Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: mh82 - 10.04.2017, 09:49:59
-
Volvossa (2008 V70 D5) ei toimi kuskinpuolella (edessä ja takana) ovessa olevat painikkeet, sähköpeilejä ei voi säätää ja sähköikkunat ei aukea. Eli kuskinpuolen ovissa ei toimi mikään ovessa oleva painike. Lisäksi kauko-ohjaimesta kuskinpuolen ovet eivät mene lukkoon.
Kaikki sulakkeet jotka mielestäni kuuluivat ovien painikkeisiin ja kauko-ohjaukseen kävin läpi ja niissä ei ollut vikaa. Mistähän lähteä nyt etsimään ongelmaa? En usko, että oviin menevät piuhat olisi poikki, epätodennäköistä olisi, että olisi yhtä aikaa mennyt poikki sekä etuovesta että takaovesta?
-
Sama moduuli käskyttää noita kaikkia, joten aivan hyvin voi pimetä yhtä aikaa. Johdon katkeamista veikkaisin. Vikakoodien luvun jälkeen ei tarvi veikata.
-
Sama moduuli käskyttää noita kaikkia, joten aivan hyvin voi pimetä yhtä aikaa. Johdon katkeamista veikkaisin. Vikakoodien luvun jälkeen ei tarvi veikata.
Pitää lukea vikakoodit. Näkyyköhän nuo ihan normaalissa OBD -lukijassa, vai vaatiiko Volvon oman testerin?
-
Pitää lukea vikakoodit. Näkyyköhän nuo ihan normaalissa OBD -lukijassa, vai vaatiiko Volvon oman testerin?
Tarviit lukijan ja softan, joka lukee kaikki moduulit esim. VIDA, Autocom, Bosch. Kiukutteleva moduuli on kuljettajan ovimoduuli DDM (Driver Door Module). Volvon VIDA on tässä tapauksessa todennäköisesti paras. Halvimmat kilkkeet lukevat vain moottorin vikakoodeja.
-
Sama moduuli käskyttää noita kaikkia, joten aivan hyvin voi pimetä yhtä aikaa. Johdon katkeamista veikkaisin. Vikakoodien luvun jälkeen ei tarvi veikata.
Toinen ääni täältä tuolle johtovialle... jos DDM yksikkö ns. nurin niin yleensä kyllä herää henkiin kun käyttää virrattomana eli tässä tapauksessa olisi pitänyt herätä jos käytit sulakkeen irti...
-
Toinen ääni täältä tuolle johtovialle... jos DDM yksikkö ns. nurin niin yleensä kyllä herää henkiin kun käyttää virrattomana eli tässä tapauksessa olisi pitänyt herätä jos käytit sulakkeen irti...
Tänään ihmettelin asiaa lisää ja irroitin akunkengänkin muutamaksi minuutiksi, mutta ei auttanut. Uudehkojen autojen sähköt ovat sellaisia, joiden päälle en niin ymmärrä, niin parasta ehkä varata huoltoaika korjaamoon, ellei muuta ajatusta vielä tule mitä kokeilla.
Voisikohan niitä johtoja mittailla, ddm:lle näytti tulevan kaksi johtonippua(jos siis oikeaa osaa katsoin, kuskin ovessa nappuloiden alla), jos niistä voisi mitata jännitteet tai resistanssit kun vaan tietäisi mitä mitata. Lisäksi ddm:n kunnon voi kai testata jotenkin?
EDIT: yksi kohta jonka voisi tarkastaa olisi maadoitus "31/6", bottom rail left. Tähän näyttää maadoittuvan kaikki laitteet mitkä nyt reistaavat. Voisi olla myös maadoitusvika, kun on kosteat kelit olleet ja viime päivinä tullut ajeltua vesilätäköissä :o . Missähän kohtaa tämä maadoitus tarkalleen on? Täältä löytyy hyvät tiedot Volvon sähköistä: http://www.volvowiringdiagrams.com/volvo/V70%20Wiring%20Diagrams/TP39127202%202008%20V70%20XC70%20S80%20Supplement%20Wiring%20Diagram.pdf (http://www.volvowiringdiagrams.com/volvo/V70%20Wiring%20Diagrams/TP39127202%202008%20V70%20XC70%20S80%20Supplement%20Wiring%20Diagram.pdf)
-
Jälleen kerran taisi foorumilaiset olla oikeassa, kuskinoven johtosarjassa näkyi katkennut johto kumihaitarin sisällä. Toivottavasti vika on siinä, eikä ddm ole rikki (400€ uutena??).
