Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: Chili - 14.04.2017, 19:50:42
-
Jarrusatula on asennettu site, että jarruletku on hiukan kierteellä. Mistä ja miten se oikaistaan? Otetaanko se sieltä jarruputken päästä iitoksesra llöysemmälle ja oikaistaan?
-
Esimerkiksi niin. Tai sitten jarruletku satulasta irti. Tai satula irti ja pyörittää ilmassa letkun suoraksi, jonka jälkeen takaisin kiinni.
-
Oliskohan vaan kiertynyt kierroksen vaihdettaessa esim. jarrupaloja? Irroita satula ja kieritä vastapäivään jos on kierteellä sen takia.
Hirveä vaiva irrotella ja ilmailla tuollaisen takia jos liitoksia availee...
-
Jos letku on kierteellä satulan vaihtamisen takia, niin sitä ei saa korjattua kuin löysäämällä liitos korista ja kiertämällä letku suoraan. Yleensä vaihtosatulan kierre alkaa eri kohdasta kuin vanhassa, joten letku kiristyy satulaan eri asentoon. Pelkästään satulaa jompaan kumpaan suuntaan kiertämällä tilanne ei normaalisti sen kummemmaksi muutu.
-
Juu, vaihdoin muutama vuosi sitten satulat ja niissä kierre alkaa hiukan eri kohdasta. Letkut ovat siten hiukan - vajaat neljänbeskierroksen kierteellä. Pomppasi nyt sitten katsastuksessa.
en saa siitä kiinteästä putkesta tietenkään liitosta auki, joten taidan laittaa kuparirikan sinne satulan kierteeseen. Olisko han se nousu noi 1mm luokkaa - pitää saada siten 0,25 mm luokkaa oleva shimmi sinne väliin.
Pienestä se on kiinni, kun katsastusmies pissii.
-
Joo, M10x1 on kierre. Mites sitten letkun tiiveys, koska se tiivistyy päässä olevalla kartiolla satulaan. Eikä ulkopuolella taida olla sellaista tasopintaa, joka tiivistäisi prikan.
-
Joo, M10x1 on kierre. Mites sitten letkun tiiveys, koska se tiivistyy päässä olevalla kartiolla satulaan. Eikä ulkopuolella taida olla sellaista tasopintaa, joka tiivistäisi prikan.
Niin minäkin ennen kuvittelin olevan mutta kun ostin tarvikesatulan niin paketissa tuli kupariprikka mukana.
Ajattelin että mitäpä tuolla tekee mutta kyllä se vaan kys. satulaan tarvittiin, letkun kartio ei pohjaa siis kierre satulassa paljon alkuperäistä pidempi.
Oli pakko laittaa se prikka ja hyvin toimii.
Ps. On se inssi sitten ollut joku nuorempi siilipää ja vielä innokkuutta liikaa mukana.
Kyllä vuodet yleensä opettaa sinnikkäimmänkin mul... inssin.
-
Eilen vaihdoin taakse uudet jarruletkut ja aikaa meni vain 6h. Kummatkin liitokset jarruputken päässä jumisssa ei yhtään auttanut asiaa se että kyseessä neliveto, päinvastoin. Toisen puolen liitos saatiin auki pitkällä murjomisella ja sen näköinen on jarruputken mutteri että näkyy työn jälkeä. Toisen puolen jarruputki piti katkaista ja tehdä uusi liitos jotta letku saatin vaihdettua ja tehtyä uusi mutka joka lähtee letkusta ja kiertää nostokorvakkeen. Sitten vain ilmaus ja ihastelemaan, itse tein ja säästin :)
-
Ei se kierteellä olevan letkun oikaiseminen ihan turhaa ole. Letkut ei kuitenkaan ole liian pitkiä ja joskus saattaa tarvita koko liikematkan jolloin kierteellä oleva letku voi vaurioita kun menee liian tiukaksi.
Ja kyllä noi inssit tietää että valtaosa ihmisistä ei korvaa lotkauta suulliselle huomautukselle. Ja onhan siellä toki niitä nipo-inssejäkin. :juhau:
-
Mulla aikoinaan oli käynyt kämmi jarrusatulan huollossa, oli huomaamatta päässyt pyörähtämään jotenkin, ajelin sillä muutaman kuukauden onneksi rikkomatta mitään kunnes huoltomies huomasi tuon.