Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => Nelivetotekniikka => Aiheen aloitti: remes - 02.05.2017, 18:39:07
-
Miten tämä vaihto nyt käytännössä menee, onko siellä ihan tyhjennysproppu vai imetäänkö öljyt pois? Saako kaikki vaihdettua kerralla? Itsellä on nyt se tilanne että toimitin huoltoon omat öljyt (2x1L) mukaan ja tilasin pelkän vaihtotyön. Tietääkseni öljymäärä pitäisi olla 1,5L.
Kotiin päästessä olin kuitenkin haavi auki kun toisesta purkista oli otettu tasan 0,5L ja toinen oli avaamattomana kontissa. Soitin ko. pajalle ja sieltä luvattiin selvittää asia ja soittaa "kohta" takaisin, eipä puhelua kuulunut eikä 5min. ennen sulkemisaikaa vastattu puhelimeen.
Jos olen katsonut oikeat speksit niin nythän siellä on joko A: 0,5L öljyä tai B: vaihdettu ainoastaan 0,5L öljyistä. Kuitenkin kuitissa lukee Haldexin öljynvaihto asiakkaan tuomilla öljyillä >:( Haiseeko tilanne muidenkin mielestä sonnalta?
-
Satavarma en taaskaan ole, mutta muistaisin 0,5L olevan oikein.
0,5 litraa menee ainakin pykälää vanhempaan 8)
https://www.youtube.com/watch?v=uZNC06Z7imQ
-
Satavarma en taaskaan ole, mutta muistaisin 0,5L olevan oikein.
0,5 litraa menee ainakin pykälää vanhempaan 8)
https://www.youtube.com/watch?v=uZNC06Z7imQ
Homma selvisi. Täyttömäärä on ilmeisesti n. 1,5L mutta käytännössä saa vaihdettua max. 0,7L. Noh, jos pitää paikkansa niin mulla on vielä 3:een vaihtoon rasvoja varastossa :)
-
V90 D3 AWD, ajettu 60195 km. Koskaan en ole ollut yhtä iloinen "ylimääräisestä" huoltotoimenpiteestä. Haldex gen-5 tarvitsee säännöllisen öljynvaihdon. Näyttää olevan 60 tkm jo ihan rajoilla, että saako samalla vaihtaa myös esipainepumpun.
Imusihti oli jo aivan tukossa
(https://i.ibb.co/MD2cw1W/20201014-185936.jpg) (https://ibb.co/MD2cw1W)
Pesun jälkeen
(https://i.ibb.co/znv09jG/20201014-190659.jpg) (https://ibb.co/znv09jG)
-
V90 D3 AWD, ajettu 60195 km. Koskaan en ole ollut yhtä iloinen "ylimääräisestä" huoltotoimenpiteestä. Haldex gen-5 tarvitsee säännöllisen öljynvaihdon. Näyttää olevan 60 tkm jo ihan rajoilla, että saako samalla vaihtaa myös esipainepumpun.
Imusihti oli jo aivan tukossa
(https://i.ibb.co/MD2cw1W/20201014-185936.jpg) (https://ibb.co/MD2cw1W)
Pesun jälkeen
(https://i.ibb.co/znv09jG/20201014-190659.jpg) (https://ibb.co/znv09jG)
Kylläpä näyttää jo 60tkm ajon jälkeen tosi törkyiseltä ja meillä tuo sama tehtiin viikko sitten 127tkm kohdalla, niin vaikea arvata miltä on näyttänyt :-[ Onneksi tuli tehtyä ja tosiaan vois 2-3v välein tuon kans ottaa vaikka muun normihuollon yhteyteen. Hyvät kuvat!!!
-
Hyvää tietoa tulevaisuutta varten!
-
Tuo öljynvaihto on sen verran helppo toimenpide, että vaihdoin sen kahteen kertaan niin pikkuisen huuhtoutuu. Ajelee siinä välissä niin sekoittuu, siihen sihtiin ei ollut mulla kertynyt enää moskaa kun poistin ne kertaalleen vaihdetut öljyt, mutta öljy itsessään oli hieman tummunut.
-
Tämän takia vaihdoin omaani jo vuoden ajon jälkeen n20000 km uudelleen yhtä törkyinen oli.Ensimmäisen kerran kun huolto mies teki työn niin olin katsomassa käytti myös sivussa olevan kannen se missä täyttö proppu on myös irti ja pesi sisältä samaa törkyä sielläkin.Itse kun tein saman työn käytin myös kannen irti ja pesin.
-
Tunteeko joku tuon rakenteen niin tarkkaan, että ovatko varsinaiset kytkinpinnat kosketuksissa Haldex-oljyn vai peräöljyn kanssa?
Peräöljyä en vielä vaihtanut, kun en ajatellut tarpeelliseksi noilla kilometreillä, mutta toisaalta sekin riippuu tuosta edellä kuvatusta kysymyksestä.
-
Peräöljy erikseen.
Se musta töhnä on haldex kytkimien kitkapintaa.
-
Näin olen sen myös ajatellut, mutta youtubesta löytyvä Borg-Warnerin video vähän hämäsi.
