Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 200 => Aiheen aloitti: antero80 - 23.04.2017, 09:21:18
-
Hei semmosta lähin kysymään että tietääkö kukaan mikä on Volvon akun vieressä oleva metallinen rele johon menee kaksi eri liitintä? Toisessa taisi olla kolme johtoa ja toisessa kaksi. Auto on volvo 240DL b200k kone. Ja myös siinä on semmoinen ongelma että välillä yhtäkkiä sammuu ja kun "kaasaria" koputtaa ja tuota relettä niin lähtee käyntiin? Tai voi olla et tietty releen kopautuksella ei ole apua mutta molempia koputin niin lähti käyntiin?
Otsikkoa muokattu. Lankku
-
Löytyykö tuosta kuvasta? Esim. nro 3 "Step relay" on ajovalojen rele, vaihtaa pitkät/lyhyet.
(http://www.volvopartswebstore.com/images/parts/volvo/fullsize/GR-44582.jpg)
3 Step relay
(1307988)
1307991
7 Relay
-1981 B21F, B28F,
1324749
7 Relay
EXC (CA), (US) (1324070)(1504952) B21FT INTERCOOLER AC-compensation EXC B21FT INTERCOOLER
872300
9 Relay
EXC (CA), (US) (1324070)(1504952) B21FT INTERCOOLER AC-compensation EXC B21FT INTERCOOLER
872300
10 Relay. Genuine Classic Part
DSL
1258126
17 Relay. Genuine Classic Part
revs B21FT INTERCOOLER
1348249
21 Relay
EXC (CA), (US) (1324070)(1504952) B21FT INTERCOOLER AC-compensation EXC B21FT INTERCOOLER
872300
13 Capacitor
Relay engine compartment with assembly parts
1258348
19 Charge regulator
with assembly parts Relay engine compartment
1308030
-
Juu se on juurikin tuo 3 numerolla oleva. Kiitoksia. Sitten se käynti ongelma selvis että se vika on kaasarin joku semmonen patterin näköinen osa mihin menee yksi johto kun siihen koputtaa lähtee käyntiin ja hetken päästä sammuu?
-
Juu se on juurikin tuo 3 numerolla oleva. Kiitoksia. Sitten se käynti ongelma selvis että se vika on kaasarin joku semmonen patterin näköinen osa mihin menee yksi johto kun siihen koputtaa lähtee käyntiin ja hetken päästä sammuu?
Tyhjäkäyntisolenoidi. Jos siis on kannen puolella kaasaria.
-
Tyhjäkäyntisolenoidi on kaasarin kyljessä eikä lähelläkää akkuu.
-
Tyhjäkäyntisolenoidi on kaasarin kyljessä eikä lähelläkää akkuu.
Luetko sä edes kunnolla ennenkun alat vittuilemaan? Juu se on juurikin tuo 3 numerolla oleva. Kiitoksia. Sitten se käynti ongelma selvis että se vika on kaasarin joku semmonen patterin näköinen osa mihin menee yksi johto kun siihen koputtaa lähtee käyntiin ja hetken päästä sammuu?
-
vm-85-87 varaosakirja antoi kolme erinumeroista solenoidia. 1 Korkean mallin kaasuttimeen ja 2 matalan mallin kaasuttimeen. Netistä sitten kaivoin osanumeroilla linkit tähän.
1. Korkean mallin kaasutin solenoidi 1270010 http://www.volvopartswebstore.com/showAssembly.aspx?ukey_assembly=243825&ukey_product=1122685
2. Matalan mallin kaasutin solenoidi 1270181. Tässä oli liittimen lähellä kantin lenkkilistalle. http://www.volvopartswebstore.com/showAssembly.aspx?ukey_assembly=239617&ukey_product=1203295
3. Matalan mallin kaasutin solenoidi 1270096 Tässä näytti kuvan mukaan olevan kantit lenkkilistalle kaasuttimen päässä solenoidia. http://www.volvopartswebstore.com/showAssembly.aspx?ukey_assembly=240003&ukey_product=1203275
Muistaakseni korjausopas neuvoo kiristämään solenoidin ainoastaan sormitiukkuuteen.
-
Mistä tiedän mikä kaasari mulla on siinä? Matala vai korkea onko paljon korkeudessa eroa että jos mittaan? Kaasari on kuitenkin solex merkkinen. Kiitos vastauksista. Juu ja siis se solenoidi on kannen puolella ja siihen menee yksi johto. Alempana on toinenkin vaan sitä en kokeillut että onko vaikutusta käyntiin. Mutta siitä ylemmästä kun ottaa johdon pois kun auto käy niin sammuu.
-
Se on solex cisac kaasutin, ellei ole vaihdettu tarvike malliin. Kuva olis kiva niin osais neuvoo paremmin.
Ei ole mitään kettuilua kellekkään vaan apuja koitan antaa.
-
Korkessa Solexissa on kuminen ilmanputsarin lähtö, mikä on putkiklemmarilla kaasuttimessa kiinni. Matalassa muovinen, mikä on kolmella pultilla/ruuvilla kiinni kaasuttimessa.
-
Mistä tiedän mikä kaasari mulla on siinä? Matala vai korkea onko paljon korkeudessa eroa että jos mittaan? Kaasari on kuitenkin solex merkkinen. Kiitos vastauksista. Juu ja siis se solenoidi on kannen puolella ja siihen menee yksi johto. Alempana on toinenkin vaan sitä en kokeillut että onko vaikutusta käyntiin. Mutta siitä ylemmästä kun ottaa johdon pois kun auto käy niin sammuu.
Se alempi on tyhjäkäyntikanavan lämmitys. Auttaa talvella käynnissä pysymisessä.
