Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: TerMer - 23.04.2017, 19:29:02
-
Iltaa foorumille
Katsastussetä hylkäsi oikean takaiskarin. Nyt olisi sunnuntain kunniaksi iskarin tunnistustehtävä että onko tuo nivomat vaiko eikö?
Potilaana siis XC70, 2003, 2.5T, aut. Huoltokirjassa pelkästään Bilian leimoja, joten kuvittelisin orkkis osia olevan.
(https://s16.postimg.org/l47rxa7vl/Iskari-ala.jpg) (https://postimg.org/image/l47rxa7vl/)
Jousen halkaisija noin 13 mm ja iskarin rungon halkaisija reilut 70 mm
(https://s16.postimg.org/vsbiw4hup/Iskari-yl.jpg) (https://postimg.org/image/vsbiw4hup/)
Yläpään kiinnitys
BTW: Miten tuo yläpää on järkevintä purkaa?
-
On nivomat.
Noiden nivojen tilalle on mahdollista asentaa ihan tavallisetkin iskarit. Miten se puretaan niin viisaammat jatkakoon.
Tai jos haluaa pitää nivot, niin alkuperäisten valmistaja on Sachs, ei tarvitse siniseltä hakea puolet kalliimpaa.
-
Kiitos vastauksesta, pitää aloittaa osien metsästys.
-
Kiitos vastauksesta, pitää aloittaa osien metsästys.
Sumujen saarilta löytyy melko edukkaasti Sachsilaiset ja ilmeisesti jäykistetyt jouset: http://www.partsforvolvosonline.com/product_info.php?products_id=8750
ps. Ei ilmeisesti vaadikaan yläpään vaihtoa! Ja eihän sinulla vaan autossa tälläisiä painikkeita missään: https://www.ipdusa.com/uploads/images_techtips/91.jpg tai https://www.volvolady.com/volvocars/wp-content/uploads/2013/06/DSC02911.jpg Mikä voisi viitata mahdolliseen 4C-aktiiviseen alustaan.
-
Ei ole sähköisti säädettävää alustaa.
Katselin hieman hintoja ja tuntuu tuo Skandix verkkokaupan Nivomat paketti olevan edullisin mitä tähän hätään osunut kohdalle:
http://www.skandix.de/en/spare-parts/suspension-steering/shock-absorbing/shock-absorber/shock-absorber-conversion-kit-height-control/1041861/ (http://www.skandix.de/en/spare-parts/suspension-steering/shock-absorbing/shock-absorber/shock-absorber-conversion-kit-height-control/1041861/)
On vaan 1144€ aika paljon rahaa joten vaaka alkaa kyllä kallistumaan auton "downgreidaamiseen" normaalille alustalle.
Katselin kanssa että samannäköisiä ovat yläpäät iskareissa, ilmeisesti jossain malleissa Nivot ovat väärinpäin normi iskareihin verrattuna, jonka vuoksi foorumilla on ollut juttua yläpään vaihtamisesta.
edit: typoja korjailin
-
Ei ole sähköisti säädettävää alustaa.
Katselin hieman hintoja ja tuntuu tuo Skandix verkkokaupan Nivomat paketti olevan edullisin mitä tähän hätään osunut kohdalle:
http://www.skandix.de/en/spare-parts/suspension-steering/shock-absorbing/shock-absorber/shock-absorber-conversion-kit-height-control/1041861/ (http://www.skandix.de/en/spare-parts/suspension-steering/shock-absorbing/shock-absorber/shock-absorber-conversion-kit-height-control/1041861/)
On vaan 1144€ aika paljon rahaa joten vaaka alkaa kyllä kallistumaan auton "downgreidaamiseen" normaalille alustalle.
Katselin kanssa että samannäköisiä ovat yläpäät iskareissa, ilmeisesti jossain malleissa Nivot ovat väärinpäin normi iskareihin verrattuna, jonka vuoksi foorumilla on ollut juttua yläpään vaihtamisesta.
edit: typoja korjailin
Jos haluaa uudet nivot niin niin joku autodoc, autonvaraosat24 jne, myivät uusia Sachseja 330€/kpl. Mutta jossei tule kärryä paljoa vedettyä tai muutenkaan kuskattua hirveästi tavaraa niin nuo nivot voi huolella vaihtaa tavallisiin. Jäykät jouset vain taakse tilalle.
-
Tilasin http://www.partsforvolvosonline.com/product_info.php?cPath=2_1226&products_id=8910 (http://www.partsforvolvosonline.com/product_info.php?cPath=2_1226&products_id=8910) tuon "muutossarjan" normialustalle, 310€ rahteineen.
Lupasivat 9-10 päivää toimitusajaksi. Nyt vaan odotellaan malttamattomina.
