Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: olkkiz - 23.08.2011, 09:51:51
-
Joo elikkä kasipätkässä taas vikaa kun ei puhallus toimi ollenkaan. Mitä neuvoksi? Ei siis toimi millään asennolla eikä millään puhallusvoimakkuudella. Kun auton käynnistää, niin alkaa vilkkua se automaattisen ilmastoinnin kytkimen punainen valo sekä kierrätysilman kytkimen valo ja molemmat vilkkuu samaan aikaan vähän aikaa. Vikakoodit luettu ilmastoinnin pistokkeesta ja näytti 3-2-4, 3-2-5, 4-1-4, 4-1-7 ja 4-1-8 mutta ainakin osa ellei kaikki saattaa olla vanhoja koska itse en ole niitä koskaan nollannut, nyt nollasin ensimmäistä kertaa ja en ole vielä kattonut, että mitä se nyt näyttää, laitan tänne sitten vielä myöhemmin ne, mitä se nyt ilmoittaa. Mutta jos joku osaisi nyt neuvoa tai kertoa mistä lähteä katsomaan niin siitä olisi iso apu jo tähän alkuun.
Kiitos jo etukäteen vastanneille! :)
-
Tuotaa siihen ettei puhallin toimi olet tarkistanut sulakeen ja etuvastuksen joka on siinä moottorin lähellä vaikuttaa1-3 nopeuteen ja 4 nopeus tulee suoraan akultaa joten se pitäsi toimia ainaa jos puhallin moottori ok ja sähköpiuha paikoillaan.Eli ota se moottori näkyviin ja mittaille tuleeko virtaa puhaltimelle. Näkyy herjaavan noi anturit jotka mittaa sitä sisäilam lämpötilaa eli se ropeli joka vetää ilmaa sinne ritilän taakse olet varmaakin nähnyt sen jutun tai pyöriikö ne ollenkaan saako nekään virtaa?
http://www.volvolandia.com/SVF/index.php?topic=2043.0
Pistoke B1/Ilmastointi
Koodi Selitys
1-1-1 Ei vikaa
1-2-1 Outside temperature sensor ground (GND) short
1-2-2 Outside temperature sensor open circuit or shorted to 12V
1-2-3 Driver's side passenger compartment temperature sensor GND short
1-2-4 Driver's side passenger compartment temperature sensor open circuit or shorted to 12V
1-2-5 Passenger side passenger compartment temperature sensor GND short
1-2-6 Passenger side passenger compartment temperature sensor open circuit or shorted to 12V
1-3-1 Duct temperature sensor left-hand GND short
1-3-2 Duct temperature sensor left-hand open circuit or shorted to 12V
1-3-3 Duct temperature sensor right-hand GND short
1-3-4 Duct temperature sensor right-hand open circuit or shorted to 12V
1-3-5 Engine temperature no frequency signal
1-4-1 Driver's side temperature switch giving faulty control signal
1-4-3 Passenger side temperature switch giving faulty control signal
1-4-5 Air distibution switch faulty control signal
1-5-1 Control signal from fan speed switch missing or too high
1-5-2 Control signal from fan speed signal GND short
2-1-1 Driver's side damper motor position sensor open circuit or shorted to 12V
2-1-2 Driver's side damper motor position sensor GND shorted
2-2-1 Passenger side damper motor position sensor open circuit or shorted to 12V
2-2-2 Passenger side damper motor position sensor GND short
2-3-1 Ventilation damper motor position sensor open sircuit or shorted to 12V
2-3-2 Diagnostic trouble code (DTC) ventilation damper motor position sensor GND short
2-3-3 Floor-defrost damper motor position sensor open circuit or shorted to 12V
2-3-4 Floor-defrost damper motor position sensor GND short
2-3-5 Recirculation damper motor position sensor open circuit or shorted to 12V
2-3-6 Recirculation damper motor position sensor GND short
3-1-1 Driver's side damper motor shorted to GND or 12V
3-1-2 Passenger side damper motor shorted to GND or 12V
3-1-3 Ventilation damper motor shorted to GND or 12V
3-1-4 Floor/defrost damper motor shorted to GND or 12V
3-1-5 Recirculation damper motor shorted to GND or 12V
3-2-1 Driver's side damper motor active too long
3-2-2 Passenger side damper motor active too long
3-2-3 Ventilation damper motor active too long
3-2-4 Floor/defrost damper motor active too long
3-2-5 Recirculation damper motor active too long
4-1-1 Passenger compartment fan overcurrent or sticking
4-1-2 Driver's side passenger compartment temperature sensor intake fan GND short
4-1-3 Driver's side passenger compartment temperature sensor intake fan, no control voltage
4-1-4 Driver's side passenger compartment temperature sensor intake fan sticking
4-1-5 Passenger side passenger compartment temperature sensor intake fan GND short
4-1-6 Passenger side passenger compartment temperature sensor intake fan, no control voltage
4-1-7 Passenger side passenger compartment temperature sensor intake fan sticking
4-1-8 Pwer stage, no control signal
4-1-9 Power stage giving faulty diagnostic signal
4-2-0 Control unit fault in program memory
5-1-1 Self-adjustment damper motor limit positions no carried o
Vapaa käännös.