Pitää tässä tällä viikolla korjata johto kunhan saan jonkun auttamaan oven irroituksessa niin saa oven irti siististi.
-
Eiköhän se siitä asetu, ddm yksikön totaalinen rikkoutuminen aika harvinaista...
-
Jälleen kerran taisi foorumilaiset olla oikeassa, kuskinoven johtosarjassa näkyi katkennut johto kumihaitarin sisällä. Toivottavasti vika on siinä, eikä ddm ole rikki (400€ uutena??).
Pitää tässä tällä viikolla korjata johto kunhan saan jonkun auttamaan oven irroituksessa niin saa oven irti siististi.
Onko siinä niin ahdasta, että tarvii ottaa ovi irti korjauksen ajaksi? Takaoven kanssa olen lukkojen takia temunnut ja siinä kumihaitarin toinen pää on liittimellä kiinni ovessa. Liittimen kun irrottaa, niin joitakin senttimetrejä on pelivaraa kolvauksia ajatellen.
-
Onko siinä niin ahdasta, että tarvii ottaa ovi irti korjauksen ajaksi? Takaoven kanssa olen lukkojen takia temunnut ja siinä kumihaitarin toinen pää on liittimellä kiinni ovessa. Liittimen kun irrottaa, niin joitakin senttimetrejä on pelivaraa kolvauksia ajatellen.
On se väli aika ahdas jos kunnolla meinaa korjata. Ovi lähtee helposti irti kun irroittaa saranoiden tapit, niin ei tarvitse uudestaan edes säätää oven paikkaa kohdalleen.
-
On se väli aika ahdas jos kunnolla meinaa korjata. Ovi lähtee helposti irti kun irroittaa saranoiden tapit, niin ei tarvitse uudestaan edes säätää oven paikkaa kohdalleen.
Joo, samaa aamulla katselin. Takaovessa on enempi pelivaraa ovi paikallaan.
-
Eilen korjasin katkenneen johdon oven läpiviennin sisällä, tuli sillä kuntoon. Kerrankin halpa korjaus :2funny: .
-
Sama vika täällä. Miten korjausprojekti eteni?
-
Moi,
Ilmeisesti tämän sarjan Volvot on tarkoitettu koristeeksi pihalle, ei käyttöön :o ...
Mulla myös 2009 vuoden v70:stä ko. johtosarja poikki. Ilmenee nimenomaan siten, ettei kuskin oven nappulat toimi ja lukituskin tutuu reistailevan. Kohta on nimenomaan pistokkeen juuressa olevan nippusiteen alla. En vielä nippusidetta aukaissut ja katsonut kuinka monta johtoa on poikki, mutta ainakin musta oli kuoriutunut täysin ja yksi valkoinen oli kokonaan poikki.
Saako tuon oikeasti kolvilla kuntoon? Jos oven irroittaa, saako johtosarjaa yhtään vedettyä ulos että olisi vähän enemmän varaa. Sen verran on nakkisormet, että ovipaikallaan johtojen kolvaaminen näyttää mahdottomalta :(
Entä koko johtosarjan vaihtaminen, onko kukaan kokeillut? Onko johtosarjan toisessa päässä pistoke johon koko paketti tulee, vai meneekö jokainen piuha eripaikkaan ja suoraan johonkin varokkeen liittimeen....
-
Ovi irti, sen verran helppo ottaa. Juurikaan sitä johtoa ei saa lisää, sen verran itse kaivoin että uusin huonoimman johdon koko kumiputken mitalta, mutta ihan OK työtila ilman sitä ovea operoida siitä liittimen luota mistä nuo yleensä katkeaa.