Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: johnnyboy - 23.08.2011, 18:23:00
-
Automaattilaatikko siis oireilee seuraavasti: Pelaa kaikinpuoli muuten loistavasti mutta pakkia laitettaessa jysähtää aikalailla, pakki kuitenkin myös toimii normaalisti. Hetki sitten syttyi myös oranssi laatikon valonuoli vilkuttelemaan. Valo hävisi kun seisoi hetken ja käytti ovet lukossa,eikä ole toistaiseksi syttynyt uudestaan. Edellinen omistaja vaihtanut eilen Redlinen laatikkoöljyt. Aika tuore hankinta on siis kyseessä, pääseeköhän tässä heti "harrastamaan" laatikkojumpan merkeissä vai onko jollain vinkkejä kyseiseen vaivaan. Kaverin kanssa pohdittiin että onkohan nuo Redlinet ihan oikeat öljyt tähän?
-
laitampa tähän samaan lisää kyselyä..
itselläni myös 850 automaatti farkku.. pakille laittaessa kopsahtaa vähän,ei paljoa,silleen et just huomaa..
mutta ongelman ydin on tämä.. katsastuksen yhteydessä havaittiin,ettei pakkivalo pala,no eka syytin tietty katkaisiaa joka oli ehjä..sit laatikon päältä sai säädettyä sitä "vaihtajaa".. oli niinkin tarkka että muutama milli suuntaan tai toiseen,nii pakivalo joko paloi tai ei. no saatiin se näin toimimaan ja toimikin hienosti kk päivät..nuolivalo vilkku hetken,ennenkuin rauhoittui,ja poistui.
nyt sit tuli käytyä pitempi reissu ja siinä sitten erästä rekkaa ohittaessani,kiktauni ei ruvennukkaan yhteistyöhön
vaan kuului sellainen "relemäinen" darrausääni ja sit laatikko vaihtoi hirveen laiskasti vähän pienemmälle pykälälle..
tätä tekee siis vain jos erittäin agressiivisesti polkaset kaasun lattiaan.. sievästi kiihyttäessä pelaa normisti...
no ton darrausäänen jälkeen havaitsin samalle illalle pimeellä pakittaessani pakkivalon jälleen kadonneen...
eli voiko siel laatikonpäällä kun on se "vaihteensiirtäjä-valitisija-mikälie-vipu,jossa on myös paljon jotain sähköhärpäkkeitä" olla vain niin "väljä" et lompsahtaa jotenkin väärään asentoon ja sit ei toimi pakkivalo ja muutenkin vaihteet ehkä vähä terävämmin pykältää..kun normistihan tuo looda vaihtaa nii pirun tasaseen.. öljyä on,
se on katottu ja laatikkol ei oo ajettu kun n.250tkm....
kertokaas viisaammat mistä ruppeen vikaa kaiveleen? koodia ei anna... ja auton bensankulutus pysy normina,ettei ainakaan siihen vaikuta...
säädänkö taas vain vipusen kohdilleen,että pakkivalo palaa,ja koitan olla kiihyttelemättä kovin agresiivisesti ?
-
laatikon vikakoodit voisitt vilkaista..
-
kuten yllä mainitsin en saanut koodia,ellei sitä lueta jostain muualta kuin sieltä normipaikasta ??
-
Automaattilaatikko siis oireilee seuraavasti: Pelaa kaikinpuoli muuten loistavasti mutta pakkia laitettaessa jysähtää aikalailla, pakki kuitenkin myös toimii normaalisti. Hetki sitten syttyi myös oranssi laatikon valonuoli vilkuttelemaan. Valo hävisi kun seisoi hetken ja käytti ovet lukossa,eikä ole toistaiseksi syttynyt uudestaan. Edellinen omistaja vaihtanut eilen Redlinen laatikkoöljyt. Aika tuore hankinta on siis kyseessä, pääseeköhän tässä heti "harrastamaan" laatikkojumpan merkeissä vai onko jollain vinkkejä kyseiseen vaivaan. Kaverin kanssa pohdittiin että onkohan nuo Redlinet ihan oikeat öljyt tähän?
Oletko antanut kierrosten laskea ennen pakille vaihtoa, vai jysähtääkö heti parkista lähtiessä?
ja öljyt (DextronIII) vaihtoon varmuuden vuoksi.
-
jysähdys voisi olla myös risojen tukikumien/kannattimien syytä.konehan nytkähtää aikalailla vaihteita vekslatessa..ois ainakin halvin ja helpoin vika jos muuten kerta pelaa hyvin.
-
Tuo pakkivalo-ongelma johtunee siitä kuluneesta PNP-kytkimestä.
Sen voi kyllä avata ja kunnostaakin. Sen tekisin ensin, ennen suurempia toimenpiteitä.
-
juu,muttako kytkin oli kunnossa ja pakkivalo välähti aina vaihteita ees taas liikuttaessa,muttei jääny palamaan,ennenkun säädettii se muutama mm sieltä laatikon päältä sitä "vipua" ja mistäs sitten johtuu se kiktaunin kiukuttelu,et kuuluu se relemäinen darrausääni ja laatikko vaihtaa vaan hiukan pienemmälle ja silloinkin vasta ku vähä hellität kaasua.. jos liian rankasti painat kaasua ni ei tee yhteistyötä...
ja tosiaan vikakoodia ei anna.... :-\
mut toki sen kytkimen voi avata ja tsekata ja uuskin on ostettuna,ku sitähän mä ekana syytin alunperin..
mut nyt on tosiaan tuo kiktauunin kiukuttelu yhteydessä tähä pakkivalon katoilemiseen..
-
Niin se PNP-kytkin kuluu sellaiseksi, että välilä toimii moitteetta ja sit taas ei. Ei sen kuntoa voi varmasti tietää, ellei sitä avaa. Autollasi on jo sen verran ikää, että melkoisella varmuudella on PNP-kytkin vaihtokunnossa, mikäli sitä ei ole sitten jo aiemmin vaihdettu
-
juu..kyl mää sen vaihdan kokeeks,kerran tulin sen ostaneeksi jo etukäteen.
-
Itellä on kans 850 T5-R ja tekee samaa homma pakille kytkettäessä (välillä) ja itellä tekee kylmillä talvikeleillä että ku kytkee vaihteen P-asennosta D:lle tai R:lle nii heittää laatikon vikvalon vilkkumaan ja luistattaa turbiinia (eli niinku menis Wintteri päälle)... Mietittiin kaverin kans että vois olla vika siinä vaihteen asento hässäkässä?
-
joo mulle motonet myi automaattilaatikkoon sitte manuaalin pakkivalokytkimen,jee,jee...
nyt kysynkin että miltäs se automaatin pakkivalon kytkimen kuuluisi näyttää? vai onko se siinä samassa mutikassa mikä menee siihen laatikon "päälle" jossa on se paksu kaapeli.. kun sitä säätmällä on kerran saatu pakivalo toimimaan hetkeks...
-
Automaatin peruutusvalo toimii sieltä pnp kytkimestä mikä on siellä laatikon päällä.