Pistoke B1/Ilmastointi
KOODI Selitys
1-1-1 Ei vikaa
1-2-1 Ulkolämpötila-anturi (GND) lyhyt
1-2-2 Ulkolämpötila-anturi katkos tai oikosulku 12V
1-2-3 kuljettajan puolella matkustamon lämpötila-anturi GND lyhyt
1-2-4 kuljettajan puolella matkustamon lämpötila-anturi katkos tai oikosulku 12V
1-2-5 matkustajan puolella matkustamon lämpötila-anturi GND lyhyt
1-2-6 matkustajan puolella matkustamon lämpötila-anturi katkos tai oikosulku 12V
1-3-1 Kanavan lämpötila-anturi vasen GND lyhyt
1-3-2 Kanavan lämpötila-anturi vasen katkos tai oikosulku 12V
1-3-3 Kanavan lämpötila-anturi oikea GND lyhyt
1-3-4 Kanavan lämpötila-anturi oikeanpuoleiseen katkos tai oikosulku 12V
1-3-5 Moottorin lämpötila ei taajuuksien signaali
1-4-1 kuljettajan puolella lämpötilakytkimen antaa virheellisen ohjaussignaalin
1-4-3 matkustajan puolella lämpötilakytkimen antaa virheellisen ohjaussignaalin
1-4-5 Air distibution kytkin viallinen ohjaussignaali
1-5-1 säätimestä tuulettimen nopeudensäätö puuttuu tai liian korkea
1-5-2 säätimestä tuulettimen nopeus signaalin GND lyhyt
2-1-1 kuljettajan puolella peltimoottori asentotunnistin katkos tai oikosulku 12V
2-1-2 kuljettajan puolella peltimoottori asennontunnistin GND oikosulussa
2-2-1 matkustajan puolella peltimoottori asentotunnistin katkos tai oikosulku 12V
2-2-2 matkustajan puolella peltimoottori asennontunnistin GND lyhyt
2-3-1 Ilmanvaihto Peltimoottori asentotunnistin auki sircuit tai oikosulussa 12V
2-3-2 vianmäärityskoodit koodi (DTC) ilmanvaihto peltimoottori asennontunnistin GND lyhyt
2-3-3 Floor-sulatus peltimoottori asentotunnistin katkos tai oikosulku 12V
2-3-4 Floor-sulatus peltimoottori asennontunnistin GND lyhyt
2-3-5 kierrätys Peltimoottori asentotunnistin katkos tai oikosulku 12V
2-3-6 kierrätys Peltimoottori asennontunnistin GND lyhyt
3-1-1 kuljettajan puolella peltimoottori oikosulussa GND tai 12V
3-1-2 matkustajan puolella peltimoottori oikosulussa GND tai 12V
3-1-3 Ilmanvaihto Peltimoottori oikosulussa GND tai 12V
3-1-4 Lattia / sulatus peltimoottori oikosulussa GND tai 12V
3-1-5 kierrätys Peltimoottori oikosulussa GND tai 12V
3-2-1 kuljettajan puolella peltimoottori aktiivinen liian pitkä
3-2-2 matkustajan puolella peltimoottori aktiivinen liian pitkä
3-2-3 Ilmanvaihto Peltimoottori aktiivinen liian pitkä
3-2-4 Lattia / sulatus peltimoottori aktiivinen liian pitkä
3-2-5 kierrätys Peltimoottori aktiivinen liian pitkä
4-1-1 Matkustamon puhallin ylivirta tai kiinni
4-1-2 kuljettajan puolella matkustamon lämpötila-anturi saanti tuuletin GND lyhyt
4-1-3 kuljettajan puolella matkustamon lämpötila-anturi saanti puhallinta, ohjausjännite
4-1-4 kuljettajan puolella matkustamon lämpötila-anturi saanti tuuletin kiinni
4-1-5 matkustajan puolella matkustamon lämpötila-anturi saanti tuuletin GND lyhyt
4-1-6 matkustajan puolella matkustamon lämpötila-anturi saanti puhallinta, ohjausjännite
4-1-7 matkustajan puolella matkustamon lämpötila-anturi saanti tuuletin kiinni
4-1-8 Pwer vaiheessa ei ohjaussignaali
4-1-9 tehoaste antaa virheellisen diagnostisia signaali
4-2-0 Ohjausyksikkö vika ohjelmamuisti
5-1-1 Self-säätöpelti moottori ääriasennoissa ei suoritettu
-
Automaatti-ilmastoidussahan ei etuvastusta perinteisessä mielessä ole, vaan tehoaste ohjaamassa puhallinta.
