Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: volvo v70-03 - 22.08.2011, 19:37:54
-
V70 2003 vm. bensa volvo 2.4 litranen ilman turboo. Alkoi palamaan laturin merkkivalo joka paloi yli 2500 kierroksilla. Kun kierroksia laski tuon alle se sammui, Ilmiö toistuu silloin tällöin. Laturia ei ole uusittu ja kilometrejä takana 201000 kilsaa. Missä vois vika piileä kun se ei ole koko aikaa kuitenkaan päällä?
-
Mittaapa se latausjännite(oltava 13.5-15 v välissä kierroksilla) ja voihan olla ne laturin hiilet välillä jumissa tai muun seikan takia ja ei noissa kilometreissä se laturi viellä saa mennä meikäläisellä 300tkm lasissa ja laturille ei viellä ole tarvinnut tehdä mitään .Eli tarkista ne johtoliitokset myöskin akun kunto ja ne maadoitukset kunnossa.Tämä homma kun ei maksa mitään
-
Hihna ja kiristimet kannattaa tarkistaa. Toi oire voisi sopia siihen, että hihna luistaa kun kierroksia tarpeeksi. Eräässä toisenmerkkisessä vanhemmassa autossa minulle kävi juuri näin.
-
Kuten muistatte se moniurahihna pitää vaihtaa silloin kuin jakohihna ei tarvitse ajatellaa moniurahihnan kuntoa tällöin.
-
Ei se hihna voi luistaa, tarkistin sen ja se on vaihettu tammikuussa. Mutta mittasin laturin takana olevan punaisen kaapelin liittimestä jännitteen niin se oli vain 11,6 volttia. Se valo muuten palaa nyt jatkuvasti. Meni ilmeisesti laturi, voiko siihen hiilet vaihtaa itse ja olisiko jollakin helppo neuvo miten se laturi irtoaa helposti ettei pura ylimääräistä kovin paljon vai oisko vaihtolaturi suoraan järkevämpi ratkaisu. Onko hiilet juottamalla kiini.?? :-\ Mikä se ohut johto on laturissa onko se jokin herätevirta ja milloin siihen pitäisi tulla virtaa?
-
Mahtaa olla hiilet loppu, samassa paketissa taitaa tulla myös jännitteen säätäjä.
-
Kollektori eli kontaktori menettänyt muotonsa soikeeksi ja kierroksilla hiilet ei jaksa pysyä kehällä-> hiipuu laturin paukut...
-
Yllättävän pienillä kilsoilla olisi laturi antautunut, vaan onhan kaikki toki mahdollista.
-
Nyt se paloi aina, ja aamulla latasin akkua reilu puoli tuntia ja lähdin töihin. Pääsin reilu 10 kilsaa ja siihen hyytyi. Loppumatka mentiin hinurilla korjaamolle. Vaihtoivat laturin ja lukivat vikakoodit ja se maksoi vaivaiset 595 euroo yhteensä. Sanoin työnjohtajalle että olipa lyhyt ikäinen laturi niin sanoi että ihan normi kilometrit olet päässyt. Se auton tietokone vörkkii aina ajon jälkeen kuulemma tietyn ajan ja syö akun virtaa joka ladataan seuraavalla ajolla. Eli mitä useampi ajokerta päivässä sitä enämmän laturi kuluu tuli minun mieleeni. Kannattaisi ajaa vain yksi kerta päivässä ja pitkään niin säästyisi laturi. En tiedä onko päätelmäni oikea mutta tälläinen oli tämä tarina ja aika kallis.
-
Eli mitä useampi ajokerta päivässä sitä enämmän laturi kuluu tuli minun mieleeni. Kannattaisi ajaa vain yksi kerta päivässä ja pitkään niin säästyisi laturi. En tiedä onko päätelmäni oikea mutta tälläinen oli tämä tarina ja aika kallis.
Teoriassa niinkin, mutta käytännössä enemmän vaihtotahtiin vaikuttaa se, kuinka paljon laturi pyörii. Voihan tuo teoriassa kulua kilometrimäärään nähden nopeastikin, jos käyttö on pääasiassa kaupunkiajoa: Paljon joutokäyntiä, ja pienillä nopeuksilla etenemistä.
-
Aika huonoja latureita jos 200tkm korvilla pitää vaihtaa!Toinen homma jos akku on tyhjä niin siihen ei auta se puolen tunnin lataus jos laturi ei työnnä uuttaa virtaa yhtään ,yli yön pitää ladata että on sitä voimaa akussa.Mitä tuo vaihtolaturi maksaa 250€ niin kun et vaihtanut sitä olisit saanut hyvän tuntipalkan työstä,minua hirvitti tuo korjaussumma.
-
Aika huonoja latureita jos 200tkm korvilla pitää vaihtaa!Toinen homma jos akku on tyhjä niin siihen ei auta se puolen tunnin lataus jos laturi ei työnnä uuttaa virtaa yhtään ,yli yön pitää ladata että on sitä voimaa akussa.Mitä tuo vaihtolaturi maksaa 250€ niin kun et vaihtanut sitä olisit saanut hyvän tuntipalkan työstä,minua hirvitti tuo korjaussumma.
Niin kai huonoja ovat, mutta mittasin itsekin sen ja antoi vaan 11.7 volttia ulos ja sillä ei latailla akkua. Oli tarkoitus sinä päivänä kysellä laturia mutta kun auto sammui tien poskeen niin neuvot oli vähissä ja töihinki piti päästä, olipa kuiteski puhelinluettelo mukana. Se on tosi että hirveä summa se on maksajalle, kuulemma oli boschin laturi jonka laittoivat. Mutta on se niinki että jos tulee urakkamiehellä auton takia pois olo päiviä niin se kyllä palkassa näkyy rajusti. Siis laturin hinta oli 450 euroa ja 2 tunnin työ 145 euroa.