mm paksu, ja sintteri 8,1mm.
Otsikko: Vs: Kytkinasetelma kaksoismassa pyörään? (n. 500Nm)
Kirjoitti: Herra-Jermu - 19.04.2015, 19:57:43
Jos mietit, että vakio levy on 7,?mm paksu, ja sintteri 8,1mm.

No tätä lähinnä hain, kun ei ollut tietoa vakiolevyn paksuudesta ja ylempänä oli puhetta 8,3mm, ettei ilmeisesti tarvitsisi säätää paljoa.  Eli tilaukseen myös shimmit. 0,5 vai 1mm? :)

#Tommi
Otsikko: Vs: Kytkinasetelma kaksoismassa pyörään? (n. 500Nm)
Kirjoitti: Chall - 19.04.2015, 20:19:18
Itse tilasin 1mm viikolla lähteneessä kl kimppatilauksessa 6 lapasen sintterin kanssa.
Ei näköjään -763 sre ja d24tic massalevy kestä 19T kanssa..
Otsikko: Vs: Kytkinasetelma kaksoismassa pyörään? (n. 500Nm)
Kirjoitti: Herra-Jermu - 19.04.2015, 20:25:59
Itse tilasin 1mm viikolla lähteneessä kl kimppatilauksessa 6 lapasen sintterin kanssa.
Ei näköjään -763 sre ja d24tic massalevy kestä 19T kanssa..

Juu, kiitoksia avusta. Laitan ne tilaukseen, kun samat tai rajummat setit tulossa, miten nälkä nut kasvaa sitten.  :D

#Tommi
Otsikko: Vs: Kytkinasetelma kaksoismassa pyörään? (n. 500Nm)
Kirjoitti: Voresss - 29.04.2015, 19:56:39
Itselläni olisi mielessä myös Kl-racingilta tilata, tuommoinen vahvistettu asetelma (taitaa olla joku kopio) kaverilla tuommoinen ollut käytössä n. 20tkm ja tuntunut toimivan moitteettomasti, muilla kokemuksia http://shop.klracing.se/sv/artiklar/forstarkt-tryckplatta-bmw-m5-e34-nr-765-mfl.html (http://shop.klracing.se/sv/artiklar/forstarkt-tryckplatta-bmw-m5-e34-nr-765-mfl.html) tästä?. Ja tuon asetelman kaveriksi luultavasti 4-lapainen ei jousitettu sintteri levy, sekä sopivat chimssit.

Ja jos joku ihmettelee että miksi 4-lapainen ei-jousitettu levy niin kuullut vain ja nähnyt myös kun 6-lapainen jousitettu levy oli kulunut melkein loppuun 10tkm sisällä. Oli kyllä saanut kytkinpommia melko huolella mutta ei kauheasti itseäni kiinnostaisi alkaa vaihtamaan kytkinlevyä joka 10tkm.

Vai onko tuo normaalia että sintterilevy kuluisi tuollalailla? Vai voiko olla että kytkin olisi jotenkin väärin asennettu  :o
Otsikko: Vs: Kytkinasetelma kaksoismassa pyörään? (n. 500Nm)
Kirjoitti: 8-pätkä - 29.04.2015, 20:04:49
Ajotavasta paljolti kiinni levyn kuluminen, kuten arvata saattaa. Äkkiseltään en kyllä keksi mitään syytä miksi useampilapainen kuluisi nopeammin.
Otsikko: Vs: Kytkinasetelma kaksoismassa pyörään? (n. 500Nm)
Kirjoitti: Voresss - 29.04.2015, 20:13:46
Ajotavasta paljolti kiinni levyn kuluminen, kuten arvata saattaa. Äkkiseltään en kyllä keksi mitään syytä miksi useampilapainen kuluisi nopeammin.
Jeps sitä tässä on veikkailtukin.  :)
Otsikko: Vs: Kytkinasetelma kaksoismassa pyörään? (n. 500Nm)
Kirjoitti: 144 - 29.04.2015, 21:44:35
Useampilapainen sintteri on käytöltään helpompi kun lämpökuorma jakaantuu useammalle käpälälle. Normi sintteri kuitenkin vähän haukkaa lämmetessään. Siin 6 lapanen on helpompi luistattaa ja sitäkautta sitä tulee luistatettu enemmän ja siksi se kuluu helpolla nopeemmin.
Otsikko: Vs: Kytkinasetelma kaksoismassa pyörään? (n. 500Nm)
Kirjoitti: Voresss - 30.04.2015, 13:07:19
Useampilapainen sintteri on käytöltään helpompi kun lämpökuorma jakaantuu useammalle käpälälle. Normi sintteri kuitenkin vähän haukkaa lämmetessään. Siin 6 lapanen on helpompi luistattaa ja sitäkautta sitä tulee luistatettu enemmän ja siksi se kuluu helpolla nopeemmin.
tottahan tuokin on.

Mutta tapaako tuommoiset sintteri levyt kulua kuinka nopeasti sitten vaihtokuntoon?
Otsikko: Vs: Kytkinasetelma kaksoismassa pyörään? (n. 500Nm)
Kirjoitti: stuge - 04.05.2015, 08:31:15
Ei nyt sinänsä liity kytkimien väännönkestoon, mutta on jäänyt vähän epäselväksi että täytyykö laittaa prikkoja kuulamutterin alle ja/tai joku koroke työsylinterin ja kytkinhaarukab väliin? Kokoonpano on pottapyörä +763sre dieselin massalevyllä. (B230ft&m90) kiitos etukäteen!
Otsikko: Vs: Kytkinasetelma kaksoismassa pyörään? (n. 500Nm)
Kirjoitti: sjos - 19.09.2015, 14:50:27
Eli, s80 2.4d -09.

Kytkin menee vaihtoon viimeistään keväällä.

Laittaako originellia (maksaa n.1100€ vauhtis, asetelma, levy, sylinteri)
Samoihin hintoihin menee tarvikkeet, sasch jne..

Vai mitä hieman "järeämpää" levyä/asetelmaa?
Väännöt tällähetkellä ~480nm.

Vai onkohan tuossa jo se hieman vahvempi paketti, mikä tuli 05/06 xc90 ?
Otsikko: Vs: Kytkinasetelma kaksoismassa pyörään? (n. 500Nm)
Kirjoitti: sjos - 22.10.2015, 20:31:44
Eli, s80 2.4d -09.

Kytkin menee vaihtoon viimeistään keväällä.

Laittaako originellia (maksaa n.1100€ vauhtis, asetelma, levy, sylinteri)
Samoihin hintoihin menee tarvikkeet, sasch jne..

Vai mitä hieman "järeämpää" levyä/asetelmaa?
Väännöt tällähetkellä ~480nm.

Vai onkohan tuossa jo se hieman vahvempi paketti, mikä tuli 05/06 xc90 ?

Oiskohan kenelläkään kokemusta/tietoa tästä?

Tai lähinnä mikä hieman jäykempi asetelma?
Jos sen ~550nm ottaisi tuosta ulos, ettei heti alkaisi lipsumaan.
Otsikko: Vs: Kytkinasetelma kaksoismassa pyörään? (n. 500Nm)
Kirjoitti: sjos - 06.11.2015, 17:50:28
^ Vastataan nyt itselle.

Tätä kytkin asiaa on nyt pengottu urakalla, laihoin tuloksin.

Ei taida olla mistään saatavalla, kuin alkuperäistä/vastaavaa.
Ellei sitten ota vanhoja romuja kainaloon ja lähde niiden mukaan etsimään.

Paska homma  >:(

Mistään kun ei näytä löytyvän faktaa orkkis nm kestolle.