Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Lämmitys, Ilmastointi ja lisälämmittimet => Aiheen aloitti: Xenonit - 22.08.2011, 19:23:53
-
sisäpuhallus ei lähde käyntiin.
Voiko tuon sisäpuhalluksen estää lähtemästä vai eikö sen kuulukaan toimia näissä 15 asteen lämpötiloissa ?
Annoin "webaston" käydä tuossa noin 10min ja se kävi kyllä kokoajan muttei sisäpuhallin käynnistynyt. Missä vika vai onko käyttäjässä ?
-
Eikös se puhallin käynnisty vasta sitten, kun kone on ensin lämmennyt jollekin tasolle asti. Sellainen käsitys on mulle jäänyt omista kokeiluista. Pari viikkoa sitten meni hyvinkin vartti, ennen kuin alkoi pyörittää sisäpuhallinta.
-
Kysytäänpä tässä samalla, kun en löytänyt sopivaa topiccia. Jos vastaavaa on kysytty jo aikaisemmin, linkki kiitos!
Onko V70 D5 (2002):n lisälämmittimessä joku ulkolämpötilan yläraja, jossa sen saa päälle? Jos yritän ajotietokoneen kautta käynnistää suorakäynnistyksellä, muuttuu teksti "off":sta "on":ksi, keltainen varoituskolmio vilahtaa mittaristossa ja "on" muutuu takaisin "off":ksi, eli lämmitin ei siis käynnisty. Lämpötilat ovat olleet noin 3-7 plussalla kun olen kokeillut. Jos lämmittimen pitäisi lämpötilasta huolimatta käynnistyä, onko jotain perusasioita mitä voisin tutkia? Sulakkeita, releitä, liittimiä, polttoaineletkuja, jne. Ja jos on, missä sijaitsevat? Jättääkö lisälämmitin vikakoodeja luettavaksi? Jos jotain vikaa on, pitänee lähestyä auton myynyttä liikettä ja tiedustella halukkuutta maksaa/osallistua kustannuksiin jos lämmitintä tutkitaan/korjataan. Kaupastahan on kuitenkin reilusti alle 6kk.
-
Kysytäänpä tässä samalla, kun en löytänyt sopivaa topiccia. Jos vastaavaa on kysytty jo aikaisemmin, linkki kiitos!
Onko V70 D5 (2002):n lisälämmittimessä joku ulkolämpötilan yläraja, jossa sen saa päälle? Jos yritän ajotietokoneen kautta käynnistää suorakäynnistyksellä, muuttuu teksti "off":sta "on":ksi, keltainen varoituskolmio vilahtaa mittaristossa ja "on" muutuu takaisin "off":ksi, eli lämmitin ei siis käynnisty. Lämpötilat ovat olleet noin 3-7 plussalla kun olen kokeillut. Jos lämmittimen pitäisi lämpötilasta huolimatta käynnistyä, onko jotain perusasioita mitä voisin tutkia? Sulakkeita, releitä, liittimiä, polttoaineletkuja, jne. Ja jos on, missä sijaitsevat? Jättääkö lisälämmitin vikakoodeja luettavaksi? Jos jotain vikaa on, pitänee lähestyä auton myynyttä liikettä ja tiedustella halukkuutta maksaa/osallistua kustannuksiin jos lämmitintä tutkitaan/korjataan. Kaupastahan on kuitenkin reilusti alle 6kk.
lisälämmittimessä on mm. jäähdytysveden lämpöanturi joka säätää päälläolon sille lämppärille. ei välttämättä anna vikakoodia mutta parametreistä pystyy tuonkin lukemaan että onko järkevissä arvoissa.
kerran tutkin autoa joka teki ihan samaa kun kuvailit. sieltä näytti anturi +170 astetta nesteen lämpötilaksi niin eipä antanut käynnistyä. Anturiahan ei saa sitten erikseen vaan joutuu ostamaan koko lämmittimen johtonipun, maksaa jotain 217e
Mutta vie se auto ensin johonkin asiansa osaavaan liikkeeseen piuhanpäähän...
