Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Vesku - 15.04.2017, 14:16:23
-
Kävipäs sillä lailla hassusti, että V70 D5:n öljypohja sai roudan muovaamalla hiekkatiellä osuman sopivaan kohtaan sillä seurauksella että puhki meni..
Auto sammuksiin välittömästi ja lavetilla pajalle.
Käytetyn öljypohjan löysin jo sopivasti ja olisi tarkoitus alkaa vaihtamaan.
Onko mitään erityistä huomioitavaa tiedossa?
Äkkivilkaisulla näyttäisi olevan hyvin tilaa ja kaikkiin pultteihin taitaa päästä käsiksi ilman suurempia ongelmia.
Tiivistys kaiketi liimamassalla? Tasotiivisteliima käy?
Mikä olisi pulttien oikea kiristystiukkuus?
-
Eihän siinä mitään erityisen spesiaalia ole. Tiivisteliiman lisäksi tarvitaan o-renkaita öljynjäähdyttimen väliin 2kpl, ö-pohjan ja lohkon väliin mallista riippuen 1-2kpl ja öljytikun putken juuren 1kpl.
Tiivisteliiman tyyppikin käsittääkseni muuttu jossain vuosimallissa, mutta en ymmärrä miksi. Vanhemmissa on sitä pinkkiä kierrelukitteen tapaista ja uudemmissa mustaa silikonia. Muutos tapahtunee siinä kohtaa, kun moottorin suojakoppakin vaihtaa väriä. Sama mielestäni koskee aiemmin mainittujen o-renkaiden lukumäärää. Vanhemmissa 2 ja uudemmissa 1kpl.
-
Kiitokset, tällaista tietoa kaipasinkin.
Ei uskalla vanhoilla tiivisteillä koota, homma seisoo pari päivää kun sininen tiski kiinni..
Mustalla moottoritiivisteliimalla ajattelin laittaa, en näe estettä etteikö pitäisi.
Kiristysmomenteista tietoa kellään?
-
M7 ruuvit 17nm ja M10 50nm.
Nuo siis yleisiä momentteja ruuvin koon mukaan. Tuskin Volvon omissa ohjeissa paljoa on eroa.
-
Öljypohja tuli alkuviikosta vaihdettua.
Aika helppo nakki, ahtoputki irti ja öljynjäähdytin pohjasta irti, siinäpä suurimmat. Hyvin mahtuu irrottamaan.
Varmaan ajallisesti kauiten meni tiivistepintojen puhdistamiseen.
Kuten Kulmamies aiemmin tiesi sanoa, lohkon ja pohjan väliin tuli kaksi tiivisterengasta ja jäähdyttimen liitokseen toiset kaksi.
Hintaa tiivisteille jäi n.45€ sisältäen öljytikun putken tiivisteen.
Liitospintaan tuli Permatex Supra Black-tiivisteliimaa ohut kerros.
Samalla tuli havaittua että vaihteiston alimmaisen tuen toinen pusla on huomattavan väljä ja vaihdoin tuen puslineen uuteen.
Nyt olis muutama sata kilometriä ajeltu eikä vuotoja näy.
Vaikka alakerta ei öljypohjan rikkouduttua varsinaisesti ehtinyt ilman öljyä pyöriäkään, niin laitoin varmuudeksi uusien öljyjen sekaan RVS D6 -aineen, jos ei siitä muuta hyötyä ole niin ainakin korvien välissä on mielenrauha laakerien puolesta :idiot2:
Pohjapanssari on sen verran risa että uusiks menee, alvadi.ee näyttää myyvän edullisesti..