324 Floor/defrost damper motor active too long
325 Recirculation damper motor active too long
414 Driver's side interior temperature sensor inlet fan seized
417 Passenger's side interior temperature inlet fan seized
418 No control signal to blower fan power stage
Viimeinen koodi liittynee käsillä olevaan ongelmaan..
-
Automaatti-ilmastoidussahan ei etuvastusta perinteisessä mielessä ole, vaan tehoaste ohjaamassa puhallinta.
324 Floor/defrost damper motor active too long
325 Recirculation damper motor active too long
414 Driver's side interior temperature sensor inlet fan seized
417 Passenger's side interior temperature inlet fan seized
418 No control signal to blower fan power stage
Viimeinen koodi liittynee käsillä olevaan ongelmaan..
eli siis tarkoittanee vissiin sitä, ettei saa virtaa/signaalia tjsp jostain johonki? ???
Huomasin muuten vielä sen verran tossa kun ajelin kotiin töistä, että se puhaltelee ihan ihan vähän sieltä kumminki, mutta taitaa tulla vaan ajoviimasta.
EDIT: Joo elikkä käväsin nyt lukemassa uudestaan ne vikakoodit nollauksen jälkeen ja nyt valittaa vaan 3-2-4 ja 4-1-8. Eli todennäkösesti tuo jälkimmäinen on se ongelma. Sitten huomasin jonkun roikkuvan johdon pätkän siinä konehuoneen etuseinämässä (hytinpuolen seinä) mutterilla kiinni siinä mutta toisesta päästä ei oo missään kiinni? Maadotusjohdon tapanen johto, pitäiskö olla jossain kiinni kenties? ???
-
-
-
Oletko kerennyt mittailemaan niitä sähköjä että tuleeko sinne puhaltimelle virtaa vai ei.
Noista johdoista itsellä on keskellä etureunaa moottorista koriin se maadoitusjohto ja toinen on puolan alapuolellaa menee maadoitusjohto siihen etutolppaan pultilla.Jos menee koriin johto silloin se on maadoitus.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=2749.0
-
en oo kerinny mittailee ku ei oo mitään mittaria millä kattoa niitä :s. Tarkotatko sieltä hanskalokeron takaa missä on se moottorikin, että sieltä kävis mittailemassa?
Se johto mikä roikkuu niin se on semmonen maton tapanen johto, punottu ohut. Nii siis se ei liity siihen ilmastointiin ollenkaan tuo johto? En ainakaan mitään ihmeellistä vikaa oo huomannu mitä toi johto vois aiheuttaa kun ei oo kiinni.
-
Kyllä pura se moottoriin näkyviin ja sinne tulee virtajohto niin sitten vain katsomaan tuleeko sitä virtaa sinne, volttimittari ei paljon maksa se kun kuuluu näihin tee-se-itse miehen varustuksiin.Mistä sitä tietää jos jokin johto on mennyt rikki tai irti ja virta sen takia ei kulje ,paljon sillä autolla on ajettu kun siinä 225tkm kohdillaa usein tuulettimen moottori alka valittaa pakkaskeleillä(laakerit kuivat) ja puhaltimen vaihto edessä.
-
Kyllä pura se moottoriin näkyviin ja sinne tulee virtajohto niin sitten vain katsomaan tuleeko sitä virtaa sinne, volttimittari ei paljon maksa se kun kuuluu näihin tee-se-itse miehen varustuksiin.Mistä sitä tietää jos jokin johto on mennyt rikki tai irti ja virta sen takia ei kulje ,paljon sillä autolla on ajettu kun siinä 225tkm kohdillaa usein tuulettimen moottori alka valittaa pakkaskeleillä(laakerit kuivat) ja puhaltimen vaihto edessä.
