Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S/V40 96-04 => Aiheen aloitti: havock - 18.04.2017, 19:12:50
-
Eli kulkuneuvo s40 1.8 -98.
Jonottaessa alkoi moottori yhtäkkiä hiuka röpeltämään, kun tyhjäkäynniltä piti kaasua polkaista lähteäkseen.
Lämmötkin oli harvinaisen korkeat tietokoneen mukaan 97. Sammutin 100m päähän, uusi startti ja toimi ok. Ajoa 50m niin röpellys alkoi, kesti 5sek ja taas kulki normaalisti kilometrin.
500m taas eteenpäin ja röpellystä nakutusta tehot hukassa käryn haju kuin bitumi tms.
Tupakkatauko ja taas käy nätisti ja kotiin pääsi 50km/h nätillä ajolla.
Nyt testailtu parkissa käy välillä nätisti, toisinaan kone heiluu ja bensa haisee putkesta.
Ajamaan kun lähtee pääsee sen n.500m ja alkaa röpellys, tehot katoaa, nakutusräminäpärinä, käry ja sammuttaessa savuaa putkesta.
Apua tässä todella tarvitsisi, itsellä menee jo yli hilseen.
-
Aloittaisin perushommilla eli tulpat, ilmansuodatin, alipaine-, huohotus- ja evapletkut ja jos huonoja uudet tilalle ja kokeilla auttaako.
Samalla menee anturien liittimet kunnon tsekkaus ja puhdistus.
Jos lukijaa jollain siinä lähellä vois jotain osviittaa reaalidatallakin saada mikäli muistista ei mitään löydy.
Mikäli ei ole vikavaloja syttyny eikä tietoa onko vaihettu niin termostaatti (lämpötila-anturi ilmesesti samas kopassa) tuon korkean mittauksen takia ja toimiiko sulla muuten flekti? Sitten vaikka bensapaine ja pumppu toiminta seuraavana tutkintaan.
Rikkaalla voi muuten pitää kulunu lambda tai ruiskulle suutinten ohjaukseen moottorinlämpötilan antava termaris oleva anturi mut pitäs jo vikavaloja tuolla häröilyllä antaa kuten muutkin vialliset anturit.
Lambda kunnolla umpitukos vois ehkä sekoitella mittausta lambdojen välillä.
Jotain taustaa esim ajetut km, kone- polttoainepuolen korjauksista sullaotain tietoa tai olet tehny olisi hyvä tietää niin rajais jo ehkä jotain pois.
-
Vikavaloja ei polttele, flekti muistaakseni pyörii jossain 105 asteessa. Kilometrejä 367tkm mittarissa.
Liittimiä hinkattu. Alipaine letkut/putket puhkuttu. Tulpat 11tkm ilmanputsari 7tkm sitten vaiheltu. Lambdoja löytyy 1kpl ennen kattia. Katti kenno ehjä kuin uusi, putki ei muutenkaan tukossa.
Vikakoodeja tms. tästä feenixistä ei taida saada ulos kun hyvällä korjaamolla.
Parkissa käy nyt nätisti ja ottaa kierroksia, n. 5min kun käy 3mos pytyn suuttimen ääni kovenee.
Jotenkin viittaisi rasitusvammaan jossakin, kun ajossa vika iskee?
Niin juu ainoat erikoisuudet lähiaikoina oli sunnuntaina pesukoneessa käyttö ja sisätilojen pesua/putsausta.
Päivitystä:
Parkista nätisti käymään, otti kierroksiakin ei mitään ongelmia. Tosin melkoisen lätäkön vettä työnsi putkesta parkkipaikalle, kun kierrätteli.
Kauppaan ajoin kilometrin verran toimi, kun käynnisti kaupassakäynnin jälkeen kävi varmaankin 1 tai 2 pytyllä kuin mopoauto.
Kotiin nilkuttaen välillä pelasi hetken ok ja taas iski vika. Parkkipaikalla tupakkatauko ja taas toimi, sammtus ja käynnistus ja vika päälle.
Toisinaan toimii ja toisinaan ei, taitaa olla manaajalle hommia. ;)
Puolavikoja näissä kai ollut, mutta ei kai näin oireilisi?
-
On ainakin turboissa puolavikoja ollut. Vapareista en tiedä mut turbos on 2puolaa ja 2 muuta tulpille johdol hukkakipinällä toimii ni voi tiputtaa viallinen puola 2 pyttyäkin pois pelistä. Puolissaha myös virta ja maadoituspiuhat jotka voi myös härötä.
Onko suuttimen o-renkaat ok? Mul ( tosin saabissa) häröili vuotaneen suuttimen o- renkaan takia alipaine ja huonosti kävi. Brake kliinerillä kun suihki tyhjäkäynnillä imusarjan tiivistettä ja suuttimia läpi niin vuoto löyty.
Mun Icarsoft vol2 obd-lukijalla ainaki yhden vapari 1.8 -03 pysty lukee, softan mallista siinä en tiedä oliko sama feeniks ku vanhemmas kuten sulla.
-
Ettei olisi bensapaineensäädin rikki ja sen takia käy paremmin kylmänä rikkaalla seoksella ?...tuo vika selviää bensapaineen-mittauksella, joka onnistuu suutintukissa olevasta venttiilistä ihan rengaspainemittarilla. Ehjällä säätimellä paine pitäisi olla tyhjäkäynnillä 2.5-3bar ja kierroksilla 3 bar muistaakseni. Ainakin 2.0 vapareissa on myös 2 puolaa, joista on tulpajohdoilla lähdöt 2:hdelle pytylle/puola.
Turboista on ainakin noita paineensäätimiä hajonnut.
-
Paineita ei ole vielä mittailtu, mittarit vaikuttaa olevan päälle 50e ja huoltoasemalla eivät taida tykätä jos rengaspainemittaria lainaa :D
Tästäkin löytyy 2 puolaa, 1&4 sekä 2&3 pytyille.
Tuo aiemmin mainitsemani bitumin tjsp haju paikannettu 4 pyttyyn, joskohan kipinä katoaa sieltä.
Puolan mittaus ohjeita täytyy etsiä, jos tuota jotenkin ylkyllä saisi mitattua.
Onkohan mahdollista että lämmetessään hukkaa kipinän vain yhdestä pytystä vaikka samassa puolassa onkin.
-
Taitaa olla 1&4 pyttyjen puola finaalissa.
Mitenkä tuo puolan väri onko väliä? Vaalea vai musta liitin, tällä hetkellä molemmat vaaleilla liittimillä.
Jossakin netti firmassa oli vaalea 2&3 sylintereille ja musta 1&4 sylintereille.
-
No tuolla kl ainakin 1+4 ja 2+3 on eri varaosanumerolla joten jotain eroa on. Itse ottaisin tuon eri numeroiden perusteella sen jota sen pytyn kohdalle näyttää.
Ei nuo autosähköpuljutkaan niin hirveästi ota jos varmuudeksi esim koneella sytytyksen ja vaikka samalla seuraa seosta ja pakokaasuja.Täällä autosähköfirmoissa koneella perusmittaus ja jos kelpaamisajan sisällä samalla päästölapunki tulostus leimalle ollu 15-30€ kantturoissa..
https://www.kl-varaosat.fi/verkkokauppa/fin/sytytyspuola_s_v40_b41_b42_syl_1_4-p-98958-0
-
No niin case solved, kiitokset kaikille.
Mätänetistä halpa puola(~35e) mustalla liittimellä, ja taas toimii.
Meinasin sanoa että kuten ennen, mutta tuli tuohon pikkuisen perstuntumaan parannusta.