Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: moby - 01.05.2017, 17:52:10

Otsikko: XC90 D5 awd -03 ajo ilman kardaania
Kirjoitti: moby - 01.05.2017, 17:52:10
Otsikon kulkineesta pitäis nypätä kardaani irti joksikin aikaa ja käyttää tasapainotuksessa ja varmaan vaihtaa tukikumi/laakeri. Jyristää yli 80kmh nopeuksissa pirusti (kun kardaani pyörii?) ei siis jatkuvasti.
Voiko autolla ajaa surutta etuvetoisena ilman kardaania vai pitäkö tehdä vielä jotakin muita toimenpiteitä? Haldexista johto/sulake irti tms?
Otsikko: Vs: XC90 D5 awd -03 ajo ilman kardaania
Kirjoitti: Lankku - 01.05.2017, 19:25:12
Kardaani irti vaan, ei tarvitse muuta.
Otsikko: Vs: XC90 D5 awd -03 ajo ilman kardaania
Kirjoitti: moby - 01.05.2017, 19:42:10
Oolraitti. Kiitos tiedosta.
Otsikko: Vs: XC90 D5 awd -03 ajo ilman kardaania
Kirjoitti: Kulmamies - 01.05.2017, 20:03:34
Jyristää yli 80kmh nopeuksissa pirusti (kun kardaani pyörii?) ei siis jatkuvasti.

Kardaani pyörii aina, kun autolla ajaa. Jos ei pyöri, niin vika on kulmavaihteessa, tai booriholkissa.
Otsikko: Vs: XC90 D5 awd -03 ajo ilman kardaania
Kirjoitti: moby - 02.05.2017, 12:02:34
Ahaa. Eli haldexin kautta sitten ohjaa vetääkö takapyörä(t)?
Tuo jyrryytys tosiaan kuuluu aina jonkin aikaa ja sitten katoaa täysin ihan vaikka ajettaessa asfaltilla tasaista vauhtia. Eli olisko niin, että kun veto on päällä niin jyrisee?
Miksi se sitten lyö nelivedon yhtäkkiä päälle tasaisella asfaltilla esim. 80kmh nopeudesta?

Tuo alkoi oireilla sen jälkeen, kun vaihdoin kulmavaihteeseen ja haldexiin öljyt ja haldexin suodattimen. Kardaani oli irti, että pääsi haldexin suodattimeen käsiksi.
Itse olen järkeillyt, että joko olen antanut liikaa lekaa peräpään laipalle/kardaaniakselille kun oli niin pirun lujassa tai sitten olen onnistunut saamaan kardaanin eri asentoon kuin se alunperin oli.

Kun auto on nosturilla ja käynnissä ja kardaani pyörii niin peräpään liitoskohdasta perän puolimmaisen laipan ulkokehä näyttäisi silmin nähden jonkin verran vipottavan. Tosin siinähän on kumi ulkokehän ja laipan välissä, että saattaa hämätä, mutta täytyy myöntää, että tuohon on kyllä leka osunut..
Otsikko: Vs: XC90 D5 awd -03 ajo ilman kardaania
Kirjoitti: Lankku - 02.05.2017, 17:29:39
Maantieajossa neliveto ei mene päälle, ellei etupyörät sudi. Epätasapainolta tuo äkkiseltään vaikuttaisi jos muuten kaikki on kohdallaan. Paha sanoa näkemättä takalaipan ulkokehän vaikutusta. Kardaanin asennolla suhteessa laippoihin ei ole merkitystä.

Käytitkö irrotukseen laipassa olevia reikiä? Niiden läpi olen lyönyt nivelet suoraan irti laipasta. Mitään muuta kohtaa ei tarvitse lyödä.
Otsikko: Vs: XC90 D5 awd -03 ajo ilman kardaania
Kirjoitti: moby - 02.05.2017, 18:34:42
No näin minäkin olen luullut, että neliveto menee päälle vain jos etupyörät heittää suttua.
Jostakin syystä tuo tosiaan jyrisee maantiellä ja vain ajoittain. Joskus se voi jyristä 5min, joskus 30min ja sitten yhtäkkiä lopettaa. Joskus se ei jyrise ollenkaan.

Täytyy myöntää tyhmyytensä tässä asiassa eli ymmärsin laittaa takalaipan reijästä pultin ja lyödä sitä kautta vasta kun olin antanut kardaanille ja takalaipalle lekaa.
Tuo on hyvä tietää, että laippojen asennolla kardaanin suhteen ei ole merkitystä. Ilmankos ei muuttunut miksikään kun kardaanin asentoa muutti 180 astetta laippoihin nähden.

Tuo tukikumi/laakeri ei myöskään pyöritettäessä kyllä kovin terveeltä vaikuta, mutta en usko, että vika on siinä, koska siinä ei ole mikään muuttunut.
Otsikko: Vs: XC90 D5 awd -03 ajo ilman kardaania
Kirjoitti: Kojontti - 09.05.2017, 14:28:34
Kyllä se tukikumi tekee noin, kaverilla oli tukilaakeri/kumi vaihtokunnossa ja juuri nuo oireet. Oli vielä sen mallin kardaani mihin ei varaosana saa kumia, muistaakseni jonkun mersun (E-malli saattoi olla) tukikumin vaihtoi paikallinen paja ja tärinät loppui siihen.
Otsikko: Vs: XC90 D5 awd -03 ajo ilman kardaania
Kirjoitti: moby - 09.05.2017, 19:39:22
Nyt onkin mielenkiintoinen homma. Otin kardaanin irti, mutta jyristää vieläkin eli vika perässä?
Mitenkäs nuo vetarit lähtee takaa nätisti irti ja valuuko perästä öljyt jos ne nyppää irti?