-
Juu elikkäs siinä on juuri se kolmella ruuvilla putsari kiinni tai siis se kotelo mistä sit lähtee putki putsarille mut kuitenki kolmella kiinni. Juu eli se alempi ei voisikaan vaikuttaa käyntiin sillon. Mistä tuommosisen solenoidin saa
hommattuu ja minkä hintainen?
-
Niin ja miten tuo tyhjäkäynti solenoidi on kiinni? Ja voiko sitä mitenkään korjata?
-
Juu elikkäs siinä on juuri se kolmella ruuvilla putsari kiinni tai siis se kotelo mistä sit lähtee putki putsarille mut kuitenki kolmella kiinni. Juu eli se alempi ei voisikaan vaikuttaa käyntiin sillon. Mistä tuommosisen solenoidin saa
hommattuu ja minkä hintainen?
Eli se on matalan mallin solex cisac. Kannattaa laittaa ostoilmoitus kierrätyskeskukseen ehjästä solenoidista, otta vaikka kuvan vanhasta malliksi. Pääsee kaikista helpommalla ja halvimmalla. En muista saiko mitään noista solenoideista volvolta enää, mutta netistä kattelin noilla numeroilla tarvikepuljuista niin uudet maksoi toistasataa.
-
Laitoin osto ilmoitusta tuonne kierrätyskeskukseen mahdollisesti oikeaan tai väärään paikkaan en ole ihan varma. Kiitoksia vastauksista.
-
Niin ja miten tuo tyhjäkäynti solenoidi on kiinni? Ja voiko sitä mitenkään korjata?
Pitäisi lähtä ihan sormilla tai lenkkilistalla avittamalla irti ja on oikeankätisillä kierteillä. Muistelen, että ei. Jos en väärin muista niin tuo tyhjäkäynti solenoidi toimii sähkömagneetti periaatteella.
-
Elikkäs nyt selvitelly lisää asiaa niin siinä solenoidissa se vika ei ilmeisestikkään ole kun toimii ilman johtoa samallain kuin muutenkin eli käy jonku aikaa ja sit sammuu? Aiemmin sattu vain vissiin sopivasti sammumaan sillon. Eli vielä tarvis hyviä ideoita?
-
Elikkäs nyt selvitelly lisää asiaa niin siinä solenoidissa se vika ei ilmeisestikkään ole kun toimii ilman johtoa samallain kuin muutenkin eli käy jonku aikaa ja sit sammuu? Aiemmin sattu vain vissiin sopivasti sammumaan sillon. Eli vielä tarvis hyviä ideoita?
Eli se solenoidi ei saa virtaa. Toimiiko vilkut? 240:ssä tuolla moottorilla kun on mukavasti vilkut ja "tyhjäkäyntisolenoidi" (oikeastihan se on jälkikäynnin estin, katkasee polttoaineen syötön virrattomana) saman sulakkeen takana.
-
Juu vilkut toimii normaalisti. Ja eilen just vaihdoin kaikki sulakkeet sulaketauluun auton sisälle ja puhistelen pohjat hapettumista. Tuttu meinasi että se solenoidi ei olisi pakollinen siinä että toimii ilmankin?
-
Juu vilkut toimii normaalisti. Ja eilen just vaihdoin kaikki sulakkeet sulaketauluun auton sisälle ja puhistelen pohjat hapettumista. Tuttu meinasi että se solenoidi ei olisi pakollinen siinä että toimii ilmankin?
No kuten mun vastauksesta voi päätellä niin se solenoidi ei ole pakollinen, vaatii vaan sitten tulpan tilalle. Ja saattaa alkaa jälkikäydä rajustikin.
-
Mutta ongelma on kuitenkin että se ei käy kuin hetken? Sama asia vaikka piuha paikallaan vaiko sit että se on irti? Eli vois olettaa että vika ei olis välttämättä siinä osassa? Vaikkakin voin sen vaihtaa ku vain saa semmosen jostain hommattua. Mutta ei kyllä keksi mistä vika voi johtuu että käy sillain miten käy eli hetken ja sammuu? Välillä käy pidemmän aikaa ku vasta parin kilometrin lenkinkin tein sillä ja pelas mutta sit ku pihalle pääsin niin sammu?
-
Joko solenoidi rikki tai ei saa virtaa. Jos ei saa virtaa, niin vetää puolan +lta uuden johdon. Kun laittaa virrat päälle, solenoidin tulee naksahtaa.
-
Kun laittaa virrat päälle, solenoidin tulee naksahtaa.
Voi hajota myös niin, että naksahtaa, mutta kärki ei liiku.
-
Voi hajota myös niin, että naksahtaa, mutta kärki ei liiku.
Kyllä. Eli irti ja virtaa, niin näkyy liikkuuko kärki. Omakohtainen kokemus, että 4 kertaa 5stä ei tule virtaa ja kerran 5stä solenoidi rikki.
-
juu elikkäs kokeilin solenoidi paikallaan virtaa suoraan puolalata ja akulta eikä se naksu. ja sitten myös virtakynällä katoin johdon mikä tulee sinne niin siihen tulee virta eli se solenoidi on vissiin rikki? mutta voiko vika korjaantua sillä kun toimii samallain johto irti ja johto paikallaan?
-
vika korjattu. luultavasti. ainakin kävi nyt pihalla eikä mitää ongelmaa. vaihdoin poksin.
-
Minkä poksin vaihdoit? Itellä vähän samaa ongelmaa niin kiinnostais tietää millä korjaantu.
-
Minkä poksin vaihdoit? Itellä vähän samaa ongelmaa niin kiinnostais tietää millä korjaantu.
Villi veikkaus et sytytysyksikkö. Muita "pokseja" kun ei b200k koneen kyljestä löydy.