-
Kuuluuko edes tuuletuksen ääntä ? Hehku tai liekkivahti voi myös olla sökö. Yhdes bensapelissä ei lähtenyt polttoainepumppu naksumaan ja koko lämmitin pysyi mykkänä
-
Ei kuulu mitään. Sisäpuhallin, eikä mikään muukaan paikka lähde käyntiin. Tuo "On" siis vain "käväisee" näytössä ja muuttuu samantien "Off":iin. Vien tänään tai lähipäivänä vikakoodin lukuun ja ihmettelen sitten eteenpäin.
-
Tuo muutama kerta on:lla ja sitten takaisin off:lle tarkoittaa sitä, että lämmitin on lukkiutunut jonkin vian seurauksena ja vaatii testeriä, että vian selvittämisessä pääsee etenemään.
-
Tänään tuli esteitä, enkä ehtinyt vikakoodin lukuun, josko huomenna sitte... Mutta kysellään lisää... Eihän vaan (eihän, ei voi olla näin "tyhmä" systeemi?) voi johtua sellaisesta, että ensimmäisellä kerralla kun koitin käynnistää tuon, oli liian vähän polttoainetta, ja lämmitin marisi siitä näytöllä. En muista tarkkaa tekstiä, mutta jotain se valitti, että liian vähän polttoainetta ja sammutetaan laite tai ei käynnistetä sitä, tai jotain vastaavaa. Nyt on siis ollut ihan tarpeeksi dieseliä tankissa, kun olen myöhemmin koittanut käynnistää.
-
ei johdu siintä, käyttövirheen takia ei lukitu.
Tänään tuli esteitä, enkä ehtinyt vikakoodin lukuun, josko huomenna sitte... Mutta kysellään lisää... Eihän vaan (eihän, ei voi olla näin "tyhmä" systeemi?) voi johtua sellaisesta, että ensimmäisellä kerralla kun koitin käynnistää tuon, oli liian vähän polttoainetta, ja lämmitin marisi siitä näytöllä. En muista tarkkaa tekstiä, mutta jotain se valitti, että liian vähän polttoainetta ja sammutetaan laite tai ei käynnistetä sitä, tai jotain vastaavaa. Nyt on siis ollut ihan tarpeeksi dieseliä tankissa, kun olen myöhemmin koittanut käynnistää.
-
Noniin, vihdoinkin koodit luettu. Kun ensimmäistä kertaa soitin, sanottiin, että aja paikalle vaan kun ehdit, niin luetaan. Pariin kertaan kävin kääntymässä, "ei ole aikaa", niin varasin sitten ajan.
Lämmittimen puhallin särki. Samalla kuulemma kannattaisi muutenkin huoltaa. Osat olisi 330e, oli joku paketti, missä myös jotain tiivisteitä tms. mitkä kuulemma kannattaa samalla vaihtaa. Töihin oli varattu 150e, sisältäen purun, nuohouksen, asennuksen ja vikakoodien nollauksen. Kuulostaako tuo kohtuulliselta hinnalta? Kyse on valtuutetusta merkkihuollosta (ei kuitenkaan "sininen").
Ja offtopiccina: samalla selvisi rivakammissa kiihdytyksissä vaivannut nykiminen ja vikakoodi/linkutusmoodi -yhdistelmä, tai ainakin vikakoodi sille. Polttoainepaineet heittelee, kehottivat aloittamaan suodattimen vaihdolla, kun ei ollut tietoa milloin viimeksi vaihdettu. Tuo lienee helposti itsekin vaihdettavissa... Pitää alkaa etsiä täältä foorumilta tietoa...
-
Kannattaa kysyä sitä lämmittimen huoltoa myös autolämmittimiä asentavilta ja huoltavilta pajoilta. Omani korjattiin Jyväskylässä sellaisessa eikä ollut Sinisen hinnoissa.
