Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Keskustelua Volvoista => Yleinen keskustelu => Aiheen aloitti: webziz - 20.04.2017, 15:53:54
-
Tere,
olen penskasta asti halunnut Volvon, sillä ajamista kuitenkaan koskaan kokematta. Nyt kolmenkymmenen vuoden ylittäneenä menin kaupoille ostoaikeissa. Nyt tulee meille V70.
Auto hieno, tilat hyvät, siisti peli, kivat kilometrit jne.jne. Mutta se kytkin, se ristuksen kytkin.
Onko Volvon ominaisuus että kytkimen käyttämiseksi jalkaa pitää nostaa koko sen siunatulla lihaksistolla vaihteen vaihtamiseksi? Missään tähänastisessa autossa ei tälläistä yhdellä jalalla hyppimistä ole ollut. Nykyisellä Octavialla kantapää pysyy kivasti lattiamatossa kiinni jalkaterän hoitaessa painotyön.
Haluan että uutta autoa ostaessa koen kiimaa autoa kohtaan, mutta tuo kytkin tappoi sen täysin. Onko tuo säädettävä ominaisuus, vai syy miksi automaattivaihteita ostetaan?
-
En ole noita "uudempia " Volvoja ajellut... vain Amazon 144 ja 240 malleja.... mutta hienoa kuulla että tuo volvojen ominaisuus on säilynyt myös uudempien sukupolvien tuotteissa :)
-
Tarkennuksena vielä autoon, että kyseessä oli lähes sisäänajettu 100tkm mittarissa oleva 1.6 drivE
-
Kyllä s40 on myös traktori tuntuma kytkimen käytössä. Varmaan joku perinne :)
-
Itse en ole huomannut Volvojen kytkimissä mitään kovin poikkeavaa käytöstä, verrattuna vaikka noihin VAG autoihin, japanilaisiin tai ranskalaisiin. Olen ajanut monella eri traktorillakin, että voi olla ettei senkään takia autojen kytkimet tunnu mitenkään erikoisilta/oudoilta, koska jalka tottunut jäykkään kytkimeen/ pitkään liikerataan.
-
Tarkennuksena vielä autoon, että kyseessä oli lähes sisäänajettu 100tkm mittarissa oleva 1.6 drivE
En ole ainakaan havainnut mitään erityistä kytkimisessä. Liikerata on pitkä, mutta muuten tuntuma on hyvä. Ei ole tältä osin voortimaisia ominaisuuksia, vaikka sukua ovatkin ja samoista osista kasattu. Vissiinkin pitkä polkimen liikerata tekee jouheat liikkeelle lähtöt mahdolliseksi.