Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: mikkonu - 10.04.2017, 11:28:45
-
Taas on akku mennyt ilmeisimmin sököksi, ilmoittelee satunnaisesti myös pidemmän ajon jälkeen alhaisesta jännitetilasta. Akku on n. 20kk vanha ja 2 talvea ollut käytössä. Sain ristiriitaista tietoa kun kyselin uuden akun hintaa: nyt kerrottiin, että autossa on akkuvahti, joka pitää nollata eli käytännössä ei voi itse vaihtaa akkua. Tuon edellisen kuitenkin laitoin sinne itse, kun silloin merkkiliikkeestä kerrottiin ettei tarvitse tehdä mitään. Tuon vajaa 2 vuotta tuo kyllä toimi ilman mitään ihmeellistä, nyt vasta kevättalvella alkoi ilmoittelemaan itsestään.
Kuinka nyt oikeasti on, tarvitseeko jotain nollata vai ei? Auto siis V70 D3 vm-12, ei start&stop systeemiä.
-
Ei tarvitse nollata mitään.
-
Taas on akku mennyt ilmeisimmin sököksi, ilmoittelee satunnaisesti myös pidemmän ajon jälkeen alhaisesta jännitetilasta. Akku on n. 20kk vanha ja 2 talvea ollut käytössä. Sain ristiriitaista tietoa kun kyselin uuden akun hintaa: nyt kerrottiin, että autossa on akkuvahti, joka pitää nollata eli käytännössä ei voi itse vaihtaa akkua. Tuon edellisen kuitenkin laitoin sinne itse, kun silloin merkkiliikkeestä kerrottiin ettei tarvitse tehdä mitään. Tuon vajaa 2 vuotta tuo kyllä toimi ilman mitään ihmeellistä, nyt vasta kevättalvella alkoi ilmoittelemaan itsestään.
Kuinka nyt oikeasti on, tarvitseeko jotain nollata vai ei? Auto siis V70 D3 vm-12, ei start&stop systeemiä.
Onkohan autossa jotain muuta vaivaa, vai tuleeko paljon lyhyttä ajoa webasto päällä?
Meillä on vielä alkuperäinen akku, webasto päällä lähes joka pakkasaamu + ajoa 30 min.
Tammikuussa -31C (kahden päivän seisomisen jälkeen) tosin sammutti webaston muutaman minuutin jälkeen ja siirtyi virransäästöön. Moottori lähti käyntiin, todella pitkän sahaamisen jälkeen, eikä akusta tuntunut puhti loppuvan.
-
Akkuvahti on - eihän se muuten huonosta akusta osaisi ilmoittaa. Nollata sitä ei välttämättä tarvitse akun vaihdon yhteydessä. Laittaisin nyt vain aluksi laturiin, jotta akku tulee varmasti täyteen.
Millainen akku siihen on vaihdettu. Jos ei AGM, niin voihan tuo "uusi" akku olla jo tulossa vanhaksi. Jos nyt vaihdat akun ilman akkuvahdin nollausta, niin auto ilmoittelee muutaman tunnin vielä alhaisesta varauksesta, mutta oppii kyllä aikanaan uuden akun latauskäyrän.
-
Ihan perus akku käsittääkseni, ei AGM. 90Ah, 800A, Volvolta haettu. Olen useammankin kuullut kyllä sanovan että 2v on ahkeralla webaston käytöllä jo ihan hyvä ikä akulle. Talvella se voi käydä 4-6 kertaakin päivässä, useampi pitkä reissu viikossa (100km+ per lähtö), mutta kyllä sitten tulee nurkissakin 20min/10km tyyppistä lähtöä. Eipä kai siinä muuta kuin uutta tilalle. Onko suosituksia akusta? Volvon leimalla maksaa 159eur, näyttäisi että Motonetin yms. akut ovat enemmän 85Ah, 800 akkuja. Lieneekö merkitystä 5Ah puutteella?
-
Yhtään akkua eivät ole Volvolla valmistaneet, joten siinä mielessä ei liene väliä mistä akkunsa hankkii. Alkuperäinen on 70Ah /760A, mutta aina parempi mitä enemmän kapasiteettia.
-
Yhtään akkua eivät ole Volvolla valmistaneet, joten siinä mielessä ei liene väliä mistä akkunsa hankkii. Alkuperäinen on 70Ah /760A, mutta aina parempi mitä enemmän kapasiteettia.
Mutta monta on Varta Volvolle valmistanut. Tiedä sitten onko Volvolle jotenkin muokattuja ::)
-
Ei tarvitse nollata mitään.
