Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: moby - 24.04.2017, 14:37:33
-
Pyyhkimet ei vaan enää tominut aamulla kun lähdin. Eivät oo oirehtineet aiemmin millään tavalla.
Autocom näyttää seuraavat vikakoodit:
B113187 - Ohjausmoduuli, pyyhkimen moottori, väylän vika, pysyvä
U023187 - Ei tietoyhteyttä sadeanturimoduulin kanssa, väylän vika, pysyvä
B1D3816 - Tuulilasinpyyhkijän moottori, liian alhainen jännite, satunnainen
B1D3896 - Tuulilasinpyyhkijän moottori, sisäinen vika, satunnainen
Nuo alimmat viat sai kuitattua, mutta ylemmät viat jäi päälle.
Moottorille tulee paksuun punavihreään johtoon 12v jatkuvasti ja ohkaisempaan keltasiniseen 12v kun virrat on pois päältä ja kun virrat laittaa päälle niin 7.3v. Miten tuon moottorin toimivuuden saa testattua? Ei ainakaan puhu mitään kun noihin punavihreän ja keltasinisen johdon nastoihin laittaa jännitettä...
Onko jollakin herjannut vastaavia vikakoodeja ja tullut kuntoon moottorin vaihdolla?
-
Mielenkiintoista. Kokeilin -11 mallin vastaavasta autosta pyyhkijänmoottoria tähän niin ei toiminut ja väylävika ei poistunut.
Kokeilin myös tämän -08 mallin pyyhkijän moottoria tuohon -11 mallin autoon ja moottori ei toiminut siinäkään.
-11 mallin auton vikakoodeihin oli jäänyt nuo kaksi vikakoodia, mutta satunnaisena:
B113187 - Ohjausmoduuli, pyyhkimen moottori, väylän vika, satunnainen
U023187 - Ei tietoyhteyttä sadeanturimoduulin kanssa, väylän vika, satunnainen
Nuo vikakoodit poistuivat kuittaamisen jälkeen eli tulivat siitä kun kokeilin tuota rikkinäistä moottoria tuohon -11 malliin.
Jcase sulake on katsottu moottoritilan sulakerasian alta ja on ehjä.
Eli ihan kuin tuo väylävika viittaisi tuohon hajonneeseen moottoriin, mutta ei kuitenkaan pelkästään siihen?
Voiko siis olla niin huonoa tuuria, että oma pyyhkijän moottorini on hajonnut ja rikkonut jotakin myös väylästä tai toisinpäin..?
-
Olisko vain niin, että toinen sähkökatko -08 moottorille nollasi/liikautti jotakin moottorissa ja se lähti sitten toimimaan. Tuskin tuolla operaatiolla vielä kuntoon tuli. Hämärämpi homma on se, miksi -11 moottori ei toiminut. Olisiko liitin huono?
-
Siis tuo -08 pyyhkijänmoottori ei toimi kummassakaan autossa ja -11 mallin moottori toimii vain siinä -11 mallissa.
Avasin tuon -08 pyyhkijänmoottorin kotelon ja piirilevy ja kotelo oli reilusti märkä ja jonkinverran myös kuraa sisällä. Itse moottori kyllä näköjään toimii kun siihen laittaa jännitteen suoraan moottorille, mutta ei tuon piirilevyn kautta.
Liitin näyttäisi olevan tiukka, hyvä ja ehjä.
-
Edelleen ihmettelen tuota väylävikaa ja mietin, että kun nyt hommaan uuden pyyhkijänmoottorin niin millä saan sen toimimaan jos vika on vielä jossakin väylässäkin..? Vai voiko olla niin, että tuo väylävika pitää nollata vidalla jos se tulee pysyvänä?
-
Edelleen ihmettelen tuota väylävikaa ja mietin, että kun nyt hommaan uuden pyyhkijänmoottorin niin millä saan sen toimimaan jos vika on vielä jossakin väylässäkin..? Vai voiko olla niin, että tuo väylävika pitää nollata vidalla jos se tulee pysyvänä?
Moottorin joutuu uusimaan joka tapauksessa. En osaa sanoa softien eroista noin tarkasti vaikka molemmat mainitut tallista löytyvätkin. Autocom ei välttämättä näe kaikkia vikoja eikä se tietysti nollaa vikaa, joka on koko ajan olemassa.
-
Huomenna pitäisi tulla ghostilta uusi (käytetty) tuulilasinpyyhkijänmoottori niin pitää sitten koittaa ihmetellä tarkemmin ja käyttää Carcomilla vidan päässä jos ei tuolla Autocomilla tokene.
-
Uusi pyyhkijänmoottori asennettu. Edelleen on päällä tuo ao. vika.
B113187 - Ohjausmoduuli, pyyhkimen moottori, väylän vika, pysyvä
Täytynee siis käyttää Carcomilla Vidan päässä josko selviäis enemmän..
-
Japadabaduu. Pyyhkijät lähti pelaamaan. Oli tuo 30A Jcase-sulake moottoritilan sulakerasian alta palanut.
Jännä homma kun se aikaisemmin oli ehjä, niin en sitä enää pyyhkijänmoottorin vaihdon jäkeen ymmärtänyt tarkistaa.
Ilmeisesti se oli mennyt rikki jossain välissä kun kokeilin tuota vanhaa moottoria vikakoodien kuittaamisen jälkeen uudestaan. Noh, onneksi päästiin lopuksi vähällä, eikä tarvinnut alkaa mitään ohjausmoduulia uusimaan..
-
Moi. Miten pääsee käsiksi näihin volvon JCASE sulakkeisiin, jotka sijaitsevat alemmassa sulakerasiassa? Pitääkö ylempi purkaa päältä pois vai miten? Pitäisi tarkastaa ABS sulake n:13.
-
Kyllä. Ylempi osa pitää irrottaa ja vetää sivuun. (Ei lähde täysin irti)
-
Kiitos tiedosta. Jcase sulaketta ei tahdo löytyä tarvikkeesta, mutta onko esim. motonetin myymä japan mini sulake sama? näyttää ainakin samalaiselta. Pitää alkaa ensiviikolla alkaa purkaa tota sulakerasiaa.
-
Itselleni vastaten. En vieläkään saanut irrotettua ylempää sulakerasiaa. Usko loppui kesken. Harmaa rasia siinä mustan keskellä nousi n. 5mm, mutta jämähti siihen. Vapautusklipsuja löysin edestä ja takaa yhden ja molemmilta sivuilta kaksi, mutta tuntui ettei tule yhtään enempää ulos. Onko jollakin räjäytyskuvaa sulakerasiasta, ettei väännä rikki koko hökötystä. Edellisen viestin kysymykseen taisi löytyä vastaus. Japan mini sulake on muuten samanlainen, mutta kaksikertaa korkeampi, kuin jcase sulake
-
Ei ole oikea räjäytyskuva, mutta jospa tuosta jotakin apua saisi
https://www.volvopartswebstore.com/showAssembly.aspx?ukey_assembly=1332349&ukey_make=865&ukey_model=12011&modelYear=2010&ukey_driveLine=505&searchString=fuse%20box
Itse olen kerran tuon rasian kammennut ylös ja aika monta ruuvaria siinä työmaassa tarvitsi. Enää en muista miten monta niitä väkäsiä oli kaikestaan, mutta lopulta ehjänä irtosi kuitenkin. Todennäköisesti korjaamolla on joku erikoistyökalu tuohon hommaan.