-
Tekevätkö ne merkkiliikkeen huollossa saman toimenpiteen mikäli haldex öljyn vaihtavat? Eli putsaako ne siellä sen sihdin vai pitääkö erikseen pyytää? ::)
En vielä ole haldexiin niin perehtynyt, onko siellä oma proppu öljylle vai pitääkö aina pumppu irroittaa?
-
Pumppu toimii öljyproppuna, joten se on aina pakko irrottaa. Melko huoleton asentaja, jos ei samalla suihkuta jarrukliineriä sihtiin.
-
Kerran vuodessa tulee huollettua. On sen verta helppo homma. Paineilmaa ja jarrucleaneria täyttöreijästä sisään, niin tulee aika hyvin puhtaaksi haldexi.
Tuo on kanssa hyvä keino että käy ajamassa lenkin, niin vaihtuu kaikki.
-
Olen jostakin lukenut, että sähkömoottorin kertyy myös töhnää ja voi mennä oikkosulkuun. Onko kukaan ottanut auki ja putsannut, onko kokemusta?
-
On niitä elvytettykkin ja hiilipölystä putsailtu.
-
Olen jostakin lukenut, että sähkömoottorin kertyy myös töhnää ja voi mennä oikkosulkuun. Onko kukaan ottanut auki ja putsannut, onko kokemusta?
Joo tulee avattua samalla kun vaihtaa öljytkin. Se moottorin koppa on kahdella ruuvilla kiinni, ja sinne kertyy sitä hiilipölyä reilusti. Sen vuoksi on kyllä suotavaa puhaltaa puhtaaksi. Pieni työ voi säästää murheilta :)
-
Onkos kellään hajua mitä toi toimenpide kustantaa merkkarilla/nyrkkipajalla? Itsellä kun ei ole mahdollisuutta ite räpeltää
-
Onkos kellään hajua mitä toi toimenpide kustantaa merkkarilla/nyrkkipajalla? Itsellä kun ei ole mahdollisuutta ite räpeltää
Öljypisteellä 120€ homma.
-
Hämeenautossa kulma, haldex ja perä -öljynvaihdot pakettina maksaa 360e.
Ja kyllä, putsaavat sihdin haldexista.
-
'15 V60 AWD. Tänään leimalla katsurin mukaan neliveto ei toimi, hylky tietty. Voiko ton haldexin sihdin tukkeutuminen oireilla siten että toimii/ei toimi? Vikakoodeja ei ole, ja heti kotipihassa kyllä suti joka kulmalla.
-
'15 V60 AWD. Tänään leimalla katsurin mukaan neliveto ei toimi, hylky tietty. Voiko ton haldexin sihdin tukkeutuminen oireilla siten että toimii/ei toimi? Vikakoodeja ei ole, ja heti kotipihassa kyllä suti joka kulmalla.
Miten katsastusmies toteaa, että neliveto ei toimi?
-
Miten katsastusmies toteaa, että neliveto ei toimi?
Täällä on varmaankin käyty keskustelua asiasta mutta onko se todella pakollista toimia. Mulla v70 p2 2005 eikä toimi, eikä myöskään katsastuksessa sitä kyseenalaistanut millään tavalla. Leima tuli.
-
Juu itsekin sitä hetken ihmettelin, mutta ei siinä ihmeemmin ollut aikaa jäädä asiasta "kinaamaan". Jotain se selosti kuinka sejase haldex toimii... Ko. asemalla 2-pyörä dyno ja siihen ja virrat pois kytkettynä sen selitys liittyi? Oon ymmärtänyt että jarrut pitääkin mitata virrat pois, mutta eihän nelivedon pidäkään silloin toimia? Tarina ei kerro onko se tehny jotain havaintoja dynolta lähtiessä.
Pystyykö tuota 4wd toimintaa jotenkin loggaamaan sen antureista? Mistä sais varmimmin tiedon?
-
Juu itsekin sitä hetken ihmettelin, mutta ei siinä ihmeemmin ollut aikaa jäädä asiasta "kinaamaan". Jotain se selosti kuinka sejase haldex toimii... Ko. asemalla 2-pyörä dyno ja siihen ja virrat pois kytkettynä sen selitys liittyi? Oon ymmärtänyt että jarrut pitääkin mitata virrat pois, mutta eihän nelivedon pidäkään silloin toimia? Tarina ei kerro onko se tehny jotain havaintoja dynolta lähtiessä.
Pystyykö tuota 4wd toimintaa jotenkin loggaamaan sen antureista? Mistä sais varmimmin tiedon?
Seuraavaksi katsastusasema vaihtoon tai itse mukaan katsastustapahtumaan.
Auto virrattomana ja vain toinen rulla kerrallaan pyörien on varmin tapa päästä ehjällä autolla rullilta pois. Tosiaan, sähköisesti kytkeytyvä Haldex ei toimi jos autosta on virrat pois. ::)
-
onko se todella pakollista toimia.
On.
-
Tänään tuli vaihdatettua V40 T5:een Öljypisteellä haldexin öljyt (+sihdin putsaus) ja samalla automaatin vaihteistoöljyt. Joku kampanjahinta, millä sai 20 euroa alennusta, taskua joutui kaivamaan 370 euroa silti. Mittarissa vähän vajaa 58K.