Kyllähän auto toimii ilman nollaustakin mutta juuri näiden herjojen takia olisi syytä kertoa uudesta akusta. Ja jos ei ole ohjelmistopäivityksiä ihan äsken tehty niin suosittelen total can päivitystä....
-
Tässäpä on "volvo" ilman sitä kuuluisaa leimaa ;)
https://suomenakut.fi/index.php?main_page=product_info&cPath=1001_1_10185&products_id=807026728&zenid=u83je8a8f6bbd0539nhdl15s56
Moni valmistaja tosiaan tarjoaa näihin 85ah.
-
Tässäpä on "volvo" ilman sitä kuuluisaa leimaa ;)
https://suomenakut.fi/index.php?main_page=product_info&cPath=1001_1_10185&products_id=807026728&zenid=u83je8a8f6bbd0539nhdl15s56
Moni valmistaja tosiaan tarjoaa näihin 85ah.
Joutuu jättämään akkukotelon kannen ja etuseinän pois, jos noin pitkän akun aikoo saada sopimaan. P313xL175xK175 menee vielä koteloon sisälle.
-
Volvon oma akku on tosiaan vähän eri muotoinen kuin tarvikeakut, mutta kyllä tarvikeakkukin sinne koteloon juuri ja juuri menee.
Taksissa AGM-akku kuolee vuodessa, jos käytetään paljon lisälämppäriä.
-
Yleensä näissä on 353 pitkä, mutta jos 315 (tai 313) niin sillon se tuo 100ah ei tietenkään mene.
-
Minulla samanlainen Volvo herjaa vähän väliä heikosta akusta. Laturi on vaihdettu sekä uusi akku. Viime huollossa todettiin, että anturi joka haistelee akun lataustasoa ilmoittelee mitä sattuu. Vaikka akku oli täysi, niin anturin ilmoittama virtamäärä oli välissä alle 30% ja välillä 100%.
-
Morjesta - vanhan, mutta edelleen ajankohtaisen, aiheen nosto!
Mulla Volvo D3 V70 Mk3, ja auto on ruvennut hälyttelemään matalasta varaustasosta.
Mikäs siinä, perustilanne kaupungissa asuvalle, kun ajot lyhyitä ja pakkaset tuli tänne eteläänkin.
Ajattelin käydä testaamassa akun + latauksen motonetissa (ilmaiseksi, vielä joulukuun ajan), ja sitten akku vaihtoon tarvittaessa.
Kysynkin nyt, teiltä kokeneemmilta: Vanhempiin autoihin, veneeseen, prätkiin, olen vaihtanut akut aina itse.
Akku turvallisesti irti/ lataukseen, ja sama toisin päin takaisin laitettaessa.
Nyt auto (vm2013) on uusin koskaan omistamani, ja tekniikassa on nyt start-stopit ja muut hienoudet.
Eli: jos vaihdan akun tähän itse, onko oikeasti riski, että jotain menee sekaisin, start-stop esimerkiksi?
Vai onko tämä vain akkuliikkeiden höpötyksiä?
Jos asuisin omakotitalossa, antaisin akun olla kiinni ja laturilla täyteen. Mutta kadunvarsiparkkeerauksessa tämä haastavampaa.
Kiitos näkemyksistä jo etukäteen!
-
Ennen akun irroitusta annat auton seistä vaikka sen 20 minuuttia ilman että on avaimia paikoillaan ja irroitat sitten vasta sen maakaapelin niin säästyt todennäköisesti kummemmilta murheilta.
-
Ei näissä ole mitään ihmeellistä tuon akunvaihdon suhteen.
BMSn voi resetoida jos siihen on mahdollisuus, mutta sekin ajanmittaan hakeutuu ajantasalle ihan itsestään.
-
Kiitos paljon vastanneille!!
Rohkenen siis vaihtaa tämänkin autoni akun sitten ihan itsekseni.
(pitää vielä kattoa manuaali läpi, eihän näissä ollut mitään 2. akkua takatilassa.. tuskin)
Motonetista tuli varaosahaulla tämä Exiden 72ah AGM.. onko jotain ehdottomia suosituksia tai kokemuksia, kannattaako mittojen tai suosituskyvyn takia miettiä Volvolta, tai ihan jostain akkuliikkeestä hakemista?
https://www.motonet.fi/tuote/exide-ek720-72-ah-760-a-akku-p278-x-l175-x-k190?product=90-01737
Kulutustavaraahan nämä toisaalta Webaston+kaupunkiajon+startstopin kanssa ovat.
-
Paikalleen pitäisi mahtua se isompi malli tuosta akkumallista. 96ah. Kannattaa tietysti mitata ensin.
Ei ole hinnassa suurta eroa meinaan.
-
Kiitos Zuhari!
Pitääpä mittailla ja ihmetellä akkukotelon kantta. Ei tosiaan paha hintaero, ja isompi kapasiteetti toki kiinnostaisi.
Pitää vaan kattoa, mahtuisiko P353:nen, vai onko tyydyttävä tuohon P278:seen.
-
Omassa tämä ja itseasiassa niin oli edellisessäkin 5-dieselissä ja molemmat start&stopilla:
https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/varta-silver-dynamic-agm-xev-a7-70ah-kaynnistysakku
Ei mitään merkkejä virtapulasta vaikka pakkasilla päivittäin 40min. lämmityksiä webastolla, eikä ajoakaan tule kerralla paljon puolta tuntia enempää.
Kannattaa selvittää minkälaisella jännitteellä auto lataa, koska AGM akkua ladataan hiukan korkeammalla jännitteellä. Näissä joissa vakiona AGM, latausjännite on usein 15,5V luokkaa.
Onko alkuperäinen akku AGM vai perus hopeakennoakku?
Asia tuli ilmi aikoinaan kun etsin akkua 2012 Mondeoon. Akkukauppias suositteli edullisempaa akkua ja rehellisen oloisena selitti, että nämä nykyaikaiset BMS-systeemillä varustetut järjestelmät lataavat akkua sen ominaisuuksien mukaan ja jos auton softa ei tiedä, että akuksi on vaihdettu AGM, se ei periaatteessa lataa koskaan sitä täyteen, ainakaan normaalikäytössä ja näin ollen sitä AGMn tuomaa lisäarvoa ei pystytä täysin hyödyntämään.
-
Kiitos Heikki, tosi hyvä pointti!
Nyt sain tsekattua akun, ja YUASA:n 80ah AGM näytti siellä olevan (ainakin kertaalleen vaihdettu siis).
Yleismittari näytti siinä karvan vajaa 15V moottorin ollessa käynnissä (tyhjäkäynnillä ja valot päällä, toki), joten uskaltanen ostaa AGM:n tilallekin.
Mittasin akkukotelon autostani (tosiaan v70 D3 Mk3), ja olivat suunnilleen:
pituus 350
leveys 175
Korkeus 190
Tämän isomman exciden pituuden ollesssa 353, yritän varmasti änkeä tämän sinne tilalle:
https://www.motonet.fi/tuote/exide-ek960-96-ah-850-a-akku-p353-x-l175-x-k190?product=90-01735
-
Menee se sinne, kansi vaan ei sovi kiinni asti.
-
Kiitos Kojontti!
Tämä hyvä tieto - olen itse vähän allerginen just tollasille, että joku kansi tms. ei mene kunnolla kiinni niinkun pitäisi..
Ja onkin muuten niin, että akut (ml. toi isompi Exide) tuntuu olevan pakkasten jäljiltä loppu about joka paikasta.
Saattaapa olla, että laitan kuitenkin ton 72ah Exiden, mikä Motoneti varaosahaullakin tuli:
https://www.motonet.fi/tuote/exide-ek720-72-ah-760-a-akku-p278-x-l175-x-k190?product=90-01737&fromsparepartssearch=true
-
https://vparts.se/fi/batteri-lock-fram-till-volvo-s60-s80-v60-v70-xc60-xc70-90ah-21021705.html
Tuolta löytyy kansi isommalle akulle.
-
Kiitos kaikille hyvistä neuvoista ja linkeistä!
Eilen tuli vihdoin uusi akku vaihdettua, ja lopulta valikoitui akuksi tämä:
https://www.akku-assa.fi/product/3028/varta-start-stop-agm-akku-a6-xev-12v-80ah-800a-p315xl175xk190mm
Kotiovelle toimituksesta iso plussa, muuten!
Tämä 80ah (koko P315XL175XK190MM) mahtui hyvin paikoilleen, ja vanha akkukansi meni vielä hyvin kiinni.
Varmasti se 353 pitkä olisi mahtunut paikoilleen, ja isompi akkukansikin olisi löytynyt - kiitos paljon linkistä!
Ja seuraavillekin tämän ketjun lukijoille vahvistukseksi, kuten aiemmin mainittu:
Akun vaihto itse oli helppo, noin 10min homma, ja ainoastaan kello piti laittaa uudelleen aikaan :)
Työkaluiksi tarvitsi 10mm hylsyn (pitkä apuvarsi auttoi akun kiinnikkeen irroituksessa ja takaisin kiinnityksessä).
Auton start-stop toimi kuin unelma heti vaihdon jälkeen, ja webasto lämmitti auton taas pitkästä aikaa seuraavana aamuna.
Kiitokset, on tämä hyvä foorumi! :)