-
Täytyy kyllä myöntää että hyvä hinta tuollaisesta muutossarjasta. Kirjoittelehan miten vaihto meni ja oliko jotain ongelmia niin saadaan hyvä topicci vastaavaisuuden varalle. :)
-
Mulla oli nivot sen 300tkm ja kun vaihdoin tavallisiin vetovaunujousiin ja iskareihin, oli positiivinen yllätys. Raskaallakin kuormalla toimii hyvin ja minusta muutenkin paremmin. Koko homma maksoi muistaakseni alle neljäsataa töineen. Hinta oli toki pääsyy vaihtoon. Toiset nivot oli menossa tuossa vaiheessa.
-
Ei ole sähköisti säädettävää alustaa.
Katselin hieman hintoja ja tuntuu tuo Skandix verkkokaupan Nivomat paketti olevan edullisin mitä tähän hätään osunut kohdalle:
http://www.skandix.de/en/spare-parts/suspension-steering/shock-absorbing/shock-absorber/shock-absorber-conversion-kit-height-control/1041861/ (http://www.skandix.de/en/spare-parts/suspension-steering/shock-absorbing/shock-absorber/shock-absorber-conversion-kit-height-control/1041861/)
On vaan 1144€ aika paljon rahaa joten vaaka alkaa kyllä kallistumaan auton "downgreidaamiseen" normaalille alustalle.
Katselin kanssa että samannäköisiä ovat yläpäät iskareissa, ilmeisesti jossain malleissa Nivot ovat väärinpäin normi iskareihin verrattuna, jonka vuoksi foorumilla on ollut juttua yläpään vaihtamisesta.
edit: typoja korjailin
Olen myös tutkinut, mistä löytyisi edullisimmat Nivomatit omaan V70:iin (2.5T vm 2004 FWD). Asennusarjoissa (conversion kit) jouset ja muut härpäkkeet tulevat kaupanpäälle. Ei siis kannata ostaa pelkkiä Nivoja. Löysin Hollannista nettikaupan, jossa vastailevat nopeasti ja asiantuntevasti englanniksi. Ensivaikutelma on ollut ihan luotettava. (lisäksi minulla on Hollannissa kaveri, joka voi tarvittaessa auttaa, jos ilmenee ongelmia) Hinnat ovat hivenen halvempia kuin Skandixilla. Esim. kun heidän sivuilla hakee varaosanumerolla: 9499143 (XC70) saa setin hinnaksi 895 euroa. Toimituskulut Suomeen 18,50 euroa. Maksu onnistuu Paypalin kautta.
http://www.parts4swedes.nl/nl/
Omaan V70:iin hinta oli sama. Nyt yhtälailla pohdin, ostaako uudet vai vaihtaako alle "tavalliset".
-
Tänään UPS ilmoitteli että paketti olisi keskiviikkona ovella, tilauksen tein siis 25.4. illalla, eli toimitusaika olisi 7 päivää, sisältää vapun.
BTW: Vapun kunniaksi vaihdoin kesärenkaat, siinä samalla huomasin että etuiskarit ovat antautuneet kevään kelirikossa lopullisesti. Kyllähän persaus on ilmoitellut että etupääkin on vaihdon tarpeessa jo syksystä asti. No, ompahan sitten hyvä ajella kun pistää joka nurkan uuteen kuosiin.
-
Sinulla projekti etenee. Seurailen kokemuksiasi. Mietin vielä itsekin vaihdanko tavalliset, vai sijoitanko uusiin nivoihin...
-
Tänään tuli töiden jälkeen ahkeroitua takapäähän uudet jouset ja iskarit. Pakettiin kuului siis Lesjöfors HD jouset ja Sachs 311 753 iskarit.
Nivojen jouset olivat 13 mm ja nämä 16 mm. Kotimatkalla takapää tuntui häiritsevän kovalta, saa nähdä miltä hetken päästä tuntuu kun alusta ja kuski hakee paikkansa.
Harmi että ei tullut mitattua korkeutta ennen vaihtoa, mutta perä nousi kyllä selvästi ja on nyt reilusti nokkaa ylempänä.
Lähden viikonloppuna hakemaan trailerilla yhtä raatoa etelä suomesta joten nyt näkee miten uusi alusta kulkee kuormattuna.
Tällä hetkellä en kyllä ole täysin tyytyväinen vaihtoon. Lopullinen varmuus tulee kunhan vaihdan etutolpatkin uusiin, mutta kannattaa miettiä mitä oikeasti haluaa.
-
Nyt alustaa ajettu sisään reilut puoltoista tuhatta kilsaa.
Tyhjänä perä on silminnähden keulaa korkeammalla. Traileri perässä ja auto täynnä kamaa sain perän laskemaan melkein normaali tasoon.
Aika kova se on ajaa, ei niin paha kuin aluksi tuntui, mutta vaatii totuttelua.
Asennuksessa ei ollut mitään erikoista, ainoastaan iskarit ja jouset vaihtuivat, sopivat vanhoihin kiinnekkeisiin.
Vasen iskari oli vaihdettu joskus, oikea, joka nyt antautui, saattoi olla alkuperäinen.
Katsastussetäkin hyväksyi ja myönsi ajoaikaa taas vuodeksi eteenpäin.