Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: herra tossavainen - 15.04.2017, 20:50:42
-
Tänään laturin vaihdon jälkeen mittarissa alkoi palamaan punainen kolmio ja "sähköjärjestelmävika huolla heti" teksti. Mitä pitäisi tehdä? Käyttää piuhan nokassa vai miinus-kaapeli irti muutamaksi minuutiksi. Apuva!
-
Tänään laturin vaihdon jälkeen mittarissa alkoi palamaan punainen kolmio ja "sähköjärjestelmävika huolla heti" teksti
Oliks tää nyt ihan tiedotusluontoinen asia vai kysymys et mitä seuraavaks kun merkkivalo palaa?
Ite tsekkaisin ekaks suoltaako se mitään vikakoodia ja nollaisin kaikki. Mikäli sikäli ilmestyy heti uudelleen nii tarkempaan tutkimukseen.
[EDIT]
Kerkesitkin täsmentämään postausta.. ;)
Ps. aikoinaan itellä meni täysin ongelmitta vaihto.. akku oli kyllä irti vaihdon aikana.
-
Jep, akku oli kiinni ja räpsähti runkoon kun vanhaa otin pois mutta latausjännite tulee nyt 14,8-14,9 akulle. Tuo vika ilmestyy n 2min ajon jälkeen.
-
Lykkää liikaa, eiks normi olis 13.8v. Laita valot, puhallin päälle kun mittaat.
-
Lykkää liikaa, eiks normi olis 13.8v. Laita valot, puhallin päälle kun mittaat.
14.4v aika maksimi normi akulle, alkaa kiehumaan sen jälkeen. Tosin kylmällä kelillä ihan normaalia että lykätään pikkusen enemmän alkuun.
AGM taas ei kiehumis ongelmaa ja siinä voi parhaimmillaan olla hetkellisesti yli 16v.
Jos plusnavat on räpsinyt runkoon niin erittäin todennäköisesti jotain rikkoutunut. Yleensä laturi on herkin/ensimmäinen. Tosin mahdotonta kuin arvailla ruudun tältä puolen. :-\
-
Lontoon foorumilla vastaavaa vikaa, laturin vaihdon jälkeen pukkaa vikatilaa vaikka jännitteet periaatteessa oikein:
http://www.volvoforums.org.uk/archive/index.php/t-219325.html
Ketjun viimeisessä viestissä kirjoittajalla ollut myös ongelmaa ja ratkaissut sen vaihtamalla vanhasta laturista säädinpaketin uuteen laturiin ja ongelma poistunut. Arvailevat siis, että tarvikelaturit tai Denson tyypistä poikkeavat saa aikaan jotain, josta auton sähköjärjestelmä ei tykkää.
Oliko vanha laturi alkuperäinen 150A denso? Mikä tuli tilalle?
Jos mahdollista käytä autoa Vidassa kiinni, siinä tiettävästi laturille oma testi...
Jännitteet huitelee täälläkin 14,5-14,7 akusta ja tupakinsytyttimestä mitattuna. Joskus hetken jopa 15V pinnassa. Syksyllä vaihdoin uuden akunkin ja ei muuttunut mihinkään...
-Jani-
-
Alkuperäinen ja uusi on denson 150a laturi ja pitänee käyttää piuhan päässä jotta selviää onko vikaa vai ei. Kiitos avusta kaikille
-
Alkuperäinen ja uusi on denson 150a laturi ja pitänee käyttää piuhan päässä jotta selviää onko vikaa vai ei. Kiitos avusta kaikille
Piuhan nokasta lähti ja vika on ja pysyy :( pitää hakea takuuseen uusi huollettu laturi ja saa nähdä vaikuttaako mitenkään.
-
Mulla puskee 1.6 dieselin laturi 14,6-14,8v. Korjausoppaan mukaan kun on kytkenyt mahdollisimman paljon sähkölaitteita päälle, tulisi latausjännitteen olla 13,5-14,8v.
-
Nonniin, uusi vaihtolaturi 150a denso kiinni ja latausjännite 14,7-14,75 eikä vikavalot syty. Ilmeiseti rajoilla oli tuo eka 14,8 jolloin vika päällä.
Onneksi motonetin takuu toimi ja auto pelittää