justiin tänää kävelin kaupassa niiden ohi nii eipä tietenkää tullut mielee ottaa mukaan sitte >:(
Autolla on ajettu ~300tkm et varmaan on aika kortilla ton moottorin vaihto. Kattelen tänään tai viimestään huomenna niitä johtoja ja vilkasen vielä raitisilmasuodattimen läpi varmuuden vuoksi jos se sattus olemaa ihan fossiili ja vika johtus siitä niin pääsis helpommalla, ei sitä koskaan tiiä. ;)
-
joo elikkä kattelin justiin sitä raitisilmasuodatinta nii se oli ihan kuolleen näkönen mutta kokeilin ilman sitä nii ei vaikutusta. Sen jälkeen otin sen hanskalokeron irti ja kattelin vähän sitä moottoria (en saanu mitattuu niitä johtoja kun ei oo vielä sitä mittaria) nii ainaki silmämääräisesti ja näppituntumalla kaikki johdot oli kunnossa ja kiinni. Laitoin sitten auton käymään ja kuuntelin vähän, että tuleeko sieltä jotain ääntä niin oli ihan hiljasta, pitäiskö siitä moottorista lähtee mahdollisesti jotain ääntä kun auton käynnistää?
EDIT: Joo eli vika selvis, siellä on moottorin virtajohdon liittimessä joku kosketushäikkä ja joutu vähän laittaa tukee sen liittimen ja moottorin väliin, että se toimii. Ei osu mitenkään vaarallisesti sähköjohtoihin vaan pelkästään siihen mustaan muovikanteen joka on siinä moottorissa kiinni. Nyt ainaki toistaseks mennää näillä ja myöhemmin perehtyä siihen syvemmin, onko vanhalle jotain vielä tehtävissä vai pitääkö hakea uus.
Kiitos kaikille auttaneille!
-
Hyvä homma että piuhan kiinni laitolla tämäkin vika selvisi.
"Mistä sitä tietää jos jokin johto on mennyt rikki tai irti ja virta sen takia ei kulje"
Ps kuten näitte meikäläisellä on niitä ennustajan lahjoja !
-
Niinhän se on ;) Johdossa kulki kyllä virta kun mittailtiin niitä kaverin kanssa mutta se oli sitten siinä moottorin liittimessä vika.
-
Lainataan tätä.
Eli, 850 -96 automaatti-ilmastoinnilla.
Puhallin ei aina puhalla kunnolla auton käynnistyksen jälk.
Saa toimimaan sammuttamalla, välillä vaatii useamman sammutuksen.
Virrat radio asennossa tai virrat päällä, kuitenkin puhaltaa täysilläkin.
Renailtu avainta, ei vaikutusta, saattaa siltikin olla syy virtalukon pohjassa.
Puhallin siis puhaltaa minimi asennolla tuolloin.
Vikakoodeja ei ole vielä ihmetelty.
-
no nii jatkampa minäkin tänne sitten
eli mulla ei-ilmastoitu malli 850
puhallin toimi 123 vaihteilla 4 vaihteella sammu.
sit se sano tossa vk takaperin vikiti,vikit,krääk,krääk..välillä puhalsi,välillä ei..
kunnes mykkeni kokonaan.
arvelin tietty et laakeri jumitti koska ääni oli sellainen.
nyt vaihdoin ehjän moottorin (koko paketti siipieen päivineen)
mootori testattiin irtaallan ottamalla akusta virtaa ja toimi ihan ok ja oli hiljainen.
nyt se on paikallaan ja mykkä :-\
katkaisijaa ku liikuttelee nii ainostaan 3 ja 4 vaihteen kohdalla kuulee,että rele napsahtaa..
voisko siis olla että kun laakeri hirtti nii se kuormitti sen katkaisijan paskaks.. ja nyt se ei lähde päälle sen vuoks ku pikkuvaihteet on mykkänä.. vai pitäskö sen lähtä suoraa 3 ja nelosvaihteellakin ???
kaikki pistokkeet kävin läpi ja putsasin,ja eihän mun tarvinnu äskenkään irroitta ku se yks,kun vaihdoin moottorin..
Ajattelin nyt testata vielä kerran ottaen akulta suoraa virtaa,jos toimii nii eikös silloin ole se liukukatkaisija mykkänä ???
-
Tarkista se etuvastus joka on siinä moottorin lähettyvillä se kun antaa niille 1,2,3 tehoille voiman ja se 4 tulee suoraan ilman mitään välikäsiä.Monesti etuvastus menee jos puhallin on heikossa hapessa eli ennakoiva huolto on poikaa.Minä yritän linkittää siitä kuvan. Mutta kuten tiedät pitää katsoa että kaikilla nopeusilla tulee virtaa ja tarkistaa mistä johtuu katkos jos sellaista on.