-
Noniin, vihdoinkin koodit luettu. Kun ensimmäistä kertaa soitin, sanottiin, että aja paikalle vaan kun ehdit, niin luetaan. Pariin kertaan kävin kääntymässä, "ei ole aikaa", niin varasin sitten ajan.
Lämmittimen puhallin särki. Samalla kuulemma kannattaisi muutenkin huoltaa. Osat olisi 330e, oli joku paketti, missä myös jotain tiivisteitä tms. mitkä kuulemma kannattaa samalla vaihtaa. Töihin oli varattu 150e, sisältäen purun, nuohouksen, asennuksen ja vikakoodien nollauksen. Kuulostaako tuo kohtuulliselta hinnalta? Kyse on valtuutetusta merkkihuollosta (ei kuitenkaan "sininen").
Ja offtopiccina: samalla selvisi rivakammissa kiihdytyksissä vaivannut nykiminen ja vikakoodi/linkutusmoodi -yhdistelmä, tai ainakin vikakoodi sille. Polttoainepaineet heittelee, kehottivat aloittamaan suodattimen vaihdolla, kun ei ollut tietoa milloin viimeksi vaihdettu. Tuo lienee helposti itsekin vaihdettavissa... Pitää alkaa etsiä täältä foorumilta tietoa...
Veikkaisin, että sinisellä aikalailla samaa hintaa, joten halvemmalla voi saada jostain.
Infona: Sininen tarkoittaa valtuutettua merkkiliikettä (volvon maahantuojan valtuuttama)
-
Noniin, tuli korjatuksi vika vihdoinkin. Suomen Autohuollossa korjattiin, paloilmapuhallin vaihdettiin, ei muuta. 250e oli osa ja työ 170e sisältäen vikakoodien luvun/nollauksen ja koekäytön. Osa on kuitenkin (ainakin parin muunkin korjaamon mukaan) ainoastaan saatavilla merkkiorganisaatiosta, niin ei tuosta varmaan olisi montaa kymppiä hinta tippunut muualla. Joka tapauksessa autoliike osallistuu korjauskustannuksiin.
Aamuisen ajastuksen perusteella jopa toimikin. :D
-
Noniin, tuli korjatuksi vika vihdoinkin. Suomen Autohuollossa korjattiin, paloilmapuhallin vaihdettiin, ei muuta. 250e oli osa ja työ 170e sisältäen vikakoodien luvun/nollauksen ja koekäytön. Osa on kuitenkin (ainakin parin muunkin korjaamon mukaan) ainoastaan saatavilla merkkiorganisaatiosta, niin ei tuosta varmaan olisi montaa kymppiä hinta tippunut muualla. Joka tapauksessa autoliike osallistuu korjauskustannuksiin.
Aamuisen ajastuksen perusteella jopa toimikin. :D
Mun mielestä olisi se 330 euron poltinyksikkö sinne kannattanut ennemmin laittaa..
Siinä tulee tuo puhallin mukana, eli sen ~250e
+ turbulaattori -sarja (~50e) (näitä menee kuin tupakkaa)
+ pa paineentasain (~90e) (näitä samoin)
+ paloputki (~joitain kymppejä)
+ sisäosan runko, jota nyt ei toki muuten tarvi ikinä vaihtaa
Bilian verkkokauppa näyttää sille sarjalle hintaa 303e
Mut eihän sitä sarjaa enää toki sinne saa, kyseinen korjaamo kuitenkin varmaan tiesi tuon, mitä se sisältää, niin mun mielestä olisi ollut tosi fiksua ehdottaa, että saako panna.
-
Otetaanpa tämä käsittelyyn uusiksi, kun en haulla löytänyt samaan viittavaa. Jos on jo käsitelty jossain, linkkiä kiitos!
Tänään töihin mennessä n. -32- -34c pakkasessa alkoi moottoritiellä kuulua pieni napsutus jostain kuskin jalkotilan suunnalta. En kiinnitänyt siihen huomiota sen enempiä siellä, mutta kaupungin päässä sitten alkoi häiritsemään, kun hiljaisessa vauhdissa totesin, että se on oikeasti aika kovaääninen. Kotiin lähtiessä totesin, ettei ardicci ollut lämmittänyt (oli ajastimella). Laitoin suorakäynnistyksellä käyntiin ja lähdin ajelemaan. Ardicci on käynnissä muutaman minuutin ja menee pois päältä. Koko ajan kuuluu ns. helvetillinen naksutus ja ulkoapäin kuunnellessa se kuuluu etupyörän takaa/puskurin sisältä. Ardicci on ilmeisesti jossain siellä. Mikä siitä nyt hajosi? Pumppu?
Sama naksutus kuuluu, kun automagiikka käyttää ardiccia, mutta ei se mitään lämmitä. Lienee turvallisinta repiä sulake irti toistaiseksi? Olisiko ehkä mahdollista, että olisi joku paikka jäätynyt? Kotiinlähtiessä ei kyllä enää ollut kuin -26c, joten kai naftan pitäisi vielä juosta ardicciin päinkin, kun kone kuitenkin kävi nätisti... :)
Muoks: Aamulla oli siis suorakäynnistyksellä lämmittämässä ja lämmitti ok. Ja jos sulake irti, onko sulake moottoritilan boksissa paikassa yksi? Ja auto on tuo sigun v70 D5 -02.
Muoks 2: Uusi aamu, sama ongelma edelleen. Pakkasta saman verran, -26c, ja sama naksutus jatkuu. Tarkalleen ottaen etupuskurin vasemman etukulman takaa. Sulakkeen löysin ja otin pois ja naksutus loppui. Eipähän automatiikka toivottavasti särje enempää. Epäili Suomen Autohuollossa, että pumppu ei saa polttoainetta ja siksi naksuttaa. Menen kuitenkin iltapäivällä luettamaan vikakoodit.
Muoks 3: Itse asiassa, kun ajattelee, niin kyllähän se naftaa saa, koska alkaa "savua" tulemaan (haisee samalta kuin normaalisti) kun sen päälle laittaa. Joku muu siellä siis naksuu.
-
Ei siinä varmaan muuta ole kuin nafta sen verran jähmeää ettei saa kunnolla pumpattua ainetta sinne ardicciin. Mulla oli samanlaiset oireet, mutta aina kun lämpimästä tallista otti auton niin pelasi aivan normaalisti.
-
Maza oli suunnilleen oikeassa. Huollossa käynnistelivät pumppua (ardiccia?) testerillä riittävän monta kertaa, niin alkoi toimimaan vähitellen normaalisti. Muutaman kerran teki lyhyitä pätkiä hiljaisempaa napsutusta senkin jälkeen, mutta nekin jäivät jo taakse.
Tässä yksilössä polttoainepumppu on puskurin sisällä etupäässä ja teoria on, että tuolloin kovalla pakkasella -30/yli ajaessa, on viima kenties jähmettänyt naftaa lisää (toimi nimittäin pihalla seistessä moitteetta) ja kun tarpeeksi oli ajanut (n. 45km) ei pumppu enää jaksanut imeä tankista asti. Teoriassa on vielä kyllä aukko: miksi ei matalammilla pakkasilla (n.-20) alkanut uudelleen pelittämään tai seistyään tänään päivän hallissa, jossa plussan puolella. Olisiko pumppu voinut "kavitoida" ja olisi tullut ilmaa sen verran, että vaati tuollaista testerillä "pakkokäyttöä", että lähti ilmat pois?
Suosittelivat siirtosarjan asennusta, eli pumppu taakse tankin lähettyville. Siihen on kuulemma valmis sarjakin, mutta eivät vaan tähän hätään löytäneet infoa/hintaa sille. Ja puhuivat myös paineentasaimen vaihtotarpeesta, ilmeisesti ei tule ihan tasaisesti diesel polttimeen.
No, jospa tässä olisi jollekin joskus samanlaisen ongelman kanssa painivalle apua tulevaisuudessa.