(http://image.fbt.se/global/images/image.php?src=/mnt/newftp/823/fibdb/bild/lgnr/33497(1).jpg&width=&height=)
-
hmmm... kaskun en tuommosta siel nähny..
katoin jok ikisen liittimen ym läpi ja testasin kopukynän kanssa et tuleeko virtaa ja jos nii milloin jne..
ma luulen että mul on vaan rele ottanu itteensä siinä kun moottori jumahti,koska kun testailin siin ni huomasin et rele napsahti vain 3-4 vaihten välissä. no rele pois ja mittaamaan...87 napaan tulee se jatkuva virta oli avaimesta virrat pääl tai ei ja 86 napaan tulee virta 4vaihteella..muut napaset pysy mykkinä..myös moottorin päähän tulevaan littimeen ei tullut virtaa ollenkaan releen ollessa paikallaan..
hyppyjohdoilla (otin ne sitä releen "kannasta" testasin ni sain moottorin puhaltamaan sillä 4 vaihteella,mut en muilla.. siispä jätin sielt ny releen pois ja kytkin ne johdot nii,että saan etes jtn puhallusta tarvittaesssa.. tietenkin kipitän pikimiten kauppaan hakeen uuden releen,et pääsee lisätutkimuksia tekeen.mut sentään nyt se vaihtomoottori toimii edelleen moitteetta. (etten turhaan ostanu ja vaihtanu..huh) täytyy tommosta vastusta vielä katella ja sit yks vaihtoehto lie sekin et liukukatkaisija on hajonnut siitenkin....
-
nii ja tuli vielä tämmönenkin mieleen,et jos kerran releen "paikasta"navasta 86 vetämällä johdon moottorille ja toisen johdon väliaikaiseksi maaksi vaika oven saranapultin alta ja kytkin ne sit sinne moottorin perään kahella isolla apikolla sinne pistokkeen paikkaan.. nii kerran moottori pelasi nyt sillä 4 vaihteella,muttei muilla,ni pelaisko se ollenkaan(etes sillä 4 vaihteel),jos se etuvastus ois rikki?
mul on nyt uus rele takataskus,jotta jos sitä huomen jatkais tätä tutkintaa... moottori huristi kyllä
hienosti tänään sill 4 pykälällä,kun oli pakko testata aina välillä,kun sataa tuota märkää tuolt taivahalta...
-
Etuvastus on siinä moottorin vieressä siellä jalkatilassa varmaakin huomaat sen on lämpövastus juttuja..Se rele maksaa varmaakin autotarvikeliikkeessä 10-12 euroa joten laitetaan ne kuntoon kun noita kytkentöjä tekee niin siinä menee helposti jokin juttu pieleen.Rele
WEHRLE 20 201 103
-
juu,releen mä hainkin tänään uuden.hyppyjohto oli vaa sitä varten et tiedän ettei uusvanha moottorikin menny jo rikki ja siks toiseks ku tääl sataa taukoomati,ni ompa kiva ajaa,jos ei yhtää oo puhallusta laseille...
ne kytkennät siis poistuu heti huomenna jos releen vaihto auttaa asiaa...
-
Hyvä juttu.
-
no nii uuden releen myötä mulla toimii nyt edelleen vain 4 vaihde,ei muut.
mutta mä edelleen kallistuisin liukukatkaisimen puoleen,ku se oli vähä ränkkä jo aijemmin..ja yks pv kun koitin saada ehjät polttimot sinne paneelin alle jossa on ne lämmön säädöt ym namiskat,ni sen operaation jälk multa katosi 2 vaihde kokonaa..ja se oli jo aijemmin vähän herkkis.
olen käyttäny katkaisimen irti ja putsannu liittimien paikat ja liittimein päät ym...
ei auta...
jos joltain löytyy joutilas liukukatkaisija ni sitähän vois kokeilla vaihtaa,näkee auttaako...
-
tai nii voihan se olla se etuvastus.. mä olen varmaa puusilmä ku en edelleen sitä äsken nähny,vaik hipelöin kaikki "mutikat" moottorin ympäriltä läpi... tuleeko vastukselle useempi johtonippu vaiko yks ???
-
paitsi,että jos se etuvastus on se mutikka siinä moottorin kotelossa torx ruuvilla kiinnioleva mötikkä... ni silloin myös se on vaihtunut jo kertaalleen..koska mä vaihdoin koko puhallinkompioosin,en pelkkää moottoria..eli otin koko mustan paketin rupeleineen päivineen pihalle ja laitoin uuden (testatun) tilalle.
Hmmmmm..... :arkkupakastin: